2026-06-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Jag frågade AI. Hur många väpnade konflikter har Israel haft? Och det var en mycket lång lista..
Och på frågan hur många riktiga fredsavtal de gjort, blev svaret: Två. (ett med Egypten och ett med Jordanien).
Och det med Jordanien ingicks efter 46 år.
Så att få Israel att sätta sig och skriva på ett fredsavtal - ligger nog väldigt långt bort?

Israel har blivit attackerade av araberna eller haft casus belli i samtliga utkämpade krig. Israel har strävat efter fredsavtal med samtliga grannländer sedan statens tillblivelse 1948 men araberna har alltid, med två undantag, nämnda Egypten och Jordanien, sagt nej till fred.

Vem tänkte du att Israel skulle skriva fredsavtal med? Står araberna på kö? Vilken stat är beredd att skriva fredsavtal med Israel?
Citera
2026-06-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är korrekt. IRGC vinner kriget medan befolkning förlorar

Den mer tydliga slutsatsen här är väl egentligen att om USA uppfyller sina mål så är det helt jävla ointressant om det är IRGC eller det iranska folket som känner sig som vinnare?

Detta debaklet var nästan oundvikligt sett i efterhand, ja inte fan lyssnade folk när förändring låg i farans riktning.
Ändå lite kul att krigshetsarna byter riktning.
Det är inte kul att inte få exakt som man vill och vissa diagnoser spelar antagligen in.
Citera
2026-06-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Den mer tydliga slutsatsen här är väl egentligen att om USA uppfyller sina mål så är det helt jävla ointressant om det är IRGC eller det iranska folket som känner sig som vinnare?

Detta debaklet var nästan oundvikligt sett i efterhand, ja inte fan lyssnade folk när förändring låg i farans riktning.
Ändå lite kul att krigshetsarna byter riktning.
Det är inte kul att inte få exakt som man vill och vissa diagnoser spelar antagligen in.

Jag gissar att Iranierna (IRGC) kommer ge Trump brödsmulor.

Om USA vill vinna detta krig måste det kosta pengar och händerna måste bli skitiga.

1 Antingen med en bombkampanj som bryter mot krigslagarna

eller

2 Boots on the ground
Citera
2026-06-13, 22:31
Medlem
Iran förhandlar uppenbarligen inte i god tro:

https://www.timesofisrael.com/iran-said-to-have-mined-entrance-to-bombed-nuclear-site-to-deter-raid-on-enriched-uranium/

Skäggråtthorna sitter alltså och spränger sina egna terrortunnlar för att försvåra återvinningen av terroruranet. Detta trots att de vet att terroruranet skall tas ut ur landet och att det är iranska arbetare som skall gräva fram det. Så lite betyder människoliv för mulhororna.

Citat:
Nuclear Technology Center outside of Isfahan, Iran, on Dec. 7, 2025. (Planet Labs PBC via AP)
Iran has, in recent weeks, deliberately collapsed tunnels and mined entrances to its bombed Isfahan nuclear complex in a bid to stop the US from launching a raid to retrieve the Islamic Republic’s store of highly enriched uranium that is believed to be buried at the site, CNN reported Saturday.

The report, citing five sources familiar with US intelligence, said that it would now be far more difficult and dangerous for anyone, including the Iranians, to retrieve the uranium than it was at the start of the war, when US President Donald Trump mulled a ground operation to seize the nuclear stockpile.
Citera
2026-06-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag gissar att Iranierna (IRGC) kommer ge Trump brödsmulor.

Om USA vill vinna detta krig måste det kosta pengar och händerna måste bli skitiga.

1 Antingen med en bombkampanj som bryter mot krigslagarna

eller

2 Boots on the ground

Självklart vill många inom IRGC ge Trump brödsmulor men som jag ser det så förhandlar Iran ur en väldigt svag sits. Dessutom verkar det inledande avtalet redan vara klart om än inte påskrivet.

Framförallt Trumps blockad av sundet straffar Iran hårt, där det verkligen känns. IRGC kan bara spela tuffa så länge dom orkar.

