2026-06-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Exakt så. Mycket märkligt att förskolan inte tryckte på mer om att en utredning torde varit lämplig tidigare då flickan var så sen i språkutvecklingen (skolstarten närmade sig inför hösten). Eller flickans mormor, stämmer det att hon varit chef inom psykiatrin? Att bara köpa Emmas påstående att flickan har dessa diagnoser utan att en utredning gjorts är märkligt. Både Emma och mormor slänger ur sig påståenden om flickans diagnoser under förhören.

En sak jag reagerat på är att förskolan uppger att flickan var introvert och förhållandevis lugn medans Emma och mormor säger att hon var extrovert och väldigt energisk (krävande)??
Det extroverta och energiska hemma var nog tecken på ilska mot hur hon behandlades av att lämnas ensam hemma och att stängas in på rummet med grind och kompostgaller , ingen vet ju om hon blev instängd ofta när mamma var hemma och hade " egen tid", på förskolan var hon inte begränsad och utsatt för stressen över att bli lämnad helt själv med platta och kall spagetti och kunde då måla och pyssla i lugn och ro
Citera
2026-06-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Var inte beredd på att se deras svarta katt ligga död på vardagsrumsmattan i FUP
Trodde även djur maskades.
(S. 238, på egen risk)

Ser precis ut som min lilla pälsboll här hemma.

Känner sånt starkt hat mot mamman och ändå är jag bara i början av FUP

Såg den också. Kanske var naivt tänkt av mig att den levde och det blev jag lättad för.
Verkar inte som någon av katterna klarade sig av vad jag förstått av inlägg här. Hon borde inte bara åtalas för vållande till annans död och misskötsel av sitt barn, utan även av djuren! Den där människan ska inte ha något ansvar för levande varelser överhuvudtaget. Möjligtvis dammråttor... Totalt jävla vidrig och egoistisk! Beklagligt att läsa att hon skaffade sig en hundvalp efter allt det här...
Citera
2026-06-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Men även om det blivit bättre med hygienen borde det ha varit uppgifter som kommit fram om soc inhämtat uppgifter från förskolan och bidragit till den sammantagna bilden av oro.

Åtminstone en orosanmälan kom in när barnet gick på den förra förskolan.

Att en femåring har en smutsig tröja kan möjligen bero på npf-problematik och att föräldrarna väljer sina strider. Att ett litet barn kommer in med en bajsig nattblöja är något helt annat.

Sen vill jag backa från det jag skrev tidigare att pojkvännen känt till att barnet lämnades ensamt. Det verkar inte helt säkert att det var så när jag läser förhör mer noggrant.

Precis det här.

Psykologen som anmälde var ju t ex inte anonym. Även om anmälningarna var och en för sig kanske inte räckte för vidare åtgärder borde ju det faktum att det trillar in anmälningar från olika håll ha gjort att varningsklockorna börjat ringa.

Nej psykologens anmälan anser jag också vara relevant men den var också mkt tjusigare. Idag tycks det ha gått inflation i att just orosanmäla och jag tror man pratade om siffror som var 4:e barn i Sverige blir orosanmält. Då är det enligt min mening inte alls underligt att så vitt olika orosanmälningar (varav den då allvarligaste gjordes anonymt), inte tas på blodigaste allvar. Det låter ju för absurt för de flesta att ta in plus att mormorn gick till mammans försvar.

Det är ju faktiskt först efter tillgång till fup som vi känner till att morföräldrarna exempelvis bidrog så mkt ekonomiskt men till ytan har vi alltså: en ensamstående mamma som jobbar och ”sköter sig”, bil och lägenhet samt ett stöttande nätverk som har nära kontakt med flickan! Mamman uppger sig ha ptsd men samtidigt har hon varit fullt kapabel till att övervaka flickan digitalt samtidigt som hon lämnade henne helt åt sitt eget öde. Det finns absolut inget panikartat rädslostyrt i det utan det tyder snarare på en kallt medveten planering.

