2026-06-12, 18:48
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Du får det att låta som att SVT blev fällda för att dom sa att det inte fanns bevis trots att det fanns bevis. Det stämmer inte. SVT antydde att en rapport där som visade att UNWRA hade robusta regelverk för att säkerställa sin objektivitet, de facto betydde att Israel inte hade fog för sina anklagelser om UNWRA-anställda med Hamaskopplingar.

Det var felaktigt, rapporten om Hamaskopplingarna var inte klar än:

Vad den sen visade sig innehålla kan vi bara spekulera i.
Du har absolut inget minne. Jag mins denna situation. Vi diskuterade det här på forumet.

Saken är den att Israel hade delat bevis med FN. Så skulle Catherine Colonna göra en raport om UNRWA hade gjort allt i sin makt för att att vara neutrala. I den rapporten skrev hon att UNRWA inte fått se några bevis.

Detta fick SVT att fantisera fritt och även andra medier och i veckor tragla lögnen om att Israel inte hade bevis. Hon fick frågor om detta på en presskonferans hon höll rätt efter, då förtyigade hon att detta bara gällde att israel inte gett dessa till UNRWA vilket dom inte heller behövde. Men det hindrade inte medierna att fortsätta med lögnen om att Israel inte delat bevis med någon. Trots att FN fått bevis av Israel, de sparkade om jag mins rätt 9 personer då, i januari 2024. Medans colonna gjorde sin raport i april samma år.

Kommer du inte ihåg denna situation? Det blev ju endå en grej för de som var insatta i ämnet att medier ljög.

Här har du hennes presskonferens.
Hon får frågan 30 min in.
https://m.youtube.com/watch?v=ylDT02QNWkU

Jag läste delar av hennes raport. Det fanns ju även andra problem som att UNRWA lär flickorna i skolan att de är underordnade männen om jag inte minns helt fel, finns problematik med deras textböcker. Detta pratar hon också om på prsskonferansen men som en fråga har jag för mig.

Här har du svt artikel.

Israel har ännu inte presenterat bevis för att anställda vid biståndsorganisationen Unrwa skulle vara medlemmar i en terroristorganisation. Det slår en FN-beställd utredning fast.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rapport-israel-har-inte-lagt-fram-bevis-for-terrorkopplingar

Sjukt att den finns kvar när de blivit fällda. De har uppdaterat den men inte ändrat det som är falskt för om du lyssnar på Colonna säger hon att detta bara gäller att UNRWA inte fått bevisen och det framgår ju absolut inte i artikeln.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 19:29.
Citera
2026-06-12, 19:29
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du har absolut inget minne. Jag mins denna situation. Vi diskuterade det här på forumet.

Saken är den att Israel hade delat bevis med FN. Så skulle Catherine Colonna göra en raport om UNRWA hade gjort allt i sin makt för att att vara neutrala. I den rapporten skrev hon att UNRWA inte fått se några bevis.

Detta fick SVT att fantisera fritt och även andra medier och i veckor tragla lögnen om att Israel inte hade bevis. Hon fick frågor om detta på en presskonferans hon höll rätt efter, då förtyigade hon att detta bara gällde att israel inte gett dessa till UNRWA vilket dom inte heller behövde. Men det hindrade inte medierna att fortsätta med lögnen om att Israel inte delat bevis med någon. Trots att FN fått bevis av Israel, de sparkade om jag mins rätt 9 personer då, i januari 2024. Medans colonna gjorde sin raport i april samma år.

Kommer du inte ihåg denna situation? Det blev ju endå en grej för de som var insatta i ämnet att medier ljög.

Här har du hennes presskonferens.
Hon får frågan 30 min in.
https://m.youtube.com/watch?v=ylDT02QNWkU

Jag läste delar av hennes raport. Det fanns ju även andra problem som att UNRWA lär flickorna i skolan att de är underordnade männen om jag inte minns helt fel, finns problematik med deras textböcker. Detta pratar hon också om på prsskonferansen men som en fråga har jag för mig.

