2026-06-13, 00:26
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Så vad är poängen med att ställa retoriska frågor på ett debattforum?
Dessutom frågor kring scenarier som är helt orealistiska.
Fattar väl jag också att vi aldrig kommer hamna där. Men då är frågan varför du då från första början ens gick med i tråden?
Citera
2026-06-13, 00:28
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Tja, de som väljer att inte rösta får ju ta konsekvenserna av beslutet.
Jag vill gärna se ett så högt valdeltagande som möjligt av demokratiska skäl, men skulle inte precis gråta om en massa människor på yttersta högerkanten väljer soffan istället...

Vad bra du vinner du och jag!
Citera
2026-06-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Så om 1 person röstar på parti X, så är det fullt legitimt att parti X styr landet med järnhand och att det kan kallas för folkvilja?

Folk röstar inte av en anledning. Man vill inte legitimera ett system som folk har sett igenom. Dagens liberala demokrati med 8 nyanser av rött är lika demokratiskt som ett allmänt val i Sovjetunionen 1938.

Folk som har rösträtt vet hur systemet funkar, eller de borde veta det iaf. Därmed blir det val du gör (vare sig du går till vallokalen och väljer ett parti eller väljer att sitta i soffan och pela navellud) att betrakta som att du väljer den konsekvensen som valet innebär.

Därför kan man betrakta det som legitimt, men du, systemet frågar inte efter att man har något slags sådan legitimering. Man får ju det mandat man får enligt konstens alla regler.

Det låter ju som att de som "inte vill legitimera dettta" har fått MKU i sammhälskunskap.

Citat:
OnT: Regeringen kommer utlysa extra val tills folket lärt sig att "göra rätt". Och även om valdeltagandet är nere så lågt som 20 procent så kommer våra diktaturlajvande korrupta etablissemangspolitiker fortfarande kalla sig själva för demokratiskt valda.

Poängen är ju att det inte kommer hända. Vad får dig att tro att någon politiker av rang skulle avstå från att rösta? Varför skulle regeringen utlysa extra val då?

Men rent teoretiskt ifall några röster inte kommer in så tänker jag att det inte blir några riksdagsmandat. Talmannen är dock redan utsedd och ingen kan utse någon ny eftersom det inte finns någon valbar. Samma sak gäller regering. När regering lägger förslag i riksdagen blir det oavgjort och då avgör man frågan med lottning.
Citera
2026-06-13, 00:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Att ingen skulle rösta finns ju inte på kartan, men om väldigt många avstod från att rösta så innebär det att rösterna väger tyngre för oss som gör det.

Tyvärr är det väldigt få som förstår just det enkla du skriver.
Det tar ca fem minuter att rösta och man kan göra detta under mer än en veckas tid på ett flertal ställen runt om i vårt land. Fem minuter en gång var fjärde år är inte så mycket begärt skulle jag säga.
Citera
2026-06-13, 00:58
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Folk som har rösträtt vet hur systemet funkar, eller de borde veta det iaf. Därmed blir det val du gör (vare sig du går till vallokalen och väljer ett parti eller väljer att sitta i soffan och pela navellud) att betrakta som att du väljer den konsekvensen som valet innebär.

Därför kan man betrakta det som legitimt, men du, systemet frågar inte efter att man har något slags sådan legitimering. Man får ju det mandat man får enligt konstens alla regler.

Det låter ju som att de som "inte vill legitimera dettta" har fått MKU i sammhälskunskap.

Poängen är ju att det inte kommer hända. Vad får dig att tro att någon politiker av rang skulle avstå från att rösta? Varför skulle regeringen utlysa extra val då?

Men rent teoretiskt ifall några röster inte kommer in så tänker jag att det inte blir några riksdagsmandat. Talmannen är dock redan utsedd och ingen kan utse någon ny eftersom det inte finns någon valbar. Samma sak gäller regering. När regering lägger förslag i riksdagen blir det oavgjort och då avgör man frågan med lottning.
Ja, konsekvenser blir det ju med mitt val. Antingen är du med i jippot och tror att din löjliga valsedel var fjärde år kommer leda till förändring. Eller så blir du soffliggare och kan inte påverka det imaginära valresultatet överhuvudtaget. Men med det sistnämnda så kan man åtminstone känna heder över att man inte låtit sig spelas.

Man ska heller inte underskatta effekten av ett lågt valdeltagande. Även om mandaten fördelas, och partierna fortfarande kan rösta igenom förslag i riksdagen, så tappar systemet sin legitimitet oavsett om du tycker det eller inte. En statsminister som blir vald där valdeltagandet är 80 procent jämfört med om den var på 60 procent gör stor skillnad i synen på hur pass folkvald statsministern är.
Citera
2026-06-13, 01:14
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2026-06-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Ja, konsekvenser blir det ju med mitt val. Antingen är du med i jippot och tror att din löjliga valsedel var fjärde år kommer leda till förändring. Eller så blir du soffliggare och kan inte påverka det imaginära valresultatet överhuvudtaget. Men med det sistnämnda så kan man åtminstone känna heder över att man inte låtit sig spelas.

Man ska heller inte underskatta effekten av ett lågt valdeltagande. Även om mandaten fördelas, och partierna fortfarande kan rösta igenom förslag i riksdagen, så tappar systemet sin legitimitet oavsett om du tycker det eller inte. En statsminister som blir vald där valdeltagandet är 80 procent jämfört med om den var på 60 procent gör stor skillnad i synen på hur pass folkvald statsministern är.

