2026-06-11, 23:40
  #37
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiinis
Har börjat skriva och prata i telefon med en kille som jag tycker är intressant. Jag tycker han ser bra ut och tyckte han hade en intressant profil så det var jag som tog kontakt med honom från början. Nu har vi pratat i telefon ett par gånger och skulle setts i helgen men jag avbokade för fick panik. Alltså han är ju egentligen "för bra" för mig. Han sa på telefon att jag verkar som en härlig person, men det är jag INTE. Och går vi på dejt så kommer han märka att jag inte är det. Så därför fick jag panik och avbokade. Nu har vi knappt hörts den här veckan, och jag tycker det är så skönt! Livrädd för att han frågar ut mig på dejt igen, men det kommer han troligtvis inte göra, tror han tänker att bollen ligger hos mig nu.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag fråga ut honom på dejt, eller ska jag skippa honom och gå vidare. Han är som sagt egentligen för bra för mig, ser bra ut, verkar populär, har vänner och fritidsintressen och så. Verkar liksom ha ett liv till skillnad från mig och det kommer han märka på dejten och sen inte vilja träffa mig igen ändå. Kanske bara gå vidare helt enkelt?

Men du... Nu måste du stanna upp lite och förstå vad som händer i dig.

Det du sysslar med är ett ganska tydligt undvikandemönster + ett hårt självsabotage, inte rimliga dejting-funderingar. Främst verkar du vara verkligt obekväm med tanken på att bli sedd av en annan. (Kolla upp "Fear of being seen")

Det som märks tydligast är att du redan har börjat avvisa dig själv åt honom: “Om jag själv förstör det här innan han får chansen att upptäcka mig, slipper jag smärtan av att bli bortvald.” Ett klassiskt försvarsbeteende...som "skyddar" dig från verklig kontakt och närhet, men inte ifrån effekterna av denna uteblivna kontakt och närhet - ensamhet och lidandet som ligger i att undvika verklig connection.

Du idealiserar honom. Han är snygg, populär, har vänner, fritidsintressen, “ett liv”. Genom det gör honom till någon slags domare i ditt huvud, inte en människa du ska träffa. Du är också väldigt skillad i att nedvärdera dig själv....och redogör för din dissiga inre dialog “jag är inte härlig”, “inte tillräckligt snygg”, “måste gå ner 5 kg”. Det är självförakt, inte självkännedom. Du lurar också dig själv när du gör negativa antaganden kring hans sida i detta: “nu har han tappat intresset”, “han kommer märka”, “han kommer tröttna”. Det är liksom dina rädslor, absolut inte fakta.

Och gumman, nu har du även "lyckats" skapa en självuppfyllande profetia. Du avbokar, drar dig undan och hörs knappt...och sedan tolkar du distansen som bevis på att han (!) har tappat intresset. Trots att det ju är DU som ordnat att en distans smugit sig in...!

När du skriver “Det känns som att jag alltid måste vara härlig annars kommer han tröttna.” hörs din relationella grundskräck: jag får inte vara vanlig, trött, osäker, lite tom, mänsklig, då blir jag lämnad. Du verkar tro att du måste prestera en personlighet för att vara dejtbar. Det är extremt utmattande och det gör autentisk närhet nästan omöjlig, eftersom närhet kräver att man till slut slutar spela charader.

Din “gå vidare”-idé är inte mogen acceptans. Det låter mer som flykt förklädd till realism. Du säger “det är nog för sent” för att slippa göra det äkta och sårbara: ta ansvar, visa intresse och riskera ett nej.

Vill du låta din skam och din otrygghet styra ditt dejtingliv igen? Om inte, bör du skriva nått enkelt utan drama, typ “Jag blev nervös och drog mig undan lite, men jag vill gärna ses om du fortfarande har lust.”

