2026-05-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Både jag och nej.

Jag tänker mig ur tredje persons synvinkel. Att argumentera inför mig själv så objektivt vetenskapligt jag bara kan, för att komma närmast sanningen, oavsett om jag gillar den sanningen eller inte. Vad är det som vi i själva verket vet eller kan utesluta? Samt vad är det som vi kan gissa oss till?

Främst försöker jag stänga ute fascinationen. Alla underverk som fyller universum. Alla obesvarade gåtor. Svarta hål, gravitation, mörk materia/energi, supernovor, gammablixtar, elektromagnetisk strålning, kluster och kvasarer etc etc etc. Listan är lång. Universum förefaller således att vara extremt kaotiskt i sin helhet. Ett enda stort mysterium. Men vad händer om vi inte definierar universum som ett mysterium? Allting i universum är ju nödvändigtvis inte en enda stor slumpmässighet, även om det så förefaller att vara åt den mänskliga hjärnan vid första anblick - En optisk illusion. Kanske är det så att hela världsrymden och alla dess fenomen, egentligen är ganska självklart, totalt gentemot vår generella uppfattning?

"The big picture". Sila bort alla detaljer igenom ett grovfilter. Då följer ju hela universum snarare en likformighet. Alla underverk, gåtor och mysterier? De är trots allt, ändlösa upprepningar i oändlighet, oberoende utav om vi förstår dem eller ej. Jag tycker det är en extremt intressant tankebana att förhålla sig till i sammanhanget. Den likformigheten, istället för slumpmässigheten och det totala kaoset. Snarlikt vår planeten jorden vid närmare eftertanke - Abstrakt kaotiskt, men ytterst logiskt i sin helhet. Jag menar, vi har ju en förklaring åt nästan exakt allting här nere. Inte sant?

Så varför? Hur vet vi att den totala existensen också är likformig? -> James Webb-teleskopet. Första operativa deep-field fotot "SMACS 0723" som släpptes utav NASA. Fotot skildrar tusentals galaxer. Där omfånget utav kameralinsen är ungefär i jämförelse som att du skulle hålla upp ett sandkorns diameter mot skyn och sedan knäppa kort med det omfånget. Vilket visserligen är ganska sinnessjukt att ens försöka få grepp om.

Man skulle kunna argumentera för att de här endast är tillfälligheter. Fast sannolikheten är ju desto större att det bara fortsätter på den vägen. Upprepning och likformighet utav fenomen. En vedertagen oändlighet med galaxer. Uppskattningsvis påstår forskarna att vi kan ponera flera BILJONER galaxer i vårt observerbara universum (majoriteten utav dessa som vi förutsatt kan "se", roterar lustigt nog medsols). Där fortsättningsvis varje enskild galax kan innehålla ex hundratals miljarder stjärnor. +/-.

Följaktligen. Hur många exoplaneter tror ni då att det existerar ute i rymden? Med likartade förutsättningar som oss? Haha ja. Vem vet. Gör ekvationen. Med den tanken? Då vore det kanske även jävligt korkat att anta hur just vi vore ensamma om organiskt liv i universum?

Man måste ta hänsyn till tiden i åtanke. Där universums tidslinje är absolut abnorm. Människans evolution framstår som att vara totalt mot alla odds, ur just vårat perspektiv. Dock i universums tidslinje, är vi ej värd daggmask. Inte en knappnål som faller i golvet, inte ett litet kvalster eller en liten atompartikel. Fullständigt intetsägande.

-----

Med detta sagt. Det är endast sannolikhetsberäkningar i realiteten - Det är ej konkret fakta. Utan jag visualiserar som en sorts vågskål. Där sannolikheten fortfarande råder att vår lilla planen må vara en komplett "olyckshändelse" inom kontext.

Vi har de facto inga som helst verkliga bevis för någonting annat. Exempelvis kan vi vända på argumentet mot sig själv.; hur många utav alla exoplaneter skjuter bom? Sannolikt jävligt många. Då skiftar plötsligt vågskålen tvärtemot.

