Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Anledningen till att jag fördjupade mig i frågan var glappet mellan det jag själv upplevde, men också vad jag såg i min familj och det tex Sam Harris beskriver.
När jag började leta efter svar hos Harris så såg jag en del av de brister som Dennett argumenterat emot. Det var faktiskt så jag snubblade in på just Dennett, via dennes offentliga debatt med Harris. Jag anser inte att Harris är dålig på att debatera tvärt om faktiskt, han är väldigt skicklig. Vilket är problemet då han ideér inte lever upp till hans förmåga att argumentera för dem. Han är duktig på att sminka grisen, men det döljer inte att det är en gris vi talar om.
Oavsett skolning är det inget givet positivt att ha haft samma åsikter sedan tonåren. Att ständigt ifrågasätta sina ideér är nödvändigt för att utvecklas. Jag har ändrat ståndpunkt i många frågor genom åren och hoppas göra så även när jag blivit äldre.
Caruso var för mig en ny bekantskap. Jag har läst på nu och kan inte på så kort tid ge en rättvis bild men några noteringar kan jag ändå dela:
Han är en moralfilosof med dragning åt egalitarism, han verkar mest ogilla ideér som drar åt individualism, individens roll tonas ned till förmån för samhälleliga förklaringar. Han tycks också tangera "offermentaliteten" som ofta finns på vänsterkanten även om han inte fullt ut hamnar där.
Han ligger närmre Dennett än Harris men hamnar trots det i samma filosofiska slutsats som Harris. Harris menar ju att våra tankar bara "dyker upp" utan att vi kan välja när och vilka.
Caruso däremot lägger stor vikt vid att människor fortfarande är agenter som kan påverkas av skäl, utbildning, sociala institutioner och incitament. Han vill reformera ansvarsbegreppet, inte avskaffa mänskligt handlande som fenomen. Han kräver att vi skall vara den yttersta orsaken till oss själva för att ha fri vilja.
Precis som hos Harris är glappet påtagligt mellan hur vi uppfattar världen och hur våra drivkrafter fungerar och varför dessa är så viktiga för oss. Det blir en slags begreppskonstruktion För stolthet behöver inte bara handla om att känna sig överlägsen andra. Man kan vara stolt över att ha övervunnit en svårighet, hållit ett löfte eller utvecklat en god karaktär utan att tro att man skapat sig själv från ingenting. Caruso går för långt när han kopplar legitim stolthet så starkt till "ultimat förtjänst".
Tack för tipset om honom jag gillar nya perspektiv, men om något är han ännu svagare än Harris i sina argument då ha så tydligt fastnat i den orimliga slutsatsen att har man inte ultimat ansvar har man inget alls. Vilka egenskaper har uppträtt på det viset genom vår evolution?
Såg i din familj? Det här att barn genuint måste kunna förtjäna klander för att du ska kunna utdela det?
Vem diskuterar du med som påstår att det skulle vara av godo att av någon princip inte ändra uppfattning?
Dock, den som är oerhört öppen för att redigera sina åsikter bör kanske börja fundera på att bruka den förmågan när oförmågan att kunna argumentera eller resonera gällande problemen och bristerna i den egna uppfattningen är alldeles uppenbar. Somliga struntar dock helt sådana komplikationer, ignorerar problemen och harvar vidare.
Denne Caruso argumenterar mot fri vilja på bland annat grunden att kompatibilismen inte kan bygga ansvar och möjlighet att förtjäna klander, beröm osv. I det och andra argument mot fri vilja delar jag hans uppfattning fullt ut. Vad han i övrigt har för uppfattningar och vilka slutsatser han drar av att det inte finns någon fri vilja, är irrelevant för min del (jag är oenig med honom).
---
Nå, efter att ha läst lite mer i nämnd bok går jag nu över till en diskussion med Dennett i en av de frågor som lämnats walkover på. Den om hur det är möjligt att bygga ett kompatibilistiskt ansvar och med det följande möjlighet att förtjäna exempelvis straff oaktat dess konsekvenser.
Jag kan nu konstatera att min hårt inkompatibilistiska uppfattning är närmast ekvivalent med Dennetts. Och då är frågan om min uppfattning bygger kompatibilism eller om Dennetts kollapsar i instrumentellt tänkande. Man kan till att börja med konstatera att det är inte ägnat att förvåna att Dennetts uppfattning i detta avseende är mycket svårfångad då det är en krånglig position att inta. Av skälet, menar jag, att den tvingar fram oförenliga antaganden.
Hans uppfattning är att inom systemet kan exempelvis straff genuint förtjänas. Det bör verkställas oavsett om det för något gott med sig eller inte. Detta med motiveringen att själva systemet är instrumentellt gott, det vill säga en praktik grundad i sociala och psykologiska funktioner som utmejslats i kulturell och biologisk evolution.
Detta är i avgörande delar identiskt med min uppfattning. Jag anser inte att eftersom ultimat ansvar inte är möjligt så bör exempelvis rättsväsendet reformeras i riktning mot att upphöra med straff och istället förvara farliga individer i karantän och liknande (som exempelvis Caruso i viss mån verkar anse). Straff bör utdömas oavsett fri vilja och avvägningar likt att en illgärning begåtts på grund av otur när den tilltalades förmågor konstituerades hör ej hemma i en domstol, hur än sant det är.
Systemet är nämligen funktionellt och nödvändigt. Men ingen kan vara ansvarig för sina handlingar och ingen kan förtjäna ett straff. Detta håller Dennett i grunden med om. Men i den praktiska handlingen vill han, av någon anledning, bevara den retributivistiska språkliga terminologin. Ja, så långt det är nyttigt så håller jag med.
Här blir det dock resonemanget mycket tveksamt. Dennett menar alltså att vi i kraft av våra förmågor i praktiken är genuint ansvariga och faktiskt
förtjänar negativa konsekvenser av att bryta förpliktelser. Och då inte blott som styrmedel och samhällsnödvändighet. Samtidigt legitimeras detta genuint retributiva, bakåtblickande, system av instrumentellt och konsekventialistiskt framåtblickande tänkande.
Det går inte ihop, det blir att äta kakan och ha den kvar. Det går inte att avvisa de magiska antaganden retributivistiskt tänkande medför och samtidigt rädda sådant tänkande i en kompatibilistisk mening.
Men om man stryker hans praktiska och samtidigt genuina retributivism som inte går ihop, vad återstår av denna kompatibilism? Vad är det som ska vara kompatibelt med en naturalistisk tillvaro?