2026-06-11, 22:47
Medlem
kibokos avatar
Burka och Niqab = absolut. Man ska kunna se ansiktet på folk.

Men slöja, tja. Min mamma brukade bära sjal när jag var ung. Inte så jättestor skillnad. Eller tanternas huckle nån generation innan. Eller fåniga hattar. Hur tusan ska man kunna skilja på alla dessa former utan att lagen blir precis det rasistiska hyckleri som de så desperat försöker framhålla att den inte är. Känns ju mer korrekt att förbjuda muslimer, det låter som att det är vad de egentligen är ute efter men inte riktigt vågar.

Möjligtvis kan man sikta på förbud av slöja i skolan, då lämpligtvis samtidigt förbud alla former av huvudbonader inomhus, det var norm när jag var ung på 80-talet, inte fan fick man sitta med keps, slöja eller turban inomhus på den tiden. Men vad en vuxen människa väljer att göra med sitt hår på fritiden må ju vara dennes ensak. Min mamma tvingade mig att ha mössa på mig på vintern trots att jag inte ville, bra för öronen, håret eller vad fan det var. Var det också hedersförtryck?
Citera
2026-06-11, 22:48
Medlem
Har svårt att se hur det ska gå till
Många kommer att dölja sig på andra sätt, annan maskering
Få poliser kommer att ha tid till detta
Citera
2026-06-11, 22:52
Medlem
Benny98s avatar
När man inte ens kan bura in 13-åriga kontraktsmördare kan man bara drömma om ett allmänt slöjförbud.
Citera
2026-06-11, 22:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Kan man läsa förslaget i sin helhet någonstans? Artikeln från SR var inte direkt så uttömmande. Vill man förbjuda slöjor överallt i det offentliga eller bara i vissa situationer och är denna nya linje klubbad av partiet eller handlar det än så länge bara om ett förslag från en enskild medlem?

Personligen anser jag att det är rimligt att förbjuda maskering av ansiktet i offentliga sammanhang samt att offentliganställda inte ska bära några politiska eller religiösa attribut när de arbetar. Att däremot kräva att vuxna människor, på sin egen fritid, ska klä sig på ett visst sätt är i min mening att gå för långt.
Citera
2026-06-11, 22:54
Medlem
GoranPongs avatar
Tycker inte man ska bestämma vad folk ska få ha på sig. Om slöjor är ett problem så kanske SD borde se till så att vi utvisar fler muslimer istället.
Citera
2026-06-11, 22:55
Medlem
Hahaha, desperat och patetiskt försök på att avleda uppmärksamheten nu när dom har hamnat i blåsväder.
Citera
2026-06-11, 22:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Det Brigitte Bardot bär på bilden är inte en slöja, det är en sjalett. Och hon visade för det mesta sitt hår. Det gör hon även på denna bild, man ser mycket av hennes blonda kalufs.
Jag vet inte om det är sant men jag har hört att muslimska kvinnor inte visar sitt hår åtminstone delvis därför att mörkt lockigt hår påminner om könshår. Oavsett, även i Sverige skulle gifta kvinnor inte visa sitt hår offentligt för hundra år sedan eller så. Bara prostituerade gjorde det, ansågs det.
Citera
2026-06-11, 22:59
Medlem
barkeepers avatar
Även om jag känner avsmak för alla former av religioner, speciellt islam, det jag en del svagheter med konceptet att förbjuda niqab och annat strunt.

Kvinnoförtryck är ju redan förbjudet. Att försöka komma åt lagbrytare med fler lagar örnmedt bara rörigt för poliser, och lär hjälpa väldigt lite. Slutar väl bara med att muslimerna inte låter kvinnorna gå ut alls, och det hjälper ju inte kvinnor.

Tror SD ska akta sig innan dom anklagas för signalpolitik…
Citera
2026-06-11, 23:02
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vet inte om det är sant men jag har hört att muslimska kvinnor inte visar sitt hår åtminstone delvis därför att mörkt lockigt hår påminner om könshår. Oavsett, även i Sverige skulle gifta kvinnor inte visa sitt hår offentligt för hundra år sedan eller så. Bara prostituerade gjorde det, ansågs det.

