2026-06-13, 13:27
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att Sovjetunionen hade spaning ute och fotograferade operationen att mörda Sveriges statsminister.

Foton på personer som inte borde vara där, på och i närheten av mordplatsen, kan senare användas i syfte att få de fotograferade personerna att samarbeta.

Vem vet, de kanske har foto på Lars-Erik Nilsson, vilket kan vara en förklaring till att "högre ort" ville förflytta honom till en mindre känslig position.

Det hade garanterat läckt i så fall, i alla fall i efterhand (exempelvis under Nato-processen). Det finns inte en chans att Ryssland hade försatt chansen att slå in denna kil mellan det svenska folket och statsmakten.
Citera
2026-06-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det hade garanterat läckt i så fall, i alla fall i efterhand (exempelvis under Nato-processen). Det finns inte en chans att Ryssland hade försatt chansen att slå in denna kil mellan det svenska folket och statsmakten.

Varför det? KGB har väl aldrig gjort sig kända för "lägga korten på bordet".

Gamla KGB satt på många hemligheter de samlade in som de kunde använda. Liksom svenska SSI/SÄPO.

Det vore intressant att se vilka som avancerade i karriären efter MOP, politiker, diplomater, poliser, militärer och som utåt var kritiska mot Sovjetunionen.

Varför döda en ko när man kan mjölka den.

Det hade ingen betydelse om Olof Palme skulle möta någon eller inte eller om det var en kuppförsvarsövning som gick fel.

Om politiker, diplomater, poliser, militärer var delaktiga och man genom buggning, fotografering kunde kompromettera någon så gav det utdelning.

Kilen mellan svenska folket och statsmakten har rättsväsendet fixat själva genom allt hemlighållande, så det behövde inte KGB göra.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-13 kl. 13:56.
Citera
2026-06-13, 14:09
Medlem
H24s avatar
Citat:
Varför det? KGB har väl aldrig gjort sig kända för "lägga korten på bordet".

Gamla KGB satt på många hemligheter de samlade in som de kunde använda. Liksom svenska SSI/SÄPO.

Det vore intressant att se vilka som avancerade i karriären efter MOP, politiker, diplomater, poliser, militärer och som utåt var kritiska mot Sovjetunionen.

Varför döda en ko när man kan mjölka den.

Det hade ingen betydelse om Olof Palme skulle möta någon eller inte eller om det var en kuppförsvarsövning som gick fel.

Om politiker, diplomater, poliser, militärer var delaktiga och man genom buggning, fotografering kunde kompromettera någon så gav det utdelning.

Kilen mellan svenska folket och statsmakten har rättsväsendet fixat själva genom allt hemlighållande, så det behövde inte KGB göra.

Jag tänker att man mjölkar kon och därefter dödar den för att fortsätta liknelsen. Definitivt kan Sovjet och sedermera Ryssland ha använt detta som kompromat men efter att personerna i fråga gått i pension eller dött hade man kunnat släppa materialet för att krama ur det sista.

Ryssland söker ständigt efter motsättningar och konflikter i väst där de kan provocera och underbygga misstro mot myndigheterna. Att högerextrema element inom polisen/försvaret (och i förlängningen Nato underförstått) låg bakom MOP hade varit sprängstoff för dem och passat perfekt med narrativet om "nazisterna" i väst och Ukraina som omformar landet mot folkets egentliga vilja.

Rent polisiärt tänker jag förövrigt att någon hade lagt märke till en fotograf runt Sveavägen. Däremot är den tidigare nämnda övervakningskameran intressant, inte minst mot Borgnäs knepiga uppgift om en film på mordet.
Citera
2026-06-13, 14:29
Medlem
Citat:
Jag tänker att man mjölkar kon och därefter dödar den för att fortsätta liknelsen. Definitivt kan Sovjet och sedermera Ryssland ha använt detta som kompromat men efter att personerna i fråga gått i pension eller dött hade man kunnat släppa materialet för att krama ur det sista.

