2026-06-13, 14:00
  #37
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
"Bevisen" är alltid tillräckliga när de riktas mot Israel och kommer från Amnesty eller nån annan obskyr grupp. Bevisen är aldrig tillräckliga när de kommer från Israel och dess rättsvårdande myndigheter.

Lite så. Då är frågan: Är anledningen till att Israel gång på gång dyker upp i situationer där folk ifrågasätter deras världsbild ett resultat av att folk har ett inneboende hat mot Israel, eller är det ett resultat av Israel hanterar sanningen som underställt hasbara och därför vrider och vänder på den lite som man vill?

Jag hävdar det senare, du hävdar det tidigare. Den olikheten kommer vi nog mest troligt aldrig ta oss förbi.

Så här summerar i alla fall vissa av de större humanitära organisationernas ledare Israels attack mot UNWRA:

Citat:
Agnès Callamard, the secretary general of Amnesty International, stated that the world's richest countries had made a "heartless decision ... to punish the most vulnerable population on earth because of the alleged crimes of 12 people". Tedros Adhanom Ghebreyesus, the director-general of the World Health Organization, appealed to donors not to suspend funding to UNRWA and wrote that "cutting off funding will only hurt the people of Gaza who desperately need support". Tedros warned suspending funding would have "catastrophic consequences". Jan Egeland, the Norwegian Refugee Council head, called on donors to "not starve children for the sins of a few individual aid workers". In a statement, Doctors Without Borders said, "In the Gaza Strip, the humanitarian crisis has reached catastrophic levels, and any additional limitations on aid will result in more deaths and suffering."

https://en.wikipedia.org/wiki/UNRWA_and_Israel

De flesta länderna som ströp pengaflödet tillfälligt har återupptagit det igen. Undantaget är USA, UK och Nedeländerna.

De allra flesta ströp inte pengaflödet alls, ens tillfälligt.

Just pga att vi pratar om anklagelser, samt att UNWRA agerade.

Citat:
Den tribunal som håller på att dras igång för att rannsaka de 300 gripna terroristerna för 7 oktober attentaten kommer avfärdas som skenrättegång med påhittade bevis och ljugande vittnen. Helt säkert. Garanterat. Och de vanliga misstänkta här på Flashback kommer driva exakt den linjen. Det spelar ingen roll att rättegången sänds i tv så att hela världen kan ta del av bevisen, för dessa personer vill inte ta del av några bevis. De kommer istället hänvisa till någon telegramgrupp där något felplacerat kommatecken i åtalet visar att allt är en scam.

Buhu buhu. Du passar på redan nu är preppa för att i framtiden kunna hävda judehat vid minsta ifrågasättande av rättegångarna.

Man ska alltid ha ett kritiskt förhållningssätt till sådana situationer, då det finns en överhängande risk för att gränserna mellan politik och juridik grumlas. Inte du dock, som den israeliska nationalist du är. Du vill att allt som Israel gör och säger ska betraktas som en sanning, och alla som understår sig att ifrågasätta är judehatare och sprider blodlögner. För det är du en specialist på att bedöma

Vi får se vad som händer.
__________________
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-06-13 kl. 14:04.
Citera
2026-06-13, 14:16
  #38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
"Bevisen" är alltid tillräckliga när de riktas mot Israel och kommer från Amnesty eller nån annan obskyr grupp. Bevisen är aldrig tillräckliga när de kommer från Israel och dess rättsvårdande myndigheter.

Den tribunal som håller på att dras igång för att rannsaka de 300 gripna terroristerna för 7 oktober attentaten kommer avfärdas som skenrättegång med påhittade bevis och ljugande vittnen. Helt säkert. Garanterat. Och de vanliga misstänkta här på Flashback kommer driva exakt den linjen. Det spelar ingen roll att rättegången sänds i tv så att hela världen kan ta del av bevisen, för dessa personer vill inte ta del av några bevis. De kommer istället hänvisa till någon telegramgrupp där något felplacerat kommatecken i åtalet visar att allt är en scam.
Som exempel det att UNRWA betalar anställda i Gaza med dollar är inget de förnekar. Att det är den Israeliska valutan som används i Gaza för dagliga inköp m,m är så det är, Palestina har ingen egen valuta. Att Hamas sköter valuta växlingen i Gaza är också en sanning. Inget av det förnekas.

