2016-04-18, 05:30
  #133
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
It will be done, because it is hard!
Man måste lämna rationaliteten hemma i städskrubben för att förstå varför mänskligheten kommer att bringa liv till stjärnorna. Vi kommer att göra det, även om vi inte begriper varför. It is happening! Intelligens är kanske inte gott nog för att förstå detta, men det finns säkert mycket bättre fenomen än intelligens där ute för oss att upptäcka och anamma.

Strålning, bah! Mars kolonialister kommer ändå att ha längre liv än mäniskor på Jorden hade innan antibiotika uppfanns. Det räcker för att uppleva sina barnbarn. Längre livslängd på Jorden är inte ett logiskt argument mot kolonialisering av Mars. Snart är människor på Jorden odödliga, hur skulle det kunna betyda att vi inte får kolonialisera Mars? De som kolonialiserade Amerika avled som tonåringar ombord sitt segelfartyg. Säkerhetsargumentet mot att kolonialisera Mars går helt enkelt inte ihop.
Tror inte på det, åtminstone inte i den enkla formen som att åka dit och inrätta planeten efter mänksliga krav och behov. Det är för svårt då det är för långt bort och för ogästvänligt, och skillnaden mot att dö i överfarten till nordamerika är att väl framme i nordamerika väntade bokstavligen paradiset men vad väntar på mars?
Citera
2016-04-18, 22:38
  #134
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tror inte på det, åtminstone inte i den enkla formen som att åka dit och inrätta planeten efter mänksliga krav och behov. Det är för svårt då det är för långt bort och för ogästvänligt, och skillnaden mot att dö i överfarten till nordamerika är att väl framme i nordamerika väntade bokstavligen paradiset men vad väntar på mars?
Kan man leva i en rymdstation i låg omloppsbana i 16 år så kan man nog leva i en motsvarande habitat på Mars lika länge, särskilt som Mars gravitation är sundare än viktlöshet. Folk bestiger inte Mt Everest för att de förväntar sig bekvämlighet. Folk kommer att åka till Mars av anledningar som de själva inte kan förklara rationellt. Det finns mycket som händer och görs som ingen kan förklara rationellt. It is happening!
Citera
2016-04-27, 18:27
  #135
Medlem
dxdts avatar
SpaceX plannerar att skicka en dragon-kapsel till Mars nästa överföringsfönster (våren 2018).
Citera
2016-04-27, 19:09
  #136
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
SpaceX plannerar att skicka en dragon-kapsel till Mars nästa överföringsfönster (våren 2018).

Mer info på NSF.

"Dragon 2 is capable of transporting scientific payloads to anywhere in the solar system, with a liquid or solid surface, with or without an atmosphere. So Dragon is really a crew transport and science delivery platform."

"When boosted on a Falcon Heavy, Dragon can go pretty much anywhere, so we’re excited about exploring that possibility."

"Utilizing Falcon Heavy [...] Dragon will be capable of transporting two to four tons of payload to the surface of the Red Planet, with varying options for other destinations."
Citera
2016-04-27, 19:54
  #137
Medlem
Fris avatar
Strålande, fantastiskt hurra att SpaceX investerar sina egna pengar på att landa 2-4 ton på Mars. Det är ett genombrott för rymdfart och hur den kommer till stånd

Den här snubben är en av de allra bästa i sitt skrå. Han förklarar i länken nedan för två år sedan hur en Red Dragon skulle kunna hämta materialprov tillbaka till Jorden. Nu har ju NASA en mycket komplicerad och obestämd plan för hur att göra det nån gång om tio år. Kanske. SpaceX kan förekomma dem. Var 26:e månad inträffar en konjunktion med Mars och fantastiska saker kommer att hända då varje gång from now on. Kul detalj förresten, hur Dr. lemke förklarar att Dragons thrusters är monterade i en vinkel som gör dem mer effektiva bromsraketer, genom att skapa en större luftkudde, än om de hade varit vertikalt monterade. Spån har annars populärt påstått att det vore en design-kompromiss. But Dragon is made for landing on Mars. Även med nya jätteraketer så kommer Dragon att stana, tror jag. För man vill landa så lite massa åt gången, både på Mars och på Jorden. Det är framförallt säkrast så.
http://www.seti.org/weeky-lecture/red-dragon-low-cost-access-surface-mars-using-commercial-capabilities
Citera
2016-06-02, 09:33
  #138
Medlem
dxdts avatar
På code conference 2016 igår så släppte Musk lite mer information om SpaceXs Mars-planer:

