2026-06-13, 19:50
Medlem
Brännvin eller färgad sprit gör jag ingen större skillnad på. Jag blir så jävla uttorkad av starksprit ändå, så sorten kvittar. Om knappt var tioende blir vatten, skriker ju kroppens alla celler efter vätska efter tre dar. Pisset luktar aceton och är morotsfärgat.

Jag mår allmänt bättre dagen efter öl och vin, och jag har lättare att kontrollera nivån då.
Citera
2026-06-13, 19:52
Medlem
Jag brukade dricka öl för näringens skull. Mycket kcal samt kolhydrater i bärs.

Men blev så tjock så nuförtiden är det vodka samt vatten.
Citera
2026-06-13, 20:02
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.

Tror du får se över vanorna. Många som missbrukar alkohol sover otroligt lite när dom inte får i sig alkohol

Tror även att du möjligen ljuger för dig själv i trådstarten. Dra ner (om du kan) eller sluta helt är väl det bästa

Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Brännvin eller färgad sprit gör jag ingen större skillnad på. Jag blir så jävla uttorkad av starksprit ändå, så sorten kvittar. Om knappt var tioende blir vatten, skriker ju kroppens alla celler efter vätska efter tre dar. Pisset luktar aceton och är morotsfärgat.

Jag mår allmänt bättre dagen efter öl och vin, och jag har lättare att kontrollera nivån då.

Det är väl det som är problemet? Det är stor skillnad på att avnjuta en 4:a god whiskey eller dricka upp hela buteljen. Klart att man blir uttorkad om man dricker för mycket
Citera
2026-06-13, 20:31
Medlem
Citat:
Men billig whiskey smakar inte gott längre.

Kör med hemlagad "Irish Coffe".
Ingen pub verkar veta hur man gör en sådan.
Konstgjord grädde på burk, förstör drinken.

Koka/brygg kaffe med dubbel styrka.
Rör ner max en tesked strösocker.
Tillsätt uppvärmd mjölk, inte kokt, 4-6 cl.
Fyll på med Whiskey, lika mycket som mjölk.
Ev. kan man fylla på med, en halv tesked
O`boy i mjölken.

Drick denna helst, under den kalla årstiden,
då den värmer gott.

Drick inte för många sådana, då hjärtat verkar
göra dubbelslag, pga. styrkan på kaffet.

Undviker själv grädden, då den blir kletig,
som smör i glaset. Svårdiskad.

Dricker man direkt ur flaskan, så bör man laxera
magens väggtarmar med en klunk grädde för, att
undvika halsbränna och sura uppstötningar.
Senast redigerad av Sv.Reg.Korrupt. 2026-06-13 kl. 20:48.
Citera
2026-06-13, 20:38
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Hur gammal är du?

Jag är 30+ så därför dricker jag inte tills jag däckar. Det var någonting som man kunde göra när man var ung men som man är för gammal för nu.
Citera
2026-06-13, 20:57
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Good for you.

Bra och bra. Det är nog lite av en definitionsfråga. Jag har en känsla att jag antagligen dricker för mycket men så länge det inte påverkar mitt jobb eller kärleksliv kommer jag inte göra några ändringar i mitt liv. En liten fylla är ju alltid nice och lugnar ner hjärnan.

Det är garanterat inte det bästa sättet att hantera ett problem som säkerligen finns där men det fungerar. Behöver man en öl eller något starkare en onsdag efter en ovanligt fittig dag så är det inte hela världen så länge du fungerar normalt dagen efter.
Citera
2026-06-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Bra och bra. Det är nog lite av en definitionsfråga. Jag har en känsla att jag antagligen dricker för mycket men så länge det inte påverkar mitt jobb eller kärleksliv kommer jag inte göra några ändringar i mitt liv. En liten fylla är ju alltid nice och lugnar ner hjärnan.

Det är garanterat inte det bästa sättet att hantera ett problem som säkerligen finns där men det fungerar. Behöver man en öl eller något starkare en onsdag efter en ovanligt fittig dag så är det inte hela världen så länge du fungerar normalt dagen efter.

Så länge du är ärlig mot dig själv och det inte ruinerar något i ditt liv, så kör på.
Citera
2026-06-13, 21:20
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Så de dagarna jag är nykter sover jag bara några få timmar per natt.
Det kan vara en kemisk vanesak, din kropp är så pass van vid alkohol att den blir orolig när den är utan. Du bör nog prova en hel vit månad eller två för att se om något förändras. Ingen garanti iofs det finns helnykterister som har problem med sömnen också.

Citat:
Jag kan tyvärr inte dricka på vardagar eftersom att jag kör bil till jobbet.
Bra. Hoppas att du, för din egen hälsas skull, har långt till pensionen.
Citera
2026-06-13, 21:35
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Så länge du är ärlig mot dig själv och det inte ruinerar något i ditt liv, så kör på.

Det skulle jag aldrig göra. Älskar min fru och behöver mitt jobb för att kunna ha kul på fritiden. Så jag skulle inte göra något för att riskera det.
Citera
2026-06-13, 21:40
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Det kan vara en kemisk vanesak, din kropp är så pass van vid alkohol att den blir orolig när den är utan. Du bör nog prova en hel vit månad eller två för att se om något förändras. Ingen garanti iofs det finns helnykterister som har problem med sömnen också.

Bra. Hoppas att du, för din egen hälsas skull, har långt till pensionen.

Ja det är ett antal år dit. Borde nog kunna gå i pension när jag är runt 60 tack vare arv och så men det är ju en tid kvar innan man kommer dit.

Jag ser inte alkoholen som något problem. Det får mig att bli mera harmonisk och gör att jag står ut med alla idioter som finns där ute. Dricker givetvis inte dagligen även om gärna skulle göra det
Citera
2026-06-13, 21:41
Medlem
Testat Bäska droppar?
Brorsan gick i god för det men det smakade för illa för att jag skulle ge det ett försök.
Citera
2026-06-13, 21:47
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Jag ser inte alkoholen som något problem. Det får mig att bli mera harmonisk och gör att jag står ut med alla idioter som finns där ute. Dricker givetvis inte dagligen även om gärna skulle göra det
Den kanske inte är ett problem nu, men det är svårt att leva ett helt liv som högfungerande riskbrukare utan att till sist åka dit. Tänk på att många alkoholister började som du, helt övertygade om att just de inte skulle åka dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in