Mye nytt. Politiet ønsker å vekke liv i saken i media. Så langt ingen veldig effektiv strategi vil jeg si.
Det er det vel noe tidlig å hevde? Det er vel egentlig VG som ser ut til å være aktøren som ønsker liv i saken eller svar på hvor denne saken står ved å stille politiet spm som den halvt sovende påtaleansvarlig gir gåtefulle svar på.
Hvordan kan man ha håp om å få svar på hvem brevskriveren er uten aktive etterforskningsskritt som vil kunne bidra til svaret? Sitter de allerede på svaret kanskje?
Den første og hittil eneste gangen politiet har bedt SE stille i avhør i forbindelse med at mobilen hans slo inn på basestasjon i nærheten av S4 forsvinningsdagen, var altså da politiet ønske å avhøre han mens han fremdeles sonet i fengsel like før påske 2024.
Det har gått lang tid, mer enn to år, siden politiet ba han om avhør sist.
Kanskje det skurrer litt mindre nå.
Politiet er altså relativt passiv i sin omtale av siktede - kanskje som forventet, siden de ikke ønsker å forhåndsprosedere eller avsløre sine egne kort. Men det sier kanskje litt at forsvareren hans faktisk velger å reise ned til Istanbul for å snakke med klienten. Jeg mener også det er interessant at han har vært innom Kosovo og snakket med en tung kriminell. øyensynlig etter at han fikk vite om denne siktelsen. Årsak og virkning?
”Den misstänkta mannen har tidigare bott i Sverige och flyttade till Lørenskog strax före att Hagen försvann.
■ Nu befinner han sig i Istanbul och är redo att prata med polisen, enligt mannens advokat. Han nekar till brott och menar att bevisningen till största del baseras på att han befunnit sig i närheten.”
”Den misstänkta mannen har tidigare bott i Sverige och flyttade till Lørenskog strax före att Hagen försvann.
■ Nu befinner han sig i Istanbul och är redo att prata med polisen, enligt mannens advokat. Han nekar till brott och menar att bevisningen till största del baseras på att han befunnit sig i närheten.”
Første gang jeg hører at SE skal ha flyttet til Lørenskog rett før AE forsvant.
Da burde det vel være noen som kan finne ut hvor i Lørenskog han angivelig bodde?
Det er vel kanskje mulig å finne via en gammel firmaregistrering eller lignende?
Da burde det vel være noen som kan finne ut hvor i Lørenskog han angivelig bodde?
Det er vel kanskje mulig å finne via en gammel firmaregistrering eller lignende?
Kanske stämmer det eller är det felaktig mediauppgifter. De har haft fel förr.
Har ni typ skatteverk i Norge ni kan kontakta för boendeuppgifter på folk?
Ett dubbelboende i båda länderna är inte uteslutet.
Siterer meg selv, innlegg fra 01. og 02. juni i år.
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
GHH sier at innhenting av bompasseringer og trafikkdata fra mobiltelefonen skjedde i 2024. Hvordan kan politiet knytte informasjonen om bilkjøring og telefonkontakt i 2024 opp til drapet som skjedde i oktober 2018?
Jeg tenker at dette må dreie seg om direkte kontakt med Tom Hagen. Eller direkte kontakt med en eventuell mellommann som formidlet kontakt mellom TH og SE, forut for drapet i 2018.
Jeg mener, hva annet kan det være. Som skjedde i -24 og som peker tilbake på drapet i -18.
Hvis SE er involvert er det mest sannsynlig kryptorigget han har bidratt med.
Siktelsen mot TH ble frafalt 18. oktober 2024. Kan det ha vært nyhetsoppslag som har nødvendiggjort direkte kontakt mellom oppdragsgiver TH og kryptorigg-utfører SE i løpet av -24? Og politiet fulgte nøye med på aktiviteten til alle mistenkte og siktede?
Dette er spekulasjoner. Men, hvis SE har bidratt kun med kryptorigget og nå risikerer å bli tiltalt for drap, så kan det hende han ganske snart blir veldig villig til å snakke med politiet.
SE praktiserte som lege og eller psykiater fra ca 1990 frem til 2003. TH hadde et slags psykisk sammenbrudd like etter OL i 1994. Det er jo mulig at TH møtte SE som psykiater eller lege. Long shot men. I så fall finnes det dokumentasjon på pasientforholdet.
Ja, SE er villig til å snakke med politiet nå, han har meldt seg frivillig for avhør.