Ryssland söker ständigt efter motsättningar och konflikter i väst där de kan provocera och underbygga misstro mot myndigheterna. Att högerextrema element inom polisen/försvaret (och i förlängningen Nato underförstått) låg bakom MOP hade varit sprängstoff för dem och passat perfekt med narrativet om "nazisterna" i väst och Ukraina som omformar landet mot folkets egentliga vilja.

Rent polisiärt tänker jag förövrigt att någon hade lagt märke till en fotograf runt Sveavägen. Däremot är den tidigare nämnda övervakningskameran intressant, inte minst mot Borgnäs knepiga uppgift om en film på mordet.

Tanken är inte dum men det finns ett par hakar när det gäller underrättelsetjänster.

Dessutom är det att vara "girig" vilket inte lönar sig i längden.

Om det visar sig att man "offrar en källa" för en kortsiktig vinst kommer ingen att vara medgörlig. Istället ger man "källan" vinster i yrkeskarriären, exv i förhandlingar med Sovjetunionen för diplomater, så de avancerar till de känsliga posterna. (The Long Game)

Dessutom så är en person som var i 20-25 årsåldern i 60-65 årsåldern nu och ännu inte pensionsfärdiga då de rekryteras till bolagsstyrelser exv. i försvarsindustri mm.

Vem som söker konflikt intresserar mig inte. Jag förhåller mig neutral när det gäller politik inrikes/utrikes och har inte röstat sen 1976.

Mitt intresse är att lösa mordet oavsett vem som ligger bakom.

När det gäller dold fotografering är underrättelsetjänster riktigt skickliga, även svenska.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-13 kl. 14:34.
Citera
2026-06-13, 14:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
Vladimir Nezjinski som uppenbarligen kände till mordet innan de skedde, som sa till sin fru att de kommer hända nått stort ikväll o satt vaken o lyssnade på radio tills dom gick ut med att Palme mördats.
Vad tror ni om detta??

Att den sovjetiske diplomaten Vladimir Nezjinskij hörde talas om mordet via kontakter i media vid midnatt (liksom Ints Silins på amerikanska ambassaden), lyssnade på nyhetssändningen kl 01.10 och sa till sin fru att han inte var förvånad att Palme sköts. Det fanns ett utbrett hat mot Palme. Många journalister kände till mordet före midnatt.

Nezjinskijs lägenhet på Ringvägen 11 buggades av Säpo vid tiden för mordet. Som framgår av Svenska Dagbladets artikel den 25 augusti 1989 var buggningen ointressant för mordutredarna. Spaningsledaren Hans Ölvebro var "fullt informerad". Buggningen visade inte att Nezjinskij kände till mordet i förväg. Dåvarande ÖB Bengt Gustafsson avslöjade skälet till buggningen i SVT:s dokumentär "Agenten och mörkläggningen" tidigare i år. En bilverkstad upptäckte att Nezjinskij hade glömt en karta i bilen. Med sydsvenska hamnar markerade. Att buggningen är känslig är inte konstigt. Den brittiska underrättelsetjänsten MI6 installerade buggarna.

Det som ökade säkerhetspoliserna Tore Forsbergs, Jan‑Henrik Barrlings och Valter Kegös misstankar var den ökade frekvensen hos de sovande ryska agenternas radiosändningar före mordet, vilket framgår i dokumentären. Den frekvensökningen kan ha haft olika orsaker. Ebbe Carlsson (en före detta journalist med större svada än Viktor Gunnarsson) använde diplomatbuggningen för att skrämma upp justitieminister Anna‑Greta Leijon i mars 1988. Så till den grad att hon skrev ett rekommendationsbrev som Ebbe kunde använda för att kontakta MI6. Ebbe skulle nog bara ha fått en kopp te hos brittiska UD, som den brittiske journalisten Duncan Campbell uttryckte saken 1988.

Bo G. Andersson glömde att intervjua en person i dokumentären. Riksradions chef Ove Joanson fördröjde den första nyhetssändningen i radio med över en halvtimme när han krävde att händelsen skulle bekräftas. Det första TT-telegrammet kom kl 00.20.
Citera
2026-06-13, 17:40
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:

Det fanns ju "spaningsholkar" i området med översikt på mordplatsen där två av dom knarkspanare som drog hem tidigare från sitt skift aktuell natt,om man nu ska tro på dom och deras bortförklaringar. Ove "Föllinge" Persson och hans kollega. Mer finns i tråden.

