2026-01-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MercedesDeAcosta
Det handlar om en sk lufthålspermission. Den sker under bevakning av fångväktare de timmar han får vistas utanför fängelse.

Men varför ska en livstidsdömd beviljad det? Och så snabbt efter han börjat avtjäna straffet? Vad är syftet?
Citera
2026-01-17, 10:20
Medlem
MercedesDeAcostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Men varför ska en livstidsdömd beviljad det? Och så snabbt efter han börjat avtjäna straffet? Vad är syftet?

Lufthålspermission är en särskild typ av permission inom svensk kriminalvård för fångar med långa fängelsestraff. En sådan ger en kort stund utanför murarna (ofta 4-8 timmar) med ständig bevakning, för att mildra frihetsberövandet och möjliggöra en ”lufthåls-upplevelse”.

Denna permission kan beviljas efter att en viss tid av straffet avtjänats (ofta efter två år) och när det finns särskilda skäl, som att minska psykiska påfrestningar, förutsatt att det inte finns någon påtaglig risk för misskötsel.
Citera
2026-01-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MercedesDeAcosta
Lufthålspermission är en särskild typ av permission inom svensk kriminalvård för fångar med långa fängelsestraff. En sådan ger en kort stund utanför murarna (ofta 4-8 timmar) med ständig bevakning, för att mildra frihetsberövandet och möjliggöra en ”lufthåls-upplevelse”.

Denna permission kan beviljas efter att en viss tid av straffet avtjänats (ofta efter två år) och när det finns särskilda skäl, som att minska psykiska påfrestningar, förutsatt att det inte finns någon påtaglig risk för misskötsel.

Ja, jag vet vad det är men jag förstår inte varför någon som begått så hemska brott ska belönas. Lås in och kasta nyckeln.
Citera
2026-01-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Ja, jag vet vad det är men jag förstår inte varför någon som begått så hemska brott ska belönas. Lås in och kasta nyckeln.

Jo, man undrar ju.. Kvinnors säkerhet och att dessa ”individer” inte ska vistas ute bland människor i allmänhet!? Men kvinnorna generellt sett vill ha det så här. Dessa män går att ”bota”, typ.
Jag förstår inte varför en sådan ”individ” ska vara ute överhuvudtaget.
Citera
2026-01-21, 06:03
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Amerikansk kritik när Sverige släpper ut gruvhålsafghanen

En skarp kommentar från en toppdiplomat på USA:s utrikesdepartement väcker uppmärksamhet efter att Sverige beviljat permission för den livstidsdömde afghanen Taher Amini – dömd för våldtäkt och mordförsök efter att ha kastat ner en kvinna i ett gruvhål.

https://www.friatider.se/amerikansk-kritik-nar-sverige-slapper-ut-gruvhalsafghanen
Citera
2026-06-12, 11:32
Medlem
disquss avatar
Polisen är på plats igen och genomför ny teknisk undersökning. Vad handlar detta om?

Aftonbladet: 12/6 2026 - Nya avspärrningar vid gruvhålet i Norberg – år efter kvinna räddades
Citat:
För fyra år sedan dumpades en svårt skadad kvinna i ett gruvhål i Norberg – men hittades i sista stund.

Nu har polisen gjort nya avspärrningar på platsen.

– Vi kommer att genomföra undersökningar som utredningen kräver, säger polisens presstalesperson Stefan Larsson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkzKo0/nya-avsparrningar-vid-gruvhalet-i-norberg-ar-efter-kvinna-raddades
Citera
2026-06-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Polisen är på plats igen och genomför ny teknisk undersökning. Vad handlar detta om?

Aftonbladet: 12/6 2026 - Nya avspärrningar vid gruvhålet i Norberg – år efter kvinna räddades

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkzKo0/nya-avsparrningar-vid-gruvhalet-i-norberg-ar-efter-kvinna-raddades

Låter som ett kallt fall som ligger i bakgrunden. Då till den självklara frågan:

Vem kan det tänkas vara?

Citat:
Han bekräftar att avspärrningarna omfattar samma geografiska område och att insatsen är kopplad till en tidigare händelse som utreds av polisens enhet för kalla fall.

Citera
2026-06-12, 11:40
Medlem
2560ps avatar
Det kanske borde skapas en separat tråd om detta, då det verkar röra ett annat fall? Så det inte blir rörigt i denna tänker jag.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Låter som ett kallt fall som ligger i bakgrunden. Då till den självklara frågan:

Vem kan det tänkas vara?

Citera
2026-06-12, 11:43
Medlem
Citat:

Det verkar kunna ha att göra med fyra år gamla fallet. Ska bli intressant att höra vad det handlar om.

Men vad kan man hitta efter fyra år som skulle kunna ändra något i fallet? Har han kastat ner fler offer där?
Citera
2026-06-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det kanske borde skapas en separat tråd om detta, då det verkar röra ett annat fall? Så det inte blir rörigt i denna tänker jag.
Ja, kanske det. Svårt att veta om det är samma GM som misstänks för fler fall eller om det är ett helt annat fall som bara rör sig kring samma lämpliga plats.

Samtidigt händer det inte så mycket kring det här fallet just nu med GM inlåst så det stör inte än så länge.
Citera
2026-06-12, 11:58
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det verkar kunna ha att göra med fyra år gamla fallet. Ska bli intressant att höra vad det handlar om.
Men vad kan man hitta efter fyra år som skulle kunna ändra något i fallet? Har han kastat ner fler offer där?

Hans fru försvann väl spårlöst några år innan detta hände och jag har aldrig läst att hennes försvinnande har klarats upp. Kan möjligtvis vara att polisen undersöker om hennes kvarlevor finns där.
Citera
2026-06-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Hans fru försvann väl spårlöst några år innan detta hände och jag har aldrig läst att hennes försvinnande har klarats upp. Kan möjligtvis vara att polisen undersöker om hennes kvarlevor finns där.
Det hade jag glömt. Det låter som en rimlig förklaring. Men att de inte har sökt mer intensivt tidigare låter märkligt. Hoppas de hittar något som löser fallet.

Kan det vara någon klättrare som har hittat något och ringt polisen?
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2026-06-12 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in