Frågan är då varför gör UNRWA detta. Enligt de själva är det för att de anställda vill ha det så och enligt åtalet att det är för att föra pengar från UNRWA till Hamas. Det handlar om väldigt mycket pengar.

Vad låter mest trovärdigt. Att man föröver pengar eller att anställda på UNRWA i Gaza tycker om att betala dyra växelkurser varje månad och se en del av sin lön ätas upp av det? Skulle man själv vilja ha det så?

Sedan har vi bevisen som faktiskt Israeliska staten och UN Watch lagt ut. Det finns ju även bildbevis från 7 oktober.

Som exempel Faisal Ali Mussalem al-Naami är ju en av de första FN sparkade han blev ju filmad av övervakningskameror när han bar omkring på en död person (21-årige Yonatan Samerano) under 7 oktober och lastade den i en UN märkt bil. Den kroppen togs ju till Gaza. Den filmen har ju Israel släppt så alla som vill se det kan göra det.


.
__________________
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-13 kl. 14:30.
Citera
2026-06-13, 14:36
  #39
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som exempel det att UNRWA betalar anställda i Gaza med dollar är inget de förnekar. Att det är den Israeliska valutan som används i Gaza för dagliga inköp m,m är så det är, Palestina har ingen egen valuta. Att Hamas sköter valuta växlingen i Gaza är också en sanning. Inget av det förnekas.

Frågan är då varför gör UNRWA detta. Enligt de själva är det för att de anställda vill ha det så och enligt åtalet att det är för att föra pengar från UNRWA till Hamas. Det handlar om väldigt mycket pengar.

Vad låter mest trovärdigt. Att man föröver pengar eller att anställda på UNRWA i Gaza tycker om att betala dyra växelkurser varje månad och se en del av sin lön ätas upp av det? Skulle man själv vilja ha det så?

Sedan har vi bevisen som faktiskt Israeliska staten och UN Watch lagt ut. Det finns ju bildbevis från 7 oktober på UNRWA anställda. Är detta då AI genererat eller är det påhittat att de är anställda?

Som exempel Faisal Ali Mussalem al-Naami är ju en av de första FN sparkade han blev ju filmad av övervakningskameror när han bar omkring på en död person (21-årige Yonatan Samerano) under 7 oktober och lastade den i en UN märkt bil. Den kroppen togs ju till Gaza. Den filmen har ju Israel släppt så alla som vill se det kan göra det.


.

Det sista stycket där är ganska intressant. Al-Naami fick sparken. UNWRA har aldrig nekat till att han var inblandad och att det var en miss från deras sida.

Samtidigt så är detta Israels Nationella Säkerhetsminister:

Citat:
Ben-Gvir is a settler in the Israeli-occupied West Bank; according to the BBC, his "political background lies in Kahanism—a violently racist movement that supports the expulsion of Palestinians from their lands". He has a long history of anti-Arab activism, leading to dozens of indictments and at least eight convictions of crimes including incitement to racism and support for, as well as possession of propaganda of, a terrorist organization (the now-illegal Kach political party). As a lawyer, he is known for defending Jews accused of Jewish extremist terrorism in Israeli courts.

Ben-Gvir is known for being a provocateur and has attracted headlines for a variety of reasons: threatening Prime Minister Yitzhak Rabin on live television in 1995 shortly before his assassination; having had a portrait in his living room of Baruch Goldstein, a Jewish terrorist and mass murderer; calling in 2019 for the expulsion of Arab citizens of Israel who are not loyal to the state; inciting violent clashes between Jewish settlers and Palestinians in the East Jerusalem neighbourhood of Sheikh Jarrah in 2021; and making highly controversial visits to the Temple Mount, where the al-Aqsa Mosque is located, in 2023 and 2024.

Han kan vara kvar och dansa vidare utan konstigheter. Varför? För att han tycker rätt, och UNWRA tycker fel, enligt den israeliska ingruppsindoktrineringen.

Allt handlar om just det i detta. Ideologi. Det finns ingen moral inblandat, eller vilja att ge någon en rättvis bedömning. Det handlar om att förtrycka sina fiender.

Du är del av en kognitiv dissonans här, som sopar under mattan ganska horribla handlingar och mycket mänskligt lidande både i Gaza, Västbanken, Libanon och Iran genom att anklaga den andra sidan för det man själva gör och omfamnar.
Citera
2026-06-13, 15:13
  #40
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det sista stycket där är ganska intressant. Al-Naami fick sparken. UNWRA har aldrig nekat till att han var inblandad och att det var en miss från deras sida.

