2026-06-13, 07:36
  #25
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det finns ingen alkoholfri whisky. Men finns "normal" whisky som det görs reklam för i TV.
Här i Sverige.


Jo. Det är ju det jag menar. Blir svårt att göra reklam för något ingen vill ha. Alkoholfri öl får ju folk sugna på vanlig öl. Alkoholfri whisky får folk att undra vad det är för fel på företaget bakom.
Citera
2026-06-13, 07:41
  #26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Lagkrav - de får inte göra reklam för alkoholhaltiga drycker.
Stopp, vänta. Den reklam man ser om t.ex. whisky, är den alkoholfri?
Citera
2026-06-13, 08:11
  #27
Medlem
Wyrdkins avatar
Samma skäl som varför tobaksmärken började göra reklam för parfym och solglasögon för ca 20 år sen.. Man vill få ut namnet.
Citera
2026-06-13, 09:03
  #28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jo. Det är ju det jag menar. Blir svårt att göra reklam för något ingen vill ha. Alkoholfri öl får ju folk sugna på vanlig öl. Alkoholfri whisky får folk att undra vad det är för fel på företaget bakom.

Jag är helt enig med dig.

När jag gick i High School i Texas så fanns (och finns) det reklam för öl (men inte sprit) på TV, speciellt när det var amerikansk fotboll.
"Bud Light", "Millers Lite" mm. (På den tiden, 80-tal, trodde jag att det var lättöl, haha. Men det var 5% som jag köpte som 16-åring, har alltid sett respektabel ut tror jag, behövde inte visa ID någon gång, det är 21 i Texas..)

Svenska bryggerier kanske kan få myndigheterna på sig, om de marknadsför "riktig öl klass III" i TV. Alltså att ölbryggarlicensen åker..

Reklam ("lättöl" på 5%) som antagligen hade fått spö av svenska halal-mydigheter;
https://www.youtube.com/watch?v=kT6_IF-hg3c

-Har denna tråd skapats med VM i åtanke?
(Och "lättöl" som jag översatte "lite beer" till som 16-åring i Texas, betyder inte samma sak som i Sverige..)
Citera
2026-06-13, 09:35
  #29
Medlem
Utgår ifrån att folk redan har förklarat varför.
Men det är så förbannat muppigt att det bara dansas runt det. Alla begriper att reklamen görs för den alkoholhaltiga sorten, oavsett om det står "alkoholfri" med liten text under eller inte.
Citera
2026-06-13, 12:13
  #30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ölmärkena tillverkar en alkoholfri variant även om den rent försäljningsmässigt är en förlustaffär. De gör det för att kunna göra reklam för sin riktiga öl.
Citera
2026-06-13, 12:21
  #31
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Utgår ifrån att folk redan har förklarat varför.
Men det är så förbannat muppigt att det bara dansas runt det. Alla begriper att reklamen görs för den alkoholhaltiga sorten, oavsett om det står "alkoholfri" med liten text under eller inte.

Hade ju varit kul om de stora whisky/vodka-märkena gjorde alkoholfria alternativ man kunde göra reklam för innan 22.00.

En med Shia LaBeouf där han menar att man visst kan slåss, fast man bara dricker alkoholfritt.
Citera
2026-06-13, 18:57
  #32
Medlem
För Sverige är muppar med dubbelmoral. Alla dricker på helgen vin, sprit, öl mm men reklamen måste vara fri från alkohol, annars gnäller alkis svenskarna 🤣 Sverige är landet där alla måste se bra ut men dom flesta är genom ruttna as. Ju finare man försöker vara desto skitigare är dom.
Citera
2026-06-13, 19:53
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jävligt svårt att se att någon ser alkoholfri whisky oct tänker. Mmmm den vill jag köpa. Kanske någon gravid eller nykterist, men det är ju ett ganska litet kundsegment.
Ha ha nej, alkoholfri whiskey är ju som att torrjucka mot en mannequin i en butik. 😅
Ska man köra whiskey så går man all in, så är det bara. 💯👍

Men alkoholfri bärs är bra. Vi vet att de gör reklam för hela segmentet såklart.

Det finns en del goda nuförtiden
Citera
2026-06-13, 20:53
  #34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hade ju varit kul om de stora whisky/vodka-märkena gjorde alkoholfria alternativ man kunde göra reklam för innan 22.00.

En med Shia LaBeouf där han menar att man visst kan slåss, fast man bara dricker alkoholfritt.
Det finns ju alkoholfri sprit, jag minns inte vilket märke det gällde, men en kollega hade råkat köpa alkoholfri sprit i utlandet när det skulle groggas på hotellrummet till en för svenskar viktig fotbollsmatch.

Erbjuder man alkoholfritt brännvin och någon färdigblandad grogg på runt 5 % så bör man kunna rulla samma reklam mer eller mindre dygnet runt i ganska många länder.
Citera
2026-06-13, 21:18
  #35
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns ju alkoholfri sprit, jag minns inte vilket märke det gällde, men en kollega hade råkat köpa alkoholfri sprit i utlandet när det skulle groggas på hotellrummet till en för svenskar viktig fotbollsmatch.

Erbjuder man alkoholfritt brännvin och någon färdigblandad grogg på runt 5 % så bör man kunna rulla samma reklam mer eller mindre dygnet runt i ganska många länder.

Fritt ur minnet har jag sett alkoholfri "snaps" på bolaget Skåne och OP-Anderson, samt Gin. Så det finns.

I övrigt har utbudet av bra alkoholfri öl exploderat senaste åren, jag har alltid lite bra alkoholfri öl hemma.
Citera
2026-06-14, 02:26
  #36
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Det var ett jävla killgissande i tråden. Inte bara från dig.
Jag undrar också det TS undrar.

Det görs reklam för både alkoholhaltiga drycker (speciellt vin) samt alkoholfria på svensk tv - med svensk reklam. Hela tiden.

Detta är inte killgissning. Dom reklamer du syftar på är faktiskt så att kanalen inte sänds från Sverige, därför kan dom sända sådan reklam för att dom undkomma lagen. Hade tv-kanalen funnits i Sverige så hade dom INTE kunnat göra så.
Jag har lärt mig alkohollagen då det är del av min utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in