2026-06-14, 12:33
  #1
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag är nog lite cynisk och tolkar detta delvis som politiskt försök att distrahera från kalabaliken i Nordirland tidigare i veckan.


https://www.sverigesradio.se/artikel/storbritannien-stoppar-fartyg-fran-ryska-skuggflottan

" Brittisk militär har bordat ett fartyg i Engelska kanalen som misstänks tillhöra den ryska skuggflottan, meddelar premiärminister Keir Starmer på X.

Insatsen skedde på den Engelska kanalen nära Storbritanniens södra kust mot en oljetanker. Marinkårssoldater och speciella utredare från brittisk polis bordade fartyget. De hade även hjälp från flygvapnet och flera stridsflygplan. "
__________________
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-06-14 kl. 12:59. Anledning: Stqvfel
Citera
2026-06-14, 12:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De hade även hjälp från flygvapnet och flera stridsflygplan. "

Vad fan skulle de göra? Sänka oljetankern ifall sjömännen försvarar sig?
Citera
2026-06-14, 12:49
  #3
Medlem
negrofobens avatar
Bra jobbat! Vi behöver mer sånt. Skuggflottan ska krossas.
Citera
2026-06-14, 12:53
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vad fan skulle de göra? Sänka oljetankern ifall sjömännen försvarar sig?
De verkar ha kört s k chock and awe med bl a flera flygplan inblandade.

Är det inte bara en båt utan fungerande försökring utan ev även hög risk att börja brinna efter motorhaveri i Engelska kanalen vilket skulle det bli knepigt med både frakt och häckande sjöfåglar.

https://www.thesun.co.uk/news/39406184/royal-marines-storm-oil-tanker-channel-raid/
De höll på i sex timmar enligt slasktidningen The Sun.

" Video released by the Ministry of Defence shows British forces boarding the covert vessel in a “first of its kind” six-hour-long mission in the English Channel in the early hours of this morning."
Citera
2026-06-14, 12:54
  #5
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag är nog lite cyniskk och tolkar detta delvis som politiskt försök att distrahera från kalabalik en i Nordirland tidigare i veckan.

Kanske betalt för "gammal ost".
Citera
2026-06-14, 13:12
  #6
Medlem
Galejans avatar
Europa börjar likna Somalia med tanke på allt sjöröveri som försiggår i vattnen runtomkring. Undrar hur detta kommer att påverka handeln och sjötrafiken om detta tillåts fortsätta? Det är rätt lösa boliner man motiverar ren kaparverksamhet med. ”Ukraina säger…” och ”fartyget finns med på en lista”. Sedan stoppar man båten, stjäl lasten och säljer fartyget. Rent moraliskt är det här givetvis förkastligt men det ska som sagt bli intressant att se hur länder som Kina kommer att hantera risken att få sina tankers och containerskepp stulna om de kommer för nära Europa? Kanske upphör handeln med Europa eftersom man inte vågar riskera sina fartyg? Då isoleras Europa ännu mer. USA har ju redan tagit ifrån oss AI.
Citera
2026-06-14, 13:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De verkar ha kört s k chock and awe med bl a flera flygplan inblandade.

Är det inte bara en båt utan fungerande försökring utan ev även hög risk att börja brinna efter motorhaveri i Engelska kanalen vilket skulle det bli knepigt med både frakt och häckande sjöfåglar.

Ja den risken ökar ju avsevärt om de attackerar den med stridsflygplan..
Citera
2026-06-14, 13:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag är nog lite cynisk och tolkar detta delvis som politiskt försök att distrahera från kalabaliken i Nordirland tidigare i veckan.


https://www.sverigesradio.se/artikel/storbritannien-stoppar-fartyg-fran-ryska-skuggflottan

Japp, det också. Men dessutom är detta en rätt otvetydig krigshandling av UK (att en hel del britter tycker att de har moralisk rätt till det här ingripandet spelar ingen roll).

Man kan ju säga att England de facto är i krig mot Ryssland och har varit det ett bra tag, även om det inte var fullt öppet, men med det här steget är det fritt fram för Ryssland att se UK som öppna deltagare i kriget. Och det gäller även retroaktivt.
Citera
2026-06-14, 13:25
  #9
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vad fan skulle de göra? Sänka oljetankern ifall sjömännen försvarar sig?

Det gäller att "bulla upp" om det finns de som funderar på försvar på båten.

"Operationen genomfördes i nära samordning med fransmännen, sade försvarsdepartementet, med utgångspunkt i det senaste stödet från Storbritannien till sina allierade.

Frankrikes president Emmanuel Macron sade den 1 juni att hans lands militär hade stoppat en sanktionerad oljetanker som misstänktes vara en del av Rysslands skuggflotta på söndagen med brittiskt stöd."

Britterna och Fransmännen jobbar ihop - bra!
Citera
2026-06-14, 13:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Det gäller att "bulla upp" om det finns de som funderar på försvar på båten.

Men vad kan ett stridsflygplan göra annat än att sänka fartyget? Vill man sänka en oljetanker i engelska kanalen?
Citera
2026-06-14, 13:34
  #11
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Men vad kan ett stridsflygplan göra annat än att sänka fartyget? Vill man sänka en oljetanker i engelska kanalen?

A Force Show of Force är en avsiktlig militär eller polisiär operation avsedd att skrämma en motståndare, varna en fientlig grupp eller lugna allierade genom att aggressivt visa kapacitet och vilja att agera – allt utan att delta i verklig strid.

Vanliga verkliga exempel inkluderar:
Låghöjdsöverflygningar: Jaktplan, bombplan eller helikoptrar flyger lågt (ofta under 30 meter) och snabbt över en plats för att visa luftdominans, skrämma motståndare och virvla upp damm/vatten.
Citera
2026-06-14, 13:48
  #12
Medlem
Riksreptilens avatar
Angående att hitta intern opposition verkar det vara lika dödfött som i Sverige.

Ur BBC rejält långa artikel som bl a avhandlar de två avhoppen från försvarsdepartementet tidigare i veckan.

https://www.bbc.com/news/articles/clyek039l2vo

" Kemi Badenoch, the leader of the opposition, paid tribute to the "brave" military personnel, adding: "I support the Government in standing with Ukraine."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in