Samtidigt så är detta Israels Nationella Säkerhetsminister:



Han kan vara kvar och dansa vidare utan konstigheter. Varför? För att han tycker rätt, och UNWRA tycker fel, enligt den israeliska ingruppsindoktrineringen.

Allt handlar om just det i detta. Ideologi. Det finns ingen moral inblandat, eller vilja att ge någon en rättvis bedömning. Det handlar om att förtrycka sina fiender.

Du är del av en kognitiv dissonans här, som sopar under mattan ganska horribla handlingar och mycket mänskligt lidande både i Gaza, Västbanken, Libanon och Iran genom att anklaga den andra sidan för det man själva gör och omfamnar.
Så tråden handlar om Ben-Gvir. Jaha, jag trodde den handlade om UNRWA. Då får jag be om ursäkt.

Jag är ju i denna tråd för att tråd ämnet intresserat mig ett tag nu. Jag läser tråden för att jag vill fylla luckor som jag har missat och lätt hitta ny info som tråden kommer med.

Men ok. Jag gillar inte Ben-gevir är glad att han inte är svensk politiker. Duger det?

Trevligt att du fungerar som polis och kastar skit på mig för att jag hade mage att börja diskutera ämnet utan först fördömt Ben-gevir. Men jag viste inte att du hade de som krav för tråden som inte du heller har skapat. Självklart uppskattat, för vem är i tråden för att läsa om tråd ämnet?

Eller nej, jag skulle vilja säga emot dig här. Jag föredrar om vi kan diskutera UNRWA i denna tråd och Ben-gevir i trådar om honom.

Tycker att det är synd att vi måste även i denna gå igenom det vanliga, men Ben-Gvir då och Israel då.

Detta är alltså ditt argument, det du har att komma med.
Citera
2026-06-13, 15:22
  #41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det sista stycket där är ganska intressant. Al-Naami fick sparken. UNWRA har aldrig nekat till att han var inblandad och att det var en miss från deras sida.

Samtidigt så är detta Israels Nationella Säkerhetsminister:



Han kan vara kvar och dansa vidare utan konstigheter. Varför? För att han tycker rätt, och UNWRA tycker fel, enligt den israeliska ingruppsindoktrineringen.

Allt handlar om just det i detta. Ideologi. Det finns ingen moral inblandat, eller vilja att ge någon en rättvis bedömning. Det handlar om att förtrycka sina fiender.

Du är del av en kognitiv dissonans här, som sopar under mattan ganska horribla handlingar och mycket mänskligt lidande både i Gaza, Västbanken, Libanon och Iran genom att anklaga den andra sidan för det man själva gör och omfamnar.
Det här är också väldigt svaga indicier på Hamas och UNRWAS nära samarbete:
Directly beneath UNRWA’s Gaza headquarters, IDF uncovers top secret Hamas data center
https://www.timesofisrael.com/directly-beneath-unrwas-gaza-headquarters-idf-uncovers-top-secret-hamas-data-center/
Top Hamas commander killed in Lebanon was UNRWA employee placed on administrative leave
https://apnews.com/article/lebanon-hamas-commander-killed-unwra-employee-israel-999ec22c1fef953f4f1b8b40a4c95b35

För några år sen såg jag en video där en identifierad UNRWA- anställd står och skjuter med maskingevär rakt in i ett skyddsrum fullt med israeler. Jag hittar inte filmen nu men den finns säker här nånstans:
https://www.october7files.com/the-day-of-october-7-massacre/documenting-the-aftermath-of-the-attack-security-and-rescue-forces-media-coverage/
https://www.hamas-massacre.net/categories/terrorists-raiding-the-streets
https://www.hamas-massacre.net/categories/murdered-in-their-homes
https://www.hamas-massacre.net/categories/the-nova-party-massacre
https://www.hamas-massacre.net/categories/mass-rapes
https://www.hamas-massacre.net/categories/abductions-to-the-gaza-strip
https://www.hamas-massacre.net/categories/rockets-striking-civilian-areas
Citera
2026-06-13, 15:38
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som exempel det att UNRWA betalar anställda i Gaza med dollar är inget de förnekar. Att det är den Israeliska valutan som används i Gaza för dagliga inköp m,m är så det är, Palestina har ingen egen valuta. Att Hamas sköter valuta växlingen i Gaza är också en sanning. Inget av det förnekas.