Om man i Sverige inte tänker att ALLA föräldrar skulle behöva massövervakas 24/7, hur ska man då kunna förhindra dessa psykopater till föräldrar att skada sin barn bakom lykta dörrar?
Citera
2026-06-14, 14:32
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Exakt så. Mycket märkligt att förskolan inte tryckte på mer om att en utredning torde varit lämplig tidigare då flickan var så sen i språkutvecklingen (skolstarten närmade sig inför hösten). Eller flickans mormor, stämmer det att hon varit chef inom psykiatrin? Att bara köpa Emmas påstående att flickan har dessa diagnoser utan att en utredning gjorts är märkligt. Både Emma och mormor slänger ur sig påståenden om flickans diagnoser under förhören.

En sak jag reagerat på är att förskolan uppger att flickan var introvert och förhållandevis lugn medans Emma och mormor säger att hon var extrovert och väldigt energisk (krävande)??
Problemet var ju att en utredningsremiss redan var inskickad.
Men när det blev flickans tur fick de inte tag i mamman trots flera kontaktförsök.

Tydligen 2 olika utredningspartners som hade försökt få kontakt med mamman.
Först Wemind och sen Modigo.

Till slut skickades ett meddelande till BUP att hennes ärende avslutas.

BUP kontaktade mamman och sa att hon måste ta kontakta Sahlgrenska.
Men 2,5 månader senare var flickan död

FUP:
Måndag 2025-01-30: BVC skickar remiss till Sahlgrenska BNK
Remiss, konsultation till Sahlgrenska BNK med anledning av neuropsykiatriska svårigheter.

Tisdag 2025-02-18: BVC svar från Sahlgrenska
Remissbekräftelse från Sahlgrenska BNK. Kommer kallas, väntetiden förväntas vara längre än 12 månader.

Tisdag 2025-10-28: BVC får information om att Danaya avslutas på Sahlgrenska BNK, patienten har inte kunnat nås
Dokumentation från Sahlgrenska Neuropsykiatrisk mottagning (BNK) att remissvar inkommit från Modigo AB daterat 2025-10-28 att de vid ett flertal tillfällen försökt nå patienten för att boka in tid, men inte fått något
gensvar.
Patienten har tidigare också remitterats till WeMind, men inte gett något svar där heller.
Patienten avslutas på Sahlgrenska BNK

Tisdag 2025-11-25: BVC kontakt med Emma och de uppmanar henne kontakta Sahlgrenska
BNK
Telefonsamtal till Emma som uppger att det varit mycket och att hon missat att Sahlgrenska BNK velat ha tag
på dem. BVC uppmanar Emma att kontakta Sahlgrenska BNK för att låta dem återta remissen som återskickats till BVC.
Citera
2026-06-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det extroverta och energiska hemma var nog tecken på ilska mot hur hon behandlades av att lämnas ensam hemma och att stängas in på rummet med grind och kompostgaller , ingen vet ju om hon blev instängd ofta när mamma var hemma och hade " egen tid", på förskolan var hon inte begränsad och utsatt för stressen över att bli lämnad helt själv med platta och kall spagetti och kunde då måla och pyssla i lugn och ro

Ja förmodligen. Jag har tagit upp tidigare att det är lustigt att morföräldrarna enbart var barnvakt i den bemärkelsen att de hämtade D tidigare på förskolan då Emma jobbade. De tar upp i förhören att Emma bara kunde fråga om hon önskade barnvakt men frågan är ju varför de aldrig haft D en helg tex? Flickan hade aldrig övernattat hos dom utan Emma (med en lam ursäkt från morfar att D inte kunde somna utan sin mamma (!!). Som ensamstående småbarnsmamma är det ju extra viktigt med ett nätverk som kan hjälpa till med avlastning emellanåt. Saknade frågor i förhören med morföräldrarna om detta, om de visste vem/vilka som ev hjälpte Emma med barnvakt på helger tex. Morföräldrarna avlastade henne inte (vad det verkar som) utanför arbetstid ur den aspekten vilket verkligen inte förmildrar omständigheterna kring hur Emma valde att ta ut sin ´´egentid´´. Men är det inte konstigt att de (mormor) säger att de inte ville lägga sig i Emmas liv (visa intresse och fråga vad Emma och D gjorde på helgerna när D oftast var ensam)? Hur mycket brydde dom sig egentligen, morfar mindes inte senaste gången de var hemma hos Emma trots att de bodde nära. Något stämmer inte här.
Citera
2026-06-14, 14:43
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Problemet var ju att en utredningsremiss redan var inskickad.
Men när det blev flickans tur fick de inte tag i mamman trots flera kontaktförsök.

