2026-06-13, 03:48
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Sorgligt med politiker som har under eller strax över 1,0 i högskoleprovet. De skall ju faktiskt sitta och bestämma över oss andra skattebetalare som betalar deras löner och andra förmåner.
Politiken har blivit en räddningsplanka för diverse halvfigurer som egentligen inte skulle ha chansen att få besätta dessa höga samhällsfunktioner som de siktar på.
Ett slags B-lag som tar en genväg till höga positioner och får det ultimata ansvaret för ämbeten och ansvarsområden som de inte är vuxna och kanske aldrig kommer att bli.

Så är det ju.

Och det märks, år efter år, när dessa agerar på ett sätt i privatlivet och hanterar problem där på ett sätt som ingen normal människa skulle.

Dessutom, att spendera så pass mycket tid i ett ungdomsförbund i så pass unga år när intresset till sex & fest peakar känns lätt autistiskt. Och på den vägen är det.

Men, jag blir mörkrädd när jag ser HP-resultaten.
Tolkningen blir att en politiker i allmänhet uppvisar det sämsta av två världar.

Både asocial & halvidiot.
Illa.
Senast redigerad av Pitschka 2026-06-13 kl. 03:53.
Citera
2026-06-13, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur lyckas man över huvud taget se poängen för någon annan?

Ja, arbetsgivaren kan kontrollera om de resultat som du presenterar vid arbetsintervju stämmer, det är offentlig handling
Citera
2026-06-13, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Statsministrar och ministrar har ju rådgivare, vilket gör att ministrarna inte behöver vara jättexpert på alla områden. T.ex. Ebba Busch kan inte allt om energi och kärnkraft, hon har rådgivare till det. Sedan så flyttas ju ministrar runt, dvs de kan få ett nytt område (sakfråga), utan att ha fått mycket mer kunskap om området.

Du menar att högskoleprovet bara mäter kunskap inom energi och kärnkraft? Eller att man borde få ha med sig en rådgivare på högskoleprovet?
Citera
2026-06-13, 04:53
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej. Det har inte direkt med IQ att göra men mycket handlar om kunskaper som politiker behöver.
Det visar förmodligen att man inte klarar av att förstå tabeller och statistik på ett bra sätt.
Dessutom är man knappast nåt större språkgeni heller.
Logik är inte heller särskilt bra.

Kommer du inte upp i mer än 1,3 har du klara brister i ovanstående.
Klarar du inte mer än 1.0 så är du helt enkelt nån som kunde vara en helt vanlig WT.

Jag kan tänka mig att Magdalena ligger på minst 1,6 om hon gör provet.
Det märks direkt när hon reagerar på att Kristersson vrider om statistik på ett konstigt sätt.
Kristersson skulle nog inte klara mer än 1,5 med tanke på att han bara gått en vanlig universitetsutbildning och inte en elitutbildning.
Det har i allra högsta grad med IQ att göra, framförallt vad gäller LÄS, MEK, NOG och DTK.

Magdalena har pluggat på Handels, så gissningsvis bör hon nog klara högre än 1.5
Citera
2026-06-13, 06:42
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Har man 0,4 i provet så är det samma resultat man får om bara sitter och gissar på alla frågor. Det var faktiskt en rikspolitiker, M, som fick detta resultat en gång i tiden. Jag fick i alla fall 1,7, en poäng från 1,8, en gång för länge sen, gick in helt oförberedd och skrev och skulle förmodligen få bättre resultat idag men nu är det för sent så att säga, då skulle man behöva ett liv till att börja om med.
Jag har en akademisk utbildning men det var ett nerköp, har bara krånglat till hela livet.

En seglevad myt. Att gissa på alla svar ger dig 0,0.
Citera
2026-06-13, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det må vara sant att många partiledare scorar lågt på högskoleprovet men samtidigt är det ett trubbigt mått att mäta kompetens på. Helt uppenbart har det ju gått bra för samtliga partiledare. Man har lyckats tillskansa sig hög lön, glassiga glidarjobb och inget som helst ansvar för någonting. Då kan det kvitta lite lika om man får 0,4 på ett prov. Man är en vinnare ändå, kan jag tycka.