Som sagt, jag håller med dig om att SVT blev fällda och att det var för att dom drog på för stora växlar om att bevisning saknades. Utredningen var inte ens klar än när dom rapporterade.

Min invändning handlar om att du antydde att jag är svagbegåvad för att jag inte ser det hela som fullständigt klarlagt innan jag fått ta del av bevisföringen. UNWRA är inte heller helt övertygade.

Betyder det att Israel har fel i sina anklagelser? Nej. Men den här typen av process kräver transparens och objektivitet för att bli betrodd. Annars sitter vi snart med politiska rättegångar istället för juridiska. Dagsböter om du är med rätt sida, hängning om du är med på fel.
Citera
2026-06-12, 19:34
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Som sagt, jag håller med dig om att SVT blev fällda och att det var för att dom drog på för stora växlar om att bevisning saknades. Utredningen var inte ens klar än när dom rapporterade.

Min invändning handlar om att du antydde att jag är svagbegåvad för att jag inte ser det hela som fullständigt klarlagt innan jag fått ta del av bevisföringen. UNWRA är inte heller helt övertygade.

Betyder det att Israel har fel i sina anklagelser? Nej. Men den här typen av process kräver transparens och objektivitet för att bli betrodd. Annars sitter vi snart med politiska rättegångar istället för juridiska. Dagsböter om du är med rätt sida, hängning om du är med på fel.
Min poäng var att du gör samma sak.

Visar att UNRWA inte fått se bevis.

Nej, de har de inte och det kommer de säkert inte få fören man lyckats väcka åtal mot dem.

Men det är på ingetvis bevis för att varken Israel eller USA inte har bevis.

Hela grejen handlade då om att medier som SVT ville få länder och Sverige igen att ge pengar till UNRWA. Därför ljög man och körde hård propaganda.

Vi som äger ett minne kommer ihåg sådant.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 19:40.
Citera
2026-06-12, 19:55
Medlem
Citat:
Min poäng var att du gör samma sak.

Visar att UNRWA inte fått se bevis.

Nej, de har de inte och det kommer de säkert inte få fören man lyckats väcka åtal mot dem.

Men det är på ingetvis bevis för att varken Israel eller USA inte har bevis.

Där fick jag svårt att hänga med faktiskt, sorry. Men jag har gett min bild av situationen, och det är att man behöver ha en agenda åt antingen ena eller andra hållet för att i nuläget både fria eller fälla.

Indicier är vad som finns, för gemene lekman.

Citat:
Hela grejen handlade då om att medier som SVT ville få länder och Sverige igen att ge pengar till UNRWA. Därför ljög man och körde hård propaganda.

Vi som äger ett minne kommer ihåg sådant.

Nu är du igång med någon märklig "gotcha" igen, som du helt och hållet hittat på själv. Hamnar du i prestige när vi diskuterar och tappar huvudet lite och typ försöker konstruera "vinster"?

Jag har aldrig uttalat mig om varför SVT valde att gå ut med fel info, dom blev fällda för det och utredningen om hur det egentligen låg till blev klar först senare.

Nu verkar UNWRA anse att dom blivit pressade till avsked på otillräckliga grunder. Har dom rätt? Vem vet. Men att USAID hävdar motsatsen betyder inte att det är sanningen heller. Man väljer vem av dom man tror på utifrån vilken sida man vill ska ha rätt, tror jag.
Citera
2026-06-12, 20:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej: https://unwatch.org/unrwa-terror-network/
Citera
2026-06-12, 20:19
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Där fick jag svårt att hänga med faktiskt, sorry. Men jag har gett min bild av situationen, och det är att man behöver ha en agenda åt antingen ena eller andra hållet för att i nuläget både fria eller fälla.

Nu är du igång med någon märklig "gotcha" igen, som du helt och hållet hittat på själv. Hamnar du i prestige när vi diskuterar och tappar huvudet lite och typ försöker konstruera "vinster"?