Vi besitter ännu varken teknologin, kunskapen eller resurserna osv osv. Att forska vidare. Lika rimligtvis kommer vi aldrig att förfoga över allt detta inom vår närmaste framtid. Därför kommer vi heller aldrig kunna att få kontakt med andra eventuella livsformer ute i universum, under respektive premisserna. Tyvärr finns det inte en chans i helvetet där.

Vi skulle kunna leka med idén. Ex de där löjliga radiovågorna som de skickat ut? Det är ett spel för gallerierna. Vi skulle då hypotetiskt sett kunna bygga en dysonsfär, ta all energi som "solen" genererar och trycka in all den kapaciteten i en sorts "sändare". Ändå skulle vi effektivt aldrig nå ut med den signalen ens i vår egen galax. Dessutom har vi då en väldigt riktad frekvens som bara kommer peka rakt ut mitt i ingenstans, i ett universum där allting konstant rör på sig.

Det fungerar liksom inte. Vi är alldeles för underutvecklade. Omständigheterna kräver istället vice versa att "andra" tar kontakt med oss. Vilket samtidigt betyder att "andra" vore äckligt långt före oss i utvecklingen. Sedan kan man givetvis fråga sig varför de i så fall över huvud taget kan ha ett intresse utav oss?

Mycket frågor. Få svar.

Intressanta tankar och det där med signalerna är något som jag länge själv tryckt på. Pga de ENORMA avstånden som råder är det ganska värdelöst kommunikationssätt med tanke på den enorma mängden energi som krävs för att skicka på vettigt avstånd och då har vi sedan den långa tiden det skulle kräva att få ett svar (2* antalet ljusår avstånd i år).

Den stora mängden galaxer och den enorma storleken ger ju definitivt många chanser till planeter med goda förutsättningar att behålla och kanske även skapa liv. Det sistnämnda är ju en kritisk aspekt för att ha någon diskussion över huvud taget.

Detta ger mig även funderingar kring att vi som själva är liv är rätt besatta at tsöka efter just liv i Universum. Tänk om Livet vi har på jorden är helt unikt misstag och Universum istället i mycket större utsträckning hyser något som vi inte ens i våra fantasier kan räkna ut. Detta något kanske har ett medvetande och koppling till varandra och därmed har en väldigt tydlig bild av allt inom Universum. Någon form av kollektiv intelligens men där vi inte får eller är mottagliga för att vara med då just vårt liv omöjligjgort denna för oss okända skapelse fastän den är vanligt förekommande i mer än 80% av alla solsystem och är lika vanlig som tex en måne runt våra planeter.

Oavsett så är vi människor väldigt självcentrerade och utgår från hur vi själva är och sätter vår evolution och drivkraft som den mest troliga och naturliga utvecklingen även annorstädes.
Citera
2026-05-21, 06:50
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Intressanta tankar och det där med signalerna är något som jag länge själv tryckt på. Pga de ENORMA avstånden som råder är det ganska värdelöst kommunikationssätt med tanke på den enorma mängden energi som krävs för att skicka på vettigt avstånd och då har vi sedan den långa tiden det skulle kräva att få ett svar (2* antalet ljusår avstånd i år).

Den stora mängden galaxer och den enorma storleken ger ju definitivt många chanser till planeter med goda förutsättningar att behålla och kanske även skapa liv. Det sistnämnda är ju en kritisk aspekt för att ha någon diskussion över huvud taget.

Detta ger mig även funderingar kring att vi som själva är liv är rätt besatta at tsöka efter just liv i Universum. Tänk om Livet vi har på jorden är helt unikt misstag och Universum istället i mycket större utsträckning hyser något som vi inte ens i våra fantasier kan räkna ut. Detta något kanske har ett medvetande och koppling till varandra och därmed har en väldigt tydlig bild av allt inom Universum. Någon form av kollektiv intelligens men där vi inte får eller är mottagliga för att vara med då just vårt liv omöjligjgort denna för oss okända skapelse fastän den är vanligt förekommande i mer än 80% av alla solsystem och är lika vanlig som tex en måne runt våra planeter.

