2026-06-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Ja du ska veta att även ifall genomgår döden kommer tillbaka i skepnad av ande.

Hemsöker väldigt många människor som gjort mig orätt i livet.
Väldigt många människor väljer att vandra runt i hemligheten.
Ifall du säger mitt namn flera gånger kommer att besöka dig.

Endast Gud kan döma människan.

Efter döden kommer slutet eller livet?

En människa ligger bakom hemligheten?

Efter döden människor kommer till spökvärld?

Jesus kommer döma ateister?
Citera
2026-06-14, 06:34
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 358nm
🤭🤭🤭🤭🤭

Inför världens starkaste spådam finns det ingen anonymitet.

Citat:
Ursprungligen postat av ja12
Efter döden kommer slutet eller livet?

En människa ligger bakom hemligheten?

Efter döden människor kommer till spökvärld?

Jesus kommer döma ateister?

Efter döden kommer nya äventyret..

Kristus, människosonen av Gud, är Gudomlig.

Efter döden kommer till döds dalen bland alla andra döda människor.

Jesus kommer att döma alla människor likadant rättfärdigt och barmhärtigt.

Jesus är väldigt snäll och ödmjuk.
Citera
2026-06-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Inför världens starkaste spådam finns det ingen anonymitet.

Efter döden kommer nya äventyret..

Kristus, människosonen av Gud, är Gudomlig.

Efter döden kommer till döds dalen bland alla andra döda människor.

Jesus kommer att döma alla människor likadant rättfärdigt och barmhärtigt.

Jesus är väldigt snäll och ödmjuk.
Om du vill tro på det så varsågod.🤦
Citera
2026-06-14, 09:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Varför skulle någon variant av kristendomen vara sanningen? Är det inte Jesus som är sanningen? Den som sysslar med bevisföring måste vara stringent.

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. — Johannes 14:6
Citera
2026-06-14, 10:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför skulle någon variant av kristendomen vara sanningen? Är det inte Jesus som är sanningen? Den som sysslar med bevisföring måste vara stringent.

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. — Johannes 14:6
Kristendom är ju bara ett sätt att säga tron att jesus är gud. Det behövs ett ord för det, annars blir det svårt att formulera sig.

Att kristendom är sant betyder att jesus är gud alltså.
Citera
2026-06-14, 10:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kristendom är ju bara ett sätt att säga tron att jesus är gud. Det behövs ett ord för det, annars blir det svårt att formulera sig.

Att kristendom är sant betyder att jesus är gud alltså.
Att Jesus är Gud är en psykologiskt betingad dogm som strider mot Jesus egna ord.

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Allt har av min Fader blivit förtrott åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd. -- — Matteus 11:27

Då talade Jesus åter och sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Sonen kan icke göra något av sig själv, utan han gör allenast vad han ser Fadern göra; ty vad han gör, det gör likaledes ock Sonen. — Johannes 5:19

Med mera, med mera.
Citera
2026-06-14, 10:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att Jesus är Gud är en psykologiskt betingad dogm som strider mot Jesus egna ord.

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Allt har av min Fader blivit förtrott åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd. -- — Matteus 11:27

Då talade Jesus åter och sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Sonen kan icke göra något av sig själv, utan han gör allenast vad han ser Fadern göra; ty vad han gör, det gör likaledes ock Sonen. — Johannes 5:19

Med mera, med mera.
Johannes 1:1
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud
Johannes 1:14
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet
Där ser man, jesus är gud.
Alla kristna har trott att jesus är gud i 2000 år i princip. De avgjorde det på niceamötet år 300. De kunde sina saker, och nu påstår du annat?
Citera
2026-06-14, 10:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Johannes 1:1
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud
Johannes 1:14
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet
Där ser man, jesus är gud.
Alla kristna har trott att jesus är gud i 2000 år i princip. De avgjorde det på niceamötet år 300. De kunde sina saker, och nu påstår du annat?
Du tror på Bibeln och kristendomen, jag tror på Jesus och hans budskap.

Johannes första kapitel är en ingress och Jesus egna ord börjar först i vers 38.

Det är alltid samma sak med kristna: de undviker Jesus ord.
Citera
2026-06-14, 10:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du tror på Bibeln och kristendomen, jag tror på Jesus och hans budskap.

Johannes första kapitel är en ingress och Jesus egna ord börjar först i vers 38.

Det är alltid samma sak med kristna: de undviker Jesus ord.
Lukas 7:48–49:
Sedan sade han till henne: »Dina synder äro dig förlåtna.»
Markus 2:5–7:
När Jesus såg deras tro sade han till den lame: »Mitt barn, dina synder är förlåtna.«
Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte för sig själva: »Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder utom Gud?
Bara gud kan förlåta synder. De har redan avgjort detta på niceamötet, jag tror de flesta kyrkor håller med om detta. Vem tror du jesus är istället då?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-14 kl. 10:44.
Citera
2026-06-14, 10:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Lukas 7:48–49:
Sedan sade han till henne: »Dina synder äro dig förlåtna.»
Markus 2:5–7:
När Jesus såg deras tro sade han till den lame: »Mitt barn, dina synder är förlåtna.«
Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte för sig själva: »Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder utom Gud?
Bara gud kan förlåta synder. De har redan avgjort detta på niceamötet, jag tror de flesta kyrkor håller med om detta. Vem tror du jesus är istället då?
Judarna menar att bara Gud kan förlåta synder och de kristna menar att Gud är Fadern, Sonen och den Helige anden i förening. Människors tankar!

Men menade då kyrkofäderna att Fadern inte är god? Jesus förnekade att Sonen var god. Är det bara den påhittade treenigheten som är god?

Citera
2026-06-14, 10:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Judarna menar att bara Gud kan förlåta synder och de kristna menar att Gud är Fadern, Sonen och den Helige anden i förening. Människors tankar!

Men menade då kyrkofäderna att Fadern inte är god? Jesus förnekade att Sonen var god. Är det bara den påhittade treenigheten som är god?

Så om gud är havet, så är jesus ett glas vatten från havet. Delvis gud, men inte hela gud.

Jesus är en del av gud, men fortfarande gud. Som guds arm kanske?
Citera
2026-06-14, 10:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så om gud är havet, så är jesus ett glas vatten från havet. Delvis gud, men inte hela gud.

Jesus är en del av gud kanske, men fortfarande gud. Som guds arm kanske?
Är Fadern god?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in