Det har redan kostat pengar för USA och det har kostat regimen i Iran väldigt mycket mer än dom någonsin kommer erkänna. Men det är väl bara en av finesserna med att stänga ner Internet i 3 månader? Väldigt många kommer aldrig leta, eller veta.

Det är iaf inte samma IRGC som före den militära konflikten. Trump är pragmatisk.

Det blir inte lätt men det kan funka.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-13 kl. 22:59.
Citera
2026-06-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Iran förhandlar uppenbarligen inte i god tro:

https://www.timesofisrael.com/iran-said-to-have-mined-entrance-to-bombed-nuclear-site-to-deter-raid-on-enriched-uranium/

Skäggråtthorna sitter alltså och spränger sina egna terrortunnlar för att försvåra återvinningen av terroruranet. Detta trots att de vet att terroruranet skall tas ut ur landet och att det är iranska arbetare som skall gräva fram det. Så lite betyder människoliv för mulhororna.

Det är helt andra förutsättningar gällandes nu dock. Allt sånt går att lösa om man vill.

Det verkar bli en transportsträcka på minst 60 dagar innan man ens kan ropa ett litet -hej, men ändå. Det är upp till bevis för berörda parter.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-13 kl. 23:06.
Citera
2026-06-13, 23:05
Medlem
USA startade kriget och förlorade på tre månader. Man har misslyckats med samtliga krigsmål man angav i början och har tvingats till rejäla eftergifter. Kriget är en av de minst populära i USAs historia. Att försöka svälta ut ett land med 93 miljoner invånare som är 2.5x gånger större än Tyskland är lönlöst. Speciellt när Iran har Kaspiska havet i norr och flera långa landgränser.

Det är en enorm lättnad för Europa att USA och Israel har misslyckats med att bomba fram en till flyktingkris.
Citera
2026-06-13, 23:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
notera även att det står att USA och allierade ska betala rekonstruktion för 300 miljarder. det finns bara en allierad och de är inte kända för att öppna plånboken. det är nog mindre sannolikt än att de slutar lemlästa barn

Det bästa skulle vara att Israel får betala hela notan. Det är deras krig.

Israel borde få betala kostaderna för alla krig som dom bedriver.

Jag tänker på alla insamlingskampanjer för att hjälpa offren i Gaza. Dom bor bor på land som ockuperas av Israel. Då borde det vara Israels ansvar att betala för skadorna som dom själva har valt att skapa. Men istället så är det vi i Europa som förväntas visa medmänsklighet för Israels offer.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag frågade AI. Hur många väpnade konflikter har Israel haft? Och det var en mycket lång lista..

Den listan kommer bara att fortsätta att bli längre, tills omvärlden bestämmer sig för att tygla problemet Israel.

Såvida israelerna skulle tvingas betala för skadorna som dom orsakar, så skulle dom kanske tänka efter innan dom startar nästa onödiga krig. Israelerna är girighetens folk. Krigen behöver svida rejält i israelernas egna plånböcker. Då kanske dom äntligen börjar att behärska sig. Och dom kanske även kan börja göra nödvändiga eftergifter för att uppnå verklig fred.
Citera
2026-06-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det bästa skulle vara att Israel får betala hela notan. Det är deras krig.

Israel borde få betala kostaderna för alla krig som dom bedriver.

Vet du ungefär när du gick från inställningen att "muslimerna är roten till allt ont" till att "judarna är roten till allt ont"?

Det är väldigt intressant att du anser muslimerna vara de som orsakar alla problem i Europa, men i just Mellanöstern är det istället judarna som orsakar alla problem, trots att striden förs mot muslimer där också.

Du är i alla fall konsekvent i inställningen att det alltid är någon annan som orsakar problemen, vare sig det nu är judar eller muslimer.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

- Där det finns muslimer, där finns det bråk.

