Citat:
Ursprungligen postat av
Kleiner
Okeeej...så hur gör man? Vad ska man ladda ner?
Kan du förklara steg för steg.....
Du får ha överseende med eventiuella fel i min förklaring men du frågade så snällt, min tekniska förmåga är dock så låg att det är ett under att jag får igång en microvågsmaskin.
VPN står för "Virtual Private Network" som förkortas "VPN" och där din privata internetadress ersätts med en anonym, och det finns servers i många länder.
Jag antar att din IP adress visar staden du bor, om du kollar här tex:
https://whoer.net/ medan det för mig står Country: Albania (AL) Region: Tirana -- trots att jag befinner mig i Skandinavien. Eller i andra ord: Voila! Reklamen på YouTube är helt borta! Fantastiskt! 😉
Varför är detta med VPN ens en sak som finns då?
Förutom få bort den sinnessjukt störiga reklamen på YouTube? Jag vet faktiskt inte.
Du får mer anonymitet är vad jag vet, och det marknadsförs ofta med att man kan se Amerikanska Netflix genom att ställa in VPN på en server någonstans i USA.
Jag skaffade det faktiskt för väääldigt länge sedan då "jag" var bannad från Flashback från den första lägenheten jag flyttade till en gång i tiden, troligen han som hyrde innan mig som inte skött sig och blivit ip-bannad av modsen och så flyttar folk och världen rullar på liksom.
Jag har bara behållit VPN sedan, jag vet inte ens varför.
Jag använder ExpressVPN och de är ganska dyra och dessutom utvecklade i Israel (så jag ska byta men man kan testa en månad gratis.
här är en länk om du vill testa men de lär finnas hundratals bättre alternativ än de jag använder.
Här är en länk till artikel med någon form av tekniknissar som testat billigaste VPN på marknaden för 2026
PC Mag: The Best Cheap VPNs for 2026
Det är galet enkelt att använda, tom. jag klarar av det.
Slippa reklamen på YouTube är guld värt.