2026-06-14, 08:08
  #685
Medlem
Någon som har tillgång till domarna som finns på FUP?
Båda förkommer i en eller flera domar.
Citera
2026-06-14, 08:15
  #686
Medlem
Riksreptilens avatar
Fortsatt oförändrat läge för de skadade flickorna enligt färsk uppdatering i TV4s Nyhetsmorgon.
Citera
2026-06-14, 08:16
  #687
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Har du någon som helst erfarenhet av vare sig sjukvård eller helikoptrar?!
Säg mig gärna vilken modell av "dagens ambulanshelikoptrar" som är GIGANTISK på insidan?
Gemene ambulans är betydligt rymligare än helikopter och har ofta mer utrustning än vad helikoptern har.
Berätta gärna vad du menar med att "dom har allt där"? Det finns dessutom ingenting som heter "akutrum på intensiven". Akutrum har akutmottagningen, inte intensivvårdsavdelningen.

Anledningen till att ambulansflyget larmas vid trauma är att de omgående kan sätta in mer avancerad vård än vad ambulanspersonalen kan- t.ex. att söva patienten men främst för att de direkt kan transportera patienten till sjukhus som erbjuder intensivvård.
Med ambulans tar det allt för lång tid.
Det jag menar är ett akutrum på intesninvårdsavdelning. Jag var inlagd på ds på iva när jag fick tarmvred 2023 och dom har ett "akutrum". Resten av avdelningen är sängplatser med extremt mycket och avancerade sjukvårdsutrustning/livsuppehållande maskiner.
Så här står det om dom nya ambulanshelikoptrarna vi har i sverige.
-"Insidan av de nya moderna ambulanshelikoptrarna (som till exempel modellerna AW139 eller H145) fungerar som en flygande intensivvårdsavdelning. Utrustningen är kundanpassad för att ge avancerad vård under transport och inkluderar bland annat:Bår och lastsystem:
Ett ergonomiskt bårsystem för smidig in- och utlastning av patienter.
Avancerad medicinteknisk utrustning: Fullt utrustade platser för respirator, defibrillator, sprutpumpar, syrgas och patientmonitorer som övervakar vitala funktioner.
Medicinsk gasförsörjning: Inbyggda system för kontinuerlig tillförsel av
Kabinen är rymlig nog för att vårdpersonalen ska kunna arbeta obehindrat runt patienten under hela flygningen."

OBSERVERA SISTA STYCKET: kabinen är rymlig nog för att vårdpersonalen ska kunna arbeta OBEHINDRAT. Dessa är MYCKET större än ambulanser.
Mvh, ha en trevlig söndag
Citera
2026-06-14, 08:16
  #688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Vem som larmade och när är intressant och vad som sas i samtalet med 112.

Pappan ringde till mamman från yngsta dotterns mobil och sa att han själv hade skadat sig med en spikpistol….
Citera
2026-06-14, 08:22
  #689
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Fast barnen lär vara nersövd...



I vanlig ambulans skickar man ju med den personal som behövs. Barnen är rimligtvis nedsövda och behöver narkospetsonal med i transporten. Tiden är inte så avgörande i detta skede att de hänger på minuter. Det har redan stabiliserats på sjukhus och genomfört de första livräddande operationerna. Förutsätter faktist att vården valt de färdsätt man anser lämpligast. Två små barn allvarligt skadade på detta fruktansvärda sett med skafor man troligtvis inte stött på tidigare då chansar man inte.

Helikopter behöver inte vara de bästa alternativet. Jag var med om en gång att en patient hade så söndertrasad ryggrad att minsta inbromsning var en risk, man fick köra med blåljus i gåfart och spärrar av vägar i förväg för att minimera start och stopp. En helikopter känns ganska ryckig i de sammanhanget ffa vid start och stopp och beroende på väderlek.

Helikopter är mycket mindre ryckigt än ambulanshelikopter.

Är dom inte nedsövda.. då är dom i ganska god form trots omständigheterna och då måste vanlig ambulans vara ett rimligt färdmedel tänker jag.




Det är ju en rimlig tanke som även polisen troligtvis funderat kring innan de gick ut med att de inte söker efter någon mer misstänkt. Så uppenbarligen är den avlidne mannen gärningsmannen. Kan ju senare visa sig att det är en annan slug jävel som fått det hela att de ut som självmord men verkar ju inte vara något som tyder på det just nu.

Man "skickar" inte med den personal som behövs. Det är den som är närmast och normalisera har dom bara två ambulanssjukvårdare=1 undersköterska ibland vanlig syrra + 1 sjuksköterska med trauma utbildning. I vissa lägen kommer en akutläkare dit i en separat bil, men detta är oftast bara tillgängligt i större kommuner och städer.

Och oftast är helikopter mindre ryckigt än tex en
Ambulans med blåsljus som gasar och bromsar och tar kurvor i hög fart. Och oftast i sådana fall har man ändå spänt fast patienten och fixerat nacke och rygg så det är ingen fara.
Mvh. hoppas på en bra söndag åt dig
Citera
2026-06-14, 08:34
  #690
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Det jag menar är ett akutrum på intesninvårdsavdelning. Jag var inlagd på ds på iva när jag fick tarmvred 2023 och dom har ett "akutrum". Resten av avdelningen är sängplatser med extremt mycket och avancerade sjukvårdsutrustning/livsuppehållande maskiner.
Så här står det om dom nya ambulanshelikoptrarna vi har i sverige.
-"Insidan av de nya moderna ambulanshelikoptrarna (som till exempel modellerna AW139 eller H145) fungerar som en flygande intensivvårdsavdelning. Utrustningen är kundanpassad för att ge avancerad vård under transport och inkluderar bland annat:Bår och lastsystem:
Ett ergonomiskt bårsystem för smidig in- och utlastning av patienter.
Avancerad medicinteknisk utrustning: Fullt utrustade platser för respirator, defibrillator, sprutpumpar, syrgas och patientmonitorer som övervakar vitala funktioner.
Medicinsk gasförsörjning: Inbyggda system för kontinuerlig tillförsel av
Kabinen är rymlig nog för att vårdpersonalen ska kunna arbeta obehindrat runt patienten under hela flygningen."

