2026-06-13, 18:46
Medlem
Onanikrems avatar
Dagen lunch blev sex slices av västerbottenspaj toppat med löjrom. Inte ett löjrom gick till spillo. 190kr och två öl a´ 79 kr. Tror inte direkt de backade på mig. Inte så mycket i alla fall.
Citera
2026-06-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
På alla? Gå fram och be om en låda / påse, det är sen gammalt.
Knappast att man får en doggybag på en buffé. Det har du bara fantiserat ihop.

Förstår du inte det knäppa så är du bara sorglig.

Det borde alla förstå att man inte kan ta med sig all lax hem, man äter där.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-13 kl. 18:55.
Citera
2026-06-13, 18:51
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Salladsbuffé på ICA betalas per hg. Är det så svårt för restaurangbufféer att göra lika? Problemet är inte att folk "tar för sig" utan att restaurangen inte har vett att ta betalt. Som man bäddar.....

Jag tror problemet är att folk inte värdesätter det som är gratis, eller upplevs som gratis.

Buffén upplevs som gratis eftersom det inte finns någon koppling till hur mycket man betalat och hur mycket man får käka, så andra omgången känns som en bonusrunda, och man sätter inte värde på det man kan plocka på sig helt gratis.

Har man samma svinn-problem på julbord och påskbord??? (Där är ju iochförsig restaurangerna inte blyga för att ta betalt... så kanske inte lika stort ekonomiskt avbräck).
Citera
2026-06-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.dn.se/sverige/restaurangagare-infor-boter-for-buffesvinn/

"Restaurangägaren Hussam Alkoblawi, Malmö (såklart) har fått nog av att slänga stora mängder mat varje dag. Nu får gäster som lämnar mycket mat på tallriken betala en extra avgift.
– Det handlar om respekt. Respekt för maten och för vårt arbete, säger Hussam.
Varje dag uppgår tallrikssvinnet till runt 70–80 kilo mat.

Restaurangen ligger i Triangelns köpcenter, och genomströmningen av folk är stor. Grundproblemet är enligt Hussam att det slängs fullt duglig mat, men det får dessutom olyckliga följder för verksamheten i flera led. Till exempel att kunder inte visar hänsyn till den som kommer efter, om hen tömmer ett helt tråg i ett svep:
– Det låg en fisk på 1,2 kilo en gång, det kom en kund och tog hela, då blir det ingenting kvar för de andra kunderna att smaka, berättar Hussam och understryker att det i sig skulle vara okej om kunden i fråga bara åt upp hela fisken".

Bra intiativ att slöhet, snålhet och girighet bestraffas, enda felet, boten borde vara högre.

Att slänga maten betyder ju enbart att du har laddat på mer än vad du äter, så självklart ska du betala för det. Grisigt.
Citera
2026-06-13, 18:56
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag tror problemet är att folk inte värdesätter det som är gratis, eller upplevs som gratis.

Buffén upplevs som gratis eftersom det inte finns någon koppling till hur mycket man betalat och hur mycket man får käka, så andra omgången känns som en bonusrunda, och man sätter inte värde på det man kan plocka på sig helt gratis.

Har man samma svinn-problem på julbord och påskbord??? (Där är ju iochförsig restaurangerna inte blyga för att ta betalt... så kanske inte lika stort ekonomiskt avbräck).
Det är lite just det jag menar. Att "folk" inte har den intelligensen att se kopplingen. Därför behöver restaurangerna, tyvärr, ta kommandot.
Citera
2026-06-13, 18:58
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Buffélagen var fjantig att dra till med men här håller jag med restaurangägaren. Man har ju sett dårar som tar hela rostbiffen på sin tallrik och familjer som vräker upp mat och sedan inte äter knappt hälften. Det är ändå mat det handlar om och mat ska man ha respekt för oavsett om man betalar för det eller inte. Ta inte mer än ni orkar äta även om det är fri påfyllning. Gå hellre flera gånger.
Citera
2026-06-13, 18:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Doggybag! Så har jag gjort de senaste 15 åren, blir det en massa över så tar jag hem det!
Du har med dig en doggybag till en bufférestaurang och fyller den och tar med dig hem? Det är ju smart. Då kanske det räcker om du lunchar ute var tredje dag. Ingen har protesterat?
Citera
2026-06-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Knappast att man får en doggybag på en buffé. Det har du bara fantiserat ihop.

Förstår du inte det knäppa så är du bara sorglig.
Finns ingenting knäppt med att be om en doggybag. Det knäppa är när du fantiserar ihop ett värsta tänkbara scenario där folk staplat bergvis med mat som de knappt petat i och sen ber om en påse, men verkligheten är lite mer nyanserad än dina två aspergerextremer.
Citera
2026-06-13, 19:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose

Skulle de ta 600-800 kr för lunch buffen skulle de konka rätt snabbt. grejen med lunchbuffe är att man kan äta sig mätt. De flesta går de plus på, vissa går de minus på. Damen åt en slice västerbottenspaj med löjrom och ett glas vitt. 190 för pajen och 109 för vinet. Jag åt sex slices och drack två öl.

Det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellen. Antar hennes vin kostade 79kr flaskan. Mina öl kostade 15kr st på bolaget. ca 500% vinst.

Som trådstarten säger. Slänga mat är helt helt åt helvete. (om det inte är skitäckligt, men då äter man inte sex tallrikar heller)
Citera
2026-06-13, 19:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Buffé är för dumskallar. Här behövs konceptet ses över. Betala per minut man sitter, per kilo av maten, eller per kilo av kunden?
Den sista gillar jag, alla får väga sig innan de går in och sen betala typ 2kr/kilo man väger eller nåt sånt.
Citera
2026-06-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Salladsbuffé på ICA betalas per hg. Är det så svårt för restaurangbufféer att göra lika? Problemet är inte att folk "tar för sig" utan att restaurangen inte har vett att ta betalt. Som man bäddar.....

Finns ju en anledning att det har fungerat så. Man vill locka kunder. Om man gör som ica och smäller på fetekostnad per hg så kan de kyssa många kunder/intäkter adjö sen kommer det gnällas om helt andra saker
Citera
2026-06-13, 19:23
Medlem
.nilss avatar
Jättebra.

Folk kastar alldeles för mycket. Ta mindre och flera gånger, giriga tjockisar. Naturligtvis säger jag inget om en potatishalva eller något litet, man ska inte behöva skicka tallriken ren.

En sak till, tar någon en fisk på 1,2kg då skjuter man den personen i nacken innan vederbörande har satt sig igen. Va i helvete håller folk på med, haha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in