2026-06-14, 10:35
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag svarade på detta inlägg - dvs samma inlägg som jag citerade. (FB) Vilken konspirationsteori tror du på till 100%?
Men nej, jag inte gick igenom hela din posthistorik först..

Jag förstår, men om du bara ville ta till dig något så kanske du också förstår.
Men tycker du inte själv att lösning mot Estonia sticker ut?
Citera
2026-06-14, 10:44
  #362
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Jag förstår, men om du bara ville ta till dig något så kanske du också förstår.
(FB) Vilken konspirationsteori tror du på till 100%?

Citat:
Men tycker du inte själv att lösning mot Estonia sticker ut?
Jag kan tycka att förslaget att täcka över Estonia borde skötts snyggare gentemot de efterlevande. Även om många säkert uppskattade förslaget så måste man ju se till att få med sig även de som fann det upprörande och oetiskt innan man går vidare med ett sådant projekt.
Citera
2026-06-14, 10:50
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det är väldigt vanligt att man inte dyker och bärgar kroppar på fartyg som ligger så djupt, det är dyrt och riskfyllt.

Olyckor som Estonia är ju turligt nog väldigt ovanliga. Ja nästan unikt i modern tid i den här delen av världen.

Andra skepp som inte bärgats i modern tid: Spice islander 1, Al-Salam Boccaccio, Princess of the stars. Och i Pearl Harbor ligger vraken kvar så grunt att man kan snorkla där. Pete Hegseth gjorde nyligen det till Storbritanniens då det är en gravplats.

Angående att det fanns hemlig militär materiell ombord. Ja, det har bekräftats att det smugglades ex-sovjetiskt militärmateriel på Estonia. Men borde inte Försvarsmakten i så fall försökt bärga det? Det ska inte har rört sig om sprängämnen utan snarare saker som radarsystem och styrsystem för missiler. Dessutom skulle inte sprängämnen i sig vara så intressant att smuggla, sprängämnen är enkla att konstruera, elektroniska system och dokument däremot kan vara väldigt intressanta.

Läs inlägg 360!
Om man har bärgat eller hämtat militärt material så är det ingen information som någonsin kommer komma ut, tänk nu att det var en konspirationsteori i 10 år efter förlisningen att det fraktades militärt material på båten.
Att du tror på den officiella förklaringen efter avslöjandet om vad för material det handlade om är naivt.

Militären använde ett passagerar fartyg för att transportera militärt material just under den perioden som Estonia förliste.

Passagerarna vittnade om explosioner/ dova smällar.

Lösningen är att INTE bärga kropparna fast anhöriga krävde det samt att det var fullt möjligt och inte ens komplicerat, och istället täcka över båten innan ens utredningen var klar som kan betraktas som att förstöra en brottsplats.
Citera
2026-06-14, 10:53
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
(FB) Vilken konspirationsteori tror du på till 100%?


Jag kan tycka att förslaget att täcka över Estonia borde skötts snyggare gentemot de efterlevande. Även om många säkert uppskattade förslaget så måste man ju se till att få med sig även de som fann det upprörande och oetiskt innan man går vidare med ett sådant projekt.

Men vad är din förklaring till att man istället för med lätthet kan dyka och återföra kropparna väljer att slänga hundratals miljoner på ett komplicerat projekt att täcka över en ”brottsplats” som inte ens var utredd vid tillfället ?
__________________
Senast redigerad av Sthlm007 2026-06-14 kl. 10:55.
Citera
2026-06-14, 12:08
  #365
Medlem
AlanGarners avatar
Det vore extremt komplicerat, dyrt och livsfarligt att dyka i trånga gångar på ett förlist fartyg på det djupet. Flera dykare hade säkert strukit med i en sån operation.

Jag repeterar: Estonia har aldrig täckts över, vraket ligger helt exponerat.

Varför skulle militären frakta gammalt explosivt materiel via en passagerarbåt för? De har ju egna båtar eller också gör man det landvägen. De dova smällarna var låsbultarna till bogvisiret som gick av och metall som deformerades under mycket höga krafter från de enorma vågorna.

Den enda ”konspirationen” kring Estonia är varför fartyget avgick trots det väldigt dåliga vädret och varför skeppet inte var bättre byggt. Och svaret på båda frågaorna är tyvärr samma: mänsklig girighet.


Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Läs inlägg 360!
Om man har bärgat eller hämtat militärt material så är det ingen information som någonsin kommer komma ut, tänk nu att det var en konspirationsteori i 10 år efter förlisningen att det fraktades militärt material på båten.
Att du tror på den officiella förklaringen efter avslöjandet om vad för material det handlade om är naivt.

Militären använde ett passagerar fartyg för att transportera militärt material just under den perioden som Estonia förliste.