OBSERVERA SISTA STYCKET: kabinen är rymlig nog för att vårdpersonalen ska kunna arbeta OBEHINDRAT. Dessa är MYCKET större än ambulanser.
Mvh, ha en trevlig söndag

Tack, trevlig söndag på dig med! Skönt att höra att det gick bra på DS, tarmvred är ju verkligen ingen lek och IVA på Danderyd är fantastiska.

Som sjuksköterska inom akutsjukvård med 12 års erfarenhet från ambulansen har jag jobbat i båda miljöerna, och grejen med tillverkarnas broschyrer är att ord som "rymlig" och "obehindrat" betyder något helt annat i luften än på marken.
Om vi tittar på de faktiska måtten ser man direkt hur stor skillnaden är jämfört med en vanlig vägambulans: En Airbus H145 har en kabinhöjd på runt 130–140 cm och en golvyta på knappt 4 kvadratmeter.
Takhöjden gör att det inte ens går att stå upp - vi jobbar sittande eller på knä.
När det står att vi arbetar "obehindrat" betyder det egentligen att vi når patientens huvud, luftvägar och slangar utan att behöva spänna loss oss från våra säten under flygningen.
Det är en ren säkerhetsfråga vid turbulens. Man sitter fastspänd på sin stol och kan inte resa på sig.

En Mercedes Sprinter (vår vanligaste vägambulans i Sverige) har däremot en takhöjd på runt 185 cm och ett patientutrymme på över 6 kvadratmeter. Det är alltså runt 50 % mer golvyta och full ståhöjd. I Sprintern kan vi faktiskt stå helt raklånga, gå runt båren och skifta arbetsställning eller byta plats med varandra mitt under färd på ett helt annat sätt.
Att helikoptern kallas för en "flygande intensivvårdsavdelning" handlar alltså om att man har lyckats klämma in avancerade utrustning (respiratorer, sprutpumpar och monitorer) som finns på IVA, fast i ett specialanpassat miniformat.

Rent fysiskt i utrymme och centimetermått är en helikopter faktiskt betydligt mindre än en Sprinter-ambulans.
Citera
2026-06-14, 08:37
  #691
Avstängd
Tänkte om vi skulle diskutera vilken typ av spikpistol som troligast har använts som vapen i detta fall!
Vad tror ni?
Jag får för mig att det nästan handlar om en "bult" pistol som man laddar med en tomhylsa som sedan kan driva en spik eller fäste in i betong.
Detta eftersom han var snickare och skulle kunna ha tillgång till sådana och att han självklart har använt den mest kraftfulla han har haft hemma.
Länkar till några alternativ, hade varit roligt med lite input.
https://imgur.com/a/ZlQlRDu

Mvh
Citera
2026-06-14, 08:50
  #692
Medlem
Kan detta vara mamman, och tjejerna? 🤷🏻‍♂️

https://www.facebook.com/lina.koopu/
Citera
2026-06-14, 09:02
  #693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuddeliTudd
Pappan ringde till mamman från yngsta dotterns mobil och sa att han själv hade skadat sig med en spikpistol….

Sant?

Var pappan ensam med barnen?
Var var mamman? Utflyttad eller på jobb?
Citera
2026-06-14, 09:13
  #694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Vilket skräp och ynkrygg till människa. Hela hans liv och person kan nu sammanfattas i "Min bidrag till mänskligheten, jo, jag försökte mörda två barn,, dessutom var jag den de skulle lita på mest, så jag inte bara orsakade ofattbar kroppslig skada, utan även ofattbar psykisk sådan, om de överlever.". Om det inte är ren ondska så säg vad som är. Ondskan i att mörda sina egna barn är ofantlig.

Hela hans liv och bidrag till mänskligheten kan knappast vara detta vansinnesdåd.
Vad hjälper det hans barn om de överlever att få höra att deras pappa var ond? Gärningen var fruktansvärd, så misstolka mig inte på det sättet, jag känner likadant inför vidriga våldsdåd och mord. Men i detta fall tror jag det var en människa som hade behövt hjälp, som handlade i total desperation. Sedan är det väl knappast något värre man kan göra, än att skada sina barn, när man är den som ska beskydda dem.
Citera
2026-06-14, 09:13
  #695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garland82
Kan detta vara mamman, och tjejerna? 🤷🏻‍♂️

https://www.facebook.com/lina.koopu/


Att det är morsan bekräftades redan klockan 15.30 igår läser du inte i tråden?
Citera
2026-06-14, 09:17
  #696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HSPbruden
Någon som har tillgång till domarna som finns på FUP?
Båda förkommer i en eller flera domar.

Kan det vara skilsmässan/vårdnadstvisten?

https://www.svt.se/kultur/krimfup-saljer-barns-personuppgifter

https://oicointegrity.se/nyheter/barn-hangs-ut-pa-krimfup-grund-av-vardnadstvister-och-adoptioner/


Citat:
Brottsdatabasen Krimfup har uppmärksammats för att publicera handlingar från vårdnadstvister, skilsmässor och adoptioner – och presenterar dem felaktigt som om de vore brottsdomar. Detta innebär att känslig information om vårdnad och barnens situation hängs ut offentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in