Frågan är då varför gör UNRWA detta. Enligt de själva är det för att de anställda vill ha det så och enligt åtalet att det är för att föra pengar från UNRWA till Hamas. Det handlar om väldigt mycket pengar.

Vad låter mest trovärdigt. Att man föröver pengar eller att anställda på UNRWA i Gaza tycker om att betala dyra växelkurser varje månad och se en del av sin lön ätas upp av det? Skulle man själv vilja ha det så?

Detta är ett sådant typiskt exempel som en logiskt tänkande individ som du drar vissa slutsatser av och som andra, hatiskt tänkande personer, inte förmår dra några slutsatser alls av. Beviset ligger här i sakförhållandet. Det räcker så.

Citat:
Sedan har vi bevisen som faktiskt Israeliska staten och UN Watch lagt ut. Det finns ju även bildbevis från 7 oktober.

Som exempel Faisal Ali Mussalem al-Naami är ju en av de första FN sparkade han blev ju filmad av övervakningskameror när han bar omkring på en död person (21-årige Yonatan Samerano) under 7 oktober och lastade den i en UN märkt bil. Den kroppen togs ju till Gaza. Den filmen har ju Israel släppt så alla som vill se det kan göra det.

Många organisationer skulle inte överleva ett (1!) sådant fall. UNWRA har sannolikt hundratals. Varför är den inte nedlagd redan? Dubbla måttstockar i betydelsen att palestinier kan bete sig hur de vill utan konsekvenser och man kan utsätta judar för vad som helst utan konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Buhu buhu. Du passar på redan nu är preppa för att i framtiden kunna hävda judehat vid minsta ifrågasättande av rättegångarna.

Man ska alltid ha ett kritiskt förhållningssätt till sådana situationer, då det finns en överhängande risk för att gränserna mellan politik och juridik grumlas. Inte du dock, som den israeliska nationalist du är. Du vill att allt som Israel gör och säger ska betraktas som en sanning, och alla som understår sig att ifrågasätta är judehatare och sprider blodlögner. För det är du en specialist på att bedöma

Vi får se vad som händer.

Eftersom du har så svårt att ta till dig de historiska och vetenskapligt belagda antisemitiska myterna och tillämpa dessa på dig själv skall jag ge dig en tumregel du kan använda istället och som är anpassad för helt vanliga trådturkar.

3D-testet är ett verktyg framtaget av Natan Sharansky för att skilja legitim Israelkritik från antisemitism.

Det bygger på tre kriterier:

Demonisering (att Israel framställs som unikt ont).

Delegitimering (att Israels rätt att existera ifrågasätts).

Dubbla måttstockar (att Israel bedöms efter normer som inte tillämpas på andra stater).

Om något av dessa förekommer i ett påstående eller en kritik anses gränsen till antisemitism vara överskriden.
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-13 kl. 15:48.
Citera
2026-06-13, 15:42
  #43
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Så tråden handlar om Ben-Gvir. Jaha, jag trodde den handlade om UNRWA. Då får jag be om ursäkt.

Jag är ju i denna tråd för att tråd ämnet intresserat mig ett tag nu. Jag läser tråden för att jag vill fylla luckor som jag har missat och lätt hitta ny info som tråden kommer med.

Men ok. Jag gillar inte Ben-gevir är glad att han inte är svensk politiker. Duger det?

Trevligt att du fungerar som polis och kastar skit på mig för att jag hade mage att börja diskutera ämnet utan först fördömt Ben-gevir. Men jag viste inte att du hade de som krav för tråden som inte du heller har skapat. Självklart uppskattat, för vem är i tråden för att läsa om tråd ämnet?

Eller nej, jag skulle vilja säga emot dig här. Jag föredrar om vi kan diskutera UNRWA i denna tråd och Ben-gevir i trådar om honom.

Tycker att det är synd att vi måste även i denna gå igenom det vanliga, men Ben-Gvir då och Israel då.

Detta är alltså ditt argument, det du har att komma med.

Tråden handlar inte om Ben-Gvir, men Ben-Gvir är en av de främsta företrädarna - en del av regeringen - från avsändarna av anklagelserna mot UNWRA. Israel. En av två parter i konflikten.

Du snackade om att jag var svagbegåvad och försökte antyda att UNWRAs skuld bevisades av SVTs fällande dom i granskningsnämnden. Men att Ben-Gvir är en av anklagande sidans stora makthavare ska DU komma undan med?

