2026-06-13, 08:36
  #1
Medlem
GanskaRoligts avatar
Numera gäller den nya migrations- och asylpakten. Pakten innehåller bland annat krav på digitalt ID för immigranter och påtvingad solidaritet där EU-länder bötfälls om man inte tar emot dessa immigranter.

https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/migrationsverket-svarar/2025/2025-06-18-vad-handlar-eus-nya-migrations--och-asylpakt-om.html

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Pact_on_Migration_and_Asylum

”The Pact stipulates that migrants illegally entering the EU undergo identity, health and security checks, including biometric readings of faces and fingerprints, within seven days, with information stored on the newly created Eurodac database. The outcome of screening is either an application for international protection such as asylum, or deportation.”

”Countries where migrants first arrive are able to relocate a total of up to 30,000 migrants per year to other EU member states. The Pact institutes a "mandatory solidarity mechanism" where all EU countries must either physically host asylum seekers, or assist in other ways such as financially or by providing extra personnel. A country can pay 20,000 Euros for every migrant it does not accept under the mechanism.

Är detta en bra pakt? Kommer invandringen öka till länder som Sverige, när EU-länderna runt medelhavet kan slussa iväg tusentals invandrare där mottagaren alltså åker på en ekonomisk käftsmäll varje enskild gång man tackar nej?
Citera
2026-06-13, 08:40
  #2
Medlem
Ska bli djävligt skönt när volymer inte längre blir en inrikespolitisk fråga för partierna att käbbla om.

Ja, Sverige har en asylskuld till övriga EU pga att vi haft så lågt mottagande de senaste åren så vi får nog räkna med ett ökat mottagande.

Svensk lagstiftning är inte på plats för detta så Sverige beräknas gå med operativt 12/7.
Citera
2026-06-13, 09:22
  #3
Medlem
Room531s avatar
Vi måste ut ur EU. Alla länder borde lämna det genomkorrupta ormnästet. Påtvingad massmigration designad att förstöra länder. Åt helvete med dem, gränsen behöver stängas och massutvisningar ske!

UT UR EU!

vilka partier vill ens det, utanför riksdagen?! För nytt måste in!
AfS verkar ett av få vettiga, och det verkar som många börjar överväga afs. Faktiskt skandal att de inte röstats in än, ofta med ursäkter att "det tar röster" från "tidööö". Men Tidö är falsk opposition. 8klöver.
Öp har bra medvind, och hade gärna sett Allard röra om i riksdagen och få stå och svära ut andra partier för deras tafatthet och korruption, men anser afs är sundare på vissa punkter. Som övervakningen. Men ÖP vill också ha ut med packet, stopp på massinvasionen och också ur ur EU.
Vad säger MED?


Nu använder man massinvasionen som ursäkt för att införa digital ID med.. vad förvånande.

Det är bra visserligen, för alla "flyktingar", att ta biometrisk ID, för de kommer med hög andel kriminalitet... Men det är inte där skon klämmer, det är dags att stänga gränserna och påbörja remigration!

Vi måste protestera mera, engagera oss mera! Det är förräderi det som västregeringar och EU sysslar med!

Subrahmanyam Jaishankar Indiens "minister of foreign affairs"
https://x.com/i/status/2064314247992197462

Varnar väst för stor andel kriminella som kommer, efterlysta, kopplingar till organiserad brottslighet, med falska dokument osv.

samma "misstag" igen mao, ändå är "elitens" via EU och FNs direktiv att väst ska påtvingas mer massinvasion, nu främst från Indien, Pakistan, Bangladesh m.m. långtbortistan trots att officiella personer i Indien varnar för detta.

Inget mindre än förräderi är det, medvetet gör man länderna mer otrygga, medvetet utsätter man massor för brottslighet, tar pengarna från arbetarna för att betala för en bokstavlig invasion, och nu ursäktar man att fortsätta med det att "invandringen ändrar karaktär". 🙄

det är NOG nu. förräderiet måste upphöra!
__________________
Senast redigerad av Room531 2026-06-13 kl. 09:34.
Citera
2026-06-13, 09:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
A country can pay 20,000 Euros for every migrant it does not accept under the mechanism.[/b]”
Vad händer om alla länder vägrar ta emot migranter?
Citera
2026-06-13, 10:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ska bli djävligt skönt när volymer inte längre blir en inrikespolitisk fråga för partierna att käbbla om.

Ja, Sverige har en asylskuld till övriga EU pga att vi haft så lågt mottagande de senaste åren så vi får nog räkna med ett ökat mottagande.

Svensk lagstiftning är inte på plats för detta så Sverige beräknas gå med operativt 12/7.

