2026-06-12, 14:30
Medlem
Tja,

Jag har ett svagt romantiskt intresse för en av mina kompisar. Tycker att hon är underbar på många sätt och vis, men vi är som sagt nära kompisar. Jag gjorde lite försök på avancemang tidigare i år (ganska diskret), hon avfärdade ganska tydligt med att säga att hon lagt all dejting på is och inte intresserad av att träffa någon. Vilket är helt rimligt eftersom det har varit mycket annat i en ganska lång period, även för mig.

Jag hamnade i en liknande situation för några år sen, men detta är annorlunda. Min före detta kompis pratade inte med mig på ca 3-4 månader och upplevdes obekväm i min närvaro lång tid efteråt. Kändes inte bra och lärde mig utifrån det att inte vara för impulsiv i sådana här situationer.

Min nuvarande kompis beter sig annorlunda. Hon verkar fortfarande uppskatta mitt sällskap ibland iallafall Det är mest i större grupper hon mer eller mindre försöker ignorera mig så mycket som möjligt, vet inte varför. I vissa mindre grupper eller om vi är ensamma en liten stund verkar det som hon genuint gillar mig.

Nu till dilemmat; Vi är som sagt nära kompisar och jag uppskattar vår vänskapsrelation. Dessutom är det en annan kille som är intresserad av henne. Och utåt sett verkar det som hon gillar honom också (ger han mycket uppmärksamhet i större sällskap o.s.v). Som sagt hon har betett sig lite annorlunda mot mig till och från, vill inte gå in på för mycket detaljer. Vad säger ni, är det värt att utforska? Eller ska jag bevara min vänskapsrelation och börja med nätdejting istället?
Citera
2026-06-12, 14:34
Avstängd
Du låter som en friendzone-kille som vill mer än vad tjejen vill.
Citera
2026-06-12, 14:35
Medlem
Eurodiscos avatar
Orkade inte läsa allt men Det kan bara du avgöra. Men känns det bra så kan du ju utforska möjligheterna och se vart det leder eller så är du en sådan kille som tjejerna vill vara vän med men inte dejta
Senast redigerad av Eurodisco 2026-06-12 kl. 14:38.
Citera
2026-06-12, 14:36
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Ge upp. Hon är helt klart inte intresserad.
Citera
2026-06-12, 14:38
Avstängd
Får mig att tänka på låten Vara vänner med Jacob Hellman:

Det är när du tystnat ett
tag det är när du tittar
på mig jag måste tänka mig för
Ibland önskar jag att du
inte såg ut som du gör

För bara, vara vara vänner och
tala om allt vi kan väl tala om allt
men vi ska bara, bara vara vänner
Citera
2026-06-12, 14:39
Medlem
Knasibass avatar
Om hon ville ha dig så hade hon tagit dig redan.
Citera
2026-06-12, 14:40
Avstängd
Connykrims avatar
Hon har ju redan nekat dig, är du trög eller?

Du kan ju försöka om du vill riskera att hon skiter i dig som din andra vän.

Varför hon ignorerar dig i större grupp är för hon snackar skit om dig till de andra så de vet om allt.
Citera
2026-06-12, 14:40
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjakt23
Tja,

Jag har ett svagt romantiskt intresse för en av mina kompisar. Tycker att hon är underbar på många sätt och vis, men vi är som sagt nära kompisar. Jag gjorde lite försök på avancemang tidigare i år (ganska diskret), hon avfärdade ganska tydligt med att säga att hon lagt all dejting på is och inte intresserad av att träffa någon. Vilket är helt rimligt eftersom det har varit mycket annat i en ganska lång period, även för mig.

Jag hamnade i en liknande situation för några år sen, men detta är annorlunda. Min före detta kompis pratade inte med mig på ca 3-4 månader och upplevdes obekväm i min närvaro lång tid efteråt. Kändes inte bra och lärde mig utifrån det att inte vara för impulsiv i sådana här situationer.

Min nuvarande kompis beter sig annorlunda. Hon verkar fortfarande uppskatta mitt sällskap ibland iallafall Det är mest i större grupper hon mer eller mindre försöker ignorera mig så mycket som möjligt, vet inte varför. I vissa mindre grupper eller om vi är ensamma en liten stund verkar det som hon genuint gillar mig.

Nu till dilemmat; Vi är som sagt nära kompisar och jag uppskattar vår vänskapsrelation. Dessutom är det en annan kille som är intresserad av henne. Och utåt sett verkar det som hon gillar honom också (ger han mycket uppmärksamhet i större sällskap o.s.v). Som sagt hon har betett sig lite annorlunda mot mig till och från, vill inte gå in på för mycket detaljer. Vad säger ni, är det värt att utforska? Eller ska jag bevara min vänskapsrelation och börja med nätdejting istället?
Utforska, du behöver inte bränna några broar för det. Men skulle du ändå lyckas komma någon vart med na så måste du också inse att att du inte bara kan fortsätta nuvarande liv. Menar att skillnaden måste bli större än att ni gör samma saker som idag med samma andra kompisar, bara att ni nu håller hand.
Citera
2026-06-12, 14:42
Medlem
Som sagt, jag utelämnar ganska mycket detaljer.. men kan väl hålla med om att det lutar mer åt att ändra riktning. Är dessutom inte kompis med särskilt många tjejer, så kanske tycker att hon är mer intressant av just den anledningen. Kan ni inte dela med av era egna erfarenheter av detta?
Citera
2026-06-12, 14:46
Medlem
Citat:
Varför hon ignorerar dig i större grupp är för hon snackar skit om dig till de andra så de vet om allt.

Har haft den tanken också. Men tycker det isåfall är konstigt att hon är trevlig och rolig mot mig annars. Kan man verkligen vara så fejk?
Citera
2026-06-12, 14:51
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Att hon inte är intresserad av dejting och att träffa någon är bara skitsnack och en ursäkt istället för att jobba dig rakt ut.

Sen kan man undra vilken sorts kompis hon egentligen är. Undviker dig i större grupper men verkar annars trevlig och en nära vän. Skumt beteende om man frågar mig. Av någon anledning skäms hon väl för dig. Annars skulle hon väl inte undvika dig i större sammanhang. Kanske hon är en sån där som har anledning att utnyttja dig för något eller använder dig som reserv att umgås med när bättre alternativ inte är tillgängliga.

Att dumpa en vän kan vara svårt. Men förstår faktiskt inte vad hon är för en vän...
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2026-06-12 kl. 14:55.
Citera
2026-06-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Utforska, du behöver inte bränna några broar för det. Men skulle du ändå lyckas komma någon vart med na så måste du också inse att att du inte bara kan fortsätta nuvarande liv. Menar att skillnaden måste bli större än att ni gör samma saker som idag med samma andra kompisar, bara att ni nu håller hand.

Det känns rimligt, tänkte inte direkt att det ska vara mitt fokus att avancera snabbt. Antingen så gillar hon väl mig eller inte. Oavsett hur det slutar kommer inte min värld gå under. Det som talar för att utforska är att våra liv kommer förändras de kommande månaderna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in