Citat:
Ursprungligen postat av
Xuken
1. "Varför upprepar du dig?"
Kanske för att någon är lite långsam i tanken! Bra med tydlighet då!
2. "Återigen, utifrån dessa uppgifter kan vi inte fastslå vad för typ av huvudbonad GM hade, eller hur?" Korrekt , men det är "ett utstick" på en trolig huvudbonad. LJ säger keps och det är en rimlig tolkning.
YN noterar inte något om "sak på huvudet" alls. Hennes fokus är på väskan och där är hennes måttangivelse perfekt på SEs väska! Ojdå!
3. "Vet vi ens vad det är för keps han menar? "
Nej, men en keps är en keps och hade man gjort husrannsakan hade den detaljen fått svar.
4. "Vilka slutsatser går att dra av allt detta?"
Att SE borde vart med på rekonstruktionerna och att han borde förhörts och utretts i detalj.
När polisen Ström gör ett sista snack med YN så ringer alla klockor. Hans jobb var grovt tjänstefel.
Därmed inte sagt att vi vet vem som. Men jag ser ingen mer sannolik som GM.
8 jan 1987
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
Nils Linder
Tack! Att det måste ta 20 inlägg att bli seriös. Är hypotesen så känslig?
1. Dina upprepningar handlade om något helt annat än det jag initialt kommenterade. Gå tillbaka så ser du din fokus-förflyttning.
"Att det skulle vara något märkligt med att Björkman inte reagerade på att efter mordet ev. ha sett vittnet SE" och att detta på något sätt skulle vara ett starkt indicium att SE också är gärningsmannen.
2. Fint att du nu använder orden "trolig" och "tolkning"! För det är precis vad det är. Du for med begreppet sannolik för att försöka förstärka att det skulle handla om keps. Din 360-graders vy är det svårt att ta som objektiv då du redan "vet" vem som är gärningsmannen. Samtidigt som vittnesmålen mer pekar på mössa.
3. En keps är en keps? Baseball-keps?
Ser du inte hur ditt resonemang får problem när du hela tiden har bestämt att SE är gärningsman?
Och ja, kanske vidare utredning hade gett oss tydligare svar. Åt det ena, eller kanske t.o.m. åt andra hållet. (Vad du menar med husrannsakan har jag dock ingen aning om eller hur den rent juridiskt skulle gå till. Tror du överskattar misstankarna även här.)
4. Intressant att du håller med SE själv här om att han borde ha varit med på rekonstruktionen, men jag ser precis som polisen att han inte hade så mycket att tillföra gällande själva mordet då han inte såg gärningsmannen. (Det finns f.ö. andra vittnen som såg gärningsmannen, men som ändå inte togs in för rekonstruktion.)
Däremot skulle polisen självfallet förhöra samtliga mordplats vittnen mer ingående för att göra en bättre kartläggning. Polisens alla misstag är dels anledningen till att vi sitter här idag, men i sig inget bevis för SE's ev. skuld. (Vilket tex. Klas Gustavsson nu kör hårt på och verkar tro samt få andra/läsare att haka på.)
Så rekonstruktionen var alltså ditt svar på min fråga om vilka slutsatser man kan dra?
Som om vi redan skulle veta vad en rekonstruktion skulle ha givit... ?
SE är inte "sannolik" gärningsman, vilket inte ens Krister Petersson påstod, men försökte förstärka.
Och ej heller "skäligen misstänkt" vilket överåklagare Lennart Guné tydliggjorde med all rätt.
Kvar står spekulationer och en jakt på SE's påstådda lögner som nu är uppe i över 50 uppgifter.
Vapnet, vilket behövs för att genomföra detta mord, lyser med sin frånvaro. SE's påstådda vapenvana förstärks, trots att året var 1958 o.s.v.