Jag skulle inte säga att det nödvändigtvis behöver vara ett mått på kompetens.
Citera
2026-06-13, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Jag har gjort provet flera gånger, för skojs skull (undantaget första gången), upplevde det som svårast i början av 1990-talet och enklast kring 2005. Har inte gjort senaste 10 åren dock. Befarar att jag pga ålder och sviktande uthållighet skulle få ett lägre resultat än jag fått tidigare, så vågar inte, allt pekar dock på att det är svårare att få 2.0 idag - däremot vet jag inte om provet i sig är svårare.

Jag gissar att allmänbildningsdelen som fanns förr sållade bort en del, den kunde man ju inte träna sig bättre på lika enkelt.

Chatgpt säger att 100 pers av 144000 fick 2.0 år 1992. Typ 0.7 promille.

Hösten 2009 fick 148 av ca 40000 2.0 vilket ger 3.6 promille.

Idag är vi tydligen nere på 0.5 promille nånstans.

Folk kan ju nuförtiden träna på.att skriva högskoleprov hur många gåbger som helst innan de gör själva högskoleprovet "på riktigt".

Det tränas och det tränas på gamla högskoleprov. Det finns även böcker, appar och tips på youtube om hur man ska uppnå allra bästa resultat! Man är dum om man går till högskoleprovet idag oförberedd!

Annat var det förr. Så gjorde man inte för 100 år sedan. Då gick man dit helt oförberedd efter en kväll med kompisarna. Det fanns inga prov att förbereda sig på.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-06-13 kl. 07:25.
Citera
2026-06-13, 08:22
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Har man lägre än 0,5 är man inte bara dum utan har otur också när man gissar.
Vem vill ha en politiker som inte bara är dum utan också har otur när hen tänker?

Hade en bekant som lyckades få 0,3. Tyckte det var en riktig bedrift, tyckte han med stolt.

Han var troende och ville bli aktiv i KD på kommunal nivå.
Citera
2026-06-13, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
En seglevad myt. Att gissa på alla svar ger dig 0,0.

Icke så!

Tänk efter lite, har du bara ett svarsalternativ på varje fråga så skulle alla få 2,0 på hela provet, alla har ju då alla rätt på allt då inga alternativ finns.

Har man två svarsalternativ att tillgå så sjunker sannolikheten ner till 50% då man ju i varje fråga kan svara antingen rätt, eller fel. Detta då sett rent statistiskt utan hänsyn till ev kunskaper hos den som testas. Det skulle rendera ett snitt på 1,0 i ett högskoleprov.

Har man fem svarsalternativ på varje fråga så minskar den statiska möjligheten ner till 20% av max 100%. 20% av 2,0 är 0,4 vilket alltså är det statistiska utfallet av rent slumpmässiga svar i ett sådant test.

Sådeså!
Senast redigerad av brakfesten009 2026-06-13 kl. 09:41.
Citera
2026-06-13, 09:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
allt pekar dock på att det är svårare att få 2.0 idag - däremot vet jag inte om provet i sig är svårare ...
Det verkar som att normeringen gjordes om 2011, och att andelen 2.0 därefter sjönk.
Citera
2026-06-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Säker på det? Resultatet normeras så hur svårt det är att få 2,0 beror på antal provtagare i en viss omgång. Inte säker på att antalet ökat under senare år men det kanske det har.

Provet har gjorts om i grunden och utförs inte på samma sätt som förr. Det har blivit större och fått fler delar. Ville du skriva 2.0 på det senaste provet, vår 2026, kunde du ha maximalt 7 fel på 160 frågor. Alltså ca 4% av alla frågor kan vara fel och ändå få 2.0.

Kollar man istället högskoleprovet som skrevs våren 2005 kunde man ha 13 fel på 122 uppgifter och få 2.0 i poäng. Här är det istället 10% av frågorna du kan ha fel på och ändå lyckas få full pott.
Citera
2026-06-13, 09:53
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det verkar som att normeringen gjordes om 2011, och att andelen 2.0 därefter sjönk.
Specifikt 2.0 kanske, det man gjorde om var väl att man lade till ytterligare en decimal.

Förut avrundades man antingen uppåt eller neråt. Vissa avrundas uppåt, vissa neråt. Och just i 2.0 fallet svänger det bara åt ett håll.

Vilket som är det konstigt att hyperfokusera på 2.0. Amanda Linds 1.8 är imponerande. Mohamssons 0.85 > 1.0 är pinsamt för någon i hennes position.

Undrar även vad Åkessons ursäkter är för ett 0.7
Senast redigerad av Dirty. 2026-06-13 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in