2026-06-14, 06:56
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caravelle
Det är min uppfattning att dådet inte kommer att påverka fastighetspriserna i byn. Det finns inget systemfel i byn med kriminalitet, droger och missförhållanden.

Dådet utfördes av en deprimerad och desperat människa. Det är djupt tragiskt och så sorgligt. Byn och dess gemenskap håller samman likväl.

Ytterligare en sak som är så sorglig är att mannen ifråga inte fångades upp när han mådde så dåligt.

Vi måste fan bli bättre på att stötta varandra i det svenska samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Absolut, en omfördelning av pengar till vården är nödvändig.


Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hade han ingen kontakt med psykvården?
Hade det hjälpt i hans fall?
1. Vi vet ännu inte om psykiatri är en fråga i detta dåd.
2. Kanske hade en samtalsterapeut eller större socialt stöd och omgivande nätverk att hantera ett långt förhållande som kraschat och en familj som rivits upp varit av större behov.
3. Det moderna samhället, med slit och släng, långväga flyttningar, större avstånd till släkt och vänner gör att det blir svårare för enskilda individer att hantera en förlust när de blir ensamma, speciellt som påpekat av andra att kanske deras sociala nätverk var beroende av frun och utan henne står han ensam i annat land.
4. Som påpekat av andra så är maorier ca 15-20% av befolkningen i Nya Zeeland, men utgör lite över 50% av fängelsepopulationen. Således, våldsbrott är ett brott de är tydligt överrepresenterade i och givet ovanstående är snarheten till våld kanske inte en överraskning.
Citera
2026-06-14, 07:06
  #674
Medlem
Inte klarlagt om det var pappan?
Om inte pappan, kan någon ha skadat barnen och dödat pappan och sen gett sig av därifrån?
Samma vapen på barnen som på mannen?
Låg vapnet kvar och i sån position så det är klarlagt det var mannen och ingen annan gärningsman?
Var är mamman?
Citera
2026-06-14, 07:39
  #675
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, kanske låg de och sov Fy fan, inte värt att tänka på det, man blir bara så ledsen. Hoppas verkligen båda överlever och kan ta stöd i varandra resten av livet.

Han kan ha gett dem något sömnmedel eller överdos av lugnande innan kanske...
Citera
2026-06-14, 07:45
  #676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Att skumpa långvägas i vanlig vägambulans skapar än mer trauma, tro mig.

Fast barnen lär vara nersövd...

Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Jag hör att många här intr har åkt ambulans eller förstår varför man använder helikopter.
Nej det är inte farligt att transportera någon med skalltrauma i helikopter, och ja helikopter är nog det troligaste i detta fall.
MEN den största anledningen till att man använder helikopter (förutom farten) är att det alltid jobbar en narkosläkare på helikoptern och man kan börja behandlingen redan i luften. Dagens ambulanshelikoptrar är GIGANTISKA, insidan påminner om ett akutrum på intensiven i miniatyr. Dom har allt där + dom kan söva och sätta igång med behandling + det går så oerhört mycket fortare.
MVH

I vanlig ambulans skickar man ju med den personal som behövs. Barnen är rimligtvis nedsövda och behöver narkospetsonal med i transporten. Tiden är inte så avgörande i detta skede att de hänger på minuter. Det har redan stabiliserats på sjukhus och genomfört de första livräddande operationerna. Förutsätter faktist att vården valt de färdsätt man anser lämpligast. Två små barn allvarligt skadade på detta fruktansvärda sett med skafor man troligtvis inte stött på tidigare då chansar man inte.

Helikopter behöver inte vara de bästa alternativet. Jag var med om en gång att en patient hade så söndertrasad ryggrad att minsta inbromsning var en risk, man fick köra med blåljus i gåfart och spärrar av vägar i förväg för att minimera start och stopp. En helikopter känns ganska ryckig i de sammanhanget ffa vid start och stopp och beroende på väderlek.