Tydligen 2 olika utredningspartners som hade försökt få kontakt med mamman.
Först Wemind och sen Modigo.

Till slut skickades ett meddelande till BUP att hennes ärende avslutas.

BUP kontaktade mamman och sa att hon måste ta kontakta Sahlgrenska.
Men 2,5 månader senare var flickan död

FUP:
Måndag 2025-01-30: BVC skickar remiss till Sahlgrenska BNK
Remiss, konsultation till Sahlgrenska BNK med anledning av neuropsykiatriska svårigheter.

Tisdag 2025-02-18: BVC svar från Sahlgrenska
Remissbekräftelse från Sahlgrenska BNK. Kommer kallas, väntetiden förväntas vara längre än 12 månader.

Tisdag 2025-10-28: BVC får information om att Danaya avslutas på Sahlgrenska BNK, patienten har inte kunnat nås
Dokumentation från Sahlgrenska Neuropsykiatrisk mottagning (BNK) att remissvar inkommit från Modigo AB daterat 2025-10-28 att de vid ett flertal tillfällen försökt nå patienten för att boka in tid, men inte fått något
gensvar.
Patienten har tidigare också remitterats till WeMind, men inte gett något svar där heller.
Patienten avslutas på Sahlgrenska BNK

Tisdag 2025-11-25: BVC kontakt med Emma och de uppmanar henne kontakta Sahlgrenska
BNK
Telefonsamtal till Emma som uppger att det varit mycket och att hon missat att Sahlgrenska BNK velat ha tag
på dem. BVC uppmanar Emma att kontakta Sahlgrenska BNK för att låta dem återta remissen som återskickats till BVC.
låter ju som flickan mördats av byråkrati
om man inte får tag i föräldrar ang barnens hälsa är det ju ett varningstecken

men då väljar man att lägga ansvaret på mamman att kontakta bup, inte tvärtom
och lägger ärendet sedan när flickan behöver allra mest hjälp

är det som polisförhör så kan man bara tiga och hoppas gå fri
Citera
2026-06-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Förstår din synpunkt i detta. Men sen samtidigt så fallerar socialen, genom att har sett pappans fb så reagerar jag starkt över videon på D när do
är på leklandet från 2023 hur D ter sig redan då å då har även polis hunnit göra en orosanmälan men även psykolog från BVC där psykolog yttrar sig om att E ligger och sover om dagarna och lämnar D utan uppsikt.
Men på videon reagerar jag starkt på hur D måste hålla sig för munnen när hon börjar skrika men samtidigt visar otrolig rädsla och osäkerhet och långt ifrån trygg.
Absolut att socialen inte tar anonyma helt på fullt allvar men utifrån videon att döma och utifrån hur förskolan förklarar hur D ter sig när hon inte fick som hon ville och visade mycket starka känslor som D inte kunde hantera. Tycker fortfarande att socialen gjorde fel för allt dom gjorde var att skylla på att flickan hade en diagnos, vilken diagnos? Dom kom aldrig så långt att utreda flickan för diagnos för E hade inte tid när dom hörde av sig angående remissen från BVC.
Enligt barnkonventionen ska allas röster höras även dom barn med funktionsvariation.
Jag har själv två barn, en som väntar NPF diagnos men även en med lindrig IF. För det ska deras röster inte bli mindre hörda? Tänker några som borde vara utbildade i hur barn beter sig är väl socionomer som hanterar barn & unga?

Vet andra som fått sina barn omhändertagna pga mindre anklagelser än detta just pga anonym orosanmälan. Absolut att man ska stå för sin oro men D har ju också en pappa som tidigare varit våldsam mot E och då kan den anonyma haft stark oro kring D’s pappa om det hade kommit fram vem det var.