Det stämmer att svenska gifta kvinnor förväntades dölja håret för över hundra år sedan. Men det är ju lite det som är poängen, att dom fortfarande är kvar i gammal skit, muslimerna. Och att modernisering verkar vara rätt långt bort, och därmed oförenligt med svensk modern kultur.
Citera
2026-06-11, 23:02
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Fråga Mahsa Amini hur det gick för henne då hon ville ta av sig huvudduken.
Nä, just det. Attans. Hon kan ju inte svara dig längre...

Du är medveten om att detta hände i Iran och att det var diktaturen som utförde dådet och att det är diktaturen som förtrycker.
Det var inte vanligt folk som var ansvariga för dådet.
Det finns en stor underjordisk rörelse i Iran som är motståndare till regimens förtryck.

Vi diskuterar huvudduk eller ej här i Sverige.
Skribenter i den här tråden ger ju uttryck för att det är vanliga muslimer, gifta män och pappor som inte gör annat hela dagarna än förtrycker sin fru och sina döttrar.

Läs mina tidigare inlägg. Jag har en grannfamilj från Syrien. Jag känner dem mycket väl. Mamman i familjen har huvudduk, den 19-åriga dottern har det inte. Tror du verkligen att pappan i den familjen är en förtryckare? Vore han det skulle han ju även tvinga dottern att ha huvudduk; eller hur?

Som jag skrivit i tidigare inlägg så har muslimer flytt från Syrien o s v för att slippa leva under religiös diktatur.
Jag vet det, eftersom jag fått det berättat för mig av mina bekanta, grannar, föräldrar till mina elever och elever.

Känner du några muslimer?
Varifrån har du fått dina kunskaper om islam?

Att tro att muslimer i Sverige vill införa Sharia är helt fel och inget annat än extremhögerretorik från folk som har rasism som ideologi.

Sharia ser inte likadan ut över hela den muslimska världen och tillämpningen skiljer sig från i stort sett inte alls till mer eller mindre helt i Iran och Saudiarabien.

Islam har två stora grenar, Sunni resp Shia. De skiljer sig åt väldigt mycket i synen på hur religionen ska vara. De är öppet osams och det har varit flera krig mellan Shia resp Sunniländer. I Sverige finns båda dessa representerade. Det är knappast troligt att dessa människor kommer överens så fort de kommer hit.

Jag förstår att jag inte kommer att kunna påverka varken dig eller andra rasister. Argument biter inte på er.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att här finns muslimska kvinnor som kör bil ensamma. Skulle en förtryckande man tillåta det?

Flera av de muslim/tjejer som var mina elever i skolan studerar nu på universitetet. Skulle en förtryckande pappa tillåta det?

Jag förstår att ditt och dina likatyckares svar blir ”ja”. Det måste det bli, annars faller grunden för hela er rasistiska ideologi.
Citera
2026-06-11, 23:03
Medlem
Frontlinjens avatar
Utmärkt förslag, slöja är ett symptom på klankultur vilket är inkompatibelt med ett västerländskt samhälle där individ och stat är självklarheter - till skillnad från klandominerade samhällen där man först och främst är en redskap för en klan, blodsband är avgörande för att bibehålla klanens makt och kvinnors sexualitet styrs i linje med detta.

Fenomenet måste därmed bekämpas. Förbudet mot kusinäktenskap är också ett steg i rätt riktning vad gäller bekämpning av klaners makt.
Citera
2026-06-11, 23:03
Medlem
Man kan inte förbjuda allt man ogillar.
Ett kränkande förslag.
Kommer spä på spänningarna ytterligare i samhället.
Finns jättemånga skötsamma muslimer med slöja. Det sitter nog djupare i identiteten för många. Låt dem ha sina slöjor.

SD är ju mån om att bekämpa antisemitism, en fråga: Vill ni även förbjuda de peruker/sjalar som ortodoxa judiska kvinnor bär?

Jag tror SDs svar är nej.
Och där föll rimligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in