Passagerarna vittnade om explosioner/ dova smällar.

Lösningen är att INTE bärga kropparna fast anhöriga krävde det samt att det var fullt möjligt och inte ens komplicerat, och istället täcka över båten innan ens utredningen var klar som kan betraktas som att förstöra en brottsplats.
Citera
2026-06-14, 12:32
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det vore extremt komplicerat, dyrt och livsfarligt att dyka i trånga gångar på ett förlist fartyg på det djupet. Flera dykare hade säkert strukit med i en sån operation.

Jag repeterar: Estonia har aldrig täckts över, vraket ligger helt exponerat.

Varför skulle militären frakta gammalt explosivt materiel via en passagerarbåt för? De har ju egna båtar eller också gör man det landvägen. De dova smällarna var låsbultarna till bogvisiret som gick av och metall som deformerades under mycket höga krafter från de enorma vågorna.

Den enda ”konspirationen” kring Estonia är varför fartyget avgick trots det väldigt dåliga vädret och varför skeppet inte var bättre byggt. Och svaret på båda frågaorna är tyvärr samma: mänsklig girighet.

Betydligt billigare att dyka samt att dykarna var redo och inte alls komplicerat jämfört med att täcka båten, så vad är det som skulle vara så komplicerat?
Samt om det skulle vara så komplicerat så skulle man väl inte behöva oroa sig för att hobbydykare eller andra dykare tar sig in som är en av argumenten till att man ville täcka båten från första början. Argumenten krockar som du förstår!

Och jo, man har delvis täckt båten så där har du fel.
Däremot var den del som inte var täckt där man upptäckte den ”nya” skadan som skapade en ny utredning efter nya bilder som kom fram.
Och självklart stärkte den nya utredningen det som sagts tidigare samt att hålet som fläktes utåt kunde förklaras med datamodeller.Det hade blivit en optisk illusion som gjorde att det verkade som det fläkte utåt men det var en dragspelseffekt som skett och skapat förvirring….🤔
Om man nu köper det är upp till var och en.

Vad som fraktades kan vi enbart spekulera om och jag säger inget om det mer än att det är naivt att tro på ett officiellt uttalande 10år senare samt EFTER avslöjandet.

Det jag menar med vittnesmål om tre smällar betyder att man ska utreda det för att kunna avfärda att det inte var så, men istället tar man beslut att täcka och förstöra en ev brottsplats, man agerar inte så om man inte har något att dölja.

Se hela bilden på hur myndigheterna agerade så är det precis så en brottsling gör om man är skyldig till något, man vill dölja allt för allt och alla.
Dvs göra sig av med med alla spår och förstöra alla bevis som kan hittas.

Om man inte haft något att dölja så hade man gjort allt för att göra en utredning och säkra alla bevis direkt för vad som orsakade förlisningen.
När man då väljer att försöka dölja alla bevis så är man skyldig till något, punkt!
Man behöver inte vara Sherlock Holmes för förstå detta.
Citera
2026-06-14, 12:50
  #367
Medlem
Bara mina egna.
Citera
2026-06-14, 16:07
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det vore extremt komplicerat, dyrt och livsfarligt att dyka i trånga gångar på ett förlist fartyg på det djupet. Flera dykare hade säkert strukit med i en sån operation.

Jag repeterar: Estonia har aldrig täckts över, vraket ligger helt exponerat.

Varför skulle militären frakta gammalt explosivt materiel via en passagerarbåt för? De har ju egna båtar eller också gör man det landvägen. De dova smällarna var låsbultarna till bogvisiret som gick av och metall som deformerades under mycket höga krafter från de enorma vågorna.

Den enda ”konspirationen” kring Estonia är varför fartyget avgick trots det väldigt dåliga vädret och varför skeppet inte var bättre byggt. Och svaret på båda frågaorna är tyvärr samma: mänsklig girighet.

Du ifrågasätter varför militären skulle frakta gammalt explosivt material på en passagerarbåt när de har egna båtar.
Varför skulle de transportera något militärt i överhuvudtaget på en passagerarbåt när de har egna båtar??
Som de bevisligen gjorde.
Citera
2026-06-14, 16:51
  #369
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Men vad är din förklaring till att man istället för med lätthet kan dyka och återföra kropparna väljer att slänga hundratals miljonerna på ett komplicerat projekt att täcka över en ”brottsplats” som inte ens var utredd vid tillfället ?
Gravfrid och stoppa plundrare.
Sen är det knappast ”med lätthet” man dyker ner till ett vrak på 80 meters djup och hämtar kropparna.. Analysgruppens utredning anger uttryckligen att arbetet bedömdes som “komplicerat och riskfyllt” och skulle kräva att skrovet fick omfattande förstärkningar.
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-06-14 kl. 16:57.
Citera
2026-06-14, 17:58
  #370
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Att nazisterna har en hemlig bas på månens baksida. Vart skulle de annars ha tagit vägen?

