2026-06-13, 17:32
  #337
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag har två konspirationsteorier som jag håller för hyggligt troligt att de är sanna:

1. Någon tjänar på att sprida ut och göda konspirationsteoretiker och konspirationsteorier. Någon med makt (eventuellt en eller flera stater, kanske privata initiativ med) gödslar med pengar och resurser och har betalda skribenter på sociala media för att sprida konspirationsteorier för glatta livet.

Min teori är att det handlar om dels att destabilisera och dels att det handlar om att avleda uppmärksamhet. Alltså en variant av hybridkrigföring.
Vet att ryska Fancy Bear / ATP28 har ägnat rätt mycket resurser åt detta och gjort många lyckade operationer. Lyckade så som i bidrar till att splittra ett land samt skapa intern oro och irritation plus är jättebilligt jämfört med ett konventionellt krig!
Mycket sannolikt - för att inte säga nästan självklart. Men därtill får man ju addera att idioter som Candace Owens och Tucker Carlson aktivt hjälper till att destabilisera sitt eget hemland med enbart sitt eget ekonomiska bästa som anledning. Skampåle och offentlig prygling vore nog för snällt…

Citat:
2. Israel visste om Hamas stora attack på Israel den 7:e oktober 2023 i föreväg men valde att inte göra så mycket åt det. Min teori här är att Israel med flit offrade delar av sin befolkning för att få en orsak att gå in i Gaza med full kraft och utplåna Hamas en gång för alla. För att legitimera slakten som följde.

Inte helt omöjligt - men det ursäktar ju knappast Hamas. Båda sidor är precis lika dumma i huvudet om jag får säga mitt.
Citera
2026-06-13, 17:32
  #338
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Japp, och åtta personer äger 50% av alla pengar i världen, vilket innebär att de kontrollerar 50% av all makt. Lägg till 20 pers till och det är nära 100%.

Ja man undrar varför dom inte delar med sig av pengarna. 100 miljoner per skalle borde väl räcka för dom rikaste i världen.
Citera
2026-06-13, 18:04
  #339
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja man undrar varför dom inte delar med sig av pengarna. 100 miljoner per skalle borde väl räcka för dom rikaste i världen.

För det första stämmer ju inte siffran vilket redan visats, men för det andra så sitter de rikaste ju inte på pengarna som i Joakim von ankas valv - det är närmast undantagslöst pengar bundna i företag de driver. Så skulle de ge bort pengarna skulle de tappa kontrollen och inflytandet över företagen - och det är väl lite osäkert hur skicklig företagsledare den genomsnittlige fattiglapp som skulle få del av aktierna är.
Citera
2026-06-13, 18:32
  #340
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
För det första stämmer ju inte siffran vilket redan visats, men för det andra så sitter de rikaste ju inte på pengarna som i Joakim von ankas valv - det är närmast undantagslöst pengar bundna i företag de driver. Så skulle de ge bort pengarna skulle de tappa kontrollen och inflytandet över företagen - och det är väl lite osäkert hur skicklig företagsledare den genomsnittlige fattiglapp som skulle få del av aktierna är.

Ja sant det blir inte så lätt. Det hade nästan varit smidigare om dom rika hade von anka valvet så hade Musk och Bezos kunnat skicka över lite när saldot börjar darra 😅

Så länge det finns rika personer så kommer nog konspirationsteorierna om dessa leva vidare. Det hör liksom till.
Citera
2026-06-13, 18:34
  #341
Medlem
PyjamasXLs avatar
Länge leve......de röda
Citera
2026-06-13, 18:41
  #342
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja sant det blir inte så lätt. Det hade nästan varit smidigare om dom rika hade von anka valvet så hade Musk och Bezos kunnat skicka över lite när saldot börjar darra 😅

Så länge det finns rika personer så kommer nog konspirationsteorierna om dessa leva vidare. Det hör liksom till.

Det man kan göra - som dessutom är ganska försvarbart - är väl att påföra skatter för de rikaste, men hur gör man det globalt - och hur får man det att inte spåra ut fullständigt som det gjorde i Sverige när Astrid Lindgren påfördes skatter på över 100%? De rika, men inte lika ärliga som Astrid, kommer nog alltid hitta genvägar förbi systemet dessvärre.
Citera
2026-06-13, 19:10
  #343
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det man kan göra - som dessutom är ganska försvarbart - är väl att påföra skatter för de rikaste, men hur gör man det globalt - och hur får man det att inte spåra ut fullständigt som det gjorde i Sverige när Astrid Lindgren påfördes skatter på över 100%? De rika, men inte lika ärliga som Astrid, kommer nog alltid hitta genvägar förbi systemet dessvärre.

Ja haha skatt på 100% är lite överdrivet. Det här ekonomiska systemet som vi har bör ju vara det bästa för flest människor. Man får nog helt enkelt acceptera miljardärerna och att dom är rikare än man själv. Man får köpa läget.
Citera
2026-06-13, 19:37
  #344
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Korkskalle, vi blir inte rikare av att byta varor med varandra, tror fan en 10-åring fattar detta.
Spekulerandet i konst, fastigheter tillför inget mervärde till samhället utan är ett rent nollsummespel mellan aktörer. Ur samhällsekonomiskt tillför det inte ett skit. Samhället blir inte rikare av att spekulanter byter varor mellan varandra.
Att samhället blir rikare orsakas av just att människan skapar mervärde, av arbete.
Läs en bok som omväxling.