Asylpakten innebär inte att dom per automatik för upphållstillstånd och medborgarskap i Sverige, bara tt vi får bekosta deras uppehälle under tiden dom prövas.
Och eftersom Sverige numera inte har svängdörrar i flyktingpolitiken så tror jag att "flyktingarna" verkligen inte vill bli utlämnade hit, för när Sverige avslagit deras asylansökan (vilket torde ske för alla som åkt gummibåt över medelhavet) så går det inte att söka på nytt i ett annat EU-land.
Nej, alla "flyktingar" vill till Spanien istället. En riktig magnet, för när dom väl fått uppehållstillstånd där (av den snart avsatta socialist-regeringen) så kan resan mot det slutliga målet börja. Och det kan mycket väl vara Sverige, för här finns imamerna, här finns förturen till bostäder och här finns bidragssystemet intakt. Så det får väl bli en omväg via Spanien innan "flyten" når regnbågens ände.
Citera
2026-06-13, 10:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonette
Vad händer om alla länder vägrar ta emot migranter?

Best case scenario: EUnionen kollapsar.
Citera
2026-06-13, 10:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Asylpakten innebär inte att dom per automatik för upphållstillstånd och medborgarskap i Sverige, bara tt vi får bekosta deras uppehälle under tiden dom prövas.
Och eftersom Sverige numera inte har svängdörrar i flyktingpolitiken så tror jag att "flyktingarna" verkligen inte vill bli utlämnade hit, för när Sverige avslagit deras asylansökan (vilket torde ske för alla som åkt gummibåt över medelhavet) så går det inte att söka på nytt i ett annat EU-land.
Nej, alla "flyktingar" vill till Spanien istället. En riktig magnet, för när dom väl fått uppehållstillstånd där (av den snart avsatta socialist-regeringen) så kan resan mot det slutliga målet börja. Och det kan mycket väl vara Sverige, för här finns imamerna, här finns förturen till bostäder och här finns bidragssystemet intakt. Så det får väl bli en omväg via Spanien innan "flyten" når regnbågens ände.
När de kommer har vi fortfarande en utlänningslag och en Genevekonvention att förhålla oss till. Den största anledningen till att färre beviljats asyl i Sverige de senaste åren är inte att vi ändrat asylrätten utan att färre har kommit och sökt asyl.
Citera
2026-06-13, 10:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
När de kommer har vi fortfarande en utlänningslag och en Genevekonvention att förhålla oss till. Den största anledningen till att färre beviljats asyl i Sverige de senaste åren är inte att vi ändrat asylrätten utan att färre har kommit och sökt asyl.

Visst! Men när man inte längre kan hitta på en identitet, inte längre kan söka under olika namn i varje nytt land, när man behöver visa att man har asylskäl, ja då blir det svårare för fuskarna att ta sig in.
Den som tagit sig från södra Afrika till Libyen och sedan köpt sig en plats på en båtfärd har passerat många länder där de hade kunnat söka assyl. "Första säkra assylland" gäller fortfarande. Så det är väl mest folk från Libyen som ens kan komma i fråga för asyl. Om man däremot tar en båt från Marocko till Spanien så får man uppehållstillstånd med betydligt mindre besvär, men även Spanien omfattas av migrationspakten och måste föra in biometriskt data i databasen, och då går det inte längre att dyka upp någon annan stans i Europa med en ny historia och ny identitet. (För Spanien är ju sällan slutdestinationen för desa migranter).

Därmed inte sagt att det inte finns folk på flykt eller att vi inte skall hjälpa flyktingar. Men för det ändamålet finns UNHCR och det svenska kvotflyktingsystemet. UNHCR har för närvarande 4 miljoner dokumenterade asylsökande i sina läger. Det är bara att bestämma sig för hur många man vill ta emot.

Fast det är klart: Det är ju ofta krigsoffer, ensamstående mödrar, handikappade eller åldringar utan anhöriga. Sådan skiter väl MP och V i? Varken unga eller stiliga, kanske kvinnor, och kanske inte ens av rätt tro.
Citera
2026-06-13, 10:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Visst! Men när man inte längre kan hitta på en identitet, inte längre kan söka under olika namn i varje nytt land, när man behöver visa att man har asylskäl, ja då blir det svårare för fuskarna att ta sig in.
Den som tagit sig från södra Afrika till Libyen och sedan köpt sig en plats på en båtfärd har passerat många länder där de hade kunnat söka assyl. "Första säkra assylland" gäller fortfarande. Så det är väl mest folk från Libyen som ens kan komma i fråga för asyl. Om man däremot tar en båt från Marocko till Spanien så får man uppehållstillstånd med betydligt mindre besvär, men även Spanien omfattas av migrationspakten och måste föra in biometriskt data i databasen, och då går det inte längre att dyka upp någon annan stans i Europa med en ny historia och ny identitet. (För Spanien är ju sällan slutdestinationen för desa migranter).

Därmed inte sagt att det inte finns folk på flykt eller att vi inte skall hjälpa flyktingar. Men för det ändamålet finns UNHCR och det svenska kvotflyktingsystemet. UNHCR har för närvarande 4 miljoner dokumenterade asylsökande i sina läger. Det är bara att bestämma sig för hur många man vill ta emot.