* De plannerar flygningar till mars varje överföringsfönster (var 26:e månad) med start 2018.
* De plannerar att flyga de första människorna till Mars 2024, med landning 2025 (vilket är i linje med vad Musk sagt att han skall göra redan 2009).

2024, åtta år. Kommer de att klara det? Eller bör vi multiplicera med en faktor 1,88 för att få Elon-tid? 15 år eller 2031 isåfall. Eller komma SpaceX aldrig sätta sin fot på Mars?
Citera
2016-06-02, 16:03
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
På code conference 2016 igår så släppte Musk lite mer information om SpaceXs Mars-planer:

* De plannerar flygningar till mars varje överföringsfönster (var 26:e månad) med start 2018.
* De plannerar att flyga de första människorna till Mars 2024, med landning 2025 (vilket är i linje med vad Musk sagt att han skall göra redan 2009).

2024, åtta år. Kommer de att klara det? Eller bör vi multiplicera med en faktor 1,88 för att få Elon-tid? 15 år eller 2031 isåfall. Eller komma SpaceX aldrig sätta sin fot på Mars?

Jag tvekar på att de kommer klara 2024, som du säger Musk-tid. Däremot är jag helt övertygad om att det kommer ske innan 2030 och jag tror att första landingen med människor kommer ske i sammarbete med NASA precis som Red Dragon. SpaceX hade inte funnits, inte som de görnidag iallafall utan NASA.

Sedan tror jag SpaceX kommer ta över mer och mer för att de vill ha en koloni på Mars och tillslut en stad, vrt inte hur det ser ut för NASA där.

//Toastmastern
Citera
2016-06-02, 16:33
  #140
Medlem
Fris avatar
Vid konjunktionen 2029 är Mars 70% längre bort från Jorden, än vid konjunktion 2035. Restiden i mikrogravitation, kosmisk strålning och solutbrottsrisk är motsvarande mycket längre. Givet ekonomiskt optimal Hohmann. 2033, 2035, 2037 är de bra åren att skicka människor till Mars. Ungefär vart 16:e år är bäst, med bra år två före och efter. 2018 hade varit mycket bra (Mars är ovanligt stark just dessa dagar för att vi har en ganska nära passage, för de som kan se den på vår ljusa sommarnatthimmel). Beror på Mars eccentricitet. Totala tiden från Jorden tillbaka hem igen vore densamma oavsett vilken konjunktion, 1000 dygn. Men antalet sårbara och improduktiva månader som spenderas på resvägen blir cirka nio istället för cirka sex månader, enkel väg, på bekostnad av tid spenderad vid Mars. De borde satsa på 33/35 ToR, med 35/37 som reserv. Att åka dit innan första expeditionen kommit tillbaka och utvärderats, är nog ingen bra idé.

Och SpaceX har väl alltid varit försenade? LateX

Två sjuåriga Mars Cyclers vore den bästa infrastrukturen, tror jag numera, alltså ständiga rymdskepp spm naturligt flyger förbi både Jorden och Mars, med en resa vart sjunde år. Utan att behöva fyllas på med mycket bränsle alls för att hålla kursen. På en Cycler dit och på den andra tillbaka. Cycler Aldrin och Cycler Armstrong. Dessutom med möjligheten att stanna hela sju år om ena Cyclern skulle haverera. Förnödenheter kan skickas från Jorden inom två år.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-06-02 kl. 16:45.
Citera
2026-06-13, 05:29
  #141
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, Elon Musk kommer inte lyckats med detta projekt. Tesla bilarna går back och SpaceX ligger i sin vagga när det gäller att tjäna pengar.
Letade upp ett av de äldsta inläggen som nämner Elon Musk.