Men exakt vad har denna "legitimitet" för betydelse när det kommer till kritan, egentligen? Om den inte betyder något när det kommer till kritan så kanske det snarare är så att man kanske inte skall överskatta effekten av valdetagandet heller.
Citera
2026-06-13, 03:11
Medlem
Man kan nog tänka sig att de som är uppsatta på en valsedel kommer rösta oavsett. Vidare att de även kryssar sig själv. Men det räcker nog för att få ett giltigt val och kandidater.
Citera
2026-06-13, 03:26
Medlem
Room531s avatar
Majoriteten röstar på de köpta partier som man försöker valla folket emellan... När folket "väljer" mellan dessa blir de inte mycket förändring såklart..

Rösta in afs istället. Eller något som vill stänga gränsen och påbörja en fullt nödvändig återvandring.

Givet också att mer engagemang en en lapp med flera års mellanrum är nödvändigt.
Citera
2026-06-13, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Glanton
Fler och fler börjar inse att det kvittar vilket mongo vi har vid rodret. Ändå går man och röstar vart fjärde år som en duktig och välprogrammerad NPC.

Men hur skulle man hantera att ingen gick och röstade?

Skulle man via SVT komma överrens och presentera ett resultat oavsett? Den hjärndöda massan är trots allt enkel att dupera.

Så fungerar det ju i ditt Afrikanska hemland, där har de ju valdeltagande på ca 25%

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/voter-turnout-by-country
Citera
2026-06-13, 05:41
Medlem
engammalfisks avatar
Finns ingen väljarbas att behaga kan man besluta vad som helst & det är inte bara det att alla partier har samma fokus om man bortser från klimat & invandring & velar fram o tillbaks om olika saker i en kliniskt förlupen tanke-dimma där det bästa som finns är ens egen röst & sin portmonnä; oppositionen har saker att säga till om fast de förlorat.

De har bäddat vid sidan om om överklassen, om en arbetslös kan leva på 7k, det går tydligen, varför får statsministern då 204k/mån kan man undra.. de är mer parasit än en arbetsvägrare.

Det behövs lite franska toner, lite kopf of i mynttorget.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-06-13 kl. 05:51.
Citera
2026-06-13, 06:31
Medlem
Demostheness avatar
Helt meningslöst att rösta...om det verkligen hade nån effekt skulle det vara olagligt...Svenska politiker kan möjligen ha inflytande typ över var cykelställen ska stå. Alla centrala frågor som påverkar oss på avgörande sätt är dock sedan länge delegerade till Bryssel och Blackrock.

Förvånad att ingen ännu har nämnt George Carlins ultimata rant i frågan:

https://www.youtube.com/watch?v=SEH9SLG4X9E

Det finns en sak ni kanske har lagt märke till.
Jag klagar inte på politiker.
Alla klagar på politiker.
Alla säger att de suger.
Men var tror folk att de här politikerna kommer ifrån?
De faller inte ner från himlen.
De passerar inte in genom ett membran från en annan verklighet.
De kommer från amerikanska föräldrar och amerikanska familjer, amerikanska hem, amerikanska skolor, amerikanska kyrkor, amerikanska företag och amerikanska universitet.
Och de väljs av amerikanska medborgare.
Det här är det bästa vi kan åstadkomma, gott folk.
Det här är vad vi har att erbjuda.
Det är vad vårt system producerar.
Garbage in, garbage out!
Har du själviska, okunniga medborgare, då får du själviska, okunniga ledare.
Term limits kommer inte att hjälpa ett dugg.
Det kommer bara att sluta med en helt ny uppsättning själviska, okunniga amerikaner.
Så kanske, kanske, kanske är det inte politikerna som suger.
Kanske är det något annat här omkring som suger, som...folket.
Ja, folket suger.
Där har någon en fin valkampanjslogan.
Folket suger.
Skit i hoppet.
Skit i hoppet.
För om det verkligen bara är de här politikernas fel, var finns då alla andra kloka människor med samvete?
Var är alla smarta, ärliga, intelligenta amerikaner som är redo att kliva fram och rädda nationen och visa vägen?
Vi har inga sådana människor i det här landet.
Alla går runt i köpcentret, kliar sig i arslet, petar sig i näsan, tar fram kreditkortet ur midjeväskan och köper ett par sneakers med lampor i.
Så jag har löst det här lilla politiska dilemmat för mig själv på ett väldigt enkelt sätt.
På valdagen stannar jag hemma.
Jag röstar inte.
Åt helvete med dem.
Jag röstar inte.
Två skäl.
Två skäl till att jag inte röstar.
För det första är det meningslöst.
Det här landet köptes och såldes och betalades för för länge sedan.
Den skit de flyttar runt vart fjärde år betyder inte ett jävla dugg.
Och för det andra röstar jag inte för att jag anser att om du röstar har du ingen rätt att klaga.
Folk gillar att vrida på det där.
Jag vet att de säger: om du inte röstar har du ingen rätt att klaga.
Men vad är logiken i det?
Om du röstar och väljer oärliga, inkompetenta människor och de kommer till makten och sabbar allt, då är du ansvarig för vad de har gjort.
Du orsakade problemet.
Du röstade in dem.
Du har ingen rätt att klaga.
Jag däremot, som inte röstade, som inte röstade, som faktiskt inte ens lämnade huset på valdagen, är på inget sätt ansvarig för vad de här människorna har gjort och har all rätt att klaga hur högt jag vill på röran ni skapade.
Som jag inte hade något att göra med.
Så jag vet att lite senare i år kommer ni att ha ännu ett sådant där riktigt härligt val som ni gillar så mycket.
Ni kommer att roa er.
Det blir säkert väldigt kul.
Jag är säker på att så fort valet är över kommer ert land att förbättras omedelbart.
Själv kommer jag att vara hemma den dagen och i stort sett göra samma sak som ni.
Den enda skillnaden är att när jag är klar med att runka kommer jag åtminstone ha något att visa upp, gott folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in