Sluta spela martyr. Den typen av snirklande lurar ingen. Att backa avsändaren i detta - den israeliska staten - som trovärdig och objektiv, är också att backa Ben-Gvir som trovärdig och objektiv.

"Men det har jag inte gjort". Jo, jag tycker det.
Citera
2026-06-13, 15:58
  #44
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Eftersom du har så svårt att ta till dig de historiska och vetenskapligt belagda antisemitiska myterna och tillämpa dessa på dig själv skall jag ge dig en tumregel du kan använda istället och som är anpassad för helt vanliga trådturkar.

3D-testet är ett verktyg framtaget av Natan Sharansky för att skilja legitim Israelkritik från antisemitism.

Det bygger på tre kriterier:

Demonisering (att Israel framställs som unikt ont)

Delegitimering (att Israels rätt att existera ifrågasätts).

Dubbla måttstockar (att Israel bedöms efter normer som inte tillämpas på andra stater).

Om något av dessa förekommer i ett påstående eller en kritik anses gränsen till antisemitism vara överskriden.

Samma Sharansky som startade Yisrael_BaAliyah? Ja, han är säkert superintresserad av en objektiv modell som syftar till att rättvist bedöma antisemiter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yisrael_BaAliyah

Citat:
In 1995, Sharansky and Yoel Edelstein founded the Yisrael BaAliyah party (a play on words, since "aliya" means both Jewish emigration to Israel and "rise", thus the party name means "(People of) Israel immigrating (to the State of Israel)", as well as "Israel on the rise"), promoting the absorption of the Soviet Jews into Israeli society. The party won seven Knesset seats in 1996.

Han har sannerligen ingen kontroll över mig, min självbild och mitt sätt att tänka. Det är en svag och oärlig modell, som syftar till att kontrollera meningsmotståndare.

Demonisering - att Israel framställs som unikt ont - vilket syftar till att undvika kritik för unikt onda handlingar

Delegitimering - att Israels rätt att existera ifrågasätts. - vilket syftar till att hävda att Israels rätt att existera är något meningsmotståndaren innerst inne inte tycker, aka halmgubbeförberedelse

Dubbla måttstockar - att Israel bedöms efter normer som inte tillämpas på andra stater - godtyckligt då det kräver en objektiv grund att stå på, dvs två exakt likadana situationer. Annars är risken överhängande att det används som en undanflykt. "Så hade du aldrig sagt om det var ett annat land". Omöjligt att försvara sig mot.

Men låt oss använda oss av Sharanskys modell då. Ge mig exempel på där jag gjort mig skyldig till någon av de tre:

Demonisering (att Israel framställs som unikt ont)

Delegitimering (att Israels rätt att existera ifrågasätts).

Dubbla måttstockar (att Israel bedöms efter normer som inte tillämpas på andra stater).
Citera
2026-06-13, 16:01
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Men låt oss använda oss av Sharanskys modell då. Ge mig exempel på där jag gjort mig skyldig till någon av de tre:


Du skall använda modellen på dig själv. Vi som inte tillhör den judehatande rörelsen vet redan att du är en Goebbelslik judehatande dyngspridare.
Citera
2026-06-13, 16:07
  #46
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det här är också väldigt svaga indicier på Hamas och UNRWAS nära samarbete:
Directly beneath UNRWA’s Gaza headquarters, IDF uncovers top secret Hamas data center
https://www.timesofisrael.com/directly-beneath-unrwas-gaza-headquarters-idf-uncovers-top-secret-hamas-data-center/
Top Hamas commander killed in Lebanon was UNRWA employee placed on administrative leave
https://apnews.com/article/lebanon-hamas-commander-killed-unwra-employee-israel-999ec22c1fef953f4f1b8b40a4c95b35

För några år sen såg jag en video där en identifierad UNRWA- anställd står och skjuter med maskingevär rakt in i ett skyddsrum fullt med israeler. Jag hittar inte filmen nu men den finns säker här nånstans:
https://www.october7files.com/the-day-of-october-7-massacre/documenting-the-aftermath-of-the-attack-security-and-rescue-forces-media-coverage/
https://www.hamas-massacre.net/categories/terrorists-raiding-the-streets
https://www.hamas-massacre.net/categories/murdered-in-their-homes
https://www.hamas-massacre.net/categories/the-nova-party-massacre
https://www.hamas-massacre.net/categories/mass-rapes
https://www.hamas-massacre.net/categories/abductions-to-the-gaza-strip
https://www.hamas-massacre.net/categories/rockets-striking-civilian-areas
Tack för inlägget.