Sen om det finns bilder eller film från mordet vore ju intressant fast det blir väl kanske som med Zapruder och Nix-filmerna i Kennedymordet, rörigt värre...
Citera
2026-06-13, 19:47
Medlem
Citat:

Jag är avslutningsvis nästan helt övertygad om Landsförrädarspåret som helhet, men det är fri spekulation om vilken skala och kombination det egentligen var.

För egen del har jag aldrig sett något logiskt i "Landsförrädarspåret".

Det är väl snarare både landsförrädiskt och mordiskt att konspirera mot och döda ett lands statsminister. Att "demonisera" honom efter hans död gör inte saken bättre

Så jag bad Google AI att reda ut begreppen och fick följande svar.

Landsförrädarspåret är en konspirationsteori kring Palmemordet (MOP).

Den innebär att statsminister Olof Palme mördades av högerextrema krafter inom polis, militär och underrättelsetjänst.

Motivet ska ha varit en rädsla för att Palme bedrev en politik som ansågs landsförrädisk och hotade Sveriges säkerhet.

För att förstå teorin i ett juridiskt sammanhang är det viktigt att skilja på de två brottstyperna; Högmålsbrott (inre hot) och Landsförräderi (yttre hot):

HÖGMÅLSBROTT (18 kap. Brottsbalken)

Huvudsakligt hot: Inre hot (riktat direkt mot statsskicket).

Krav på krigstid: Nej, detta gäller primärt i fredstid.

Typisk handling: Statskupp, uppror eller våld mot regeringen.

Syfte: Att störta det demokratiska systemet inifrån.

Maximalt straff: Livstids fängelse (exempelvis vid uppror).

LANDSFÖRRÄDERI (19 kap. Brottsbalken)

Huvudsakligt hot: Yttre hot (riktat mot rikets säkerhet).

Krav på krigstid: Ja, kräver enligt lag att Sverige är i krig eller akut krigsfara.

Typisk handling: Att aktivt hjälpa en utländsk fiende att skada Sverige.

Syfte: Att sabotera Sveriges försvar, militär eller krigsinsats till förmån för annan makt.

Maximalt straff: Livstids fängelse.

Kort sagt: Ett mord på statsministern i fredstid för att stoppa dennes politik faller juridiskt under mord/högmålsbrott (uppror), medan landsförräderi kräver en pågående väpnad konflikt där man går fiendens ärenden.

Det kan ju vara så att argumentet "Landsförrädare" används för ordets emotionella genomslagskraft.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-13 kl. 20:21.
Citera
2026-06-13, 20:31
Medlem
H24s avatar
Citat:
För egen del har jag aldrig sett något logiskt i "Landsförrädarspåret".

Det är väl snarare både landsförrädiskt och mordiskt att konspirera mot och döda ett lands statsminister. Att "demonisera" honom efter hans död gör inte saken bättre

Så jag bad Google AI att reda ut begreppen och fick följande svar.

Landsförrädarspåret är en konspirationsteori kring Palmemordet (MOP).

Den innebär att statsminister Olof Palme mördades av högerextrema krafter inom polis, militär och underrättelsetjänst.

Motivet ska ha varit en rädsla för att Palme bedrev en politik som ansågs landsförrädisk och hotade Sveriges säkerhet.

För att förstå teorin i ett juridiskt sammanhang är det viktigt att skilja på de två brottstyperna; Högmålsbrott (inre hot) och Landsförräderi (yttre hot):

HÖGMÅLSBROTT (18 kap. Brottsbalken)

Huvudsakligt hot: Inre hot (riktat direkt mot statsskicket).

Krav på krigstid: Nej, detta gäller primärt i fredstid.

Typisk handling: Statskupp, uppror eller våld mot regeringen.