Fast det är klart: Det är ju ofta krigsoffer, ensamstående mödrar, handikappade eller åldringar utan anhöriga. Sådan skiter väl MP och V i? Varken unga eller stiliga, kanske kvinnor, och kanske inte ens av rätt tro.
Håller med om att kvotflyktingsystemet är det bästa. S (och antagligen V om mp) vill återgå till att ta emot samma antal som innan Tidö, dvs 5000 om året. Tidö minskade ner det till 900 om året men lade också till att det måste ställas frågor om "integrationspotential" och att dessa frågor måste ställas av svensk personal på plats (annars hade ju tekniska lösningar som Skype varit ett alternativ). Pga av säkerhetslägen i olika länder med kvotflyktingar har det inte kunnat skickas ut personal för att ställa dessa frågor till flyktingarna i tillräckligt stor utsträckning så av de 900 fick bara runt 450 komma 2024. 2025 har jag inte koll på men misstänker att det såg ungefär lika ut. Enligt Migrationsverket har hittills ingen svarat så fel på frågorna att det lett till avslag.

Som du skriver finns det oerhört många flyktingar runt om i världen. Sverige har alltid varit redo att ta emot de mest skyddsvärda, dvs äldre, handikappade, kvinnor, barn och hbtq-personer.
__________________
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-13 kl. 10:42.
Citera
2026-06-13, 10:40
  #10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Vi måste ut ur EU. Alla länder borde lämna det genomkorrupta ormnästet. Påtvingad massmigration designad att förstöra länder. Åt helvete med dem, gränsen behöver stängas och massutvisningar ske!

UT UR EU!

vilka partier vill ens det, utanför riksdagen?! För nytt måste in!
AfS verkar ett av få vettiga, och det verkar som många börjar överväga afs. Faktiskt skandal att de inte röstats in än, ofta med ursäkter att "det tar röster" från "tidööö". Men Tidö är falsk opposition. 8klöver.
Öp har bra medvind, och hade gärna sett Allard röra om i riksdagen och få stå och svära ut andra partier för deras tafatthet och korruption, men anser afs är sundare på vissa punkter. Som övervakningen. Men ÖP vill också ha ut med packet, stopp på massinvasionen och också ur ur EU.
Vad säger MED?


Nu använder man massinvasionen som ursäkt för att införa digital ID med.. vad förvånande.

Det är bra visserligen, för alla "flyktingar", att ta biometrisk ID, för de kommer med hög andel kriminalitet... Men det är inte där skon klämmer, det är dags att stänga gränserna och påbörja remigration!

Vi måste protestera mera, engagera oss mera! Det är förräderi det som västregeringar och EU sysslar med!

Subrahmanyam Jaishankar Indiens "minister of foreign affairs"
https://x.com/i/status/2064314247992197462

Varnar väst för stor andel kriminella som kommer, efterlysta, kopplingar till organiserad brottslighet, med falska dokument osv.

samma "misstag" igen mao, ändå är "elitens" via EU och FNs direktiv att väst ska påtvingas mer massinvasion, nu främst från Indien, Pakistan, Bangladesh m.m. långtbortistan trots att officiella personer i Indien varnar för detta.

Inget mindre än förräderi är det, medvetet gör man länderna mer otrygga, medvetet utsätter man massor för brottslighet, tar pengarna från arbetarna för att betala för en bokstavlig invasion, och nu ursäktar man att fortsätta med det att "invandringen ändrar karaktär". 🙄

det är NOG nu. förräderiet måste upphöra!
Ja, det gick ju galant för Storbritannien. De lämnade EU januari 2020, och hur har deras invandring sett ut sedan dess? Svaret hittar man bland annat här:

https://www.migrationwatchuk.org/migration-statistics/
Citera
2026-06-13, 10:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som du skriver finns det oerhört många flyktingar runt om i världen. Sverige har alltid varit redo att ta emot de mest skyddsvärda, dvs äldre, handikappade, kvinnor, barn och hbtq-personer.
Jasså? Hur kom det sig då att vi år efter år istället tog emot 100.000 eller fler som kom hit med en svårverifierad historia, med "borttappade" dokument och som rest genom 10 säkra assylländer?
Varför tog vi inte emot 100.000 personer från UNHCR istället?
Var UNHCRs flyktingar av fel kön, fel religion eller annat? Varför var vi tvungna att pimpa vårt "flykting"-mottagande med främlingar av okänt ursprung och med okända avsikter?
Citera
2026-06-13, 10:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jasså? Hur kom det sig då att vi år efter år istället tog emot 100.000 eller fler som kom hit med en svårverifierad historia, med "borttappade" dokument och som rest genom 10 säkra assylländer?
Varför tog vi inte emot 100.000 personer från UNHCR istället?
Var UNHCRs flyktingar av fel kön, fel religion eller annat? Varför var vi tvungna att pimpa vårt "flykting"-mottagande med främlingar av okänt ursprung och med okända avsikter?
Du får skilja på kvotflyktingar (som Sverige tar hit) och människor som själva tar sig hit och utnyttjar sin rätt att söka asyl.

Jag skulle också vilja att all asylinvandring administrerades av UNHCR. Men så ser det inte ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in