2026-06-14, 09:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
På Reddit uttyddes nyligen Matteus 18:3 ...

och sade: »Sannerligen säger jag eder: Om I icke omvänden eder och bliven såsom barn, skolen I icke komma in i himmelriket.

... på följande sätt:

(Åtminstone lyckligt lottade) barn lever obekymrade om hur de ska få mat och annat de behöver eftersom de förstår att deras föräldrar kommer att ge dem det. På samma sätt ska vi människor leva obekymrade och tro att den himmelske fadern ska ge oss det vi behöver.

Förstås innehåller liknelsen flera bottmar, men vad tänker ni om detta?
Citera
2026-06-14, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

och sade: »Sannerligen säger jag eder: Om I icke omvänden eder och bliven såsom barn, skolen I icke komma in i himmelriket.

... på följande sätt:

(Åtminstone lyckligt lottade) barn lever obekymrade om hur de ska få mat och annat de behöver eftersom de förstår att deras föräldrar kommer att ge dem det. På samma sätt ska vi människor leva obekymrade och tro att den himmelske fadern ska ge oss det vi behöver.

Man vet själv bäst vad man behöver och vill ha. Sen löser man det.
Är du psykotisk?
Citera
2026-06-14, 10:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Man vet själv bäst vad man behöver och vill ha. Sen löser man det.
Är du psykotisk?
Så fungerar den värld där djävulen är furste: man ska bara tro på sig själv. Men det är en värld som jobbar på sin undergång och det är Gud som har något att erbjuda när djävulen och hans värld är borta.
Citera
2026-06-14, 13:02
Avslutad
Citat:
Så fungerar den värld där djävulen är furste: man ska bara tro på sig själv. Men det är en värld som jobbar på sin undergång och det är Gud som har något att erbjuda när djävulen och hans värld är borta.
Du låter inte frisk.
Tar du saken i egna händer då och agerar ”åt Gud”?
Citera
2026-06-14, 13:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du låter inte frisk.
Tar du saken i egna händer då och agerar ”åt Gud”?
Jag tar upp hans budskap.
Citera
2026-06-14, 13:12
Medlem
And said. Verily I say unto you, Except ye be converted, and become as little children, ye shall not enter into the kingdom of heaven.

Menas att man skall vända sig till Gud och bort från ens egocentriska självbild. Bli ödmjuk. Släpp stoltheten och dina världsliga ambitioner så kommer du in till himmelriket.

Från King James äldre verision.
Citera
2026-06-14, 13:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

... på följande sätt:

Det är väl ett psykologiskt knep för hur man kan stärka sin tro och röja undan onödigt smärtsamt tvivel helt enkelt - dvs att man ska lita blint på Guds hjälp så mycket att man tar det för givet. Det är nog precis samma sak som när det kommer till manifestation. Att man ska ta för givet att det man vill manifestera redan har manifesterats i framtiden och försöka leva utifrån den känslan. Full tilltro till Gud/Divine helt enkelt.

Men nånting säger mig att du är en sån som tycker att österländska traditioner och kristendom inte får lov att gå hand i hand... Trots att det är helt grundlöst. Men rätta mig hemskt gärna om jag har fel.
Citera
2026-06-14, 13:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
And said. Verily I say unto you, Except ye be converted, and become as little children, ye shall not enter into the kingdom of heaven.

Menas att man skall vända sig till Gud och bort från ens egocentriska självbild. Bli ödmjuk. Släpp stoltheten och dina världsliga ambitioner så kommer du in till himmelriket.

Från King James äldre verision.

Inte alls. Det låter tvärtom som att att det är en uppmaning från Gud om att man ska omfamna barnet i sig själv, och små barn lever spontant utifrån en egocentrisk självbild. Man ska alltså sträva efter att välkomna och omfamna sitt ego, istället för att bete sig krystat/onaturligt och försöka få bort det på något sätt.

Det är lika naturligt för människan att ha ett ego som det är för alla andra djurarter.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-06-14 kl. 13:25.
Citera
2026-06-14, 13:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är väl ett psykologiskt knep för hur man kan stärka sin tro och röja undan onödigt smärtsamt tvivel helt enkelt - dvs att man ska lita blint på Guds hjälp så mycket att man tar det för givet. Det är nog precis samma sak som när det kommer till manifestation. Att man ska ta för givet att det man vill manifestera redan har manifesterats i framtiden och försöka leva utifrån den känslan. Full tilltro till Gud/Divine helt enkelt.

Men nånting säger mig att du är en sån som tycker att österländska traditioner och kristendom inte får lov att gå hand i hand... Trots att det är helt grundlöst. Men rätta mig hemskt gärna om jag har fel.
Visdom och Jesus går bra ihop.
Citera
2026-06-14, 14:57
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

... på följande sätt:

Det är väl, som det mesta ur Bibeln, kopierat från århundraden innan typ Gilgamesh. Vad jag tänker om det är att det är metaforiskt urgammalt sönderöversatt.
Citera
2026-06-14, 17:20
Medlem
proconsuls avatar
Det handlar väl om att man inte ska ha något kritiskt tänkande utan att bara göra som rymdpappa säger.
Citera
2026-06-14, 17:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det handlar väl om att man inte ska ha något kritiskt tänkande utan att bara göra som rymdpappa säger.
Men inte var du väl uppkäftig mot dina föräldrar? Även om Gud förlåter dig är det dåligt att vara uppkäftig mot honom också.

Och han bor inte i rymden utan på en plats dit din kropp inte kan komma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in