2026-05-07, 18:03
Medlem
elbels avatar
Nils-Erik i Filipstad på att kontakta polisen – han är säker på att han såg Pia strax efter försvinnandet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nils-erik-vill-tipsa-polisens-kalla-fall-grupp-jag-sag-pia
Citera
2026-05-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Nils-Erik i Filipstad på att kontakta polisen – han är säker på att han såg Pia strax efter försvinnandet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nils-erik-vill-tipsa-polisens-kalla-fall-grupp-jag-sag-pia
Du läste aldrig vidare i artikeln?
Citera
2026-05-14, 16:44
Medlem
Har man kommit fram till vart skelettdelen hittades? Och hur går snacket på stan?
Citera
2026-05-14, 18:34
Medlem
Ja, det måste väl pratas i lilla Hagfors? Väldigt tyst i tråden.
Citera
2026-05-17, 00:03
Medlem
Tyvärr går inte snacket alls här. Trodde vi skulle få höra något då rykten brukar spridas snabbt men det har varit knäpptyst. Misstänker dock att skelettdelen hittats i skogen på vägen upp mot Geijersholm då poliser sågs åka på cykelvägen in mot skogen i början av april.
Citera
2026-05-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfejs
Tyvärr går inte snacket alls här. Trodde vi skulle få höra något då rykten brukar spridas snabbt men det har varit knäpptyst. Misstänker dock att skelettdelen hittats i skogen på vägen upp mot Geijersholm då poliser sågs åka på cykelvägen in mot skogen i början av april.
Försvann en äldre man från Geijersholm, som aldrig hittades för typ 7 år sedan, skulle det kunna vara han tom?
Citera
2026-05-20, 10:58
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Så är det i samhällen som Hagfors. Räcker med att en person säger något så vet "alla" vem det är. Inget unikt för Hagfors. Sen kan det ju också vara så att man inte vill sprida/skvallra om något som man inte riktigt vet något om. Ingen vill ju stå där med "dumstruten" osv. Tillbaks till själva ärendet.

Visst skedde det förändringar på själva tomten efter att Pia försvann? Kan ju vara "naturliga/planerade" sådana. I vilket fall så är min bestämda åsikt att man skall börja där (se tomten).
Citera
2026-06-08, 16:20
Medlem
NWT går ut med att den hittade kroppsdelen inte tillhör Pia.

”Allt tyder på att skelettdelen kommer från en människa som är född före 1955 och ej med skandinaviskt ursprung.”

Det skriver polisen på sin hemsida.

Polisen skriver också att skelettdelen kommer att genomgå ytterligare undersökningar och att förundersökningen gällande brott mot griftefriden fortsätter."

https://www.nwt.se/nyheter/just-nu-skelettdelen-identifierad-ar-inte-forsvunna-kvinnan/
Citera
2026-06-08, 17:18
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertHasseson
NWT går ut med att den hittade kroppsdelen inte tillhör Pia.

”Allt tyder på att skelettdelen kommer från en människa som är född före 1955 och ej med skandinaviskt ursprung.”

Det skriver polisen på sin hemsida.

Polisen skriver också att skelettdelen kommer att genomgå ytterligare undersökningar och att förundersökningen gällande brott mot griftefriden fortsätter."

https://www.nwt.se/nyheter/just-nu-skelettdelen-identifierad-ar-inte-forsvunna-kvinnan/

Tur att de inte förutsatte personens kön, för det hade ju uteslutit 50% (eller vad fan det nu blir i dagens verklighet) av mänskligheten.
Citera
2026-06-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frimlov
Ja, det måste väl pratas i lilla Hagfors? Väldigt tyst i tråden.

Citat:

Jag har luskat lite ute på byn sen återupptagandet av fallet samt hittandet av den rapporterade kroppsdelen. Av de jag frågat är det väldigt få som vet någonting alls utöver det som stått i media. De andra saker jag hört är rena spekulationer, som jag inte heller kan ange här utan att röja både mig och den som spekulerat. Oavsett är det spekulationer och inga grundade påståenden. Genomgående för de jag pratat med är att alla är eniga om att tro att hon sannolikt är begravd på tomten. Dvs antingen i källaren eller under garage/uppfart som ska ha gjutits om i samma veva som hon försvann.

