Citat:
Ursprungligen postat av
Sbcsweden
Det jag menar är ett akutrum på intesninvårdsavdelning. Jag var inlagd på ds på iva när jag fick tarmvred 2023 och dom har ett "akutrum". Resten av avdelningen är sängplatser med extremt mycket och avancerade sjukvårdsutrustning/livsuppehållande maskiner.
Så här står det om dom nya ambulanshelikoptrarna vi har i sverige.
-"Insidan av de nya moderna ambulanshelikoptrarna (som till exempel modellerna AW139 eller H145) fungerar som en flygande intensivvårdsavdelning. Utrustningen är kundanpassad för att ge avancerad vård under transport och inkluderar bland annat:Bår och lastsystem:
Ett ergonomiskt bårsystem för smidig in- och utlastning av patienter.
Avancerad medicinteknisk utrustning: Fullt utrustade platser för respirator, defibrillator, sprutpumpar, syrgas och patientmonitorer som övervakar vitala funktioner.
Medicinsk gasförsörjning: Inbyggda system för kontinuerlig tillförsel av
Kabinen är rymlig nog för att vårdpersonalen ska kunna arbeta obehindrat runt patienten under hela flygningen."
OBSERVERA SISTA STYCKET: kabinen är rymlig nog för att vårdpersonalen ska kunna arbeta OBEHINDRAT. Dessa är MYCKET större än ambulanser.
Mvh, ha en trevlig söndag

Tack, trevlig söndag på dig med! Skönt att höra att det gick bra på DS, tarmvred är ju verkligen ingen lek och IVA på Danderyd är fantastiska.
Som sjuksköterska inom akutsjukvård med 12 års erfarenhet från ambulansen har jag jobbat i båda miljöerna, och grejen med tillverkarnas broschyrer är att ord som "rymlig" och "obehindrat" betyder något helt annat i luften än på marken.
Om vi tittar på de faktiska måtten ser man direkt hur stor skillnaden är jämfört med en vanlig vägambulans: En Airbus H145 har en kabinhöjd på runt 130–140 cm och en golvyta på knappt 4 kvadratmeter.
Takhöjden gör att det inte ens går att stå upp - vi jobbar sittande eller på knä.
När det står att vi arbetar "obehindrat" betyder det egentligen att vi når patientens huvud, luftvägar och slangar utan att behöva spänna loss oss från våra säten under flygningen.
Det är en ren säkerhetsfråga vid turbulens. Man sitter fastspänd på sin stol och kan inte resa på sig.
En Mercedes Sprinter (vår vanligaste vägambulans i Sverige) har däremot en takhöjd på runt 185 cm och ett patientutrymme på över 6 kvadratmeter. Det är alltså runt 50 % mer golvyta och full ståhöjd. I Sprintern kan vi faktiskt stå helt raklånga, gå runt båren och skifta arbetsställning eller byta plats med varandra mitt under färd på ett helt annat sätt.
Att helikoptern kallas för en "flygande intensivvårdsavdelning" handlar alltså om att man har lyckats klämma in avancerade utrustning (respiratorer, sprutpumpar och monitorer) som finns på IVA, fast i ett specialanpassat miniformat.
Rent fysiskt i utrymme och centimetermått är en helikopter faktiskt betydligt mindre än en Sprinter-ambulans.