Är dom inte nedsövda.. då är dom i ganska god form trots omständigheterna och då måste vanlig ambulans vara ett rimligt färdmedel tänker jag.


Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Inte klarlagt om det var pappan?
Om inte pappan, kan någon ha skadat barnen och dödat pappan och sen gett sig av därifrån?
Samma vapen på barnen som på mannen?
Låg vapnet kvar och i sån position så det är klarlagt det var mannen och ingen annan gärningsman?
Var är mamman?

Det är ju en rimlig tanke som även polisen troligtvis funderat kring innan de gick ut med att de inte söker efter någon mer misstänkt. Så uppenbarligen är den avlidne mannen gärningsmannen. Kan ju senare visa sig att det är en annan slug jävel som fått det hela att de ut som självmord men verkar ju inte vara något som tyder på det just nu.
__________________
Senast redigerad av Murstocken 2026-06-14 kl. 07:57.
Citera
2026-06-14, 07:47
  #677
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det finns inga "vattentäta skott" på det viset. Det finns ett riksavtal mellan regionerna gällande alla typer av vårdinsatser.

När det gäller ambulanshelikopter samarbetar man självklart ofta mellan näraliggande regioner.

Ett exempel är Uppsala, Stockholm och Gotland som alla har egna ambulanshelikoptrar men flyger åt varandra när behov finns och man har möjlighet.

Sen kommer förstås inte andra regioner hålla Skåne med transporter i nān större utsträckning när Skāne aldrig bidrar med nåt själva.

Handlar den här tråden om avtal och ambulanshelikoptrar i olika regioner? Kan ju vara intressant ändå iofs.
Citera
2026-06-14, 07:49
  #678
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caravelle
Det är min uppfattning att dådet inte kommer att påverka fastighetspriserna i byn. Det finns inget systemfel i byn med kriminalitet, droger och missförhållanden.

Dådet utfördes av en deprimerad och desperat människa. Det är djupt tragiskt och så sorgligt. Byn och dess gemenskap håller samman likväl.

Ytterligare en sak som är så sorglig är att mannen ifråga inte fångades upp när han mådde så dåligt.

Vi måste fan bli bättre på att stötta varandra i det svenska samhället.

Nej det där sista håller jag inte med om. Det är inte allas gemensamma fel. Folk får fan ta ansvar för sina handlingar och mående
Citera
2026-06-14, 07:50
  #679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Han kan ha gett dem något sömnmedel eller överdos av lugnande innan kanske...

Jag hoppas nästan de för barnens skull. Men då kunde han ju öst på med de istället och låtit dem somna in.

Har så svårt att tänka mig att någon människa har lösa spärrar mentalt tillräckligt för att ge sig på sina barn på detta vis. Två barn dessutom.. hur lyckas man... Känns impulsivt och desperat!

Är de genomtänk, planerat och förberett med lugnande är det i sig också rätt sjukt och psykopatiskt.
__________________
Senast redigerad av Murstocken 2026-06-14 kl. 07:52.
Citera
2026-06-14, 07:55
  #680
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Jag hör att många här intr har åkt ambulans eller förstår varför man använder helikopter.
Nej det är inte farligt att transportera någon med skalltrauma i helikopter, och ja helikopter är nog det troligaste i detta fall.
MEN den största anledningen till att man använder helikopter (förutom farten) är att det alltid jobbar en narkosläkare på helikoptern och man kan börja behandlingen redan i luften. Dagens ambulanshelikoptrar är GIGANTISKA, insidan påminner om ett akutrum på intensiven i miniatyr. Dom har allt där + dom kan söva och sätta igång med behandling + det går så oerhört mycket fortare.
MVH

Har du någon som helst erfarenhet av vare sig sjukvård eller helikoptrar?!
Säg mig gärna vilken modell av "dagens ambulanshelikoptrar" som är GIGANTISK på insidan?
Gemene ambulans är betydligt rymligare än helikopter och har ofta mer utrustning än vad helikoptern har.
Berätta gärna vad du menar med att "dom har allt där"? Det finns dessutom ingenting som heter "akutrum på intensiven". Akutrum har akutmottagningen, inte intensivvårdsavdelningen.