Oavsett så är vi människor väldigt självcentrerade och utgår från hur vi själva är och sätter vår evolution och drivkraft som den mest troliga och naturliga utvecklingen även annorstädes.

Ja det blir oftast väldigt missvisande rent objektivt när folk resonerar kring allt det här. Eftersom den mänskliga hjärnan är naturligt uppbyggt på det sättet, att vi individuellt utgår från vad man än relaterar som är rätt eller fel och sedan kommer vi till en slutsats. Fast hur ska man kunna dra slutsatser över om någonting är rätt eller fel, när det inte ens finns ett objektivt facit från första början? Folk är alldeles för snabba; de tänker ej igenom totala ekvationen, alla trådar och den abstrakta överblicken. Jag tror man måste försöka stänga ute den tanken, att över huvud taget komma fram till en sådan sorts slutsats. Man får liksom vända helt på tankebanorna där.

Nu blir det mycket metaforer. Men dit jag ville komma ex med olika varianter utav kommunikation igenom rymden? Även om det inte är direkt väsentligt i små molekylära sakfrågor, så är det indirekt relevant. Sammanhanget i sin helhet. Alltså då i hur vi tänker och resonerar om exakt allting inom universum som ämne.

Mänsklighetens kommunikation igenom rymden är precis under samma premiss som vår teknologi med extraordinära rymdteleskop. Tiden som signaler och ljus färdas - Det är ungefär som en tidsmaskin, där vi endast kan höra eller se bakåt i tiden. Ju längre bort? Desto längre tid förfluten mellan destinationerna. Med andra ord vi vet ej om vad vi potentiellt ser eller hör, ens existerar längre.

Det enskilda koncisa svaret på TS som jag jag kan se? Samt vilket samtidigt är så nära sanningen som möjligt? Det är ett ytterst tråkigt svar: Mänskligheten har inte varken vetenskapen, teknologin eller resurserna för att få just svar. Åtminstone inte "svar" inom TS mening. Förutsättningarna är tyvärr att vi enbart kan mottaga/erhålla svar från andra eller tredje part.

-

Kanske behöver vi bortse från hela idén om "liv i universum" och först faktiskt försöka förstå någonting om självaste universum innan? Jag tror att forskarna äntligen måste hitta eller förstå den där lilla detaljen som sannerligen avslöjar någonting rejält revolutionerande om universum - En genuin "ahaa" insikt. Ett äkta klick i låset - Om typ vad som helst. Bara någonting, dock avgörande, som ändå kanske räcker.

Om man lyckas med det så tror jag fan att hela jävla skiten bara kommer fortsätta att rasa som domino-brickor i en lång kedjereaktion. Där alla mysterier nystas upp en efter en, när vi verkligen kan börja associera saker och ting på riktigt.

Detta om någonting tycker jag är intressant. För här har ju mänskligheten fortfarande en rimlig chans som eventuellt må vara relativt sannolik. Den som lever få se!
Senast redigerad av surfacing 2026-05-21 kl. 07:20.
Citera
2026-05-21, 17:46
Medlem
Universum är 13,8 miljarder år gammalt. Tänk om någon händelse utspelade sig i andra änden av vårt obseverbara Universum väldigt tidigt, låter säga efter en miljon år efter Big Bang, även om det är sak som skulle ödelägga hela Universum i ljusets hastighet så hade vi ännu inte sett röken av detta. Allt ser bra ut härifrån när vi utgår från vad vi ser från jorden. Läskigt att tänka på att allting vi ser är ur Universums historia.

Jag hoppas och tror att vi kan luska ut hur saker hänger ihop med svarta hål, mörk materia, mörk energi och Big Bang. Jag tror spontant att de är ganska tätt kopplade då jag tror att vårt Universum är ett stort svart hål.

Liv är en av troligtvis flera konstiga abnormiteter men är inte syftet med hela Universum.Vi är tyvärr bara en lite obetydlig parentes universellt sett men likväl skall vi göra det bästa av våra liv och för mänskligheten.
Citera
2026-05-22, 19:59
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Universum är 13,8 miljarder år gammalt. Tänk om någon händelse utspelade sig i andra änden av vårt obseverbara Universum väldigt tidigt, låter säga efter en miljon år efter Big Bang, även om det är sak som skulle ödelägga hela Universum i ljusets hastighet så hade vi ännu inte sett röken av detta. Allt ser bra ut härifrån när vi utgår från vad vi ser från jorden. Läskigt att tänka på att allting vi ser är ur Universums historia.

