2026-06-12, 21:00
Medlem
Fan jag var en påskkärring med en schal på huvudet men helt plötsligt kom polisen och rev av mig den och nu är jag fängslad.
Citera
2026-06-12, 21:18
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det gör inte burkabrudarna skrev skribenten du svarade på initialt. Skulle du vara positivt inställd till ett förbud mot mer extremreligiös utstyrsel?

Jag är inte för förbud av hur kvinnor klär sig. Sålänge det är frivilligt får dom ha burqa eller string.
Citera
2026-06-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Samtidigt även att kvinnor gör det, eller hur? Kontroll av just kvinnors klädsel har alltid varit en separat fråga, liksom deras kroppar. Vissa vill tvinga kvinnor att bära hijab, andra vill tvinga dem att vara utan, men det grundar sig i samma syn om att kvinnor inte ska få välja själva.
Nej nej nej.

Man får inte välja. Lika lite som någon ska få välja att inte ha några kläder.

Hijab är farligt för samhället. Islam överlag är skadligt. Mycket skadligt!
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-12 kl. 21:42.
Citera
2026-06-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jo, det har jag faktiskt. I samma hus som jag bor en familj från Libanon. Kvinnan, hon har sjal, hon är muslim, mannen är kristen (katolik). Jag umgås med dem och är hemma hos dem. På väggarna i lägenheten hänger både kristna och muslimska symboler. Citat ur Koranen och bilder på Jesus.
De har berättat för mig att det är många i Libanon som har giftermål över religionsgränsen. Det finns många kristna i Libanon.

Men nu ska du höra, du tror mig nog inte men detta är faktiskt sant. En av mina tidigare arbetskamrater som jag jobbade tillsammans med i ungefär 10 år, hon är en frånskild kvinna från Irak, hon har sjal, hon berättade för mig för ett tag sedan att hennes dotter, en ung kvinna i 20-årsåldern, gift sig med en etniskt svensk man.

Så ni som säger att muslimska kvinnor inte får gifta sig över religionsgränserna, ni har fel. Vad det än står i Koranen om det så förekommer det.

Jag har bott i Göteborg och bor i Stockholm. Jag har aldrig sett en muslimsk kvinna i slöja vara tillsammans med en svensk man. Och ingen jag känner har det. Det går heller inte att hitta något exempel på nätet.

För det existerar inga.
Och finns det nått jävla exempel så kan du ge dig fan på att den betacucken konverterat till islam.
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-12 kl. 21:36.
Citera
2026-06-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Men herregud vilken konstig jämförelse.

För att?

Är islamism bättre än nazism eller samma skit?
Citera
2026-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag är inte för förbud av hur kvinnor klär sig. Sålänge det är frivilligt får dom ha burqa eller string.

Finns det något som är frivilligt med islam?
Citera
2026-06-12, 22:13
Medlem
Har inte sett ett enda bra svar från den korkade svenska högern på hur detta skulle ens kunna effektivt tillämpas rent praktiskt bortsett från att det är en usel idé. Hur ska man lagstifta? Vad skulle en laglig definition av slöja vara som samtidigt inte innefattar sjal, nunnedok osv? Hur stoppar man folk från att helt enkelt bara kringgå lagen med att säga. "Det är inte en hijab, det är en sjal för min påskkärringskostym"? Ska man utgå från hudfärg på personen som bär den? För vi vet ju att det är detta SD egentligen vill åt, men är nog förmodligen grundlagsvidrigt. Nä totalt ogenomtänkt och ogenomförbart utspel för att piska upp kärnväljarna.
Citera
2026-06-12, 22:15
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Jag har bott i Göteborg och bor i Stockholm. Jag har aldrig sett en muslimsk kvinna i slöja vara tillsammans med en svensk man. Och ingen jag känner har det. Det går heller inte att hitta något exempel på nätet.

För det existerar inga.
Och finns det nått jävla exempel så kan du ge dig fan på att den betacucken konverterat till islam.

Jo, det finns. De träffades i jobbet. Men jag förstår att du inte tror mig.
Citera
2026-06-12, 22:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
totalt ogenomtänkt och ogenomförbart utspel för att piska upp kärnväljarna.
Så är det ju. Det är valår.
Citera
2026-06-12, 22:21
Medlem
Det här förslaget kommer förmodligen bli ett alla hatar SD.
Citera
2026-06-12, 22:23
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Finns det något som är frivilligt med islam?

Citat:
TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd.

http://heliga-koranen.se/koranen/surat/2/al-baqarah/sida/18
Citera
2026-06-12, 22:39
Medlem
jessewn372s avatar
Jag är för ett totalförbud för slöja som religiös symbol för alla under 15. Vid den åldern är de flesta flickor såpass mogna att de kan föra ett resonemang kring syfte, innebörd och konsekvens av att ha slöja eller inte, och kan välja själva.
Dessvärre innebär även detta en kontroll av hur flickor får klä sig, men i det stora tror jag ändå det skulle skydda fler än det skadar. Och samtidigt signalera till föräldrarna att det svenska samhället står på barnens sida.

I praktiken tror jag inte det kommer bli så svårt att skilja hedersflickorna från små påskkärringar.

De som är emot ett förbud hos barn kan gärna argumentera emot, efter att ha satt sig in ordentligt i ämnet, exempelvis genom att läsa denna rapport: https://www.barnombudsmannen.se/stallningstaganden/publikationer/det-var-som-att-leva-i-ett-fangelse.-jag-kunde-knappt-andas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in