Jag har aldrig uttalat mig om varför SVT valde att gå ut med fel info, dom blev fällda för det och utredningen om hur det egentligen låg till blev klar först senare.

Nu verkar UNWRA anse att dom blivit pressade till avsked på otillräckliga grunder. Har dom rätt? Vem vet. Men att USAID hävdar motsatsen betyder inte att det är sanningen heller. Man väljer vem av dom man tror på utifrån vilken sida man vill ska ha rätt, tror jag.
Vi får väl se.

Jag hoppas fortfarande på åtal. Jag tror inte sanningen kommer fram om det bara är FN som ska se på det. Det kommer behövas en domstol. Då blir det neutralt och vi kan alla få svaret på vår fråga.

Jag vill passa på att rätta det jag skrev innan.

FN fick bevis av Israel för första gången januari 2024. colonna raport kom i april samma år och FN sparka för första gången 9 personer i augusti också det 2024.

Så Israel hade gett bevis redan till FN när SVT ful tolkade colonna raport.

Men bra då minns vi ju detta bägge två. Tyckte annars det lät på dig som om du inte mindes detta.

Citat:
Den har du inte läst? Israel har ej återkommit med bevis trots upprepade förfrågningar från UNWRA, och uppsägningarna är inte att se som en bekräftelse på anklagelserna mot dom.

Vad har det med saken att Israel inte gett bevis till UNRWA?

Ingen ger dem bevis. Varför skulle de?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-12 kl. 20:42.
Citera
2026-06-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej: https://unwatch.org/unrwa-terror-network/

Det där duger inte som bevis. För det första är det där indicier i sin renaste form, för det andra är UN Watch efter Morris Abrams död inte längre att anse som opartisk i frågan om just Israel - Palestina:

Citat:
UN Watch was founded in 1993 under the chairmanship of Morris B. Abram. Abram served as the Chairman of the United Negro College Fund and President of Brandeis University. Abram was active in community affairs as President of the American Jewish Committee (1963–1968); Chairman of the National Coalition Supporting Soviet Jewry (1983–1988); and Chairman of the Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations (1986–1989).

Abram supported the UN as an institution. In 1999, Abram delivered a speech to the U.S. Congress on the subject of the treatment of Israel by the United Nations in which he said "UN Watch categorically supports the UN as an indispensable institution. The US should pay its past dues to the UN as a matter of national honor and in recognition of the UN's importance. In spite of the UN's flaws, it is inconceivable that the US withhold support from the only truly global organization in such an interdependent world."

After Abram died in 2000, David A. Harris, Executive Director of the American Jewish Committee, was elected Chairman of UN Watch. In 2001, Harris announced that UN Watch had become a wholly owned subsidiary of the American Jewish Committee. According to a press release at the time, "UN Watch was established with the generous assistance of Edgar Bronfman, president of the World Jewish Congress. Eighteen months ago, the American Jewish Committee and the World Jewish Congress reached an agreement, approved by the international board of UN Watch, to transfer full control of the organization to AJC, an agreement that went into effect on January 1, 2001."

Tänk om jag skulle presentera något liknande från en palestinsk-amerikanskt kopplad organisation som bevis. Det är häpnadsväckande hur hemmablinda ni är
Citera
2026-06-12, 20:38
Medlem
.nattramn.s avatar
[...
Citera
2026-06-13, 11:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Det där duger inte som bevis. För det första är det där indicier i sin renaste form, för det andra är UN Watch efter Morris Abrams död inte längre att anse som opartisk i frågan om just Israel - Palestina:

Tänk om jag skulle presentera något liknande från en palestinsk-amerikanskt kopplad organisation som bevis. Det är häpnadsväckande hur hemmablinda ni är
Utöver UN Watch som lagt ut rapporter som visar vad de funnit har även Israels regering lagt på denna sida.

https://govextra.gov.il/unrwa/unrwa/?gad_source=1&gad_campaignid=23790823803&gclid=Cj0 KCQjw_7PRBhDcARIsAMjV7jmYcCbBLOed79vYbcB4q_VMWwSUN tJ5JRV-X7xeDuVHNdXAeNuzIHcaAqQSEALw_wcB

Det är klart att om du ser UN Watch som partiska och då kan vi inte ta deras bevis på alvar då tänker jag att du tycker minst lika dant om Israels regering.