Det där fallet med Hamas ledaren i Libanon som blev dödas i Istaeliskt flyganfall, som visade sig vara UNRWA anställd, hade jag glömt, men kom ihåg det när du skrev om det.

Det var faktiskt kul och läsa rapoteringen när det skedde.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tråden handlar inte om Ben-Gvir, men Ben-Gvir är en av de främsta företrädarna - en del av regeringen - från avsändarna av anklagelserna mot UNWRA. Israel. En av två parter i konflikten.

Du snackade om att jag var svagbegåvad och försökte antyda att UNWRAs skuld bevisades av SVTs fällande dom i granskningsnämnden. Men att Ben-Gvir är en av anklagande sidans stora makthavare ska DU komma undan med?

Sluta spela martyr. Den typen av snirklande lurar ingen. Att backa avsändaren i detta - den israeliska staten - som trovärdig och objektiv, är också att backa Ben-Gvir som trovärdig och objektiv.

"Men det har jag inte gjort". Jo, jag tycker det.
Nej jag tyckte att det var svagbegåvat att skriva att eftersom UNRWA inte fått bevisen så är det inte säker att de finns. Eftersom man vill väcka åtal mot dem så tycker jag det är ganska självklart att de inte får bevisen nu.

Man har istället delat de från början med OIOS som hade det som uppdrag att utredde detta. Till de var man förpliktigad att ge och till dem gav man. Det har aldrig varit ett krav att ge det till UNRWA om minst två gånger har du använt det som argument i tråden. Att då kanske de inte finns för de har inte fått se dem.

Jag tycker det är minneslöst att använda det som argument. Då detta argument har använts tidigare. Då när man försökte få nationer att igen ge pengar till UNRWA. Något som SVT blev fällda för.
Citera
2026-06-13, 16:09
  #47
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du skall använda modellen på dig själv. Vi som inte tillhör den judehatande rörelsen vet redan att du är en Goebbelslik judehatande dyngspridare.

Ahapp. Gött. Gjorde det precis, och resultatet blev: Ej antisemit.

Då blev jag friad då.

Nu till trådens ämne: UNWRA. Låt oss använda Sharanskys modell fast omvänd för att se om du är en objektiv avsändare av kritik mot dom (i egenskap av att dom hjälper just palestinier). Är du en Palestina-hatare? 3D-testet är ett verktyg framtaget av EngelbertEggfjert för att skilja legitim Palestinakritik från allmänt arabhat:

Demonisering (att Palestina framställs som unikt ont)

Delegitimering (att Palestinas rätt att existera ifrågasätts).

Dubbla måttstockar (att Palestina bedöms efter normer som inte tillämpas på andra stater).

Svara ärligt på frågorna nu Petronius.
Citera
2026-06-13, 16:16
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert


Nu till trådens ämne: UNWRA. Låt oss använda Sharanskys modell fast omvänd för att se om du är en objektiv avsändare av kritik mot dom

3D-testet finns till eftersom kritik mot Israel så ofta lånar figurer från historisk antisemitism, som idén om en global, dold makt eller ren demonisering. När vi diskuterar palestinier diskuterar vi en politisk och nationell konflikt. Att likställa en analys av antisemitism med en allmän politisk inställning visar att du inte har förstått varför 3D-testet behövs från första början.

Ditt enda syfte med deltagandet i denna tråd, och alla andra trådar som involverar palestina, är att skifta fokus från sakfrågorna eftersom du inte accepterar att man stöder en israelisk linje och motarbetar en arabisk judehatarlinje.

Jag ser för övrigt en tydlig trend i ditt postande: Varje gång någon berättar något du inte känner till, vilket sker ofta, googlar du snabbt, upptäcker att en jude, en judisk organisation eller judisk vetenskapsman ligger bakom och avfärdar sedan direkt allt på basis av "jude inblandad". Precis som du gjorde med 3D-testet här ovan. Judarna skall nämligen enligt dig inte ens ha något att säga till om när det gäller antisemitism. Det är faktiskt svårt att hitta en större antisemit än dig på hela forumet. Du checkar exakt alla boxar avseende de klassiska myterna och tumreglerna.
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-13 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in