Alltså ansågs det osannolikt att den hittade kroppsdelen tillhörde Pia redan innan analysen kom. Det stod i media att fyndet gjordes i samma område som hon försvann ifrån, dvs villaområdet dalen. Men ingen jag pratat med vet exakt var polisen varit och grävt eller på annat sätt hittat den. Ingen som sett avspärrningar, målade bilar eller folkrörelse som avslöjat platsen.

Känns som det kan bli svårlöst. Gubben lär ju vägra undersökningar av tomten och polisen lär ju ha svårt att skaffa misstankegrad nog att rättfärdiga en husrannsakan juridiskt såhär långt efter händelsen.
Citera
2026-06-12, 18:56
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertHasseson
Jag har luskat lite ute på byn sen återupptagandet av fallet samt hittandet av den rapporterade kroppsdelen. Av de jag frågat är det väldigt få som vet någonting alls utöver det som stått i media. De andra saker jag hört är rena spekulationer, som jag inte heller kan ange här utan att röja både mig och den som spekulerat. Oavsett är det spekulationer och inga grundade påståenden. Genomgående för de jag pratat med är att alla är eniga om att tro att hon sannolikt är begravd på tomten. Dvs antingen i källaren eller under garage/uppfart som ska ha gjutits om i samma veva som hon försvann.

Alltså ansågs det osannolikt att den hittade kroppsdelen tillhörde Pia redan innan analysen kom. Det stod i media att fyndet gjordes i samma område som hon försvann ifrån, dvs villaområdet dalen. Men ingen jag pratat med vet exakt var polisen varit och grävt eller på annat sätt hittat den. Ingen som sett avspärrningar, målade bilar eller folkrörelse som avslöjat platsen.

Känns som det kan bli svårlöst. Gubben lär ju vägra undersökningar av tomten och polisen lär ju ha svårt att skaffa misstankegrad nog att rättfärdiga en husrannsakan juridiskt såhär långt efter händelsen.
Bra jobbat. Jag har luskat men i ett annat fall. O det är svårt att få fram något konkret. Mestadels en massa hörsägen dvs rykten, känns det som. Samtidigt som man inte vill vara den som "tjallar". Att "prata" kan få oanade konsekvenser inte bara för personen i fråga, utan för hela familjen. Inget konstigt med det.

Att du inte får mycket ut(?) från boendes i Hagfors, är fullt förståeligt. Som jag förstår det så bor du/är från Hagfors? Kanske att du kan pröva med någon som du eller någon annan vet har flyttat från Hagfors? Iom att dom inte har någon koppling längre till samhället, så kanske dom är mer benägna att prata?
Citera
2026-06-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Bra jobbat. Jag har luskat men i ett annat fall. O det är svårt att få fram något konkret. Mestadels en massa hörsägen dvs rykten, känns det som. Samtidigt som man inte vill vara den som "tjallar". Att "prata" kan få oanade konsekvenser inte bara för personen i fråga, utan för hela familjen. Inget konstigt med det.

Att du inte får mycket ut(?) från boendes i Hagfors, är fullt förståeligt. Som jag förstår det så bor du/är från Hagfors? Kanske att du kan pröva med någon som du eller någon annan vet har flyttat från Hagfors? Iom att dom inte har någon koppling längre till samhället, så kanske dom är mer benägna att prata?

Jag ska säga att jag inte har någon kunskap om familjen. Det jag hört är som bäst andrahandsuppgifter eller längre bort ryktesvägen. Men bilden jag fått är att de höll låg profil och var en ganska average villafamilj, finns liksom inte så mycket att säga förrän efter försvinnandet. Så egentligen är det kanske inte så konstigt om det inte kryllar med vittnen som sett massa suspekta saker. Också fått bilden av att det kanske inte blev så stort genomslag när det hände som man kunnat tro, vissa jag pratat med minns inget alls och svarat saker som "vare hon som försvann borta i dalen eller?".

Hört från vissa som menar att det skulle varit bråkigt mellan makarna en tid innan, men det är också svårt att bedöma sanningshalten i.

Vad jag sett i media och i kommentarsfält kring artiklarna sedan återupptagandet av fallet verkar systern vara mest drivande för att få veta vad som hände. Vet inte alls hur barnen reagerar. Tycker synd om dem att peta i såren, de var ju så små när det hände och är uppvuxna med sin far vad jag vet. Kan inte vara lätt.

Som du gissade bor jag här i trakterna.

Tror tyvärr jag har uttömt mina mest sannolika källor att veta nånting, men ska hålla ögon och öron öppna. Som jag skrev i slutet på min förra kommentar är utredningsläget nog lite av ett moment 22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in