Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Jag undrar om det är möjligt att få till det så att jag måste godkänna när hon autentiserar sig med bankid. Behöver jag bli hennes god man, ha en fullmakt eller hur funkar det?
Jag har en framtidsfullmakt som jag tänkte försöka aktivera, men vet inte hur man gör heller. Hon är i process för att få en diagnos, men utredningen har pågått i 3 månader och är inte klar ännu.
Oj!
Du verkar ha tid kvar och goda förutsättningar men behöver agera ganska snabbt och resolut:
1.
BankID (både Äkta och Mobilt)
Du (ingen) får använda en annan persons BankID. Någonsin! Oavsett släkt-/arvsförhållanden. Inte ens när det "tillåts" i framtids- eller annan fullmakt. Gör man det så är det en brottslig handling som faller under allmänt åtal (om det blir känt).
Vid de tillfällen
personen är tillräknelig och medveten, så får hen naturligtvis be/få hjälp med att trycka rätt på knappar och läsa/skriva rätt info på rätt plats.
Den dag du inser att det blivit nödvändigt så kan du pilla på hennes smartphone "och råka" avinstallera Mobilt BanID - Det är inte brottsligt. Men du kan inte - bara hon - kan installera ett nytt igen.
2.
Framtidsfullmakt
Är nog jättebra för dig nu - Men det är ett "knepigt" dokument för jurister/bankfolk...
I.a.f ska det i dokumentet - som du måste ha tillgång till . framgå vid vilken situation fullmaktsgivaren (din mamma) vill att du ska aktivera det - Och hur. Och att det automatiskt återkallas om/när hon
tillfrisknar.
Ingen myndighet penninginstitut vill hålla reda på att det är aktiverat - Du behöver visa upp det i varje situation som det behövs.
Gör ett antal kopior av fullmaktshandlingen "för vardagsbruk" och tag hjälp(= betala för) ca 5 st bestyrkta/bevittnade kopior och gör en trave "arbetskopior" av dem också. Förvara sedan originalet väl och gå bara med på att visa upp det om 'någon' kräver att få se originalet för att acceptera "sin" kopia.
Aktivera t,ex Framtidsfullmakten med din mamma närvarande hos den
ansvarige demensutredaren.
Gör det innan utredningen är fullbordad - Annars finns risk att hon tilldelas "kommunal" god man/förvaltare.- Som då även får rätt att
återkalla framtidsfullmakten!!
Jag gissar från dina inlägg att du INTE har syskon/halvsyskon eller att din mamma är gift med någon nu, eller har skrivit ett testamente. Då blir allt ännu mer komplicerat och kanske ganska annorlunda...
Äger din mamma fastighet/jordbruksmark/sommarstuga (även del i) så kan det också bli krångligare. T.o.m en bostadsrätt kan inverka.
3
Räkningar (löpande)
Om du anser att du är den enda möjliga arvingen när hon gått bort så blir allt mycket enklare och praktiskt om du redan i samband med demensdiagnos ser till att få hennes räkningar skickade direkt till dig och du betalar dem med din egen ekonomi. ('Äkta' gammaldags Autogiro är ett undantag som funkar för kända utgifter till myntigheter och möjligen för boende- och amorteringsbetalningar. Autogiro till Postkodslotteriet, tidskrifter, hygienartiklar o.dyl bör avslutas.