Anledningen till att ambulansflyget larmas vid trauma är att de omgående kan sätta in mer avancerad vård än vad ambulanspersonalen kan- t.ex. att söva patienten men främst för att de direkt kan transportera patienten till sjukhus som erbjuder intensivvård.
Med ambulans tar det allt för lång tid.
__________________
Senast redigerad av Riddar 2026-06-14 kl. 07:59.
Citera
2026-06-14, 07:55
  #681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Hämnd och hat? Har säkert missat något men visst fick han huset och vårdnaden var 50/50?

Mannen i familjen har fått byggpris av Alvesta kommun för arbetet fastigheten Lekaryd 9:31. Den fastigheten är så vitt jag förstår brottsplatsen och den ägs enligt lantmäteriet av både L och M, så han har inte fått huset. Och kanske hade han heller inte råd att köpa ut henne? Och kanske var bygget så dyrt att det endast kan säljas med förlust?

Ekonomisk stress skulle kunna vara en del i mannens psykiska mående.
Citera
2026-06-14, 07:55
  #682
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Inte klarlagt om det var pappan?
Om inte pappan, kan någon ha skadat barnen och dödat pappan och sen gett sig av därifrån?
Samma vapen på barnen som på mannen?
Låg vapnet kvar och i sån position så det är klarlagt det var mannen och ingen annan gärningsman?
Var är mamman?

Ja vi kan vara säkra på att det är pappan som gjort detta.

Vet inte var mamman befinner sig. Varför undrar du det? Att hon är hos sina döttrar i Lund är väl en rimlig gissning.
Citera
2026-06-14, 07:56
  #683
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Jag hoppas nästan de för barnens skull. Men då kunde han ju öst på med de istället och låtit dem somna in.Har så svårt att tänka mig att någon människa har lösa spärrar mentalt tillräckligt för att ge sig på sina barn på detta vis. Två barn dessutom.. hur lyckas man... Känns impulsivt och desperat!

Är de ge omtänk, planerat och förberett med lugnande är det i sig också rätt sjukt och psykopatiskt.

Ja verkligen sjukt men hänt tidigare att mamma eller pappa först drogat barnen och sedan skjutit dem.

Lite förenklat: Mammor dödar ofta barn pga psykisk ohälsa, egna suicidplaner, psykos och desperation, där hon tror att barnen kommer få det bättre. Hon dödar sedan sig själv efteråt. Detta kallas suicide-filicide.

Pappor dödar sina barn utifrån hämnd och makt, ofta i relation till barnens mor. EOfta har ju mannen en psykisk sjukdom/ohälsaockså men mer åt, som du säger psykopatiska drag, än exempelvis depression eller suicidtankar. Papporna brukar inte alltid döda sig själva i samband med att de tar livet av sina barn men det sker (dock ej lika ofta som när kvinnor dödar barnen).

Finns studier om det men just nu har jag de inte tillgängliga. Kan söka upp dem igen om någon vill få det bekräftat.

Edit:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2174580/

Citat ur studien: "(...) the most rare, spouse revenge filicide occurs when a mother kills her child specifically to emotionally harm that child's father."
__________________
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-06-14 kl. 08:03.
Citera
2026-06-14, 08:01
  #684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja vi kan vara säkra på att det är pappan som gjort detta.

Vet inte var mamman befinner sig. Varför undrar du det? Att hon är hos sina döttrar i Lund är väl en rimlig gissning.

Bara undrade då tidningarna inte nämnt någon mera vuxen än mannen i barnens närhet.
Självklart, antar jag, så är hon hos barnen på sjukhuset nu.
Mina tankar far vidare, kan mamman också vara nånstans, helt annanstans och av daga tagen?
Hypotes: mamman lämnade pappan och har ny man i sitt liv eller enbart i annan bostad och bli funnnen där senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in