Citat:
Tjaa, är det "pojkvännens kompis" så är det lite annorlunda mot ens egen personliga vän, i mina ögon.Det är naturligtvis alldeles utmärkt om Ebba överklagar, och förhoppningsvis lär det inte kosta skjortan (men det är ju inte säkert, för fogden tror sig säkert ha lika stor rätt och lär väl ta intern eller extern hjälp).
Jag tror nog också att sunt förnuft och litet lagom eftertänksamhet gör att det här sällan händer. De flesta har ju inte heller en oanvänd extrabil som "bara står där". Men OM man har det OCH lånar ut den till någon ("pojkvännens kompis") så inte bara kan det hända, det har ju hänt.
Sedan blir det en relevant fråga när ett lån övergår till att man "fått" bilen att ha som sin egen - då är bilen i farozonen, fullt rimligt.
Litet konstruktivt kan man ju då försöka få fram vad som krävs i avtalsväg för att freda sig från "andrahandsutmätning". Privatpersoner får ju inte hyra ut sin bil så det torde behövas någon sorts begränsat dispositionsavtal och någon sorts tidsbegränsning för att räknas som ett lån.
Jag tror nog också att sunt förnuft och litet lagom eftertänksamhet gör att det här sällan händer. De flesta har ju inte heller en oanvänd extrabil som "bara står där". Men OM man har det OCH lånar ut den till någon ("pojkvännens kompis") så inte bara kan det hända, det har ju hänt.
Sedan blir det en relevant fråga när ett lån övergår till att man "fått" bilen att ha som sin egen - då är bilen i farozonen, fullt rimligt.
Litet konstruktivt kan man ju då försöka få fram vad som krävs i avtalsväg för att freda sig från "andrahandsutmätning". Privatpersoner får ju inte hyra ut sin bil så det torde behövas någon sorts begränsat dispositionsavtal och någon sorts tidsbegränsning för att räknas som ett lån.
Håller med om att det borde finnas tydligare riktlinjer. Ett problem är att Kronofogdens beslut inte kan överklagas till förvaltningsrätten. När man måste gå till allmän domstol istället för allmän förvaltningsdomstol så blir det ju lätt mycket dyrt, istället för gratis.
Lite absurt, tycker jag. Statligt myndighetsutövande som innebär ett stort ingrepp i den enskilda äganderätten och individens ekonomi borde kunna överklagas till förvaltningsrätten, i mina ögon. Men nu har jag börjat slira över på rättspolitikens område, så jag klipper där.