2008-06-01, 02:50
Medlem
Troians avatar
(Trådstarten i förra tråden om Pia Byström var för kort, varför tråden låstes, så jag startar en ny om samma fall.)

Står kort i Aftonbladet idag om Pia Byström som försvann i november 2000 från sitt hem i Hagfors. Någon som vet mer om fallet?

Inget jag hört talas om innan. Googlade lite. Tycks som självmord tycker jag. Märkligt att man inte hittat kroppen, ja, men med tanke på det tusental självmord som sker varje år är det inte så konstigt att det kan ske nån gång.

Citat:
Eftersom Pia Byström var något deprimerad vid försvinnandet har polisen misstänkt att hon kan ha tagit sitt liv. Men man har heller aldrig uteslutit att hon utsatts för ett brott.

http://www.vf.se/Nyheter/Allman/2008/April/Vecka-16/Varmlandspolisen-vill-hora-42-aringen.aspx

"något deprimerad" kan ju betyda vad som helst, men jag kan tänka mig att det betyder mer än bara..."något". En anhörig ansökte tydligen om att dödförklara henne i slutet av förra året.

Vad tror ni andra?
Citera
2008-06-01, 08:05
Medlem
xanthes avatar
tar man sitt liv så borde ju kroppen hittats, det har ju gått 8 år...? hur bär man sig åt för att ta sitt liv och sen aldrig bli återfunnen?
Citera
2008-06-01, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanthe
tar man sitt liv så borde ju kroppen hittats, det har ju gått 8 år...? hur bär man sig åt för att ta sitt liv och sen aldrig bli återfunnen?

Om man dränker sig själv i något gammal gruvschakt kan det ta ett tag.
Citera
2008-06-01, 17:50
Medlem
Troians avatar
Citat:

Man kan använda tyngder och slänga sig i en sjö där det är djupt, typ ordentligt med kättingar runt kroppen.
Citera
2009-05-21, 01:08
Medlem
Troians avatar
Lite mer:

http://www.expressen.se/nyheter/1.819292/1.890556

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=388.0
Citera
2010-01-19, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pia Byström.

28-åriga Pia Byström försvann strax efter midnatt den 14 november 2000 från sitt hem i Hagfors.

Hon bodde där tillsammans med sin man och deras två barn.

Vid försvinnandet var hon iklädd grön vinterjacka, jeans och läderstövlar.

Att hon lämnade sitt hem vid denna tid på dygnet kan ju ev. tyda på ett självmord.
Citera
2010-01-19, 18:42
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:

Om man t.ex. hoppar från en färja i öppet hav är chansen liten att kroppen anträffas.
Nu tror iofs inte jag att så är fallet med Pia Byström.
Citera
2010-01-19, 18:58
Medlem
The.other.sides avatar
Håller inte med.

Citat:
Hur ser du på teorin att Pia Byström utsattes för ett brott?
– Att man inte har hittat kroppen styrker inte den teorin, att hon bragts om livet.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.819316/polisen-soker-kopplingar-till-marie-mordet

Att man inte hittat kroppen tycker jag tyder på att hon blev utsatt för ett brott.
Citera
2010-01-19, 19:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utsatt för brott?

Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
http://www.expressen.se/Nyheter/1.819316/polisen-soker-kopplingar-till-marie-mordet

Att man inte hittat kroppen tycker jag tyder på att hon blev utsatt för ett brott.

Man letade i skogar, på skogsstigar, sjöar och vid vattenfallet i Uvån, norr Hagfors. Detta gav som alla vet inte ett enda spår.

Hon kan naturligtvis ha blivit utsatt för ett brott. Det som ev. talar emot detta, är att hon försvann frivilligt (som jag förstår) från sitt hem strax efter midnatt i mitten av november. Vet ej hur väderleken var denna natt, ej heller om det hade snöat? I vilket fall som helst så var hon vinterklädd.

Vem vill ge sig ut på en promenad vid denna tid på dygnet under vintern? Det enda som jag kan se är att hon antingen hade stämt träff med någon eller att hon begick självmord.
Citera
2010-01-19, 19:19
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man letade i skogar, på skogsstigar, sjöar och vid vattenfallet i Uvån, norr Hagfors. Detta gav som alla vet inte ett enda spår.

Hon kan naturligtvis ha blivit utsatt för ett brott. Det som ev. talar emot detta, är att hon försvann frivilligt (som jag förstår) från sitt hem strax efter midnatt i mitten av november. Vet ej hur väderleken var denna natt, ej heller om det hade snöat? I vilket fall som helst så var hon vinterklädd.

Vem vill ge sig ut på en promenad vid denna tid på dygnet under vintern? Det enda som jag kan se är att hon antingen hade stämt träff med någon eller att hon begick självmord.

Vad har vi för belägg för att dessa uppgifter är riktiga annat än vittnesmålet från den person som rent statistiskt är den som misstankarna faller på först ?
Citera
2010-01-19, 19:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vittnesmålet.

Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Vad har vi för belägg för att dessa uppgifter är riktiga annat än vittnesmålet från den person som rent statistiskt är den som misstankarna faller på först ?

Jag vet. Har själv varit inne på precis samma tanke The.other.side!

Att hon beger sig ut mitt i vinternatten och lämnar sin familj är mycket underligt.
Citera
2011-02-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet. Har själv varit inne på precis samma tanke The.other.side!

Att hon beger sig ut mitt i vinternatten och lämnar sin familj är mycket underligt.

Hon försvann tydligen efter ett gräl med maken mitt i natten och det ringer då varningsklockor när jag läste det. Men jag antar att man hört maken. Om det stämmer att hon var lite deprimerad (hur man nu kan vara lite deprimerad?) kanske det dock tyder på självmord. Man undrar vad de grälade om...Men då verkar självmordet inte varit så planerat och kroppen borde återfunnits. En sak om man är deprimerad och planerar att sänka sig i en sjö, klarat man då kan vara svår att finna, men gör man verkligen det om man begår självmord i djup affekt efter ett gräl? Jag föreställer mig att man i så fall tar sig av daga på lättaste sätt, typ hänger sig i en träd eller dyl. Inte letar gruvhål, skaffar tygder och grejer mitt i natten. Hon vandrade ju så hon kan inte begått självmord så långt ifrån hemmet.

Det ska mycket till för att en kvinna lämnar sina små barn och begår sjäkvmord, men är man deprimerad är det förstås inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in