Jag hoppas och tror att vi kan luska ut hur saker hänger ihop med svarta hål, mörk materia, mörk energi och Big Bang. Jag tror spontant att de är ganska tätt kopplade då jag tror att vårt Universum är ett stort svart hål.

Liv är en av troligtvis flera konstiga abnormiteter men är inte syftet med hela Universum.Vi är tyvärr bara en lite obetydlig parentes universellt sett men likväl skall vi göra det bästa av våra liv och för mänskligheten.

Precis! Jag har spekulerat i exakt samma sak.

Den vedertagna hypotesen om "big bang" framstår nu inte bara som just teoretisk, utav även väldigt godtycklig. Med JWST så insåg man ju ganska snart att galaxer i utkanten utav vårt observerbara universum var äldre, större och mer välutvecklade än forskarnas tidigare utgångspunkt för universums ursprung (big bang). Jag menar, tekniskt sett så borde väl galaxer snarare framträda som yngre, desto längre bort ifrån oss man undersöker respektive med ett rymdteleskop ("tidsmaskinen") - Alltså allt till följd utav den så kallade expansionen utav universum.

Vilket rent logiskt (inför oss) bör betyda att: Antingen kan vi inte "se" eller förstå längre, ungefär som att universum är väldigt mycket äldre än förväntat. Heller så har de bara haft jävligt fel om allting.

Vänd på det hela. Hur vore det om universum inte vore början på någonting? Utan istället slutet på någonting? Tänk typ en supernova eller motsvarande, i en redan befintlig existens. Där resultat är analogin till ett svart hål. Vad vi då upplever som expanderingen utav universum, är egentligen påfyllnaden utav mer massa/materia. Visst, på sätt och vis kan man fortfarande påstå att rymden "expanderar" - Men ej utav den tidigare anledningen.

Cirkeln vore sluten, Apropå TS och likformighet i universum. Inte sant?

Samtidigt kan man ej undgå att förundras. Hur kan organismer och bakterier etc etc över huvud taget ha oddsen att skapas i den här miljön? Eftersom allting är så sinnessjukt extremt. Tänk; vi har därute supermassiva hål i ofattbara massor X mänsklighetens referens, vilka bara bombar ut jetstrålar med plasma och strålning, som sträcker sig miljontals ljusår ut. Omedelbar annihilering! Det är fan totalt borderline science fiction abnormt. Samt på den vägen fortsätter universum. Gammablixtar, kolliderande neutronstjärnor, mörk materia och mörk energi. Osv.

Vem vet. Man kan samköra för- och nackdelar mot varandra i oändlighet. Fast det är fortfarande intressant att tänka och diskutera omkring. Vi får hålla tummarna för effekten utav "domino-brickor".
Citera
2026-06-06, 18:24
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Det observerbara universum är en sfär som är ungefär 93 miljarder ljusår i diameter. Men det är inte hela universum. Det är bara den del där ljuset har haft tid att nå oss sedan Big Bang. Det som ligger bortom denna gräns existerar, men är permanent osynligt för oss eftersom dess ljus ännu inte har hunnit fram. Det verkliga universum är nästan säkert ofattbart mycket större, kanske till och med oändligt.

Enbart inom denna observerbara bubbla uppskattar astronomer att det finns omkring 2 biljoner galaxer.

Vår egen Vintergata innehåller någonstans mellan 200 och 400 miljarder stjärnor. Solen är en av dem – en helt genomsnittlig stjärna, inget särskilt när det gäller storlek, temperatur, ålder eller ljusstyrka. Den befinner sig i en lugn utkant av en medelstor spiralgalax. Så ordinär en stjärna kan vara.

