Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Vem dödade då Palme?
35 procent: En mindre konspiration bland knarkspanarna runt mordplatsen. Dem ser Palme av en slump under spaningen mot Grand och en illasinnad plan tar form. 2-4 inblandade där hälften är döda, och övriga planerar att ta det till graven. Dem kom undan då utredningen var ovillig att sätta den riktiga pressen mot kollegor som krävs för att få fram något. GM är en spanare i grunden och en mästare på att smälta in och röra sig i stadsmiljö. Mordvapnet var den typen av inofficiella tjänstevapen vissa spanare bar för att få mer "stopping power", och ligger på botten av en sjö idag.
35 procent: En större konspiration/Black Ops kopplad till Stay Behind eller en underrättelsetjänst med godkännande från högre ort. Attentatsgruppen bestod av poliser och militärer med uppbackning. Något kan ha gått snett under utförandet. SÄPOs PM fångar upp gruppen under deras rekognosering-fas men därefter blir det locket på. En tänkbar nyckelperson är Carl-Gustaf Östling.
10 procent: Jägarnisse/Löjtnant X grupp av fallskärmsjägare. Man genomförde en Röd övning där man simulerade ett attentat mot Palme. Inom ramarna för den genomför man mordet på riktigt, vilket tvingar en mörkläggning från de ansvariga. Då Jägarnisse var pådrivande i "kapningen" av övningen hamnade han i kylan professionellt efteråt, vilket fick han att flytta till Sydamerika. Nämnda Carl-Gustaf Östling ingår här också.
10 procent: Någonting mer isolerat inom Säpo, exempelvis den så kallade "Säpo-trion" som Sten Andersson nämner, alternativt exempelvis en livvakt som agerat själv. Påminner om Borgnäs källa här som ska ha uppgett "mordet på Olof Palme skedde på ett sätt som inte gick att förutse. Bakgrunden var en felrekrytering i den ansvariga gruppen".
5 procent: Christer Andersson. Jag ser egentligen bara saker som talar för Christer A i sig. Framförallt starkt tycker jag att vissa små detaljer är, som att han sade upp sitt telefonabonnemang strax efter mordet eller den orimliga pendlingen från stugan utanför Haninge till caféet på Sveavägen. Det stora problemet är att han inte kan passas in i den kontext jag menar krävs för att förklara MOP - det vill säga flera inblandade operativt, samt en mörkläggning inom utredningen. Så länge vapnet är borta ska han dock vara med i diskussionen.
Var han GM måste det kombineras med en X-faktor enligt mig, exempelvis att Palme hade något sorts fjärrskydd som misslyckades, eller att det fanns någonting kring Palme som inte tålde dagsljus i övrigt. Det måste inte vara gärningsmannen som mörkläggs.
5 procent: Sydafrika. Jag kan se ett scenario där Apartheidregimen agerade extremt offensivt i panik, i syfte att försöka vända världsopinionen och stabilisera regeringsmakten snabbt. Paralleller kan dras till dagens Rysslands höga risktagande. Garanterat finns det en svensk förgrening med i bilden i så fall, vilket kan passa ihop främst med Black Ops-scenariot ovan. Det gör också Sydafrikaspåret lika känsligt som "Landsförrädarspåret".
Christer Pettersson, Stig Engström och Victor Gunnarsson utesluter jag helt personligen. Samma sak allting övrigt (PKK, Ustaša, Tomas Tarendi, Bofors, Chile med mera). Börje Wingrens bok om VG är dock en av få böcker om MOP jag inte har läst, vilket jag ska göra. VG är svår att få grepp om överlag men jag får inte känslan av att han var kapabel till dödligt våld. Efter att ha lyssnat på förhören har jag också övertygats om att ingen form av sammansvärjning skulle våga samarbete med VG.
Stig Engström som gärningsman tycker jag är en dålig idé från första början och borde stannat på brainstorm-stadiet. I mina ögon är det
helt otänkbart att snedda tillbaka mot brottsplatsen efter att framgångsrikt ha undkommit. Det går emot grundläggande mänsklig instinkt närmast. Engström förklaras bäst med Resturang Bohemia och ett par järn...
Jag är avslutningsvis nästan helt övertygad om
Landsförrädarspåret som helhet, men det är fri spekulation om vilken skala och kombination det egentligen var.