2026-06-13, 18:03
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.dn.se/sverige/restaurangagare-infor-boter-for-buffesvinn/

"Restaurangägaren Hussam Alkoblawi, Malmö (såklart) har fått nog av att slänga stora mängder mat varje dag. Nu får gäster som lämnar mycket mat på tallriken betala en extra avgift.
– Det handlar om respekt. Respekt för maten och för vårt arbete, säger Hussam.
Varje dag uppgår tallrikssvinnet till runt 70–80 kilo mat.

Restaurangen ligger i Triangelns köpcenter, och genomströmningen av folk är stor. Grundproblemet är enligt Hussam att det slängs fullt duglig mat, men det får dessutom olyckliga följder för verksamheten i flera led. Till exempel att kunder inte visar hänsyn till den som kommer efter, om hen tömmer ett helt tråg i ett svep:
– Det låg en fisk på 1,2 kilo en gång, det kom en kund och tog hela, då blir det ingenting kvar för de andra kunderna att smaka, berättar Hussam och understryker att det i sig skulle vara okej om kunden i fråga bara åt upp hela fisken".

Bra intiativ att slöhet, snålhet och girighet bestraffas, enda felet, boten borde vara högre.
Citera
2026-06-13, 18:06
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Håller med, ta inte mer mat än du äter upp!
Citera
2026-06-13, 18:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Det låg en fisk på 1,2 kilo en gång, det kom en kund och tog hela, då blir det ingenting kvar för de andra ...
Buffé är för dumskallar. Här behövs konceptet ses över. Betala per minut man sitter, per kilo av maten, eller per kilo av kunden?
Citera
2026-06-13, 18:08
Medlem
RiMaXs avatar
Doggybag! Så har jag gjort de senaste 15 åren, blir det en massa över så tar jag hem det!
Citera
2026-06-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Doggybag! Så har jag gjort de senaste 15 åren, blir det en massa över så tar jag hem det!
På vilken buffé kan du få en doggybag?
Citera
2026-06-13, 18:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Buffé brukar inte funka så, att du kan lassa upp fyra taltikar och ta hem en som lunchlåda.

Brukar vanligen äta allt jag tar för mig. I undantagsfall har jag slängt något som varit äckligt, men det är undantag. Tycker faktiskt restaurangen har en poäng här. Gå flera gånger i stället. Slänga mat är onödigt. Minns tråden om den som blev bannad för han åt fyra- sex snitzlar. Är jag hungrig kan jag lätt trycka i mig sex snitzlar utan att blinka. Stor kille utan att vara blobfet.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-13 kl. 18:30.
Citera
2026-06-13, 18:41
Medlem
Håller helt med om detta. Idioter som slänger mat.
Citera
2026-06-13, 18:43
Medlem
Dimpens avatar
Salladsbuffé på ICA betalas per hg. Är det så svårt för restaurangbufféer att göra lika? Problemet är inte att folk "tar för sig" utan att restaurangen inte har vett att ta betalt. Som man bäddar.....
Citera
2026-06-13, 18:43
Medlem
Anybodykillers avatar
Han verkar bedriva en libanesisk buffe "Zaytouna Bay". De flesta Google recensioner är nöjda och det verkar vara mest araber som äter där.

Ett par mindre nöjda kunder talar dock om kall mat och otrevligt bemötande.
Citera
2026-06-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
På vilken buffé kan du få en doggybag?
På alla? Gå fram och be om en låda / påse, det är sen gammalt.
Citera
2026-06-13, 18:45
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Helt rätt! Man blir bara så trött på ouppfostrat folk som inte kan bete sig! Vad är det för grottmänniska som tar en hel fisk på ett kilo från en buffé???

Det kanske är så att vi lever i slutet av den historiska buffé-perioden; med ökade livsmedelspriser och allt fler snorungar med dåligt beteende så blir det ju till slut omöjligt att upprätthålla civiliserade bufféer.
Citera
2026-06-13, 18:46
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Buffé brukar inte funka så, att du kan lassa upp fyra taltikar och ta hem en som lunchlåda.

Brukar vanligen äta allt jag tar för mig. I undantagsfall har jag slängt något som varit äckligt, men det är undantag. Tycker faktiskt restaurangen har en poäng här. Gå flera gånger i stället. Slänga mat är onödigt. Minns tråden om den som blev bannad för han åt fyra- sex snitzlar. Är jag hungrig kan jag lätt trycka i mig sex snitzlar utan att blinka. Stor kille utan att vara blobfet.
Man kan ju alltid kompensera med lite dricks om det är gott och man äter lite mer.

Edit bilder som visar hur mycket som vissa kastar:

https://static.bonniernews.se/ba/08e2e569-270a-47cc-a8af-756f537f7ff3.jpeg?io=1&auto=webp&quality=80&width= 480

https://static.bonniernews.se/ba/950a7d33-2b2f-46b0-9519-495e83b68a77.jpeg?io=1&auto=webp&quality=80&width= 480

https://static.bonniernews.se/ba/5c0fae65-6bcb-4542-8991-40ea9bc0ea0b.jpeg?io=1&auto=webp&quality=80&width= 480

Hela baklavor och dolmas går förlorade!
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-06-13 kl. 18:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in