Citat:
Mycket sannolikt - för att inte säga nästan självklart. Men därtill får man ju addera att idioter som Candace Owens och Tucker Carlson aktivt hjälper till att destabilisera sitt eget hemland med enbart sitt eget ekonomiska bästa som anledning. Skampåle och offentlig prygling vore nog för snällt…
Jag har två konspirationsteorier som jag håller för hyggligt troligt att de är sanna:
1. Någon tjänar på att sprida ut och göda konspirationsteoretiker och konspirationsteorier. Någon med makt (eventuellt en eller flera stater, kanske privata initiativ med) gödslar med pengar och resurser och har betalda skribenter på sociala media för att sprida konspirationsteorier för glatta livet.
Min teori är att det handlar om dels att destabilisera och dels att det handlar om att avleda uppmärksamhet. Alltså en variant av hybridkrigföring.
Vet att ryska Fancy Bear / ATP28 har ägnat rätt mycket resurser åt detta och gjort många lyckade operationer. Lyckade så som i bidrar till att splittra ett land samt skapa intern oro och irritation plus är jättebilligt jämfört med ett konventionellt krig!
1. Någon tjänar på att sprida ut och göda konspirationsteoretiker och konspirationsteorier. Någon med makt (eventuellt en eller flera stater, kanske privata initiativ med) gödslar med pengar och resurser och har betalda skribenter på sociala media för att sprida konspirationsteorier för glatta livet.
Min teori är att det handlar om dels att destabilisera och dels att det handlar om att avleda uppmärksamhet. Alltså en variant av hybridkrigföring.
Vet att ryska Fancy Bear / ATP28 har ägnat rätt mycket resurser åt detta och gjort många lyckade operationer. Lyckade så som i bidrar till att splittra ett land samt skapa intern oro och irritation plus är jättebilligt jämfört med ett konventionellt krig!
Citat:
2. Israel visste om Hamas stora attack på Israel den 7:e oktober 2023 i föreväg men valde att inte göra så mycket åt det. Min teori här är att Israel med flit offrade delar av sin befolkning för att få en orsak att gå in i Gaza med full kraft och utplåna Hamas en gång för alla. För att legitimera slakten som följde.
Inte helt omöjligt - men det ursäktar ju knappast Hamas. Båda sidor är precis lika dumma i huvudet om jag får säga mitt.