2026-06-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Jag syftar inte på var kamerorna påstås ha suttit, utan på att jag inte sett några närmare beskrivningar av hur de faktiskt såg ut. Att säga att det fanns kameror i vissa rum är en sak, men om någon sett dem regelbundet brukar man ofta kunna beskriva dem mer konkret.

Sedan är det väl också skillnad på att återge vad någon berättat i ett förhör och att det därmed är fastställt att det var så. Det är just sådana detaljer som domstolen har att värdera. Jag tycker bara att man ska vara försiktig med att behandla alla uppgifter i FUP som om de redan vore bevisade fakta.

Och i det citat du själv hänvisar till nämns rum och kök, men inget om några kameror på toaletten. Därför tycker jag att man ska vara noga med skillnaden mellan vad som faktiskt sagts i förhören och de slutsatser som sedan dras av andra i tråden.

Det var ju det du skrev, att det inte fanns beskrivningar av var kamerorna satt?

Gällande kameror på toalett så berättar ett barn:
FL = förundersökningsledare
MÄ = Målsägande

FL: Nej. Du gillade inte att gå på toaletten då?
MÄ: Nej.
FL: Vad var det som lös då?
MÄ: Det var kameran.
FL: Jaha. Vad var det för kamera då?
MÄ: Jag vet inte.
FL: Nej.
MÄ: Janne kunde styra över så skitläskigt.
FL: Jaha.
MÄ: Vet inte varför de satte dit det.
FL: Har du sett någonting som de har filmat med kamerorna någon gång?
MÄ: Allt.
FL: Har du sett det?
MÄ: Ja. De spelar in varenda dag.
FL: Vart ser man det då?
MÄ: På doms mobil.
FL: Jaha. Är det både på eller på vems mobil?
MÄ: Jannes, Nettans, Nanny, Joakims. Jonnas, Jonna, Filip. Det är ganska många som är
kopplade till en.

Där, bland annat, kom uppgift om kamera på toalett. Alla barnen berättar om kameraövervakning.
Citera
2026-06-12, 16:08
Medlem
Jag vill uppmana alla som vet något att ge sig in och skriva här. Låt inte tråden bli 1188686 sidor lång med oväsentligt gnabbande från Kaffedeckare, Katter och Misstag.
Fram med så mycket information som möjligt om de misstänkta barnplågarna.
I den inspelningen som till slut avslöjade skräckhemmet hörs ju Janne skrika du är psykopat- pat-pat som en jävla psykpatient till ett barn. Undrar vem det är som är psyko-pat-pat-pat egentligen

Men ja vi kan hoppas att radarparet, snart kända i diverse poddar och liknande som "skräckhemmet i Eksjö" får vård i fängelset.
Kanske kommer de ner på jorden lite. Jeanette kanske kan gå klart grundskolan på anstalten? Med tanke på hur hon skriver i sms till barnen så är hennes utbildningsnivå någonstans runt årskurs tre.
Citera
2026-06-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Som jag tidigare sagt: det är inget olagligt att ha kameror. Många har kameror som går igång vid larm.
När socialtjänsten hämtade barnen, tillsammans med polis (!), gjordes ingen husrannsakan.
Man kan ju föreställa sig ett scenario där det inte fanns tid att leta igenom huset, eller hur? De tog väl barnen och drog, gissningsvis.

Du fabulerar ju återigen med uppgifter. Det finns visst "tydliga uppgifter" om var i huset kamerorna satt.

Ett barn berättar: De har kameror på *och X rum och i köket
som vrider sig. Två kameror i köket, en på * och X rum. * vet inte varför de
har kameror men i köket finns godis. * förstår inte varför de har kamera på X och
* rum. Nettan har sagt att de har kameror överallt"

Att de har/ har haft kameror i hemmet och kunna övervaka vad som händer hemma är inget som är hemligt! Sönerna sålde dessa kameror och jag har själv blivit demonstrerad hur den fungerar och kunde se hemma hos fosterföräldrarnas hem vad som pågick!
Jan Åke skröt o sa hur bra dessa var och dessutom sålde de kameror som satt som dörrklocka. Ringde det på dörren så kunde du se vem det var! Konstigt att det läggs så mycket funderingar omkring dessa kameror. Inget förbjudet att ha och eftersom de sålde dessa så är det väl ganska naturligt! Däremot att övervaka barnen är inte ok! Dessa kameror är till att övervaka och skrämma för inbrott i första hand men kan missbrukas! Kamerorna är mycket diskreta och upptäcks inte direkt, det är meningen med dessa, därför upptäcks de inte spontant!

