2026-06-12, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Inte med en lag om slöjförbud va?

Eller menar du att det är frivilligt att följa lagen?

Vems lag? Koranens eller Sveriges?

För du vet väl om att slöjan är inte helig eller symboliserar ''renhet'' Då slöjan är ett påtåg av den falska profetens bästa vän Umar. Alltså är inte Koranen deras Guds ord.

Om det blir lag om slöjförbud i offentliga rum så som sjukhus, skolor och apotek m.m.. då ska alla som är svenska medborgare följa denna lag.
Citera
2026-06-12, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Hur tolkar du begreppet "frihet från religion"?

Att kunna bära en T-tröja med Islams falska profet utan att det blir ett krig i en förort.
Citera
2026-06-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Vems lag? Koranens eller Sveriges?

För du vet väl om att slöjan är inte helig eller symboliserar ''renhet'' Då slöjan är ett påtåg av den falska profetens bästa vän Umar. Alltså är inte Koranen deras Guds ord.

Om det blir lag om slöjförbud i offentliga rum så som sjukhus, skolor och apotek m.m.. då ska alla som är svenska medborgare följa denna lag.
Alla i ett land måste följa lagen. Inte bara medborgare.
Citera
2026-06-12, 10:37
Avslutad
Citat:
Alla i ett land måste följa lagen. Inte bara medborgare.

Givetvis.

Så vilken lag kommer muslimerna att följa nu då? Sveriges eller Koranens?
Citera
2026-06-12, 10:51
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Det är antingen okunskap eller självbedrägeri att förringa dessa klädesplagg till ”tygstycken”.
Det är en daglig påminnelse om hur Sverige går från kristet/sekulärt till muslimskt.
Sedan kan man gilla det eller vara likgiltig för det men vi konservativa tycker helt enkelt inte om det.

Du tror inte att det hade varit smidigare att först tala om förbud mot niqab och burka istället för att hoppa på något som påminner om en sjal eller huckle?
Något som var på modet i Sverige för inte så länge sedan och därmed kommer att ställa till problem med tolkningar på vad som är vad? Vart gränsen går o.s.v. För den diskussionen kommer att dyka upp
Citera
2026-06-12, 10:52
Medlem
Citat:
Att förstå bevekelsegrunder för den man diskuterar är viktigt. Jag vill veta varför det är viktigt för dig att lagstifta om hur kvinnor får klä sig.

Varför är det viktigt att lagstifta om hur kvinnor får klä sig?

Det är inte enbart en kvinnofråga. Vi har lagar som säger att du exempelvis inte får gå runt utan kläder. Du får inte gå runt med hakkors på kläderna. I Dabmark får du inte gå runt med MC gängs kläder på dig.

Att lagstifta bort slöja är bra. Finns flera anledningar:

1. Förhindrar integration och splittrar.
2. Förtryckande symbol.
3. Slöja upplevs som stötande för många.
Citera
2026-06-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu

Det är inte enbart en kvinnofråga. Vi har lagar som säger att du exempelvis inte får gå runt utan kläder. Du får inte gå runt med hakkors på kläderna. I Dabmark får du inte gå runt med MC gängs kläder på dig.

2. Förtryckande symbol.
1. Nej slöjan förhindrar inte integration. Som jag skrivit tidigare är det fullt av slöjbeklädda kvinnor på våra universitet och på våra arbetsplatser. Deras bröder pluggar dock inte vidare i samma utsträckning, men så är det ju bland icke-muslimer ocksä.
2. För vem? De allra allra flesta bär sin slöja högst frivilligt. Det är deras rättighet att inte behöva visa delar av sin kropp som de inte vill visa som ett slöjförbud kränker.
3. Detta är vad det egentligen gäller. Folk som tycker det är så jobbigt med människor som inte ser ut exakt som de själva att de vill lagstifta mot det.
Citera
2026-06-12, 11:03
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu

2. Förtryckande symbol.
Ingen politisk rörelse driver frågan att ändra på ordningslagen så att offentlig nakenhet tillåts (som i Tyskland). Danmarks lagar gäller i Danmark, inte i Sverige. Hakkors på kläderna kan utgöra hets mot folkgrupp, men det är en tolkningsfråga varje gång och inte ett uttalat förbud mot just det.

Det kanske är du som bidrar till minskad integration och splittring genom att du vägrar ha med beslöjade kvinnor att göra.

Om symbolen i sig utgör förtryck kan verkligen diskuteras. Men varför är man mer intresserad av att förbjuda en symbol än att göra något åt förtrycket?

Vad som upplevs som stötande för den ene upplevs som normalt av den andre och som behagligt av den tredje. Hur ska lagen skrivas?
Citera
2026-06-12, 11:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vad gör andra partier för magiskt angående dessa män då?

Men om mannen tvingar kvinnan till att bära slöja, då uppdagas det. Om hon tvingas att stanna hemma istället för att stå till arbetsmarknadens förfogande så märker myndigheter det också ifall de behöver bidrag.

Det är en klar signal till de förtryckande männen och även till kvinnorna. Anpassa er till svenska bas-normer. Ja förutsatt att myndigheterna gör sitt.

Om SD helt plötsligt skulle börja intressera sig för att skydda utsatta muslimska kvinnor, då är ett slöjförbud fel sätt. Man behöver bekämpa vid roten direkt, alltså de förtryckande männen.
Citera
2026-06-12, 11:10
Medlem
Jag tyckte först att det såg skummt ut första gången jag såg en kvinna i slöja. Men jag tror
att vi svenskar har vant oss.
Skulle vara intressant att fråga en ung kvinna om deras mor eller far tvingar dem att bära slöjan
Citera
2026-06-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Varför jag bryr mig om att man könsstympar barn? Eftersom jag inte är efterbliven. Varför bryr du dig inte?

För att de vill leva så i sin jävla kultur, och att de hatar dig för att du inte låter de.
Men visst det borde också förbjudas av samma skäl som slöjor- att det inte är svenskt.
Citera
2026-06-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag tyckte först att det såg skummt ut första gången jag såg en kvinna i slöja. Men jag tror
att vi svenskar har vant oss.
Skulle vara intressant att fråga en ung kvinna om deras mor eller far tvingar dem att bära slöjan

Jag känner fler mussekvinnor än svenskor vid detta laget. De är vackra och snälla och välutbildade allihop. De vill alla ha slöjan. Tvinga ta av de vore som en våldtäkt.
Jag vänjer mig dock aldrig vid den kulturella alienation det frambringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in