Problemet är ju att OIOS inte offentlig gjort sin utredning. Så blir det ju svårt att lyfta fram en som du kan se som opartisk. Om du nu tycker OIOS är det?

USA har tagit del av Israels bevis så även i denna tråd kan man se på vad Israel lagt ut.

Det kanske är lättare om du säger vem du vill se bevis från.

Sedan har du ju även de anhöriga som vill väcka åtal mot UNRWA.

En av deras punkter är det att UNRWA betalar ut löner i dollar till sina anställda. Dessa pengar kan inte användas i Gaza. Så de 13 000 anställda personer måste växla dessa och det gör Hamas. De tar då 10-20% för detta. Och på det vis för man alltså över pengar från UNRWA till Hamas.

https://www.fdd.org/analysis/2024/06/25/israeli-victims-of-hamas-october-7-atrocities-file-lawsuit-in-new-york-against-unrwa/
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-13 kl. 11:54.
Citera
2026-06-13, 11:53
Medlem
Citat:
Utöver UN Watch som lagt ut rapporter som visar vad de funnit har även Israels regering lagt på denna sida.

https://govextra.gov.il/unrwa/unrwa/?gad_source=1&gad_campaignid=23790823803&gclid=Cj0 KCQjw_7PRBhDcARIsAMjV7jmYcCbBLOed79vYbcB4q_VMWwSUN tJ5JRV-X7xeDuVHNdXAeNuzIHcaAqQSEALw_wcB

Det är klart att om du ser UN Watch som partiska och då kan vi inte ta deras bevis på alvar då tänker jag att du tycker minst lika dant om Israels regering.

Problemet är ju att OIOS inte offentlig gjort sin utredning. Så blir det ju svårt att lyfta fram en som du kan se som opartisk. Om du nu tycker OIOS är det?

Tänker att USA och Israel samarbetar i detta så även i denna tråd kan man se på vad Israel lagt ut.

Det kanske är lättare om du säger vem du vill se bevis från.

För det första vill jag se BEVIS överhuvudtaget. Det vi har i nuläget är ett ormbo av politisk PR.

Hamas är en palestinsk organisation som genomsyrar stora delar av Gaza. Den har terrorstämplats. Fine. UNWRA verkar tillsammans med lokalbefolkningen i Gaza för att på olika sätt stabilsera regionen och vara oberoende part.

Att det finns Hamaskopplingar är ofrånkomligt. Så är det. Det förstår alla.

Vad innebär dessa Hamaskopplingar då? Väldigt olika saker. Merparten av fallen känner någon, alternativt har engagerat sig i den politiska grenen. Ett fåtal har mest troligt varit del i mer våldsamma delar av organisationen.

I en normal juridisk process så hade bevisbördan då legat på anklagande part, som vederlägger sina påståenden mot UNWRA och deras anställda, för att i slutändan landa i fortsatt anställning eller avsked.

Israels game i detta dock, är att gå stenhårt på att Hamas är TERROR och sen fälla alla som har har eller har haft något med Hamas att göra endast genom kopplingen. Det är det jag menar med indicier.

Har det skett något otillbörligt från individen i fråga alls? Det behöver bevisas först. Har det sen skett inom ramen för UNWRA-arbetet?

Inget av detta upplever UNWRA att dom fått svar på. Så vi har liksom en trappa i partiskhet, i mina ögon, som ser ut ungefär så här:

Hamas: 100% Palestinapartiskt

UNWRA: Lätt Palestinapartiskt

USAID: Lätt Israelpartiskt

Israeliska staten: 100% Israelpartiskt

Att ta någon av sidornas påståenden och indicierkedjor som en sanning är intellektuellt oärligt, enda sättet att landa någorlunda rätt är det hela utreds av oberoende part.
Citera
2026-06-13, 12:08
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
För det första vill jag se BEVIS överhuvudtaget. Det vi har i nuläget är ett ormbo av politisk PR.