Det är vuxet, inte för mycket och inte heller självutplånande.
Det ger honom möjlighet att svara ja eller nej.
Citera
2026-06-12, 00:28
  #38
Medlem
Onanikrems avatar
För bra för att verka sant, då är det vanligen inte sant.
Kör på en dejt eller två, men ha backupplan ifall han skulle vara en serievåldtäktsstyckmördare.
Du har kompisar som vet var du är och kan tracka dig via telefon så du inte hittas nergrävd någonstans.

Han är säkert ett creep, men det får du aldrig veta innan du testat.
Citera
2026-06-12, 03:43
  #39
Medlem
Capryllics avatar
Det var nog lika bra, så han slapp slösa sin tid på dig.
Citera
2026-06-12, 06:34
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Varför håller du på såhär?

Är du säker på att du verkligen vill träffa någon? Sist undrade du varför alla slutade höra av sig och nu avfärdar du någon du tycker om för att du inte tycker att du är tillräckligt bra. Om han nu ville träffa dig så är det ju jättedumt att dissa honom för att du tror att han inte kommer tycka om dig eller ditt liv? Han kanske kan hjälpa dig få ett bättre liv? Be om ursäkt och säg att du fegade ur och är nervös. Är han reko så kommer han tycka att du är gullig och vilja gå på dejt, är han sur/dum och omogen så var det väl lika bra att inte träffa honom.

Gillar när folk ger kloka svar.
Citera
2026-06-12, 08:36
  #41
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Känner du TS och där du fått vetskap om att hon beter sig illa mot omgivningen?

Konkret med omgivningen menar jag den kille hon skulle träffa men även högst troligen mot andra också då hon beskriver hur hon är som person. Personer som är så osäkra som TS skapar mer osäkerhet i sin omgivning. Inom dejting är det särskilt allvarligt då framförallt män kan råka mycket illa ut om vi felbedömer en person och/eller om en person "ångrar sig efteråt" eller inte vågade säga nej.

Lägg därtill att ge sig ut i dejtingsvängen utan att vara i någorlunda skick själv, det är direkt oseriöst. Tror inte att TS är en dålig människa medvetet men hon saknar självinsikt och har tydliga egoistiska drag, annars skulle man inte bete sig så som hon gör. Hon skulle fixa till sig själv först.

Ett litet tips är att läsa hennes andra trådar och vad som står där. Då får du lite mer kontext.

// CC
__________________
Senast redigerad av CC75 2026-06-12 kl. 08:38.
Citera
2026-06-12, 08:58
  #42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Konkret med omgivningen menar jag den kille hon skulle träffa men även högst troligen mot andra också då hon beskriver hur hon är som person. Personer som är så osäkra som TS skapar mer osäkerhet i sin omgivning. Inom dejting är det särskilt allvarligt då framförallt män kan råka mycket illa ut om vi felbedömer en person och/eller om en person "ångrar sig efteråt" eller inte vågade säga nej.

Lägg därtill att ge sig ut i dejtingsvängen utan att vara i någorlunda skick själv, det är direkt oseriöst. Tror inte att TS är en dålig människa medvetet men hon saknar självinsikt och har tydliga egoistiska drag, annars skulle man inte bete sig så som hon gör. Hon skulle fixa till sig själv först.

Ett litet tips är att läsa hennes andra trådar och vad som står där. Då får du lite mer kontext.

// CC
Har lite svårt att se vad du menar men det beror nog på att jag alltid är tydlig om jag inte vill vara nära någon i en dejting-situation.
I vissa fall där man har att göra med någon som inte är mentalt frisk får man spela sina kort rätt så att han inte skadar en längre fram efter att fått nobben.
Hade en sådan dejt som körde hem till mig efter att ha ringt närmare 30 gånger efter dejten. När jag inte svarade så körde personen hem till mig och skrev sms ”gissa var jag är”.
Sådana creeps kan bli skogstokiga om man bara säger ”dra åt helvete”.