Om vi tar Vintergatans 400 miljarder stjärnor och multiplicerar med 2 biljoner galaxer hamnar vi på omkring 700 sextiljoner stjärnor i det observerbara universum. Det är en sjua följd av 23 nollor.

Nya data från Keplerteleskopet och efterföljande rymdmissioner har bekräftat att nästan varje stjärna har minst en planet i omloppsbana. Många har flera. Försiktiga uppskattningar placerar antalet planeter i det observerbara universum kring 10 upphöjt till 24. En biljon biljoner planeter.

Om bara en på en miljon av dessa planeter ligger i den beboeliga zonen. Om bara en på en miljon av dessa har flytande vatten. Om bara en på en miljon av dessa utvecklar någon form av kemi som närmar sig liv. Då återstår fortfarande en biljon planeter med liv.

Och det är beräkningar som är så försiktiga att de nästan blir absurda.

Vi har utforskat åtta planeter och några månar i vårt eget solsystem. Vi har skickat signaler mot vår närmaste grannstjärna, signaler som tar mer än fyra år att nå fram. Vi har aldrig besökt den. Vi har aldrig ens riktat en landad rymdsond mot den.

Hela vår erfarenhet av universum ryms i ett litet hörn av en genomsnittlig galax bland 2 biljoner andra galaxer.

Frågan är inte om liv existerar någon annanstans.

Frågan är hur någon kunde se dessa siffror och ändå dra slutsatsen att vi är ensamma.
Citera
2026-06-07, 11:06
Medlem
Livet uppstår ur materia som består av några få vanliga grundämnen som är mycket vanliga i universum. De viktigaste grundämnena i jordens levande organismer är kol, väte, syre, kväve, fosfor och svavel, ofta förkortat CHNOPS.
Genom kemiska processer kan dessa grundämnen bilda allt från enkla organiska molekyler till aminosyror, nukleinsyror, lipider och proteiner.
När sådana molekyler organiseras i alltmer komplexa system och börjar samverka i självreproducerande och självorganiserande system kan emergenta egenskaper uppstå, vilket så småningom leder till det vi kallar liv.
Citera
2026-06-07, 21:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Det observerbara universum är en sfär som är ungefär 93 miljarder ljusår i diameter. Men det är inte hela universum. Det är bara den del där ljuset har haft tid att nå oss sedan Big Bang. Det som ligger bortom denna gräns existerar, men är permanent osynligt för oss eftersom dess ljus ännu inte har hunnit fram. Det verkliga universum är nästan säkert ofattbart mycket större, kanske till och med oändligt.

Enbart inom denna observerbara bubbla uppskattar astronomer att det finns omkring 2 biljoner galaxer.

Vår egen Vintergata innehåller någonstans mellan 200 och 400 miljarder stjärnor. Solen är en av dem – en helt genomsnittlig stjärna, inget särskilt när det gäller storlek, temperatur, ålder eller ljusstyrka. Den befinner sig i en lugn utkant av en medelstor spiralgalax. Så ordinär en stjärna kan vara.

Om vi tar Vintergatans 400 miljarder stjärnor och multiplicerar med 2 biljoner galaxer hamnar vi på omkring 700 sextiljoner stjärnor i det observerbara universum. Det är en sjua följd av 23 nollor.

Nya data från Keplerteleskopet och efterföljande rymdmissioner har bekräftat att nästan varje stjärna har minst en planet i omloppsbana. Många har flera. Försiktiga uppskattningar placerar antalet planeter i det observerbara universum kring 10 upphöjt till 24. En biljon biljoner planeter.

Om bara en på en miljon av dessa planeter ligger i den beboeliga zonen. Om bara en på en miljon av dessa har flytande vatten. Om bara en på en miljon av dessa utvecklar någon form av kemi som närmar sig liv. Då återstår fortfarande en biljon planeter med liv.

Och det är beräkningar som är så försiktiga att de nästan blir absurda.

Vi har utforskat åtta planeter och några månar i vårt eget solsystem. Vi har skickat signaler mot vår närmaste grannstjärna, signaler som tar mer än fyra år att nå fram. Vi har aldrig besökt den. Vi har aldrig ens riktat en landad rymdsond mot den.