Syfte: Att störta det demokratiska systemet inifrån.

Maximalt straff: Livstids fängelse (exempelvis vid uppror).

LANDSFÖRRÄDERI (19 kap. Brottsbalken)

Huvudsakligt hot: Yttre hot (riktat mot rikets säkerhet).

Krav på krigstid: Ja, kräver enligt lag att Sverige är i krig eller akut krigsfara.

Typisk handling: Att aktivt hjälpa en utländsk fiende att skada Sverige.

Syfte: Att sabotera Sveriges försvar, militär eller krigsinsats till förmån för annan makt.

Maximalt straff: Livstids fängelse.

Kort sagt: Ett mord på statsministern i fredstid för att stoppa dennes politik faller juridiskt under mord/högmålsbrott (uppror), medan landsförräderi kräver en pågående väpnad konflikt där man går fiendens ärenden.

Det kan ju vara så att argumentet "Landsförrädare" används för ordets emotionella genomslagskraft.

Landsförräderi åsyftar de presumtiva gärningsmännens tänkbara motivation och tolkning i det scenariot. John Wilkes Booth, Anders Breivik eller Timothy McVeigh såg sig alla som sanna patrioter.

Men visst kan man argumentera för att terminologin är olyckligt vald etiskt, men det är en meta-diskussion i så fall. Jag använder uttrycket då exempelvis "Polisspåret" blir att sakna den tänkbara militära förgreningen och bredden av alternativ.

Att gärningsmännen gjorde moraliskt fel i det scenariot tror jag de flesta kan vara överens om, även jag själv som röstar höger.
Citera
2026-06-13, 20:54
Medlem
H24s avatar
En av de första med att lansera "Landsförrädarspåret", före både Borgnäs, Wall, Anér med flera var Wilhelm Agrell.

https://www.youtube.com/watch?v=oAitWRX318E

Wilhelm Agrell ska man lyssna på, och han bör ha väldigt konkreta känningar inom underrättelsevärlden sett till sin bakgrund och forskningsområde. Det är även intressant att han har hållit väldigt låg profil i frågan sen dess. Han gav sin analys en gång, väldigt tidigt och backade sedan.
Citera
2026-06-13, 21:08
Medlem
Citat:
Landsförräderi åsyftar de presumtiva gärningsmännens tänkbara motivation och tolkning i det scenariot. John Wilkes Booth, Anders Breivik eller Timothy McVeigh såg sig alla som sanna patrioter.

Men visst kan man argumentera för att terminologin är olyckligt vald etiskt, men det är en meta-diskussion i så fall. Jag använder uttrycket då exempelvis "Polisspåret" blir att sakna den tänkbara militära förgreningen och bredden av alternativ.

Att gärningsmännen gjorde moraliskt fel i det scenariot tror jag de flesta kan vara överens om, även jag själv som röstar höger.

Ja, det förstår jag. Det var väl Anders Jallai som myntade begreppet Landsförrädarrspåret.

Och som du säger så tar det sikte på motivet, men jag menar att därmed så snävar man in tankebanorna på en inhemsk konspiration för det "är ju bara svenskar som per definition kan betrakta Olof Palme som en eventuell "landsförrädare"dvs, det nationalistiska perspektivets motiv."

I så fall är det ett högmålsbrott, (inhemskt hot)

I fallet Christer Pettersson eller Stig Engström vore det ett mord.

Men vad händer med utländsk inblandning med både svenska och utländska operatörer.

För att inte få flera "dimensioner" i resonemanget bad jag Google AI reda ut detta på ett förenklat sätt. Svaret blev som följer.

Scenario: Om mordet styrdes av utländska intressen

Om det hypotetiska spåret innebär att en främmande makt låg bakom mordet, med hjälp av svenska operatörer på plats, förändras juridiken.

För de svenska medborgare som deltog blir då högförräderi (19 kap. 1 § BrB) direkt tillämpligt [BrB]:

Gärningen: Svenska medborgare samarbetar med en utländsk stat för att mörda landets ledare.

Syftet: Att skapa ett politiskt kaos som gör Sverige sårbart eller beroende av den främmande makten [BrB].