Orkar inte kolla TS andra trådar.
Jag anser att man inte måste vara i ett speciellt ”skick” för att dejta.
Vi är här och nu. Ta det eller träffa någon annan.
Citera
2026-06-12, 09:08
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Men du... Nu måste du stanna upp lite och förstå vad som händer i dig.

Det du sysslar med är ett ganska tydligt undvikandemönster + ett hårt självsabotage, inte rimliga dejting-funderingar. Främst verkar du vara verkligt obekväm med tanken på att bli sedd av en annan. (Kolla upp "Fear of being seen")

Det som märks tydligast är att du redan har börjat avvisa dig själv åt honom: “Om jag själv förstör det här innan han får chansen att upptäcka mig, slipper jag smärtan av att bli bortvald.” Ett klassiskt försvarsbeteende...som "skyddar" dig från verklig kontakt och närhet, men inte ifrån effekterna av denna uteblivna kontakt och närhet - ensamhet och lidandet som ligger i att undvika verklig connection.

Du idealiserar honom. Han är snygg, populär, har vänner, fritidsintressen, “ett liv”. Genom det gör honom till någon slags domare i ditt huvud, inte en människa du ska träffa. Du är också väldigt skillad i att nedvärdera dig själv....och redogör för din dissiga inre dialog “jag är inte härlig”, “inte tillräckligt snygg”, “måste gå ner 5 kg”. Det är självförakt, inte självkännedom. Du lurar också dig själv när du gör negativa antaganden kring hans sida i detta: “nu har han tappat intresset”, “han kommer märka”, “han kommer tröttna”. Det är liksom dina rädslor, absolut inte fakta.

Och gumman, nu har du även "lyckats" skapa en självuppfyllande profetia. Du avbokar, drar dig undan och hörs knappt...och sedan tolkar du distansen som bevis på att han (!) har tappat intresset. Trots att det ju är DU som ordnat att en distans smugit sig in...!

När du skriver “Det känns som att jag alltid måste vara härlig annars kommer han tröttna.” hörs din relationella grundskräck: jag får inte vara vanlig, trött, osäker, lite tom, mänsklig, då blir jag lämnad. Du verkar tro att du måste prestera en personlighet för att vara dejtbar. Det är extremt utmattande och det gör autentisk närhet nästan omöjlig, eftersom närhet kräver att man till slut slutar spela charader.

Din “gå vidare”-idé är inte mogen acceptans. Det låter mer som flykt förklädd till realism. Du säger “det är nog för sent” för att slippa göra det äkta och sårbara: ta ansvar, visa intresse och riskera ett nej.

Vill du låta din skam och din otrygghet styra ditt dejtingliv igen? Om inte, bör du skriva nått enkelt utan drama, typ “Jag blev nervös och drog mig undan lite, men jag vill gärna ses om du fortfarande har lust.”

Det är vuxet, inte för mycket och inte heller självutplånande.
Det ger honom möjlighet att svara ja eller nej.

Tack för långt och fint svar!

Jag förstår vad du menar, men jag skickade ett mess i måndags som han ännu inte svarat något på så ja han är inte intresserad längre. Jag gjorde fel denna gång, men det finns ju tusentals fler killar därute så jag får tänka på detta och försöka att inte göra samma misstag igen helt enkelt.

Men ja, känslan av att inte duga är inte så rolig, därför brukar jag ofta träffa killar som jag inte är så intresserad av. Då känns det mer som att träffa en vän och det blir lättare för mig. Så det är ju något att tänka på framöver med.

Tack återigen för långt svar
Citera
2026-06-12, 10:09
  #44
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Har lite svårt att se vad du menar men det beror nog på att jag alltid är tydlig om jag inte vill vara nära någon i en dejting-situation.
I vissa fall där man har att göra med någon som inte är mentalt frisk får man spela sina kort rätt så att han inte skadar en längre fram efter att fått nobben.
Hade en sådan dejt som körde hem till mig efter att ha ringt närmare 30 gånger efter dejten. När jag inte svarade så körde personen hem till mig och skrev sms ”gissa var jag är”.
Sådana creeps kan bli skogstokiga om man bara säger ”dra åt helvete”.

