Fel fel fel fel!
En bilmotor tål i regel 10 - 30 minuter utan olja.
Teknikens Värld har för länge sedan gjort prov, som jag inte minns exakt.
I ena fallet tog man 2 FIAT.
Slog i STP eller liknande i den ena FIATen och körde den ett tag.
Därefter tappade man ur motoroljan och körde båda bilarna till motorerna pajade.
Den med tillsatsmedel i motoroljan gick längst.
Nästan dubbelt så långt som den utan "medel" i oljan.
Rörde sig om många mil.
I det andra fallet tog man en Ford och en Honda samt en vars fabrikat jag inte minns - kanske FIAT.
Man dränerade de tre bilarnas motorer på motorolja och kylvätska.
Motorerna startades och en stor sten placerades på gaspedalen.
FIATen skar efter närmare en kvarts timma.
FORDen gick betydligt längre.
Hondan vet man inte - testet avslutades av tidsbrist.
På nätet har jag sett hur tullen i USA skrotar flera nya Land Rover Defender som hade smugglats in olagligt i landet och därför skulle skrotas.
I USA räknas bilen som skrot om motorn är varaktigt förstörd.
Dom här nya Land Rover Defender-bilarnas motorer dränerades på motorolja och kylvätska samt kördes på toppvarv tills de skar.
Själv tillämpar jag, sedan jag hade flera Citroen GS och GSA, vilka har oljefiltret ovanpå motorn, Citroenverkstadens rekommendation att tappa ur oljan och sedan köra motorn tills oljetryckslampan tänds.
Vad vinner man med detta?
Jo att oljefiltret töms så man slipper större delen av slabbet med oljan från filtret.
Sedan Citroentiden tillämpar jag denna metod och har så gjort sedan början på 1970-talet utan incidenter.
Så ditt - blacklodge77 - påstående kan inte vara hämtat från verkligheten, utan att du lider av Mynchenhausensyndromet.