Hela vår erfarenhet av universum ryms i ett litet hörn av en genomsnittlig galax bland 2 biljoner andra galaxer.

Frågan är inte om liv existerar någon annanstans.

Frågan är hur någon kunde se dessa siffror och ändå dra slutsatsen att vi är ensamma.
I så fall skulle en planet på (1 miljon)³=10¹⁸ ha liv, dvs bara en galax av Vintergatans storlek på ca en miljon. Enligt Google är medelavståndet mellan galaxer ca 10 miljoner ljusår. Det sannolika avståndet till närmaste galax med liv skulle isf vara omkring
detta avstånd × kubikroten av en miljon, dvs
10×10⁶×100 = 10⁹ ljusår...
Inte precis någon trängsel på den festen. Ensamt!

Absurt försiktiga siffror, speciellt om livets uppkomst? Hur vet du det med en enda datapunkt: jorden? Därför att en miljon känns som en stor siffra? Jämfört med vad? Med bara en datapunkt har vi öht ingen uppfattning ens om rätt storleksordning, dvs om vilket heltal n som ska in i
En planet på 10^n.
Du väljer n=6 och tycker att det är absurt försiktigt, men egentligen skulle det ju lika gärna kunna vara n=137 eller n=10¹⁰⁰... Vi VET inte.
Citera
2026-06-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
I så fall skulle en planet på (1 miljon)³=10¹⁸ ha liv, dvs bara en galax av Vintergatans storlek på ca en miljon. Enligt Google är medelavståndet mellan galaxer ca 10 miljoner ljusår. Det sannolika avståndet till närmaste galax med liv skulle isf vara omkring
detta avstånd × kubikroten av en miljon, dvs
10×10⁶×100 = 10⁹ ljusår...
Inte precis någon trängsel på den festen. Ensamt!

Absurt försiktiga siffror, speciellt om livets uppkomst? Hur vet du det med en enda datapunkt: jorden? Därför att en miljon känns som en stor siffra? Jämfört med vad? Med bara en datapunkt har vi öht ingen uppfattning ens om rätt storleksordning, dvs om vilket heltal n som ska in i
En planet på 10^n.
Du väljer n=6 och tycker att det är absurt försiktigt, men egentligen skulle det ju lika gärna kunna vara n=137 eller n=10¹⁰⁰... Vi VET inte.

Javisst så är det, vi har en enda datapunkt (jorden), vilket gör att vi inte vet det exakta värdet på n. Det är precis därför trådstarten har ett frågetecken: 'Universum kan sprudla av liv?' – frågan är öppen.

(Om vi justerar , ( jag råkade skriva fel i mitt 1a exempel) filter till två ''en på miljonen''-filter, eller tre ''en på tiotusen''-filter, så stämmer matematiken exakt med mitt inlägg och landar på den biljon planeter med liv som jag nämnde).

Men du blandar ihop avstånd med existens.

Även om vi köper ditt scenario där liv bara uppstår glesare på grund av stränga filter, så innebär det fortfarande att det existerar en biljon planeter med liv i det observerbara universum utifrån mitt exempel. Att det är långt mellan planeterna ändrar inte det faktum att ifall universum faktiskt hyser liv på en biljon andra platser. Det är motsatsen till att vara ensamma.

När det gäller sannolikheten (n): Visst, rent teoretiskt kan n vara 137. Men om chansen för liv vore 1 på \(10^{137}\), skulle det statistiskt sett krävas ett nästan oändligt antal universum för att liv ens skulle uppstå en enda gång. Att livet uppstod på jorden så snabbt som det gjorde (så fort planeten svalnat) tyder empiriskt på att livets kemi inte är en statistisk omöjlighet, utan en naturlig följd av rätt förutsättningar.

Så för att svara på din kommentar: Nej, det kanske inte är trängsel på festen, och vi kommer förmodligen aldrig kunna hälsa på varandra. Men att grannarna bor långt bort betyder inte att huset är tomt. Frågan handlar om universum hyser liv – inte om vi kan ringa dem.

Och visst, - du har rätt i att vi inte vet. Men den osäkerheten går åt båda håll.

