Citat:
Ursprungligen postat av
MissAjDiHiDi
Tack.
Ja, nåt fishy är det allt.
Hade dom lyckats göra en spricka på skålen, så hade det blivit en ny syndaflod 🤔 Anser oxå att norrsken ser ut att vara nåt som rör sig i vatten. Samma när jag har lokaliserat några stjärnor å filmar med att zooma. Dom små prickarna ser mer ut som nåt som dansar å hoppar omkring i olika håll där uppe.
Grymt att höra 👍
Ja, helt klart, stjärnorna ser inte ut att vara samma typ av "lyse" som solen. Däremot så ser de synliga planeterna ut (ffa Venus/Aftonstjärnan) ut precis som stjärnor (fast dom vandrar sina egna banor).
Vad mer? Månen lyser av sig själv, det är inte solljus som reflekteras (den har ett vitare sken än solen vid fullmåne, och en spegel kan aldrig reflektera vitare än ljuskällan själv).
Och dessutom, vid sk "nymåne" så finns det inget mörkt "mån-klot" där. Vid nymåne är månen inte där alls.
Dessutom är månen genomskinlig, för det finns gott om tillfällen då man kan se stjärnor genom den icke synliga delen av månskäran. Även på dagtid så är den alltid ljusblå, som att himlens färg lyser igenom den på nåt sätt.
Sen kan man även diskutera om varför månen aldrig är bländande på dagtid, som den kan vara vid fullmåne. För personligen så tycker jag inte att en reflektion från solen (tex om någon bländar en med en spegel, sk "solkatt") blir mindre bländande bara för att det är fullt dagsljus runtomkring. Så varför skulle månen då bli en mycket sämre reflektor vid fullt solsken (jämfört med vid fullmåne)?
Dessutom är månens ljus kallt (till skillnad från solens strålning), för när det är fullmåne så är det kallare i månljuset än i månskuggan. Det finns gott om folk som har filmat detta och lagt upp på youtube, men själv tycker jag att temperaturskillnaden känns med ansiktet. Räcker att bara rikta det mot månen när det är fullmåne ibland. Dessutom är det alltid som kallast precis vid fullmåne, vilket också talar för att månljuset absolut inte värmer.
Och det här att månljuset är totalt annorlunda än solen, det visste man förr i tiden. Exempelvis så kan man torka kött i solen för att bevara det, medan köttet måste skyddas från månljuset eftersom det påskyndar förruttnelse.
Men idag är det inte meningen att vi skall använda våra egna ögon, eller tänka själva.
Därför är det trevligt att se att man inte är helt ensam, när man åtminstone försöker