Citat:
Ursprungligen postat av
Importer-Exporter
Fråga Mahsa Amini hur det gick för henne då hon ville ta av sig huvudduken.
Nä, just det. Attans. Hon kan ju inte svara dig längre...
Du är medveten om att detta hände i Iran och att det var
diktaturen som utförde dådet och att det är diktaturen som förtrycker.
Det var inte vanligt folk som var ansvariga för dådet.
Det finns en stor underjordisk rörelse i Iran som är motståndare till regimens förtryck.
Vi diskuterar huvudduk eller ej här i Sverige.
Skribenter i den här tråden ger ju uttryck för att det är vanliga muslimer, gifta män och pappor som inte gör annat hela dagarna än förtrycker sin fru och sina döttrar.
Läs mina tidigare inlägg. Jag har en grannfamilj från Syrien. Jag känner dem mycket väl. Mamman i familjen har huvudduk, den 19-åriga dottern har det inte. Tror du verkligen att pappan i den familjen är en förtryckare? Vore han det skulle han ju även tvinga dottern att ha huvudduk; eller hur?
Som jag skrivit i tidigare inlägg så har muslimer flytt från Syrien o s v för att slippa leva under religiös diktatur.
Jag vet det, eftersom jag fått det berättat för mig av mina bekanta, grannar, föräldrar till mina elever och elever.
Känner du några muslimer?
Varifrån har du fått dina kunskaper om islam?
Att tro att muslimer i Sverige vill införa Sharia är helt fel och inget annat än extremhögerretorik från folk som har rasism som ideologi.
Sharia ser inte likadan ut över hela den muslimska världen och tillämpningen skiljer sig från i stort sett inte alls till mer eller mindre helt i Iran och Saudiarabien.
Islam har två stora grenar, Sunni resp Shia. De skiljer sig åt väldigt mycket i synen på hur religionen ska vara. De är öppet osams och det har varit flera krig mellan Shia resp Sunniländer. I Sverige finns båda dessa representerade. Det är knappast troligt att dessa människor kommer överens så fort de kommer hit.
Jag förstår att jag inte kommer att kunna påverka varken dig eller andra rasister. Argument biter inte på er.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att här finns muslimska kvinnor som kör bil ensamma. Skulle en förtryckande man tillåta det?
Flera av de muslim/tjejer som var mina elever i skolan studerar nu på universitetet. Skulle en förtryckande pappa tillåta det?
Jag förstår att ditt och dina likatyckares svar blir ”ja”. Det måste det bli, annars faller grunden för hela er rasistiska ideologi.