2026-06-12, 15:49
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hm…
Birgittasystrarna i Vadstena. Man ser dem ute regelbundet.
Ska de undantas?
Likhet inför lagen?
Nej,jag tycker inte det hör hemma i sverige heller men nu är det ju inte många som klär sig som nunnor så jag ser det som ett ickeproblem
Citera
2026-06-12, 15:51
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Nja. De har en rankning. Muslimer kommer före kvinnor.
Ja,misstänkte det. Det utvalda folket behöver inte oroa sig för vänstern
Citera
2026-06-12, 15:53
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Feministiskt initiativ är kommunister. Som alla kommunistiska rörelser så försöker man förklä sig i hjärtefrågor som till ytan ser bra ut.

Kommunister går hand i hand med Islamister, så nått slöjförbud är det inte frågan om. De är bästa vänner med Islam, då Islam håller på att störta västvärlden och möjliggör för kommunisternas revolution.
Smartaste svaret jag har fått angående detta,tack.
Citera
2026-06-12, 16:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag är svensk och vill inte ha islam isverige😂
Du kanske hade velat bo i saudiarabien där kvinnor har mindre rättigheter? Sverige verkar inte vara din plats

Du är inte svensk och du har samma idéer som islam. I Sverige väljer var och en hur de vill klä sig och det är inte som i ditt lands föreställningsvärld ett råd av mullor eller riksdagsmän som bestämmer det.

Du vill precis som mullorna ta ifrån enskilda människor den rätten under förespegling att du därmed räddar dem från sig själva och omgivningens förtryck att klä sig eller inte klä sig på ett visst sätt.

Det är du och dina likar som vill ta ifrån människor deras rättigheter. Det är en fullständig och genomskinlig lögn att man värnar om människors rättigheter genom att ta ifrån dem rätten att klä sig som de själva vill.
Citera
2026-06-12, 16:36
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Olaga tvång är redan ett brott, så kontakta polisen vid misstanke. Vill du ha moralpoliser på stan som kontrollerar folks klädsel?

Det finns redan, vare sig vi vill eller inte.
Citera
2026-06-12, 16:38
Medlem
Jag har svårt att tänka mig något enfaldigare än ha förbud mot vissa plagg som prioriterad politisk fråga. De kan väl passa på att förbjuda keps inomhus och långbyxor på okonfirmerade gossar när de ändå är på gång.

Dessutom är slöja i olika utföranden ett tidlöst stuk som rockas av riviga fruntimmer i alla möjliga sammanhang. Tänk tex häxor/påskkärringar, ryska babushkor, västerländska butchflator, krösa maja i emil i lönneberga m.m Det är här för att stanna.
Citera
2026-06-12, 16:47
Medlem
Mikail Yüksel, partiledare för partiet Nyans gick nyligen ut och sa: "SD - utmana inte vårt tålamod!".

Det är såhär muslimer fungerar. Våld och hot är deras enda argument.
Citera
2026-06-12, 16:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du bör rimligen inse att just SD är fel parti att gå fram med ett sådant förslag. Det har under partiets hela historia funnits starka interna krav på att förbjuda omskärelse men under Åkesson har man insett att ett sådant förslag bara skulle motverka partiets normaliseringsprocess. Möjligen skulle man kunna dra ett streck vid år 0 och förbjuda ceremonin för alla religioner som uppstod senare än så.

Om SD verkligen ville bekämpa politisk islam och islams utbredning i Sverige skulle det vara den effektivaste åtgärden att förbjuda omskärelse, dvs könsstympning av pojkar. Istället för att syssla med tramset och den kosmetiska åtgärden att förbjuda slöja, ett förbud som också står i direkt strid med svenska värderingar.

Det skulle med råge uppväga negativa konsekvenser gällande ”normaliseringsprocessen”.

Jag förstår den ställning omskärelsen har inom judendomen och den långa traditionen om ett förbund med Gud som ligger bakom och att det har varit viktigt för judarna som folk, speciellt i ljuset av en fientlig omgivning. Men det är fortfande en motbjudande och barbarisk sed som står i flagrant motsättning till individens rättigheter och därmed också i strid med judiska intellektuella traditioner som just lett till ett betonande av rättigheter för individer och minoriteter som tillhör det bästa inom judendomen.

Att förbjuda könsstympning av barn är rätt i en modern och demokratisk stat som värnar individens rätt och därför bör det göras och SD arbeta starkt för det. Att förbjuda människor att bära klädesplagg de vill bära med hänvisning att man vet bättre än de själva vad som är bra för dem är fel i en modern och demokratisk stat som värnar individens rätt och bör därför inte göras och SD inte arbeta för.

Judar i västliga länder i allmänhet som inte tillhör de fantastiska och ortodoxa är vettiga människor som efter ett initialt motstånd som en eftersläpning av traditioner som de ser som viktiga att värna kommer att inse att det är orimligt att könsstympa individer utan att de gett tillåtelse till det. Det går att ersätta den faktiska omskärelsen med en symbolisk omskärelse. Islam i den form många här säger sig vilja bekämpa kommer att ha svårare med det.

SD skjuter sig själva ordentligt i foten genom tokförslaget om slöja när det finns en lågt hängande frukt i form av könsstympning av barn som både är mycket effektivt och mycket rätt.
Citera
2026-06-12, 16:49
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag har svårt att tänka mig något enfaldigare än ha förbud mot vissa plagg som prioriterad politisk fråga. De kan väl passa på att förbjuda keps inomhus och långbyxor på okonfirmerade gossar när de ändå är på gång.

Dessutom är slöja i olika utföranden ett tidlöst stuk som rockas av riviga fruntimmer i alla möjliga sammanhang. Tänk tex häxor/påskkärringar, ryska babushkor, västerländska butchflator, krösa maja i emil i lönneberga m.m Det är här för att stanna.

Keps inomhus är fånigt. Hijab är Sharia.
Citera
2026-06-12, 16:52
Medlem
Så, ni som tänker gifta er får passa på innan de sjösätter den lagen.
Ska ändå bli skönt att slippa se nunnorna i Vadstena när man är där.
Citera
2026-06-12, 16:58
Medlem
Mr1931s avatar
Skippa slöjförbudet och gå direkt på utvisning istället. Vill bevisligen inte assimileras ändå.
Citera
2026-06-12, 17:01
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Blir de fria när de sätts i fängelse pga sin klädsel? 🤔

Om jag skapar en religion där jag som man enligt mina traditioner måste gå naken och veva min kuk framför dagisbarn...

Blir jag då fri om jag ska sättas i fängelse för det?

Samma resonemang där från dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in