2026-06-11, 19:25
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att polisman A hade alibi är uppenbart. På grund av hans medicinska tillstånd (han var i sin bostad timmarna före och efter mordet). Stygnen var kvar (från operationen för brusten blindtarm sex dagar tidigare). Som framgår i förhören.

Carl-Gustaf Östling slår mig som en extremt motiverad och lätt neurotisk patriot.

Jag kan mycket väl se ett scenario där han lade hälsan temporärt åt sidan om ett gyllene läge i en långtgående plan uppenbarade sig. Det är militärer vi har att göra med i så fall som förstår konceptet att bita ihop.

ChatGPT om i vilket skick man är i sex dagar efter en blindtarms-operation:

Citat:
It depends on how the appendix was removed and whether there were complications, but for a straightforward laparoscopic appendectomy (the modern "keyhole" surgery), six days later many people are surprisingly functional.

Typical situation at day 6:

Walking normally: usually yes.
Climbing stairs: usually yes.
Working at a desk: often yes or nearly yes.
Pain: typically mild to moderate, especially when coughing, sneezing, laughing, or getting out of bed.
Energy levels: often reduced. Many people tire more easily than expected.
Appetite: usually improving but not necessarily fully normal.

Running is where things get interesting.

Could you physically run?

Some healthy people probably could jog a short distance at day 6.
That does not mean it's a good idea.

Löst vittnesmål om en tänkbar observation under mordkvällen:

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
När det gäller Östling misstänker jag att han hade möjligheter att få tag i oregistrerade vapen .

" Carl-Gustav Östling, vid tiden för mordet anställd som skytteinstruktör inom Stockholmspolisen. Opererad för brusten blindtarm och bukhinneinflammation 6 dagar före mordet. Han avviker vid lunchtid på morddagen mot läkares order. Saknar alibi mordkvällen.

Minst sagt het sommaren 1988 i Palmeutredningen efter en husrannsakan av tullkriminalen i samband med Ebbe Carlsson-affären, där det påträffats mängder av vapen och ammunition, bla kulor av samma kaliber som det påstås att Palme mördades med.

Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 300 meter (hörnet Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan) från mordplatsen.
Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga ingående förhör genomfördes i samband med detta!"

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/
Citera
2026-06-11, 19:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu kommer jag mitt in i en diskussion jag inte är inläst i (borde därmed hålla käften men väljer att inte göra så, i god Fb-tradition... ).

Om inte CA (garderar med CP) så tycker jag iaf att ALLT talar för mordet som ett "spontanverk" snarare än en konspiration, av poliser, militärer, utl säkerhetstjänster, högerextrema pistolskytteklubbsfolk etc.

Varför Sveavägen? Sveriges kanske mest trafikerade och upplysta gata? Varför inte utanför bostaden eller arbetsplatsen (Riksdagshuset/regeringskansliet)?

Varför sätter GM en och endast EN kula i OP??? Varför står han kvar några sekunder och är allmänt tappad?
Citera
2026-06-11, 20:24
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nu kommer jag mitt in i en diskussion jag inte är inläst i (borde därmed hålla käften men väljer att inte göra så, i god Fb-tradition... ).

Om inte CA (garderar med CP) så tycker jag iaf att ALLT talar för mordet som ett "spontanverk" snarare än en konspiration, av poliser, militärer, utl säkerhetstjänster, högerextrema pistolskytteklubbsfolk etc.

Varför Sveavägen? Sveriges kanske mest trafikerade och upplysta gata? Varför inte utanför bostaden eller arbetsplatsen (Riksdagshuset/regeringskansliet)?

Varför sätter GM en och endast EN kula i OP??? Varför står han kvar några sekunder och är allmänt tappad?

- Att GM planlöst dröjde kvar på mordplatsen är en mediabild som växte fram under rättegången mot Christer Pettersson, och fick hjälp på traven av TV3:s rekonstruktion. TV3 tjänade pengar på idén att CP mördade Palme (då deras exklusiva intervjuer annars hade varit ointressanta) och anpassade sin produktion efter det.

GM vände snabbt bort ansiktet från vittnena i korsningen och lämnade platsen kontrollerat.

Se denna sammanklippning för en bättre rekonstruktion: https://www.youtube.com/watch?v=k1tjKvOEpXs.

- Bara ett skott var nödvändigt. Det kan ha framgått tydligt att OP dog på sättet han föll ihop på.