Vad tror du idag när Musk blivit den första dollarbiljonären och den helt återanvändbara raketen som kan ta 100-200 ton nyttolast börjar bli färdig?
Citera
2026-06-13, 13:28
  #142
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Letade upp ett av de äldsta inläggen som nämner Elon Musk.

Vad tror du idag när Musk blivit den första dollarbiljonären och den helt återanvändbara raketen som kan ta 100-200 ton nyttolast börjar bli färdig?

Det är väl ytterst lite som har förändrats på de här 13 åren. Musks finansiella situation är lite bättre idag men tekniskt och organisatoriskt är han (och resten av världen) inte närmare en marskoloni idag än 2013.
Citera
2026-06-13, 16:30
  #143
Medlem
Att påstå att inget väsentligt har förändrats sedan 2013 därför att det fortfarande inte finns en stad på Mars är ungefär som att stå bredvid bygget av den transkontinentala järnvägen och triumferande konstatera att projektet misslyckats eftersom tåget ännu inte nått slutstationen. Det är ett resonemang som, får man säga, känns ganska bekant.

Under samma period har SpaceX gått från att experimentera med återanvändning till att rutinmässigt landa och återanvända orbitala raketer, byggt upp världens mest frekvent flygande raketsystem, etablerat en industriell produktionslinje för raketer och motorer, utvecklat världens största raket och demonstrerat infångning av en Super Heavy-booster med starttornet. Dessutom återstår nu sannolikt bara månader innan de första fullskaliga demonstrationerna av kryogen bränsleöverföring i omloppsbana.

Men visst. Eftersom det ännu inte står en pizzeria och ett kommunhus på Mars får man väl konstatera att inget egentligen har hänt.
Citera
2026-06-13, 16:51
  #144
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl ytterst lite som har förändrats på de här 13 åren. Musks finansiella situation är lite bättre idag men tekniskt och organisatoriskt är han (och resten av världen) inte närmare en marskoloni idag än 2013.
Ha ha.

Ja ingen människa var särskilt närmare rymden år 1956 än någon människa gjorde för 1 miljon år sedan.

Jättemeningsfull observation. Gjort flera liknande observationer i din MDS? (Musk Derailment Syndrome)

Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Att påstå att inget väsentligt har förändrats sedan 2013 därför att det fortfarande inte finns en stad på Mars är ungefär som att stå bredvid bygget av den transkontinentala järnvägen och triumferande konstatera att projektet misslyckats eftersom tåget ännu inte nått slutstationen. Det är ett resonemang som, får man säga, känns ganska bekant.

Under samma period har SpaceX gått från att experimentera med återanvändning till att rutinmässigt landa och återanvända orbitala raketer, byggt upp världens mest frekvent flygande raketsystem, etablerat en industriell produktionslinje för raketer och motorer, utvecklat världens största raket och demonstrerat infångning av en Super Heavy-booster med starttornet. Dessutom återstår nu sannolikt bara månader innan de första fullskaliga demonstrationerna av kryogen bränsleöverföring i omloppsbana.

Men visst. Eftersom det ännu inte står en pizzeria och ett kommunhus på Mars får man väl konstatera att inget egentligen har hänt.
Precis!
Tycker denna över-energiska och självpåtaget obligatoriska Muskskepticism är imponerande. Liknar tvångstankar. Prio 1 är att komma på saker som ännu inte fullbordats, till synes med motiveringen att Musk påstås vara "fascist" och allt möjligt annat klandervärt.

Om allt gnäll och all avundsjuka mot Musk kunde omvandlas till energi, då kan vi lägga ned all fusionsforskning och 100-dubbla alla serverhallars elanvändning.

Skulle Musk ta fram en billig och effektiv metod att få alla blinda seende igen, skulle folk lägga enorm energi på att förklara att Musk minsann tekniskt och organisatoriskt är medioker och misslyckad.

Hörde på radion att det var minsann ett problem att svenska fonder investerat i Spacex och gjort många svenskar rikare på en enda dag. Usch så hemskt och dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in