Orkar inte kolla TS andra trådar.
Jag anser att man inte måste vara i ett speciellt ”skick” för att dejta.
Vi är här och nu. Ta det eller träffa någon annan.

Beklagar din dåliga erfarenhet Skriftbyte. Det är ett skitstövelbeteende att göra så som du beskrev att han gjorde och ja, tyvärr, en del män är inte friska de heller...

Bra att du är tydlig. Vi män uppskattar sådant och de flesta vill jag påstå respekterar det också men tyvärr finns även undantag som du bl.a. beskrev ovan.

Man behöver inte vara perfekt för att dejta men det finns gränser anser jag när man inte ska göra det. Alltför många människor (kvinnor som män), letar efter någon som ska "hjälpa" en, som ska "fixa till" en. Fylla ett känslomässigt "hål" etc. Man tror att "någon annan" är lösningen på ens problem i livet. Jag kan tycka att det är både oseriöst, hemskt t.o.m. elakt att utsätta en annan människa för det.

All förståelse att du inte orkar läsa TS tidigare trådar. Det som står däri ger dock lite kontext till mitt svar till henne i denna tråd.

// CC
Citera
2026-06-12, 14:19
  #45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Beklagar din dåliga erfarenhet Skriftbyte. Det är ett skitstövelbeteende att göra så som du beskrev att han gjorde och ja, tyvärr, en del män är inte friska de heller...

Bra att du är tydlig. Vi män uppskattar sådant och de flesta vill jag påstå respekterar det också men tyvärr finns även undantag som du bl.a. beskrev ovan.

Man behöver inte vara perfekt för att dejta men det finns gränser anser jag när man inte ska göra det. Alltför många människor (kvinnor som män), letar efter någon som ska "hjälpa" en, som ska "fixa till" en. Fylla ett känslomässigt "hål" etc. Man tror att "någon annan" är lösningen på ens problem i livet. Jag kan tycka att det är både oseriöst, hemskt t.o.m. elakt att utsätta en annan människa för det.

All förståelse att du inte orkar läsa TS tidigare trådar. Det som står däri ger dock lite kontext till mitt svar till henne i denna tråd.

// CC
I alla mina relationer är det tyvärr jag som blivit ”hjälparen” på ett eller flera olika sätt.
Jag är så förbannat trött på det. Så jag håller med dig fullt ut med den biten.
Vill ändå påpeka att det är skillnad på att kunna komplettera varandras svagheter kontra att suga energin ur en annan människa eller ännu värre - livnära sig på personen.
Citera
2026-06-12, 14:33
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
I alla mina relationer är det tyvärr jag som blivit ”hjälparen” på ett eller flera olika sätt.
Jag är så förbannat trött på det. Så jag håller med dig fullt ut med den biten.
Vill ändå påpeka att det är skillnad på att kunna komplettera varandras svagheter kontra att suga energin ur en annan människa eller ännu värre - livnära sig på personen.
Jag skulle vilja påstå att när både tillit och kommunikationen fungerar, det är då som olikheter kan komplettera istället för att krocka.

Ett litet exempel. Min farfar var mycket morgonpigg, satt i köket fem på morgonen och önskade att tidningen kunde komma tidigare. Somnade sittandes i soffan framför TVn, farmor knuffades till honom; sov inte gubbe! Farmor var motsatsen. Men så var de uppväxt under en tid när man fortfarande var tvugna att elda i spisen. Var klockrent i sommarstugan då jag var liten. Farmor eldade till sent på natten och farfar hade redan sett till att stugan blev varm på morgonen. De var tillsammans i över 60 år, tills döden skilde dem åt.
Citera
2026-06-12, 14:54
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Men du... Nu måste du stanna upp lite och förstå vad som händer i dig.