Sydamerika. Men det ena behöver inte utesluta det andra.

Epstein avslutade inte sitt eget liv. Han blev undanröjd.
Epsteins verksamhet var en honungsfälla som bland annat D.Trump fastnade i och det är en del av förklaringen till varför USA hamnade i krig mot Iran den här gången.
Citera
2026-06-14, 18:39
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Gravfrid och stoppa plundrare.
Sen är det knappast ”med lätthet” man dyker ner till ett vrak på 80 meters djup och hämtar kropparna.. Analysgruppens utredning anger uttryckligen att arbetet bedömdes som “komplicerat och riskfyllt” och skulle kräva att skrovet fick omfattande förstärkningar.

FEL igen…
Den exakta anledningen till att kropparna inte bärgades var att den svenska regeringen den 15 december 1994 formellt beslutade att följa en rekommendation från det nystartade Etiska rådet, som avrådde från bärgning.
Sjöfartsverket och dess experter informerade regeringen och Etiska rådet om att en bärgning skulle vara extremt komplicerad, farlig och psykologiskt påfrestande för dykarna. De menade att operationen innebar stora risker för räddningspersonalens liv och säkerhet.

Vidare:
Beslutet har i efterhand blivit hårt kritiserat och ifrågasatt. Bland annat har det framkommit uppgifter via Sveriges Radio P1 Dokumentär och intervjuer i Expressen att de brittiska dykarna som undersökte vraket 1994 gjorde bedömningen att de enkelt hade kunnat bärga över hundra synliga kroppar direkt.Kritiker och ledamöter från det dåvarande Etiska rådet har senare uttryckt att rådet kan ha blivit vilselett av Sjöfartsverkets mycket mörka bild av de tekniska svårigheterna, vilket i sin tur styrde regeringens slutgiltiga beslut.

Detta är dessutom ytterligare ett bevis på att man vilseledde etiska rådet medvetet, ytterligare en åtgärd som styrker att man försöker dölja något.

Så det är INTE komplicerat för EXPERTER som är UTBILDADE för att bärga kroppar att utföra detta, som britterna själva sa.
Du låter som du jobbar som pressansvarig på MSB och bara harklar ur dig samma saker hela tiden som inte stämmer.

Dags att sluta svälja allt från MSM
__________________
Senast redigerad av Sthlm007 2026-06-14 kl. 18:50.
Citera
2026-06-14, 18:57
  #372
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
FEL igen…
Den exakta anledningen till att kropparna inte bärgades var att den svenska regeringen den 15 december 1994 formellt beslutade att följa en rekommendation från det nystartade Etiska rådet, som avrådde från bärgning.
Sjöfartsverket och dess experter informerade regeringen och Etiska rådet om att en bärgning skulle vara extremt komplicerad, farlig och psykologiskt påfrestande för dykarna. De menade att operationen innebar stora risker för räddningspersonalens liv och säkerhet.

Vidare:
Beslutet har i efterhand blivit hårt kritiserat och ifrågasatt. Bland annat har det framkommit uppgifter via Sveriges Radio P1 Dokumentär och intervjuer i Expressen att de brittiska dykarna som undersökte vraket 1994 gjorde bedömningen att de enkelt hade kunnat bärga över hundra synliga kroppar direkt.Kritiker och ledamöter från det dåvarande Etiska rådet har senare uttryckt att rådet kan ha blivit vilselett av Sjöfartsverkets mycket mörka bild av de tekniska svårigheterna, vilket i sin tur styrde regeringens slutgiltiga beslut.

Detta är dessutom ytterligare ett bevis på att man vilseledde etiska rådet medvetet, ytterligare en åtgärd som styrker att man försöker dölja något.

Så det är INTE komplicerat för EXPERTER som är UTBILDADE för att bärga kroppar att utföra detta, som britterna själva sa.
Du låter som du jobbar som pressansvarig på MSB och bara harklar ur dig samma saker hela tiden som inte stämmer.

Dags att sluta svälja allt från MSM
Jaha? Vad var det som var ”igen” menar du? Och varför tror du jag skulle ”svälja saker från MSM? Jag är fullständigt ointresserad av Estonia, har överhuvud taget inte refererat till msm i frågan, men tog fram en källa från regeringen bara eftersom du tjatade - om du anser att den är fel så är det knappast mitt problem - tag det med de som författat den.
Du verkar lite för djupt emotionellt engagerad för att kunna resonera utan bias.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in