Jag håller fast vid det jag skrivet innan om denna familj! Ta en fundering till att deras umgänge blev mindre och mindre……….
Citera
2026-06-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno81
Att de har/ har haft kameror i hemmet och kunna övervaka vad som händer hemma är inget som är hemligt! Sönerna sålde dessa kameror och jag har själv blivit demonstrerad hur den fungerar och kunde se hemma hos fosterföräldrarnas hem vad som pågick!
Jan Åke skröt o sa hur bra dessa var och dessutom sålde de kameror som satt som dörrklocka. Ringde det på dörren så kunde du se vem det var! Konstigt att det läggs så mycket funderingar omkring dessa kameror. Inget förbjudet att ha och eftersom de sålde dessa så är det väl ganska naturligt! Däremot att övervaka barnen är inte ok! Dessa kameror är till att övervaka och skrämma för inbrott i första hand men kan missbrukas! Kamerorna är mycket diskreta och upptäcks inte direkt, det är meningen med dessa, därför upptäcks de inte spontant!

Jag håller fast vid det jag skrivet innan om denna familj! Ta en fundering till att deras umgänge blev mindre och mindre……….

Ja där har vi kanske förklaringen. Små, diskreta kameror.
Citera
2026-06-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cissiro
Du skrev att du bodde för långt bort för att åka till tingsrätten och läsa Fup, men du verkar tydligen veta vart sonen bodde när detta med övervakningen inträffade? Jag skrev aldrig om han bodde på landet eller i en storstad?

Jag syftade på att Eksjö är en mycket liten håla där troligtvis alla lantisar känner alla, eller åtminstone tror att de gör det för de hört talas om dom? Människor kan fantisera ihop helt otroliga saker, som det inte ligger ens en gnutta sanning i, vissa kan inte skilja på fantasi och verklighet och tror att det de tänker är rätt men så är det inte alltid?

Du har uppgett flera ggr att du hört saker från närstående som har insyn, utifrån det kan du inte garantera att det är sant, du kan absolut inte veta om de har fantiserat ihop det de sagt till dig eller om det är sanning och fakta, om du inte upplevt det själv eller hur?
Lantlivet måste va jobbigt, lyssna på allt skvaller om saker de hört, men inte själva upplevt och föra det vidare utan att ha en susning om det är sant och inte verkar de bry sig heller om det är sant eller ej?
Citera
2026-06-12, 17:37
Medlem
Citat:
Jag vill uppmana alla som vet något att ge sig in och skriva här. Låt inte tråden bli 1188686 sidor lång med oväsentligt gnabbande från Kaffedeckare, Katter och Misstag.
I den inspelningen som till slut avslöjade skräckhemmet hörs ju Janne skrika du är psykopat- pat-pat som en jävla psykpatient till ett barn. Undrar vem det är som är psyko-pat-pat-pat egentligen

Men ja vi kan hoppas att radarparet, snart kända i diverse poddar och liknande som "skräckhemmet i Eksjö" får vård i fängelset.
Kanske kommer de ner på jorden lite. Jeanette kanske kan gå klart grundskolan på anstalten? Med tanke på hur hon skriver i sms till barnen så är hennes utbildningsnivå någonstans runt årskurs tre.

Hur väl känner du de här vuxna flickorna? Kan du gå i god för att de är sunda empatiska och aldrig varken ljuger eller luras?
Jag tycker frågan är relevant eftersom du försvarar dom och anklagar ett vuxet par i 60-års åldern som bör vara rutinerade då de bör haft många barn med krångel i bagaget under åren?
Citera
2026-06-12, 18:27
Medlem
Citat:
Det var ju det du skrev, att det inte fanns beskrivningar av var kamerorna satt?