Du är fan i mig en av de mest korkade, en fullständigt obildad sopa, jag har mött på FB.
Du har ingen förståelse för vår ekonomiska utveckling trots att den varit enormt positiv. Okej, men det är en synd att inte uppskatta hur bra vi har det nu jämfört med förr (och detta sjukvårdens och medicinens framsteg onämnt).

Men du kanske kolla denna enkla graf:

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/historisk-bnp-utveckling_1235265.html

Vi har blivit sjukt mycket rikare än för 100 år sedan.
Citera
2026-06-13, 20:37
  #345
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Grymt att höra 👍
Ja, helt klart, stjärnorna ser inte ut att vara samma typ av "lyse" som solen. Däremot så ser de synliga planeterna ut (ffa Venus/Aftonstjärnan) ut precis som stjärnor (fast dom vandrar sina egna banor).

Vad mer? Månen lyser av sig själv, det är inte solljus som reflekteras (den har ett vitare sken än solen vid fullmåne, och en spegel kan aldrig reflektera vitare än ljuskällan själv).

Och dessutom, vid sk "nymåne" så finns det inget mörkt "mån-klot" där. Vid nymåne är månen inte där alls.

Dessutom är månen genomskinlig, för det finns gott om tillfällen då man kan se stjärnor genom den icke synliga delen av månskäran. Även på dagtid så är den alltid ljusblå, som att himlens färg lyser igenom den på nåt sätt.

Sen kan man även diskutera om varför månen aldrig är bländande på dagtid, som den kan vara vid fullmåne. För personligen så tycker jag inte att en reflektion från solen (tex om någon bländar en med en spegel, sk "solkatt") blir mindre bländande bara för att det är fullt dagsljus runtomkring. Så varför skulle månen då bli en mycket sämre reflektor vid fullt solsken (jämfört med vid fullmåne)?

Dessutom är månens ljus kallt (till skillnad från solens strålning), för när det är fullmåne så är det kallare i månljuset än i månskuggan. Det finns gott om folk som har filmat detta och lagt upp på youtube, men själv tycker jag att temperaturskillnaden känns med ansiktet. Räcker att bara rikta det mot månen när det är fullmåne ibland. Dessutom är det alltid som kallast precis vid fullmåne, vilket också talar för att månljuset absolut inte värmer.

Och det här att månljuset är totalt annorlunda än solen, det visste man förr i tiden. Exempelvis så kan man torka kött i solen för att bevara det, medan köttet måste skyddas från månljuset eftersom det påskyndar förruttnelse.

Men idag är det inte meningen att vi skall använda våra egna ögon, eller tänka själva.

Därför är det trevligt att se att man inte är helt ensam, när man åtminstone försöker
Väldigt bra observationer. Jag har med observerat det 🙂
Citera
2026-06-13, 20:37
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Ett tillägg: Man dök senast 2023 vid Estonia vraket då man bärgade bogrampen och delar av skrovet för analys.

Alltså jag har svårt att se en mer genomlyst olycka än Estonia? Vraket är inte övertäckt och man dyker där än idag för att försöka förhindra framtida olyckor.

Vad skulle själva konspirationen ens vara?

Nämn ett annat fartyg som förlist med passagerare där man agerar likadant,, räcker med att du kommer med ett.
Man dyker ALLTID för att bärga kroppar och utföra utredningar, inte lämna allt på botten och försöka täcka över, så nämn ett annat fartyg där man inte försökt bärga kroppar av samma anledning.

Konspirationsteorin VAR att det ”smugglades” militärt material på passagerarfartyg till det blev sanning 10 år senare, så vad mer döljer man?
Citera
2026-06-13, 22:07
  #347
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Nämn ett annat fartyg som förlist med passagerare där man agerar likadant,, räcker med att du kommer med ett.
Man dyker ALLTID för att bärga kroppar och utföra utredningar, inte lämna allt på botten och försöka täcka över, så nämn ett annat fartyg där man inte försökt bärga kroppar av samma anledning.

Konspirationsteorin VAR att det ”smugglades” militärt material på passagerarfartyg till det blev sanning 10 år senare, så vad mer döljer man?
Titanic, Wilhelm Gustloff, USS Arizona etc
Citera
2026-06-13, 23:16
  #348
Medlem
MindYourOwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
För det första stämmer ju inte siffran vilket redan visats, men för det andra så sitter de rikaste ju inte på pengarna som i Joakim von ankas valv - det är närmast undantagslöst pengar bundna i företag de driver. Så skulle de ge bort pengarna skulle de tappa kontrollen och inflytandet över företagen - och det är väl lite osäkert hur skicklig företagsledare den genomsnittlige fattiglapp som skulle få del av aktierna är.
Fast judeklanhövdingarna äger ju centralbankerna som ger ut tillstånden till andra judebanker att skapa pengar ur luften.
Det handlar ganska lite om ägande av tillgångar utan ägande av makten att skapa ”pengar”. Det här är ju den ultimata ”konspirationsteorin”.

Juden äger makten att trycka pengar.
Självklart bra spelat genom tiderna, men det betyder att juden måste bort om vi ska få ett samhälle som inkluderar alla.

Chop chop, med juden, symboliskt, som de gör med förhudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in