Citera
2026-06-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trump har ställt till det och bråkar med en fiende som inte tänker som västerlänningar och detta ihop medIsrael som har sin agenda.
Iranier är ungefär som västerlänningar. Det är Trump som inte tänker klart därför att han är för gammal och svårt personlighetsstörd och nu sedan ett halvår tillbaka kanske till och med börjat förlora förståndet.

Iran sägs ha anlitat till förhandlingsdelegationen flera överläkare i psykiatri med uppdrag att analysera vad Trumps mentala tillstånd kan tänkas vara och dessa psykiatriker kommer med råd till förhandlingsdelegationen hur kommunikationen till USA ska utformas för att få bäst effekt. Jag hörde detta idag och blev förvånad för jag trodde alla länder redan hade en sådan expertis på plats för att ge råd när ett land interagerar med USA. Om inte Sverige har det så blir jag besviken.
Citera
2026-06-13, 23:49
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Iranier är ungefär som västerlänningar. Det är Trump som inte tänker klart därför att han är för gammal och svårt personlighetsstörd och nu sedan ett halvår tillbaka kanske till och med börjat förlora förståndet.

Nja. Iranier som har flytt till västvärlden har lätt att integrera sig i samhället, men dom som är kvar i Iran är av annat skrot och korn. I alla fall de som tagit sig upp till toppen via prästerskapet, politiken och armén.

Det är individer som navigerat sig fram i en helt hopplös sörja av olika religiösa doktriner, otydliga regler och maktkamper. Inte helt olikt ett fängelse. Vilka brukar frodas i fängelser? Det är inte gullefjunen, direkt.

Citat:
Iran sägs ha anlitat till förhandlingsdelegationen flera överläkare i psykiatri med uppdrag att analysera vad Trumps mentala tillstånd kan tänkas vara och dessa psykiatriker kommer med råd till förhandlingsdelegationen hur kommunikationen till USA ska utformas för att få bäst effekt. Jag hörde detta idag och blev förvånad för jag trodde alla länder redan hade en sådan expertis på plats för att ge råd när ett land interagerar med USA. Om inte Sverige har det så blir jag besviken.

Jag har också hört att det finns misstankar om att Trump är medicinskt galen från iranskt håll. Tror det har sitt ursprung i att iranierna inte kan förstå att Trump inte förstår sin förhandlingsposition. Vilket jag tror han gör, men han spelar spelet på ett för iranierna främmande sätt. Ett i deras kultur skamligt, hederlöst sätt, som är värre än att förlora förhandlingen i deras ögon.

En dement narcissist som går mer och mer i barndom, och gör det enda han kan - skådesspelar styrka samt manövrerar.

Han måste också mer än nånsin bryta ner förlusten i bitar för att kunna hantera den psykologiskt. Därav attacken här om dagen, tror jag. Det var nog någon märklig förlustcoping från allas vår dementa favoritpajas.
Citera
2026-06-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult

Härlig desinformation! Du kommer få guldstjärna av äggfjärten bla gissar jag!

Det stämmer att många iranier är rätt västerländska, dock långt ifrån alla, ledargarnityrets släktingar bor sällan i Iran alls.

Den högsta ledaren Mojtaba (som vi bara ser i wellpapp-format) verkar vara den enda av 3 bröder som valt att stanna i faderns psykos. Döttrarna kanske inte hade samma val?

När det gäller Irans ledarskikt så ser det ut som för ryska ledarfigurer, barnen lämnar landet för väst so fort dom får chansen att göra det.

Rätt många araber har stort inflytande i Iran, varken dom eller bokstavstroende persiska shiiter är någonting att ha. Skräp.

Du skulle aldrig ens förstå skillnaden mellan en psykiatriker och en psykolog så varför babblar du ens om överläkare?

Irans president Pezeshkian är däremot läkare, aktiv inom IRGC t.o.m. en del påstår gärna att han varit hjärtkirurg men det mesta tyder på att det mest är hittepå för att höja hans status.
Lite muslimskt skryt? BMWs bästa kunder

Men han är halv turk, halv kurd. Ändå ser han mer iransk ut än IRGCs högsta troll Vahidi.. hur kan det komma sig?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-13 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in