Hamas är en palestinsk organisation som genomsyrar stora delar av Gaza. Den har terrorstämplats. Fine. UNWRA verkar tillsammans med lokalbefolkningen i Gaza för att på olika sätt stabilsera regionen och vara oberoende part.

Att det finns Hamaskopplingar är ofrånkomligt. Så är det. Det förstår alla.

Vad innebär dessa Hamaskopplingar då? Väldigt olika saker. Merparten av fallen känner någon, alternativt har engagerat sig i den politiska grenen. Ett fåtal har mest troligt varit del i mer våldsamma delar av organisationen.

I en normal juridisk process så hade bevisbördan då legat på anklagande part, som vederlägger sina påståenden mot UNWRA och deras anställda, för att i slutändan landa i fortsatt anställning eller avsked.

Israels game i detta dock, är att gå stenhårt på att Hamas är TERROR och sen fälla alla som har har eller har haft något med Hamas att göra endast genom kopplingen. Det är det jag menar med indicier.

Har det skett något otillbörligt från individen i fråga alls? Det behöver bevisas först. Har det sen skett inom ramen för UNWRA-arbetet?

Inget av detta upplever UNWRA att dom fått svar på. Så vi har liksom en trappa i partiskhet, i mina ögon, som ser ut ungefär så här:

Hamas: 100% Palestinapartiskt

UNWRA: Lätt Palestinapartiskt

USAID: Lätt Israelpartiskt

Israeliska staten: 100% Israelpartiskt

Att ta någon av sidornas påståenden och indicierkedjor som en sanning är intellektuellt oärligt, enda sättet att landa någorlunda rätt är det hela utreds av oberoende part.
Jag skulle jätte gärna se åtal mot UNRWA så att vi alla kan veta om de är skyldiga eller inte.

Så länge FN inte släpper på immuniteten går detta trög. Jag hoppas att det går endå. Det är obehagligt att FN inte släpper på immuniteten. På samma vis är det obehagligt att kvinnor som Karim Khan våldtar inte kan åtala honom då han har immunitet från ICC.

Det är skamligt att dessa har imunnitet. Dels för offren men också för sanningen.

Då kan ju du också hävda hela tiden att bevis inte nödvändigtvis finns. De enda som då ska kolla på dessa bevis och utreda både när det gäller UNRWA och Karim Khan är FN:s OIOS. De släpper inte rapporterna och blockat alla andra utredningar.

Där är vi.

Du får jätte gärna tro precis vad du vill och traggla men UNRWA har inte fått se bevis och tycka att det bevisar något.

Samtidigt som det inte finns något krav på att UNRWA själva ska få se bevisen och ingen har hitintills haft lust att visa och då röja exakt vad man har för dem.
Citera
2026-06-13, 12:17
Medlem
Citat:

Då kan ju du också hävda hela tiden att bevis inte nödvändigtvis finns.

"Bevisen" är alltid tillräckliga när de riktas mot Israel och kommer från Amnesty eller nån annan obskyr grupp. Bevisen är aldrig tillräckliga när de kommer från Israel och dess rättsvårdande myndigheter.

Den tribunal som håller på att dras igång för att rannsaka de 300 gripna terroristerna för 7 oktober attentaten kommer avfärdas som skenrättegång med påhittade bevis och ljugande vittnen. Helt säkert. Garanterat. Och de vanliga misstänkta här på Flashback kommer driva exakt den linjen. Det spelar ingen roll att rättegången sänds i tv så att hela världen kan ta del av bevisen, för dessa personer vill inte ta del av några bevis. De kommer istället hänvisa till någon telegramgrupp där något felplacerat kommatecken i åtalet visar att allt är en scam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in