Gällande kameror på toalett så berättar ett barn:
FL = förundersökningsledare
MÄ = Målsägande

FL: Nej. Du gillade inte att gå på toaletten då?
MÄ: Nej.
FL: Vad var det som lös då?
MÄ: Det var kameran.
FL: Jaha. Vad var det för kamera då?
MÄ: Jag vet inte.
FL: Nej.
MÄ: Janne kunde styra över så skitläskigt.
FL: Jaha.
MÄ: Vet inte varför de satte dit det.
FL: Har du sett någonting som de har filmat med kamerorna någon gång?
MÄ: Allt.
FL: Har du sett det?
MÄ: Ja. De spelar in varenda dag.
FL: Vart ser man det då?
MÄ: På doms mobil.
FL: Jaha. Är det både på eller på vems mobil?
MÄ: Jannes, Nettans, Nanny, Joakims. Jonnas, Jonna, Filip. Det är ganska många som är
kopplade till en.

Där, bland annat, kom uppgift om kamera på toalett. Alla barnen berättar om kameraövervakning.

Visade de upp allt i sina telefoner som de filmat med kamerorna? Det låter så sanslöst galet..att nu undrar jag; i vilket syfte skulle de för det första filma barnen såhär varenda dag i flera år? Och vad är syftet i så fall att visa allt för flickorna, som de filmat? Och detta skulle pågått under hur lång tid? Flera år varje dag?
Betyder det att de dagligen, året om tittade på dessa filmer, eftersom svaret var att barnet sett allt?

Vad ska man tänka om det här?
Citera
2026-06-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno81

Barn med krångel i bagaget kräver förstås både tid och kraft det inser nog de flesta, men varför blev deras umgänge mindre och mindre? Hade de så fullt upp hemma med barnen att de inte hade tid för ett eget liv alls?
Citera
2026-06-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Visade de upp allt i sina telefoner som de filmat med kamerorna? Det låter så sanslöst galet..att nu undrar jag; i vilket syfte skulle de för det första filma barnen såhär varenda dag i flera år? Och vad är syftet i så fall att visa allt för flickorna, som de filmat? Och detta skulle pågått under hur lång tid? Flera år varje dag?
Betyder det att de dagligen, året om tittade på dessa filmer, eftersom svaret var att barnet sett allt?

Vad ska man tänka om det här?

Hon menar att hon sett på deras tfner stt hemmet övervakas. Jag vet inte i vilken omfattning saker spelades och/eller även sparades.
Om man tror på flickorna är ju inte syftet så svårt att förstå: det har varit bråk, skäll, regler bestraffningar osv. De har övervakat hemmet för att se hur barnen sköter sig.
Citera
2026-06-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Hur väl känner du de här vuxna flickorna? Kan du gå i god för att de är sunda empatiska och aldrig varken ljuger eller luras?
Jag tycker frågan är relevant eftersom du försvarar dom och anklagar ett vuxet par i 60-års åldern som bör vara rutinerade då de bör haft många barn med krångel i bagaget under åren?

Suck. Jag har läst Fupen och utifrån det dragit slutsatsen att detta är skräpmänniskor.
Det är inte jag som anklagar.
Det är en ÅKLAGARE som åtalat dessa människor för fruktansvärda brott mot några av samhällets svagaste individer. Fosterhemsbarn.
Barn som inte har några biologiska föräldrar som skyddar dem. Som är ensamma i världen. Som samhället har tagit på sig ansvaret för.
Dessa barn har Jeanette och Jan Åke misshandlat psykiskt och fysiskt. Övervakat. Låst in. Förhindrar att gå på toaletten.
Osv osv.
Citera
2026-06-12, 19:17
Medlem
Citat:

Är du kunnig i ämnet psykopati och har god erfarenhet i ämnet?
Du är väl medveten om att det är något man föds med? Är det troligt att en psykopat skulle kunna leva ihop med någon i så många år, skaffa flera barn med samma partner och ta hand om andras barn, hinna bli över 60 år och sen plötsligt kallar du denna person psykopat och ingen skulle upptäckt detta tidigare?

Jag undrar när du ska komma ner på jorden?
Citera
2026-06-12, 19:21
Medlem
Citat:
Hon menar att hon sett på deras tfner stt hemmet övervakas. Jag vet inte i vilken omfattning saker spelades och/eller även sparades.
Om man tror på flickorna är ju inte syftet så svårt att förstå: det har varit bråk, skäll, regler bestraffningar osv. De har övervakat hemmet för att se hur barnen sköter sig.

Varför har det varit bråk skäll regler och bestraffningar? Är det möjligt att fosterbarnen haft så fasligt mycket krångel i sitt bagage att de varit så förfärligt besvärliga? Är det så jag ska tolka det du skrivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in