Citat:
Ursprungligen postat av
Rcv80
Jag läser att många anklagar soc för att inte ha ingripit trots orosanmälningar. Jag är inte den första att försvara socialtjänst efter en del egna negativa upplevelser men i det här fallet tycker jag att det blir orättvist då det verkar som mammans uppgifter styrkts av hennes nätverk. Dessutom var uppgifterna om att flickan lämnades själv i så långa perioder från en ANONYM anmälare!! Om anmälaren/anmälarna hade kännedom om vad som faktiskt skedde bakom stängda dörrar, varför väljer man då att inte våga stå för sin oro? Hur ska socialtjänsten kunna agera på uppgifter från en anonym anmälare, vilka dementeras av mamman och dessutom styrks av morföräldrarna?
Förstår din synpunkt i detta. Men sen samtidigt så fallerar socialen, genom att har sett pappans fb så reagerar jag starkt över videon på D när do
är på leklandet från 2023 hur D ter sig redan då å då har även polis hunnit göra en orosanmälan men även psykolog från BVC där psykolog yttrar sig om att E ligger och sover om dagarna och lämnar D utan uppsikt.
Men på videon reagerar jag starkt på hur D måste hålla sig för munnen när hon börjar skrika men samtidigt visar otrolig rädsla och osäkerhet och långt ifrån trygg.
Absolut att socialen inte tar anonyma helt på fullt allvar men utifrån videon att döma och utifrån hur förskolan förklarar hur D ter sig när hon inte fick som hon ville och visade mycket starka känslor som D inte kunde hantera. Tycker fortfarande att socialen gjorde fel för allt dom gjorde var att skylla på att flickan hade en diagnos, vilken diagnos? Dom kom aldrig så långt att utreda flickan för diagnos för E hade inte tid när dom hörde av sig angående remissen från BVC.
Enligt barnkonventionen ska allas röster höras även dom barn med funktionsvariation.
Jag har själv två barn, en som väntar NPF diagnos men även en med lindrig IF. För det ska deras röster inte bli mindre hörda? Tänker några som borde vara utbildade i hur barn beter sig är väl socionomer som hanterar barn & unga?
Vet andra som fått sina barn omhändertagna pga mindre anklagelser än detta just pga anonym orosanmälan. Absolut att man ska stå för sin oro men D har ju också en pappa som tidigare varit våldsam mot E och då kan den anonyma haft stark oro kring D’s pappa om det hade kommit fram vem det var.
Har själv blivit LVU-placerad mär jag var yngre dels pga försummelse både fysiskt och psykiskt och i den anonyma orosanmälan sto det ju också att E brottades med D, då helt plötsligt kommer fysiskt in också? Men likaså det förskolan berättade att D kunde komma och E inte skött hennes hygien t.ex. Det fanns oro från alla distanser men varje gång las de ner..