Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ja, jag, och för övrigt även den du försöker kalkera, menar att handlingars egenskap att realisera ansvar är avgörande för att kunna kalla något för fri vilja. Varje annan innebörd av fri vilja är innehållslös. Jag har bett dig förklara varför ansvar inte bör vara ett avgörande kriterium för fri vilja.
Av ett genuint ansvar följer att beröm, klander, straff och belägenhet kan förtjänas av den handlande och det på annat vis än instrumentellt.
Detta är den fria viljans kärna.
Frågan hur ansvar och möjlighet att förtjäna straff eller beröm på annat än instrumentellt vis, det vill säga oavsett konsekvenser, kvarstår. När någon straffas för ett agerande så straffas ofrånkomligen hur vederbörande råkar vara konstituerad och kalibrerad. Hade den neurala konstitutionen varit annorlunda hade ju utfallet blivit ett annat.
Eller vad menas, är handlingar frikopplade från det neurala maskineriet och hur det råkar vara inställt hos den agerande?
Nej, man kan inte rädda saken genom att försöka antyda självorsakande genom att åberopa självkonfiguration. Det är exakt samma maskineri som åstadkommer sådan som alla andra handlingar. Hur systemet självkonfigureras beror på hur systemet från början är inställt och kalibrerat. Det blir ett regress-problem.
När du nu menar att vi ska straffas för våra handlingar så är det alltså i en ickeinstrumentell mening. Och då undrar jag hur någon kan förtjäna lidande oavsett om det leder till något gott eller inte? Menar du att ingen kan det, så undrar jag istället hur saken (och den fria viljan) i sådana fall inte kollapsar i en strikt funktionell syn.
Ska du svara på endast en sak, så välj då den.
Jag har aldrig undandragit mig någon diskussion om metafysik, politik eller straffrätt i relation till fri vilja och sannerligen inte heller om mänsklig funktion och vad som påverkar beslut. Tvärtom. Så jag vet inte vad du menar gällande det. Existentialism intresserar mig inte, det är riktigt.
Gällande determinism, så är dess vara eller icke vara inte relevant för den fria viljans omöjlighet. Inte heller "nivåer", på så vis att emergens skulle vara en utväg.
Kan du precisera vad det är jag bör "bevisa"?
Kopierat? Jag har aldrig påstått att jag är en filosof. Det jag har gjort är studerat filosofi i under min utbildning och även senare i livet och argumenterat för de slutsatser jag dragit av detta.
När det gäller fri vilja var det Sam Harris som fick mig att betvivla avsaknaden av fri vilja. Det finns alltför mycket som skaver i hans resonemang.
Det fick mig intresserad och ledde mig till Dennett. Har du läst ”Elbow Room” och ”Freedom Evolves”?
För honom handlar fri vilja om kognitiv kompetens, biologisk frihet och personlig agens. Han talade om tre grundpelare:
Förmågan att undvika skada (Avoidability)
Att vara upphovsman till sitt eget liv (Artistic Responsibility)
Effektivt beslutsfattande och rationalitet
Nu tänker jag inte ge sken av att han inte ansåg ansvar som centralt, min poäng är att det inte är den enda definitionen.
”Eller vad menas, är handlingar frikopplade från det neurala maskineriet och hur det råkar vara inställt hos den agerande?”
Precis denna typ av meningar som visar hur du ser på problemet på en för låg nivå. Hittade detta citatet från Dennett so är illustrativt:
”Suppose you had a complete atom by atom history of every giraffe that ever lived and every giraffe ancestor that ever lived, you wouldn’t have an answer to the question why they have long necks. There is a causal explanation, but it is lost in those details. You have to go to a different level in order to explain what’s different and how that difference came about. And in fact, that’s the notion of causation that matters for free will.”
Vår hjärna är ett system som ger oss fri vilja och med det ansvar för våra handlingar. vår kognitiva förmåga (att reflektera, planera och välja) är en vetenskapligt bevisad biologisk realitet. Denna förmåga ÄR vår fria vilja. Från det perspektivet har du bevisbördan om du vill påstå att våra medvetna tankar och överväganden är helt irrelevanta för våra handlingar något du aldrig lyckats bevisa.