Det du sysslar med är ett ganska tydligt undvikandemönster + ett hårt självsabotage, inte rimliga dejting-funderingar. Främst verkar du vara verkligt obekväm med tanken på att bli sedd av en annan. (Kolla upp "Fear of being seen")

Det som märks tydligast är att du redan har börjat avvisa dig själv åt honom: “Om jag själv förstör det här innan han får chansen att upptäcka mig, slipper jag smärtan av att bli bortvald.” Ett klassiskt försvarsbeteende...som "skyddar" dig från verklig kontakt och närhet, men inte ifrån effekterna av denna uteblivna kontakt och närhet - ensamhet och lidandet som ligger i att undvika verklig connection.

Du idealiserar honom. Han är snygg, populär, har vänner, fritidsintressen, “ett liv”. Genom det gör honom till någon slags domare i ditt huvud, inte en människa du ska träffa. Du är också väldigt skillad i att nedvärdera dig själv....och redogör för din dissiga inre dialog “jag är inte härlig”, “inte tillräckligt snygg”, “måste gå ner 5 kg”. Det är självförakt, inte självkännedom. Du lurar också dig själv när du gör negativa antaganden kring hans sida i detta: “nu har han tappat intresset”, “han kommer märka”, “han kommer tröttna”. Det är liksom dina rädslor, absolut inte fakta.

Och gumman, nu har du även "lyckats" skapa en självuppfyllande profetia. Du avbokar, drar dig undan och hörs knappt...och sedan tolkar du distansen som bevis på att han (!) har tappat intresset. Trots att det ju är DU som ordnat att en distans smugit sig in...!

När du skriver “Det känns som att jag alltid måste vara härlig annars kommer han tröttna.” hörs din relationella grundskräck: jag får inte vara vanlig, trött, osäker, lite tom, mänsklig, då blir jag lämnad. Du verkar tro att du måste prestera en personlighet för att vara dejtbar. Det är extremt utmattande och det gör autentisk närhet nästan omöjlig, eftersom närhet kräver att man till slut slutar spela charader.

Din “gå vidare”-idé är inte mogen acceptans. Det låter mer som flykt förklädd till realism. Du säger “det är nog för sent” för att slippa göra det äkta och sårbara: ta ansvar, visa intresse och riskera ett nej.

Vill du låta din skam och din otrygghet styra ditt dejtingliv igen? Om inte, bör du skriva nått enkelt utan drama, typ “Jag blev nervös och drog mig undan lite, men jag vill gärna ses om du fortfarande har lust.”

Det är vuxet, inte för mycket och inte heller självutplånande.
Det ger honom möjlighet att svara ja eller nej.
Till TS, ta till dig av det citerade ovan, extremt bra skrivet av A.E. Tänk på att våra känslor är just det, våra egna! Mardrömmar är inte mer sanna än visioner om något gott. Handlingarna baserade på de tu skiljer sig dock starkt.
Citera
2026-06-12, 15:35
  #48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jag skulle vilja påstå att när både tillit och kommunikationen fungerar, det är då som olikheter kan komplettera istället för att krocka.

Ett litet exempel. Min farfar var mycket morgonpigg, satt i köket fem på morgonen och önskade att tidningen kunde komma tidigare. Somnade sittandes i soffan framför TVn, farmor knuffades till honom; sov inte gubbe! Farmor var motsatsen. Men så var de uppväxt under en tid när man fortfarande var tvugna att elda i spisen. Var klockrent i sommarstugan då jag var liten. Farmor eldade till sent på natten och farfar hade redan sett till att stugan blev varm på morgonen. De var tillsammans i över 60 år, tills döden skilde dem åt.
Haha sov inte gubbe…
Sådana saker är ju petitesser om allt annat funkar. Står man inte ut med att folk har sina olikheter kan man ju dejta sig själv istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in