2026-06-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Är det din högst personliga åsikt du delger mig nu?
Nej, jag hänvisar till vad lagen säger. Den enda "frihet från religion" som finns där är att du inte är skyldig att tillhöra ett trossamfund. Att du ska "slippa pådyvlas någon annas religion i det offentliga rummet" finns det inget om.
Citera
2026-06-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Att Åkesson är sionist är väl inget nytt? Av artikeln framgår att resten av partiet inte verkar hålla med honom om ett undatag för judisk omskärelse och den officiella linjen är fortfarande ett totalt förbud mot all icke-medicinsk omskärelse, det borde väl tyda på att SD inte är helt sioniststyrt än?
Ja, det är möjligt. Läste det där för länge sedan men är inte insatt i frågan. Men eftersom du frågade så tänkte jag att jag kunde länka det jag läst.
Citera
2026-06-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nej, jag hänvisar till vad lagen säger. Den enda "frihet från religion" som finns där är att du inte är skyldig att tillhöra ett trossamfund. Att du ska "slippa pådyvlas någon annas religion i det offentliga rummet" finns det inget om.
Är det så? Mig veterligen består frågan av två delar:

Positiv religionsfrihet: Rätten att öppet utöva sin religion och delta i religiösa samlingar eller ceremonier.

Negativ religionsfrihet: Rätten att slippa delta i religiösa sammanhang, slippa påtryckningar från andra religioner samt rätten att stå helt utanför religiösa samfund.

Det är helt klart en tolkningsfråga och du är inte lämpad att göra den tolkningen åt mig. Vi kan självklart dividera om juridiken men den kan väldigt enkelt ändras om ett förslag på ändring går igenom. Svenska lagar är inte skänkta till Moses på lertavlor som du tyvärr får det att låta.
Citera
2026-06-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då jag är för MER individuell frihet så vill jag ha färre förbud och inte fler. Staten ska fan inte diktera vad folk ska ha på sig.

Fast slöjan är ett förbud.
Citera
2026-06-12, 13:04
Medlem
PerniWhas avatar
Kommer inte att hända även om det är en alldeles utmärkt ide.
Citera
2026-06-12, 13:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Fast slöjan är ett förbud.

Ja i vissa fall men inte från staten när det gäller Sverige och det är en viktig skillnad.
Citera
2026-06-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Ser fram emot att varenda högerväljare utvisas efter nästa val, för ni har då inte samma värderingar som oss normalfuntade. Ut med packet, åsiktsfriheten är död!

Hur många kvinnor i slöja har du sett har en svensk eller västerländsk sambo/pojkvän?

Ingen har sett någon. Och om du påstår dig känna till någon så länka som bevis.

Det är uppenbart att slöja förtrycker och styr kvinnor. De har noll valmöjlighet. Oavsett och de går med på det frivilligt eller inte.

Slöja går inte att integrera i Sverige.
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-12 kl. 13:10.
Citera
2026-06-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja i vissa fall men inte från staten när det gäller Sverige och det är en viktig skillnad.

I alla samtliga fall!! Slöjan är ett förbud i alla samtliga fall. Det står inte ens i koranen att en kvinna måste ha slöja - vad jag vet. Det är endast ett redskap för att styra kvinnor som fanns i Arabien långt innan dess att islam kom till, men som blev ännu mer extremt när islam uppstod.

Slöjan är ett förbud att visa håret eftersom det anses lösaktigt och halv likställt med hor. Oavsett om du har slöjan frivilligt eller inte. Syftet med slöjan är ett förbud.
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-12 kl. 13:12.
Citera
2026-06-12, 13:09
Medlem
Duvlorts avatar
Men det är ju bra med ett förbud, som med ett trollslag blir självutnämnda sedlighetspoliser i förorterna utan makt. För svensk lag gäller väl där fortfarande?

Eller ska vi stoppa huvudet i sanden ytterligare 20 år för att sen gå full sosse och säga att: -Vi har varit naiva (igen)?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-svek-att-inte-erkanna-problemet

Det är bra vänstern, svik kvinnorna återigen...
Citera
2026-06-12, 13:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det här har ju varit målet hela tiden, de som påstår att de inte fattat det snackar skit.

M, KD, och L tror kanske att de kan bemästra SD i en regering. Jag tvivlar.

Jag ser med en ny Tidö-regering att samhället kommer att bli ännu mer polariserat. Man vill ju att vi ska tänka ”vi kontra dem” när det kommer till invandrare.

Min gissning är att det kommer att bli ytterligare ett ”dem”, bestående av de etniska svenskar som inte stödjer Tidöpolitiken. De som här på Flashback brukar kallas ”vänsterblivna”. Vilka sanktioner kommer att riktas mot dem och vänsterpartierna?
Citera
2026-06-12, 13:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
I alla samtliga fall!! Slöjan är ett förbud i alla fall. Det står inte ens i koranen att en kvinna måste ha slöja - vad jag vet. Det är endast ett redskap för att styra kvinnor som fanns i Arabien långt innan dess att islam kom till, men som blev ännu mer extremt när islam uppstod.

Slöjan är ett förbud att visa håret eftersom det anses lösaktigt och halv likställt med hor. Oavsett om du har slöjan frivilligt eller inte. Syftet med slöjan är ett förbud.

Det är möjligt men jag ser inte problemet om du har den frivilligt.

Och det är fortfarande skillnad på att staten förbjuder nånting eller om du eller någon annan individ gör det. Jag vill att staten ska ha mindre makt över folks liv - inte mer.
Citera
2026-06-12, 13:14
Avstängd
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men det är ju bra med ett förbud, som med ett trollslag blir självutnämnda sedlighetspoliser i förorterna utan makt. För svensk lag gäller väl där fortfarande?

Eller ska vi stoppa huvudet i sanden ytterligare 20 år för att sen gå full sosse och säga att: -Vi har varit naiva (igen)?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-svek-att-inte-erkanna-problemet

Det är bra vänstern, svik kvinnorna återigen...

Följande citat från din länkade artikel passar väl in på det rådande politiska klimatet, som säkerligen kommer bestå i minst tio år till.

Citat:
”Ett svek att inte erkänna problemet”
Frågan är om det finns en risk att ett utpekande av en enskild grupp föder rasism. Hanna Gadban menar, tvärtemot Seluah Alsaati, att det finns en fara med att inte vilja urskilja problemet med kvinnoförtryck motiverat genom religiös fundamentalism, att oviljan – oavsett den kommer från höger eller vänster – ofrånkomligen gör att tolkningsföreträdet skjuts över till Sverigedemokraternas politiska spelplan.

– Det är ett stort svek, det är gränslöst, säger Hanna Gadban och tillägger att läget för kvinnor som drabbas av islamistiskt förtryck förvärras av en debatt som inte vill erkänna problemet, utan istället fokuserar på en allomfattande samhällsstruktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in