Har själv blivit LVU-placerad mär jag var yngre dels pga försummelse både fysiskt och psykiskt och i den anonyma orosanmälan sto det ju också att E brottades med D, då helt plötsligt kommer fysiskt in också? Men likaså det förskolan berättade att D kunde komma och E inte skött hennes hygien t.ex. Det fanns oro från alla distanser men varje gång las de ner..

Jag förstår vad du menar och jag är vanligtvis mkt negativ till hur rollen som socialsekreterare vid myndighetsutövning har utvecklats. Där många handläggare inte ens alltid träffar de personer som de utreder vilket är vansinnigt på alla sätt! Dessutom framkommer alltmer i media hur rättsosäker handläggningen kan vara och där barn vars föräldrar är engagerade i sina barn, istället blir omhändertagna. Det visar gång på gång att vi har ett system som är trasigt i grunden samtidigt som socialt arbete är oerhört komplext. Det krävs en nära och djupare förståelse för en familjedynamik med god kännedom om familjen för att då till fullo förstå familjens behov och i synnerhet barnens skydd. Annars blir det just den effekten vi ser när arbetet blir närapå manualbaserat och där handläggarna spenderar merparten av arbetstiden är framför datorn i ett journalsystem, med färdiga bbic fraser inmatade. BBIC vars syfte är att utforska risker och skydd där mamman faktiskt enligt ”boken” (innan fup gav mer insyn) ändå skulle anses ha flera skyddande faktorer som arbete, lägenhet, bil och ett tryggt stöttande nätverk som kompenserar för att hon är ensamstående. Det är alltså vad man innan fup faktiskt har att gå på utöver orosanmälningarna. Den som kom från psykologen är ju relevant men där kan mamman varit skicklig i att förklara sviterna efter separationen osv som hon sedan fått ”stöd för”. Gällande förskolans orosanmälan, finns som nämnt en rad andra faktorer och även om det indikerar brister i grundläggande omsorg så är det ganska vagt och dessutom har inga liknande därefter inkommit. Den kanske mest allvarliga och vilken belyste hur illa det faktiskt var är just den anonyma orosanmälan. Kombinationen med att den just var anonym, absurd till sin karaktär (trots att den var riktig), samtidigt som mormodern intygade att detta inte stämde, är lätt enligt mig att förstå varför man då bland det enorma antalet orosanmälningar som ska hanteras, sållar bort.
Citera
2026-06-14, 15:11
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
låter ju som flickan mördats av byråkrati
om man inte får tag i föräldrar ang barnens hälsa är det ju ett varningstecken

men då väljar man att lägga ansvaret på mamman att kontakta bup, inte tvärtom
och lägger ärendet sedan när flickan behöver allra mest hjälp

är det som polisförhör så kan man bara tiga och hoppas gå fri
Man kan tycka att BUP borde kontaktat soc åtminstone och förklarat läget.

Att göra NPF utredning är ju frivilligt så kanske de kände att det ändå är mammans val.

Men med de andra orosanmälningar som gjorts ihop med uteblivna BUP besök och nu detta så borde ju glaset till slut runnit över, och en ny orosanmälan från BUP kanske hade fått socialen att till slut göra en riktig undersökning.
Kanske flickan hade levt idag.
Citera
2026-06-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ja förmodligen. Jag har tagit upp tidigare att det är lustigt att morföräldrarna enbart var barnvakt i den bemärkelsen att de hämtade D tidigare på förskolan då Emma jobbade. De tar upp i förhören att Emma bara kunde fråga om hon önskade barnvakt men frågan är ju varför de aldrig haft D en helg tex? Flickan hade aldrig övernattat hos dom utan Emma (med en lam ursäkt från morfar att D inte kunde somna utan sin mamma (!!). Som ensamstående småbarnsmamma är det ju extra viktigt med ett nätverk som kan hjälpa till med avlastning emellanåt. Saknade frågor i förhören med morföräldrarna om detta, om de visste vem/vilka som ev hjälpte Emma med barnvakt på helger tex. Morföräldrarna avlastade henne inte (vad det verkar som) utanför arbetstid ur den aspekten vilket verkligen inte förmildrar omständigheterna kring hur Emma valde att ta ut sin ´´egentid´´. Men är det inte konstigt att de (mormor) säger att de inte ville lägga sig i Emmas liv (visa intresse och fråga vad Emma och D gjorde på helgerna när D oftast var ensam)? Hur mycket brydde dom sig egentligen, morfar mindes inte senaste gången de var hemma hos Emma trots att de bodde nära. Något stämmer inte här.
Mormor hade väl varit svårt sjuk och de där hämtningarna från förskola hela tiden kanske var mer eller mindre motvilligt . Det framgår inte i förhör riktigt om det varit stora problem med mamman under uppväxten och hur relationen sett ut under åren dessutom verkar E varit ganska manipulativ så föräldrarna ville väl inte lägga sig i hennes liv förutom att hjälpa till med ekonomin så att hon blev nöjd. Morföräldrarna menade att flickan var krävande så de kanske inte orkade med att ha ansvar över helg om hon uppförde sig likadant hemma som hon gjorde den första tiden på förskola med utbrott mm särskilt som hon hade ett dåligt utvecklat språk och kanske försökte förmedla hur det var hemma
Citera
2026-06-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina

