2026-06-12, 20:52
  #13
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jävligt svårt att se att någon ser alkoholfri whisky oct tänker. Mmmm den vill jag köpa. Kanske någon gravid eller nykterist, men det är ju ett ganska litet kundsegment.




Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det tror jag inte. Flera reklamkanaler gör ju reklam för whisky..
Alltså svenska kanaler.


Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom sänder väl från utlandet?
Citera
2026-06-12, 21:09
  #14
Medlem
Eurodiscos avatar
Av samma anledning som Falkenberg arena inte fick heta Falcon arena utan var tvungen att byta namn till Falcon alkoholfri arena. Helt idiotiskt lag då alla vet att det är reklam för starkare öl.
__________________
Senast redigerad av Eurodisco 2026-06-12 kl. 21:14.
Citera
2026-06-12, 21:33
  #15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det finns regler för vilka tider man får göra reklam för alkohol att förhålla sig till beroende på vilket land man formellt sätt sänder ifrån. Det blir helt enkelt enklare logistik om man kan ha en och samma reklamfilm och sända närsomhelst på dygnet istället för att ha olika reklamfilmer beroende på klockslag.

Många av kanalerna som kan ses i Sverige sänder formellt sätt från andra länder, Storbritannien är populärt.
Citera
2026-06-12, 21:46
  #16
Medlem
Skattmasen08s avatar
7 kap. alkohollagen reglerar vad som gäller när man marknadsför alkohol
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/#K7

3 § Vid marknadsföring av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat till konsumenter får kommersiella annonser inte användas i tv-sändningar, beställ-tv eller ljudradiosändningar.

Inte riktigt samma regler för tidningar. Men alla regler framgår som sagt av 7 kap.
Citera
2026-06-12, 21:50
  #17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Länge undrat detta. Alltid när man ser ölreklam på tv så handlar det om alkoholfri öl. Får man inte göra reklam för alkohol på tv?

För att lagen säger så. Du kan inte vara gammal.
Citera
2026-06-12, 23:06
  #18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Länge undrat detta. Alltid när man ser ölreklam på tv så handlar det om alkoholfri öl. Får man inte göra reklam för alkohol på tv?

Nej, inte enligt alkohollagen. Det vet alla vettiga människor.
Citera
2026-06-12, 23:08
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jävligt svårt att se att någon ser alkoholfri whisky oct tänker. Mmmm den vill jag köpa. Kanske någon gravid eller nykterist, men det är ju ett ganska litet kundsegment.

Det finns ingen alkoholfri whisky. Men finns "normal" whisky som det görs reklam för i TV.
Här i Sverige.
Citera
2026-06-12, 23:18
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, inte enligt alkohollagen. Det vet alla vettiga människor.

Jo, men det får man om man visar förpackningen och ett glas med ölen.
På en neutral bakgrund, typ.

Men då blir reklamen så tråkig så bryggerierna skiter i det, och producerar lättölsreklam istället, budskapet går fram ändå till tänkt publik.
Citera
2026-06-13, 01:55
  #21
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Länge undrat detta. Alltid när man ser ölreklam på tv så handlar det om alkoholfri öl. Får man inte göra reklam för alkohol på tv?

Enkla svaret: Lagen om att man inte får göra reklam för drycker som är alkoholhaltiga i Sverige. Därför är det alkoholfria öl som man gör reklam för.
Citera
2026-06-13, 02:17
  #22
Medlem
daligts avatar
Därför att det blir för synd om militärens alla familjenamnsmedlemmar och deras vänner och deras ytterligare vänners nu när de fortfarande är för slippanden från allt vad lokaltidningen stumt påhyvlar per default rättsmässigt angående justifikerande berusningsansvarigheter som kontinentaleuropéernas diton, också de oberoende av så pengarna framslängda av skattelagsnyrenoverande internationellt inte består av framtaget splitternymodernaste tiondelscentare.
Citera
2026-06-13, 04:47
  #23
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Enkla svaret: Lagen om att man inte får göra reklam för drycker som är alkoholhaltiga i Sverige. Därför är det alkoholfria öl som man gör reklam för.
Det var ett jävla killgissande i tråden. Inte bara från dig.
Jag undrar också det TS undrar.

Det görs reklam för både alkoholhaltiga drycker (speciellt vin) samt alkoholfria på svensk tv - med svensk reklam. Hela tiden.
Citera
2026-06-13, 04:54
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Länge undrat detta. Alltid när man ser ölreklam på tv så handlar det om alkoholfri öl. Får man inte göra reklam för alkohol på tv?

Det är förbjudet att göra reklam för alkoholhaltiga drycker i Svensk tv och radio. Detta regleras i alkohollagens 7 kap.
"3 § Vid marknadsföring av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat till konsumenter får kommersiella annonser inte användas i tv-sändningar, beställ-tv eller ljudradiosändningar."

Många tv-bolag kommer runt detta genom att sända med utländsk licens och står då ej under svensk alkohollagstiftning. Andra kommer som sagt runt det genom att marknadsföra sin alkoholfria version av drycken även om det kan tyckas underförstått att det är den alkoholhaltiga varianten som de egentligen vill sälja.

Det finns även andra begränsningar, exempelvis få inte annonser för drycker med over 15% alkohol publiceras i tidningar och dessutom får endast produkten framställas på ett neutralt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in