- Tunnelgatan var inte väl upplyst. Mordplatsen var de facto ett bra val då GM undkom och ingen såg hans ansikte. GM (eventuellt i plural) behöver hitta en sweet-spot där det är mörkt, livvakter saknas och hans väg till platsen inte kan bakspåras. Denna fråga har stötts och blötts i 40 år och jag har aldrig förstått varför inte Tunnelgatan skulle vara helt optimal sett till förutsättningarna.
Citera
2026-06-11, 20:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
- Att GM planlöst dröjde kvar på mordplatsen är en mediabild som växte fram under rättegången mot Christer Pettersson, och fick hjälp på traven av TV3:s rekonstruktion. TV3 tjänade pengar på idén att CP mördade Palme (då deras exklusiva intervjuer annars hade varit ointressanta) och anpassade sin produktion efter det.

GM vände snabbt bort ansiktet från vittnena i korsningen och lämnade platsen kontrollerat.

Se denna sammanklippning för en bättre rekonstruktion: https://www.youtube.com/watch?v=k1tjKvOEpXs.

- Bara ett skott var nödvändigt. Det kan ha framgått tydligt att OP dog på sättet han föll ihop på.

- Tunnelgatan var inte väl upplyst. Mordplatsen var de facto ett bra val då GM undkom och ingen såg hans ansikte. GM (eventuellt i plural) behöver hitta en sweet-spot där det är mörkt, livvakter saknas och hans väg till platsen inte kan bakspåras. Denna fråga har stötts och blötts i 40 år och jag har aldrig förstått varför inte Tunnelgatan skulle vara helt optimal sett till förutsättningarna.

Men varför "chansa" med bara ett skott? Att avfyra några till tar bara någon sekund. Väldigt få attentat stannar väl vid ETT skott? Ingen visste vid mordnatten vilken väg makarna P skulle gå, att de ens skulle gå, ens skulle gå på bio!!???
Citera
2026-06-11, 20:56
Medlem
H24s avatar
Citat:
Men varför "chansa" med bara ett skott? Att avfyra några till tar bara någon sekund. Väldigt få attentat stannar väl vid ETT skott? Ingen visste vid mordnatten vilken väg makarna P skulle gå, att de ens skulle gå, ens skulle gå på bio!!???

Det är sannolikt att Palme var telefonavlyssnad och en sammansvärjning kan enkelt ha haft en utpost vid bostaden som flaggade eventuella utflykter. Det var mitt under Kalla kriget och personal inom underrättelse- och säkerhetstjänst är naturlig nyfikna och på tårna om vad intressanta personer gör, framförallt ett politiskt hatobjekt och misstänkt förrädare som av någon anledning ska ut en sen fredag-kväll.

Denna kultur ska inte underskattas utan nyfikenheten och påpassligheten är troligtvis en stor anledning till att man är i branschen från första början, och är kärnan i underrättelse-tänket.

Utöver det kan Palme ha observerats vid Grand och därefter hade man filmens längd plus lite tillägg (ganska exakt 2 timmar) på sig att förbereda. På den tiden hade man hunnit köra till en kranskommun och plocka upp en tilltänkt gärningsman exempelvis.

I princip vem som helst kan ha snappat upp biobesöket och därefter väntat i korsningen. Folk (åsyftar inte dig specifikt) är frustrerande lama kring detta och har det civila mindsetet där man inte har ögon och öron öppna och inte är beredd att utnyttja svagheter hos en motståndare.
Citera
2026-06-11, 21:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det är sannolikt att Palme var telefonavlyssnad och en sammansvärjning kan enkelt ha haft en utpost vid bostaden som flaggade eventuella utflykter. Det var mitt under Kalla kriget och personal inom underrättelse- och säkerhetstjänst är naturlig nyfikna och på tårna om vad intressanta personer gör, framförallt ett politiskt hatobjekt och misstänkt förrädare som av någon anledning ska ut en sen fredag-kväll.

Denna kultur ska inte underskattas utan nyfikenheten och påpassligheten är troligtvis en stor anledning till att man är i branschen från första början, och är kärnan i underrättelse-tänket.

Utöver det kan Palme ha observerats vid Grand och därefter hade man filmens längd plus lite tillägg (ganska exakt 2 timmar) på sig att förbereda. På den tiden hade man hunnit köra till en kranskommun och plocka upp en tilltänkt gärningsman exempelvis.

I princip vem som helst kan ha snappat upp biobesöket och därefter väntat i korsningen. Folk (åsyftar inte dig specifikt) är frustrerande lama kring detta och har det civila mindsetet där man inte har ögon och öron öppna och inte är beredd att utnyttja svagheter hos en motståndare.