Precis. Lilla gumman var trygg på förskolan.
Citera
2026-06-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Jag har inte riktigt "fattat" tidsangivelserna i fupen, men mamman ska ha åkt från sin pojkvän och hem 2 gånger samma dag eller?

Det beskrivs att det kopplas ner och kopplas på vid olika tillfällen eller hur det stog i fupen.

Jag tänker att om hon är hos pojkvännen = påkopplad i hans wifi.
Sen kopplas hon ner FÖRSTA GÅNGEN (och gör vadå under hur länge?)
Sen kopplas hon upp på pojkvännens wifi igen.
Därefter kopplas hon ner för andra gången och beger sig hemåt, som jag fattat.

Jag är totalt jävla oteknisk så jag har säkert missuppfattat nån detaljävel här, men kan hon ha kopplats bort från pojkvännens wifi, och under den tiden åkt hem, startat branden, och sen på given tid hunnit åkt tillbaka och kopplat upp hos pojkvännen igen? För att det ska se ut som en olycka.

Hon börjar med att medvetet hitta på att hon var hemma när branden började, sedan motbevisas det och hon säger sig då inte minnas mer.

En del personer med personlighetsstörningar är så jävla kalkylerande och beräknande att dom gör olika steg, som i kedja, för att nå ett slutligt mål.

Kanske mamman visste om och planerade att hon skulle motbevisas, och som steg 1 ljög om att ha varit hemma, för att ha planerat att sedan bli påkommen med en lögn för att det som steg 2 ska tolkas som att "hon ljuger för att hon var rädd att erkänna en olycka" - men olyckan var från början planerad...

Jag har, OT, jobbat mycket inom psykiatri, särskilt rättspsykiatri, och slås ofta av hur manipulerande och kalkylerande människor med psykiska störningar kan vara. Hur dom försöker vända och vrida på alla argument, överenskommelser och ageranden för sin egen fördel. Hur dom t.ex. "lagt till" vilseledande bevismaterial eller vittnesmål för att själva kunna dra nytta av det. Hur dom kan ha lagt ner nästan hela sin vakna tid på att planerat och kalkylerat en gärning, dess risker, och andras möjliga uppfattningar av den, i minsta detalj med OLIKA utgångsvarianter.
Har man inte jobbat med såna människor kan det också vara svårt att föreställa sig.

Jag tror absolut du kan ha rätt i detta.
Citera
2026-06-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
om du kommer ihåg får du gärna berätta var i fupen du sett att polisen kan se det i kameran. jag har bara sett att flera vittnen/grannar beskrev i förhör att hon hade pyjamas på sig. men jag kan såklart ha missat att polisen kollat i kameran.

det stör mig att det bara blir vållande. det behövs ett ny brottsrubricering för detta. typ att den som med uppsåtlig förhoppning om att barn ska skada sig lämnar barnet oövervakat med farligt föremål dömes till fängelse i minst 10 år. om brottet är grovt blir det livstid

Kameran slutade fungera vid branden så att hon kommer i pyjamas är långt efter att den stängts av el att det är rök framför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in