Citat:
Jag syftar inte på var kamerorna påstås ha suttit, utan på att jag inte sett några närmare beskrivningar av hur de faktiskt såg ut. Att säga att det fanns kameror i vissa rum är en sak, men om någon sett dem regelbundet brukar man ofta kunna beskriva dem mer konkret.
Sedan är det väl också skillnad på att återge vad någon berättat i ett förhör och att det därmed är fastställt att det var så. Det är just sådana detaljer som domstolen har att värdera. Jag tycker bara att man ska vara försiktig med att behandla alla uppgifter i FUP som om de redan vore bevisade fakta.
Och i det citat du själv hänvisar till nämns rum och kök, men inget om några kameror på toaletten. Därför tycker jag att man ska vara noga med skillnaden mellan vad som faktiskt sagts i förhören och de slutsatser som sedan dras av andra i tråden.
Sedan är det väl också skillnad på att återge vad någon berättat i ett förhör och att det därmed är fastställt att det var så. Det är just sådana detaljer som domstolen har att värdera. Jag tycker bara att man ska vara försiktig med att behandla alla uppgifter i FUP som om de redan vore bevisade fakta.
Och i det citat du själv hänvisar till nämns rum och kök, men inget om några kameror på toaletten. Därför tycker jag att man ska vara noga med skillnaden mellan vad som faktiskt sagts i förhören och de slutsatser som sedan dras av andra i tråden.
Det var ju det du skrev, att det inte fanns beskrivningar av var kamerorna satt?
Gällande kameror på toalett så berättar ett barn:
FL = förundersökningsledare
MÄ = Målsägande
FL: Nej. Du gillade inte att gå på toaletten då?
MÄ: Nej.
FL: Vad var det som lös då?
MÄ: Det var kameran.
FL: Jaha. Vad var det för kamera då?
MÄ: Jag vet inte.
FL: Nej.
MÄ: Janne kunde styra över så skitläskigt.
FL: Jaha.
MÄ: Vet inte varför de satte dit det.
FL: Har du sett någonting som de har filmat med kamerorna någon gång?
MÄ: Allt.
FL: Har du sett det?
MÄ: Ja. De spelar in varenda dag.
FL: Vart ser man det då?
MÄ: På doms mobil.
FL: Jaha. Är det både på eller på vems mobil?
MÄ: Jannes, Nettans, Nanny, Joakims. Jonnas, Jonna, Filip. Det är ganska många som är
kopplade till en.
Där, bland annat, kom uppgift om kamera på toalett. Alla barnen berättar om kameraövervakning.