Visst kan det stämma, allt du skriver. Ohyggligt frustrerande att vi aldrig kommer få veta. Sorry för att öppen dörr slås in!
Citera
2026-06-11, 21:23
Medlem
Citat:

Varje skott för ett sjuhelsikes oväsen och drar till sig uppmärksamhet.

En telefonavlyssning av Palmes bostadstelefon var en enkel sak under 1980-talet. Proffsen räknar ganska enkelt ut de troligaste vägarna.
Citera
2026-06-11, 21:24
Medlem
H24s avatar
Citat:
Visst kan det stämma, allt du skriver. Ohyggligt frustrerande att vi aldrig kommer få veta. Sorry för att öppen dörr slås in!

Nej då, diskussionen i tråden har gått i cirklar i decennier men det är en följd av att det är ett äkta mysterium och inte framkomligt med våra verktyg. Rundgång kan också ha ett visst värde då man successivt bearbetar informationen och gallrar fram slutsatser som står sig genom åren.

Det viktiga enligt mig är att diskussionen får ske på signalnivån, alltså analyser av hur det borde varit baserat på bra argument och iakttagelser. Inte fastna i vad som går att formellt bevisa, det vill säga inte mycket.

Flashback ska vara en underground underrättelsetjänst, inte en underground Tingsrätt helt enkelt
Senast redigerad av H24 2026-06-11 kl. 21:36.
Citera
2026-06-11, 22:29
Medlem
sparsamhets avatar
Citat:
Nej då, diskussionen i tråden har gått i cirklar i decennier men det är en följd av att det är ett äkta mysterium och inte framkomligt med våra verktyg. Rundgång kan också ha ett visst värde då man successivt bearbetar informationen och gallrar fram slutsatser som står sig genom åren.

Det viktiga enligt mig är att diskussionen får ske på signalnivån, alltså analyser av hur det borde varit baserat på bra argument och iakttagelser. Inte fastna i vad som går att formellt bevisa, det vill säga inte mycket.

Flashback ska vara en underground underrättelsetjänst, inte en underground Tingsrätt helt enkelt

Funderar på om Anders Larsson var på KGB:s payroll.
Citera
2026-06-11, 22:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kan petas in att Sverige och Brasilien inte har utlämningsavtal. Kanske kan vara ett bra land att slå läger i om man är exempelvis i konflikt med sina medkonspiratörer och osäker på om mörkläggningen kommer hålla. Framförallt om man har koppling till landet av andra skäl.

Nu utvandrade LEN till Brasilien i slutet av 1999, dvs nästan 14 år efter mordet på Olof Palme. Har du någon tanke om varför han väntade så länge, om det var så att han var inblandad i mordet? Hände något speciellt i hans liv runt den tiden som kunnat bidra till flytten?
Citera
2026-06-12, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu utvandrade LEN till Brasilien i slutet av 1999, dvs nästan 14 år efter mordet på Olof Palme. Har du någon tanke om varför han väntade så länge, om det var så att han var inblandad i mordet? Hände något speciellt i hans liv runt den tiden som kunnat bidra till flytten?

Om man utgår från obevisade anklagelser om delaktighet i MOP så kan Lars Nilssons "beskydd" från högre militärer börjat erodera i takt med att nya befattningshavare kommer in på befälspositioner. Motverka en risk för lagföring alltså.

Det vore intressant att veta när han övergick till civil verksamhet och hur affärerna i hans vapenhandel/butik gick samt hans leverantörer/kunder.

Hans kunskaper och erfarenheter från det militära, förmåga att verka dolt i Sverige, vore eftersökta av kriminella grupperingar i Brasilien med Rio de Janeiro som en plats med narkotikakarteller m.m. Inte som aktiv i Rio de Janeiros gängkrig utan som mellanhand i Europa/Norden/Sverige -operationer.

Ön, där han bodde, var ett perfekt gömställe för någon som ville försvinna från radarn och leva anonymt. Eftersom ön är bilfri, isolerad i Guanabarabukten och helt saknar de våldsamma fastlandskriminella nätverken (drogkarteller eller miliser), erbjöd den en extremt trygg men avskild tillflyktsort där man kunde leva billigt på svenska medel. Lars Nilsson levde där bland den fredliga, lokala medelklassen och pensionärerna.

Lite som svenskarna, Bertil Wedin med andra, på norra Cypern.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-12 kl. 06:37.
Citera
2026-06-12, 09:06
Medlem
Citat:

Håller helt med dig. Tror inte ett ögonblick att detta mord var planerat. Vem gör upp en plan där offret skjuts på Sveavägen i Stockholm efter en avslutad biofilm? Och dessutom med en magnum pistol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in