Du använder den som argument för att liv kan vara mycket mer sällsynt än jag antar. Men den innebär också att liv kan vara betydligt vanligare än mina försiktiga exempel.

Universum kan alltså vara glest och samtidigt krylla av liv i absoluta tal, just därför att skalan är så enorm.
Citera
2026-06-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Javisst så är det, vi har en enda datapunkt (jorden), vilket gör att vi inte vet det exakta värdet på n. Det är precis därför trådstarten har ett frågetecken: 'Universum kan sprudla av liv?' – frågan är öppen.

När det gäller sannolikheten (n): Visst, rent teoretiskt kan n vara 137. Men om chansen för liv vore 1 på \(10^{137}\), skulle det statistiskt sett krävas ett nästan oändligt antal universum för att liv ens skulle uppstå en enda gång.
Ett M I R A K E L med andra ord, vi blev till fast alla odds var emot oss, pris ske GUD!

Ja det är så alla "religöst" lagda individer vill ha det, och med religösa individer menar jag inte bara "de uppenbart religösa" utan också de andra "mer omedvetet religösa", de som innerligt hoppas och ber på allt som är heligt för dem att dom är det enda och därmed helt unika livet i hela jävla universum!
Så är det något som verkligen skulle stärka dessa religöst lagdas känsla att vara de unika, de utvalda, de menade och skapelsen av skapelse,, så är det om något geni kunde träda fram någon gång och bevisa för dem att chansen för liv är som högst 1 på (10^137) och att det just därför är ett stort M I R A K E L inte bara för att det hände här utan att det hände överhuvudtaget?!

-Jag vet, de religöst lagda brukar vända på det och kalla dem som tror på annat liv än det vi har på Jorden för de religösa och fanatiska, så vem fan vet hur det egentligen förhåller sig??
Citera
2026-06-12, 12:53
Medlem
Att Klunsa ger oss en ganska tydlig bild av att vi kan vinna eller förlora. Det blir genast jobbigare att överskåda sannolikheten att vinna ett lotteri om chansen är någonstans i storleksordningen en på miljonen. Pratar vi då om så pass stora tal där vi vårt fiktiva lotteri sitter med en biljon lotter på hand så känner vi ju spontant att vi måste ju vinna massor av priser, iaf minst två. Vi är då den ena vinstlotten och den är given utifrån allt vi vet. Frågan är om det i detta lotteriet fanns mer än en vinst. Livet kan vara väldigt vanligt men det kan också vara extremt ovanligt, Även om vi har Miljardtals Universum liknande vårt så kanske liv inte ens var rimligt att anta.

Det är lätt att förblindas av mängden stjärnor och utifrån det känna att sannolikheten är god för liv annorstädes men det är för oss idag omöjligt att avgöra sannolikheten. Att slå en tärning ger 1 på 6. Lika lätt att förstå som Klunsen ovan. Att blanda en kortlek ger 1:52!. En tämligen enkel operation som man lätt underskattar storleken på då det är 8*10^67. I det sammanhanget är ett Universum med bara 10^13 stjärnor en enormt mikroskopiskt siffra så liten så att en Plancklängd (10^-35 m) känns astronomisk i jämförelse. Då pratar vi blandningen av en vanlig kortlek. Liv kan vara en mycket mer komplex kedja, eller är det ganska vanligt. Det vi vet är att det hänt minst en gång på jorden men vi har inga bevis på att det skett fler gånger ens här där vi uppenbarligen har grymt bra förhållande och vi medvetet försökt skapa mer.
Citera
2026-06-12, 20:45
Medlem
Jordens äldsta säkra spår av liv verkar vara omkring 3,5–3,8 miljarder år gamla, medan jorden bildades för cirka 4,54 miljarder år sedan. Det innebär att liv uppstod relativt tidigt i jordens historia, möjligen inom några hundra miljoner år efter att planeten blev beboelig.

Att livet uppstod på jorden så snabbt som det gjorde (så fort planeten svalnat) tyder empiriskt för att livets kemi inte är en statistisk omöjlighet, tyda på att övergången från kemi till biologi inte är extremt osannolik under gynnsamma förhållanden utan kan vara en naturlig konsekvens av rätt förutsättningar.

