Citat:
Du har absolut inget minne. Jag mins denna situation. Vi diskuterade det här på forumet.
Du får det att låta som att SVT blev fällda för att dom sa att det inte fanns bevis trots att det fanns bevis. Det stämmer inte. SVT antydde att en rapport där som visade att UNWRA hade robusta regelverk för att säkerställa sin objektivitet, de facto betydde att Israel inte hade fog för sina anklagelser om UNWRA-anställda med Hamaskopplingar.
Det var felaktigt, rapporten om Hamaskopplingarna var inte klar än:
Vad den sen visade sig innehålla kan vi bara spekulera i.
Det var felaktigt, rapporten om Hamaskopplingarna var inte klar än:
Vad den sen visade sig innehålla kan vi bara spekulera i.
Saken är den att Israel hade delat bevis med FN. Så skulle Catherine Colonna göra en raport om UNRWA hade gjort allt i sin makt för att att vara neutrala. I den rapporten skrev hon att UNRWA inte fått se några bevis.
Detta fick SVT att fantisera fritt och även andra medier och i veckor tragla lögnen om att Israel inte hade bevis. Hon fick frågor om detta på en presskonferans hon höll rätt efter, då förtyigade hon att detta bara gällde att israel inte gett dessa till UNRWA vilket dom inte heller behövde. Men det hindrade inte medierna att fortsätta med lögnen om att Israel inte delat bevis med någon. Trots att FN fått bevis av Israel, de sparkade om jag mins rätt 9 personer då, i januari 2024. Medans colonna gjorde sin raport i april samma år.
Kommer du inte ihåg denna situation? Det blev ju endå en grej för de som var insatta i ämnet att medier ljög.
Här har du hennes presskonferens.
Hon får frågan 30 min in.
https://m.youtube.com/watch?v=ylDT02QNWkU
Jag läste delar av hennes raport. Det fanns ju även andra problem som att UNRWA lär flickorna i skolan att de är underordnade männen om jag inte minns helt fel, finns problematik med deras textböcker. Detta pratar hon också om på prsskonferansen men som en fråga har jag för mig.
Här har du svt artikel.
Israel har ännu inte presenterat bevis för att anställda vid biståndsorganisationen Unrwa skulle vara medlemmar i en terroristorganisation. Det slår en FN-beställd utredning fast.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rapport-israel-har-inte-lagt-fram-bevis-for-terrorkopplingar
Sjukt att den finns kvar när de blivit fällda. De har uppdaterat den men inte ändrat det som är falskt för om du lyssnar på Colonna säger hon att detta bara gäller att UNRWA inte fått bevisen och det framgår ju absolut inte i artikeln.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 19:29.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 19:29.