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
I juni 2018 ble han dømt til fem og et halvt års fengsel for medvirkning til grov menneskehandel, brudd på arbeidsmiljøloven og bedrageri i den mye omtalte Lime-saken.
Og, i februar 2019 ble han dømt til fire og ett halvt års fengsel og inndraging av 16 millioner NOK, dette for kreditorsvik og hvitvasking.
Statsadvokat Peter André Johansen beskrev forholdene som «økonomisk kriminalitet med stor fantasi, stor iver og mye initiativ over lang tid».
Når slapp han fri fra fengsel. Og når startet han soningen.
Og, Rabulisten skriver også dette:
VG skrev allerede i april 2024 at politiet ønsket å avhøre en straffedømt mann i forbindelse med Lørenskog-saken. Avisen opplyste da at mannens mobiltelefon hadde vært registrert på en basestasjon i nærheten av Hagen-familiens bolig på selve forsvinningsdagen 31. oktober 2018.
Politiet opplyste videre at mannen var blant flere tidligere straffedømte personer som kunne knyttes til åstedet eller nærområdet på interessante tidspunkter.
Synes dette er spot on beskrivelse av kryptorigget. Økonomisk kriminalitet med stor fantasi, stor iver og mye initiativ over lang tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Politiet er altså relativt passiv i sin omtale av siktede - kanskje som forventet, siden de ikke ønsker å forhåndsprosedere eller avsløre sine egne kort. Men det sier kanskje litt at forsvareren hans faktisk velger å reise ned til Istanbul for å snakke med klienten. Jeg mener også det er interessant at han har vært innom Kosovo og snakket med en tung kriminell. øyensynlig etter at han fikk vite om denne siktelsen. Årsak og virkning?
Enig. Rart at forsvareren hiver seg på fly til Istanbul for å snakke med klienten om en ren teknisk siktelse. Hva er galt med telefon. Eller teams-møte. Eller andre egnede kommunikasjonsmetoder som er mye enklere og mye billigere.
Slik jeg oppfatter det sikret politiet all telekommunikasjon i nærområdet rundt S4 i tiden da Anne-Elisabeth angivelig forsvant.
Det jeg lurer på er om politiet kan triangulere og følge bevegelser på enkelte mobilnummere. Og sånn kanskje finne frem til flere mobiler som beveger seg samtidig over en viss tid. Jeg tror at politiet kan få ut veldig mye informasjon fra teledataene når de har fått gått igjennom de grundig. Det tar jo tid.
Og ja, kan hende du har rett i det, at svippturen innom Kosovo kan være interessant for saken. Kanskje du kan utdype litt mer hva du mener her.
Etter lang tid sitter jeg fortsatt bare igjen med, foruten far selv, to misstenkte:
SE har karakter til å gjøre alt for økonomisk vinning, og ressurser til utføre de. Sønnen, sånn passe ressurssvak, hadde et behov for å skaffe seg penger utenom vanlig arbeid. Begge spekulerer i om krypto er en rask vei til rikdom.
AEH skulle bare bort litt og hjem igjen, men så tok det tid før det ble overført krypto og heller ikke summen de ba om og i mellomtiden døde AEH. Enten hjertesvikt pga manglende tilgangang til medisin og stress eller de gikk lei opplegget da pengene ikke ble overført, den massive medieomtale, politiets ressursbruk osv og fant det tryggest å kvitte seg med AEH.
Etter lang tid sitter jeg fortsatt bare igjen med, foruten far selv, to misstenkte:
SE har karakter til å gjøre alt for økonomisk vinning, og ressurser til utføre de. Sønnen, sånn passe ressurssvak, hadde et behov for å skaffe seg penger utenom vanlig arbeid. Begge spekulerer i om krypto er en rask vei til rikdom.
AEH skulle bare bort litt og hjem igjen, men så tok det tid før det ble overført krypto og heller ikke summen de ba om og i mellomtiden døde AEH. Enten hjertesvikt pga manglende tilgangang til medisin og stress eller de gikk lei opplegget da pengene ikke ble overført, den massive medieomtale, politiets ressursbruk osv og fant det tryggest å kvitte seg med AEH.
Det var ingen medieomtale før politiets pressekonferanse 09. januar 2019. Politiet drev hemmelig etterforskning i 10 uker før de gikk ut med saken offentlig.
Mener du virkelig at Anne-Elisabeth var i live 9. januar ?
Politiet mener at Anne-Elisabeth ble drept i hjemmet 31. oktober 2018.