Resultatet: På platsen döms alla för mord, men för de svenska kollaboratörerna tillkommer även högförräderi eller grovt spioneri för att ha gått en främmande makts ärenden mot sitt eget land [BrB].

Slutsats
Om teorin stämmer handlade det alltså inte bara om ett internt uppror [BrB]. Det blir en fråga om en fullbordad högförrädiskt operation. Beroende på vilken specifik variant av teorin man tror på, skulle det innebära att svenska aktörer agerade hantlangare åt utländska underrättelsetjänster – där allt från amerikanska CIA och sovjetiska KGB till sydafrikanska NIS/BOSS till kurdiska PKK har figurerat i spekulationerna genom åren.

Så det är detta jag tror att Landsförrädarspåret syftar till, att styra uppmärksamheten mot ett inhemskt motiv med inhemska gärningsmän.

Jag lämnar det moraliska åt sidan, även om du har helt rätt, för det skymmer ansvarsfördelningen juridiskt.

Genom att avskaffa preskriptionstiden för mord behöll rättsväsendet handlingsfrihet gentemot utländska gärningsmän.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-13 kl. 21:35.
Citera
2026-06-14, 11:21
Medlem
bartrams avatar
Apropå motivbild: Theutenberg hävdar ju i sina böcker att Sovjet via KGB var anstiftare/koordinatör pga att Palme skulle ha blivit alltför Nato-vänlig. Iran skulle också ha motiv med koppling till svensk vapenhandel och fixat fram GM, en kurd.
Sen finns ju en variant på det här där OP skulle ha mördats av Sovjet då han skulle ha varit en svensk mullvad på spåretDet är intressant vilka effekter dessa teorier haft,. Den omnämnde Jallai svängde i sina böcker från Landsförrädarspåret till att omhulda Theutenberg, utan, såvitt jag kan se, några som helst motiv. Det i sin tur gav upphov till starka fördömanden från nicks, med väldig hög svansföring, vars "lojaliteter" kan diskuteras

Så här kan vi hålla på att diskutera i evighet. Vi kommer nog aldrig att få ner det på Sveavägen.
Å andra sidan kommer sannolikt inte heller en konspiration att kunna nystas upp oavsett hur mycket vittnesmålen tröskas och analyseras. Alltför många har dött, anstiftare har sopat igen spåren för länge sedan ,mm
Citera
2026-06-14, 13:26
Medlem
Citat:
En av de första med att lansera "Landsförrädarspåret", före både Borgnäs, Wall, Anér med flera var Wilhelm Agrell.

https://www.youtube.com/watch?v=oAitWRX318E

Wilhelm Agrell ska man lyssna på, och han bör ha väldigt konkreta känningar inom underrättelsevärlden sett till sin bakgrund och forskningsområde. Det är även intressant att han har hållit väldigt låg profil i frågan sen dess. Han gav sin analys en gång, väldigt tidigt och backade sedan.

Jag motsätter mig inte Wilhelm Agrells argumentation men vill naturligtvis ha mer "kött på benen" än hans personliga åsikt.

Det kan vara så att skytten tillhörde eller sympatiserade med en sådan gruppering som Wilhelm Agrell beskriver.

Men det kvarstår frågor om "skyttens" bakgrund, var han militärt utbildad?

Var fick han vapen och ammunition från.

Var mordet planlagt och hade han medhjälpare ur någon gruppering, poliser/militärer.

Och framför allt vid ett sådant mord; var fanns RPS/Säk som åtminstone i teorin skall övervaka subversiva grupperingar.

Utan tvekan hamnar vi minimalt i en inhemsk grupp med inhemskt motiv.

Hans Holmérs PKK-spår handlar om en utländsk gruppering, jag har inte hört om svenska medlöpare, och ett "utländskt" motiv.

Båda scenarierna är alltså lika i det att de "utesluter" samverkan mellan svenska och utländska intressen vilket jag tror var meningen.

Dvs, första försvarslinjen vid offentlig "skadekontroll" damage control.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in