2026-06-12, 13:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Hur många kvinnor i slöja har du sett har en svensk eller västerländsk sambo/pojkvän?

Ingen har sett någon. Och och du påstår dig könna till någon så lönka som bevis.

Det är uppenbart att slöja förtrycker och styr kvinnor. De har noll valmöjlighet. Oavsett och de går med på det frivilligt eller inte.

Slöja går inte att integrera i Sverige.

Sant.
Om kvinnorna skulle få för sig att vägra slöjan så kommer de inte att få gå ut alt få så mycket stryk för de har en jävla heder att upprätthålla.
Att tvinga på småflickor slöjor å skit är inte frivilligt. De måste sedan ha detta, i resten av deras liv.
Kvinnorna blir itutade att de är horor om de inte klär sig blygsamt, de skämmer ut familjen om de skulle vägra.
För er som hävdar: ”det ska vara frivilligt att bestämma vad man ska bära för kläder, det ska staten inte lägga sig i”

Dessa kvinnor HAR INGEN VAL än att bära detta vansinniga plagg som är en stark religons-symbol för Islam, ett förtyck - då kvinnan, enl. koranen, SKA klä sig blygsamt och inte visa kroppsdelar som andra män skulle kunna titta på.

FÖRBJUD SKITEN!
Citera
2026-06-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Är det så? Mig veterligen består frågan av två delar:

Positiv religionsfrihet: Rätten att öppet utöva sin religion och delta i religiösa samlingar eller ceremonier.

Negativ religionsfrihet: Rätten att slippa delta i religiösa sammanhang, slippa påtryckningar från andra religioner samt rätten att stå helt utanför religiösa samfund.

Det är helt klart en tolkningsfråga och du är inte lämpad att göra den tolkningen åt mig. Vi kan självklart dividera om juridiken men den kan väldigt enkelt ändras om ett förslag på ändring går igenom. Svenska lagar är inte skänkta till Moses på lertavlor som du tyvärr får det att låta.
Det här är hursomhelst vad lagen säger om det hela

Citat:
3 § Ingen är skyldig att tillhöra något trossamfund. Ett avtal eller löfte som strider mot denna bestämmelse är ogiltigt.

4 § Barn som har fyllt 12 år kan inte inträda i eller utträda ur ett trossamfund utan eget samtycke.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19981593-om-trossamfund_sfs-1998-1593/

Sen har vi hur religionsfriheten definieras i FN:

Citat:
Envar har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och att ensam eller i gemenskap med andra offentligt eller enskilt utöva sin religion eller tro genom undervisning, andaktsövningar, gudstjänst och iakttagande av religiösa sedvänjor.

Sen kan man ju förstås tolka vissa saker, men att kalla det för påtryckningar för att någon på stan bär slöja så att du ser det utan att interagera med dig på något annat sätt är ganska magstarkt. I synnerhet då slöja inte ens är ett strikt religiöst plagg. Det var vanligt i Sverige förr, långt innan någon muslimsk invandring och det finns de som använder slöja enbart för att de gillar klädesplagget.
Citera
2026-06-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är möjligt men jag ser inte problemet om du har den frivilligt.

Och det är fortfarande skillnad på att staten förbjuder nånting eller om du eller någon annan individ gör det. Jag vill att staten ska ha mindre makt över folks liv - inte mer.

Problemen om du har den frivilligt är flera.

Det ena problemet är att det du kallar "frivilligt" inte är frivilligt i de flesta fall. Det grundar sig I indirekt tvång. Dvs med konsekvenser så som ryktesspridning, social uteslutning m.m.
Det är i dessa fall ingen som tvingar de med hot om våld. Men det får andra konsekvenser. Det är lite samma sak som folk som är med i en kristen sekt frivilligt. Ingen tvingar de med en pistol mot huvudet, men slutar de i sekten eller slutar lyda order så vill ingen veta av dig.

Det andra problemet är att även om du har den 100% av egen vilja, utan konsekvenser, så cementerar du värderingar som är farliga. Dvs att kvinnor utan slöja är mindre värda, sämre, lösagtiga, horor osv. Det är väldigt farligt.
Citera
2026-06-12, 13:21
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
För att de vill leva så i sin jävla kultur, och att de hatar dig för att du inte låter de.
Men visst det borde också förbjudas av samma skäl som slöjor- att det inte är svenskt.

Jag kan inte förhindra att man könsstympar barn i mellanöstern eller afrika.

Men vad som försegår i Sverige angår mig.

Jag tycker inte slöjor hör hemma i Sverige - nej. Men det är jävligt dubbla måttstockar, det utlovade folket ska tydligen få klippa av delar av penis på barn medan muslimska kvinnor inte får bära en ful mössa.