Livet på jorden visar att sannolikheten för liv i universum är större än noll.

Även om vi inte har några bevis på att liv uppstått på någon annan planet än jorden måste vi vara öppna för att enligt statistik kan primitivare liv vara mycket vanligare än vi föreställer oss. Däremot kan liv i högre former vara mera sällsynt på grund av dess kortare existens.
Citera
2026-06-13, 03:31
Medlem
Citat:
Att Klunsa ger oss en ganska tydlig bild av att vi kan vinna eller förlora. Det blir genast jobbigare att överskåda sannolikheten att vinna ett lotteri om chansen är någonstans i storleksordningen en på miljonen. Pratar vi då om så pass stora tal där vi vårt fiktiva lotteri sitter med en biljon lotter på hand så känner vi ju spontant att vi måste ju vinna massor av priser, iaf minst två. Vi är då den ena vinstlotten och den är given utifrån allt vi vet. Frågan är om det i detta lotteriet fanns mer än en vinst. Livet kan vara väldigt vanligt men det kan också vara extremt ovanligt, Även om vi har Miljardtals Universum liknande vårt så kanske liv inte ens var rimligt att anta.

Det är lätt att förblindas av mängden stjärnor och utifrån det känna att sannolikheten är god för liv annorstädes men det är för oss idag omöjligt att avgöra sannolikheten. Att slå en tärning ger 1 på 6. Lika lätt att förstå som Klunsen ovan. Att blanda en kortlek ger 1:52!. En tämligen enkel operation som man lätt underskattar storleken på då det är 8*10^67. I det sammanhanget är ett Universum med bara 10^13 stjärnor en enormt mikroskopiskt siffra så liten så att en Plancklängd (10^-35 m) känns astronomisk i jämförelse. Då pratar vi blandningen av en vanlig kortlek. Liv kan vara en mycket mer komplex kedja, eller är det ganska vanligt. Det vi vet är att det hänt minst en gång på jorden men vi har inga bevis på att det skett fler gånger ens här där vi uppenbarligen har grymt bra förhållande och vi medvetet försökt skapa mer.

Javisst, vi känner inte sannolikheten för livets uppkomst.

Du visar att vissa utfall – som en specifik ordning på en blandad kortlek... kan vara extremt osannolika. Det håller jag med om. Men det säger inte i sig något om hur osannolik livets uppkomst faktiskt är.

Ditt exempel med kortleken bygger på antagandet att det bara finns ett enda unikt utfall som kan ge liv (alltså en enda specifik "kortblandning"). Men vi vet ju inte om det är så. Det kan lika gärna finnas miljarder olika kombinationer och kemiska vägar som alla kan leda fram till liv. Om alla blandningar där spader ess hamnar bland de tio första korten ger liv, då kan sannolikheten plötsligt bli väldigt hög.!? För då förändras i alla fall själva sannolikhetsbilden, eftersom utfallet inte längre nödvändigtvis motsvarar en enda specifik kombination.

Det vi faktiskt vet är att liv har uppstått minst en gång.

Att livet uppstod relativt tidigt på jorden (i kosmisk tidsskala, efter att planeten blivit beboelig) är åtminstone förenligt med tanken att övergången från kemi till biologi kan ske under naturliga förutsättningar givet rätt miljöer och tillräckligt med tid.

Vi vet också att universum innehåller ofattbara mängder stjärnor och planeter. Därifrån följer inte att liv måste vara vanligt. Men det följer heller inte att liv måste vara sällsynt.

Att vi ännu inte hittat liv någon annanstans kan lika gärna bero på att vi knappt har börjat titta. Vi har bara undersökt en ytterst liten del av de planeter som tros existera.

Poängen är att ”det känns osannolikt” inte är samma sak som ”det är osannolikt”. Det är därför trådens rubrik har ett frågetecken.

Att sannolikheten är okänd kan inte användas som stöd för att den är låg.
Senast redigerad av blibbottczkhentzhk 2026-06-13 kl. 04:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in