Jag tycker varken slöja, kippa eller en såndär upprullad mössa bögarna har på södermalm hör hemma i Sverige. Men någonstans blir det svårt att reglera exakt allt folk har på sig. Burka och de fulaste kläderna kan man förbjuda, sen tycker jag man ska fokusera på annat.
Citera
2026-06-12, 13:23
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
The computer says Noooo!
Sjalett är en liten huvudduk och är en diminutivform av sjal. Sjaletten består av ett trekantigt eller vikt kvadratiskt tygstycke, exempelvis en snusnäsduk, som bärs som huvudduk genom att knytas i nacken eller under hakan. Sjaletten dök upp i modet omkring 1800.[1]
Enligt Nationalencyklopedin kan det stavas SCHALETT eller SJALETT. Så vi får väl enas om oavgjort........
Vänligen
Citera
2026-06-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-infora-slojforbud-i-sverige

Fy fan villket vidrigt förslag, har aldrig varit en stark sd-hatare men det är den är typen av förslag som kommer göra mig till det.

det är ett jättebra förslag, men vilken slump att det kommer nu två månader innan valet när deras opionssiffror faktiskt är lite lägre än vad de brukar vara

kommer tyvärr aldrig att ske i detta land
Citera
2026-06-12, 13:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Problemen om du har den frivilligt är flera.

Det ena problemet är att det du kallar "frivilligt" inte är frivilligt i de flesta fall. Det grundar sig I indirekt tvång. Dvs med konsekvenser så som ryktesspridning, social uteslutning m.m.
Det är i dessa fall ingen som tvingar de med hot om våld. Men det får andra konsekvenser. Det är lite samma sak som folk som är med i en kristen sekt frivilligt. Ingen tvingar de med en pistol mot huvudet, men slutar de i sekten eller slutar lyda order så vill ingen veta av dig.

Det andra problemet är att även om du har den 100% av egen vilja, utan konsekvenser, så cementerar du värderingar som är farliga. Dvs att kvinnor utan slöja är mindre värda, sämre, lösagtiga, horor osv. Det är väldigt farligt.

Jag håller med till 100% men det är inget man löser genom statliga förbud.
Citera
2026-06-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Sant.
Om kvinnorna skulle få för sig att vägra slöjan så kommer de inte att få gå ut alt få så mycket stryk för de har en jävla heder att upprätthålla.
Att tvinga på småflickor slöjor å skit är inte frivilligt. De måste sedan ha detta, i resten av deras liv.
Kvinnorna blir itutade att de är horor om de inte klär sig blygsamt, de skämmer ut familjen om de skulle vägra.
För er som hävdar: ”det ska vara frivilligt att bestämma vad man ska bära för kläder, det ska staten inte lägga sig i”

Dessa kvinnor HAR INGEN VAL än att bära detta vansinniga plagg som är en stark religons-symbol för Islam, ett förtyck - då kvinnan, enl. koranen, SKA klä sig blygsamt och inte visa kroppsdelar som andra män skulle kunna titta på.

FÖRBJUD SKITEN!

Vad man måste fråga sig vid ett förbud mot saker och ting är om ändamålet helgar medlen

I detta fallet väger fördelarna kraftigt över. Sverige skulle bli ett avsevärt mycket bättre land utan slöja.
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-12 kl. 13:31.
Citera
2026-06-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag håller med till 100% men det är inget man löser genom statliga förbud.

Om du håller med 100% är det ju lite märkligt att du inte är för ett förbud.

Jag skrev att: Slöjan cementerar värderingar så som att kvinnor utan den = mindre värda, lösaktiga, horor.

Det i sin tur försätter dessa lösaktiga kvinnor i fara för att utsättas för sexualbrott, ofredande och trakasserier. Men trots det är du emot ett förbud...

Är du även emot ett förbud för dömda pedofiler att jobba på förskola och i vården??
Citera
2026-06-12, 13:38
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Är ju bra förslag - kvinnor ska få vara fria precis som män.
Citera
2026-06-12, 13:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:

Jag skrev att: Slöjan cementerar värderingar så som att kvinnor utan den = mindre värda, lösaktiga, horor.

Det i sin tur försätter dessa lösaktiga kvinnor i fara för att utsättas för sexualbrott, ofredande och trakasserier. Men trots det är du emot ett förbud...

Är du även emot ett förbud för dömda pedofiler att jobba på förskola och i vården??

En så hjärndöd jämförelse!!

Dessa ”lösaktiga” slöjbefriade kvinnor ska skyddas mot vansinniga muslimska män.
Citera
2026-06-12, 13:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

I ett fritt samhälle så förbjuder man inte åsikter även om det handlar om åsikter man själv inte gillar.

Jag tycker det är helknäppt att tycka att man är en hora om man visar håret men det är fortfarande en åsikt som inte ska vara olaglig. Men självklart ska våldet som eventuellt uppstår när nån visar håret vara förbjudet. Det är stor skillnad.

Men framförallt ska vi inte ha FLER statliga inskränkningar utan den personliga friheten utan färre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in