2026-06-11, 20:44
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Slöja är inget vanligt klädesplagg....
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Vem äger rätten att definiera vad som kan betraktas som plagg kvinnor får bära? Punkare är en annan grupp med avvikande klädsel, vi ser vart fascisterna vill ta samhället.
Punkare väljer sin egen klädsel. Inga problem.
Burkabrudarna har inte valt sin klädsel.
Citera
2026-06-11, 20:44
Medlem
Brajias avatar
Tungt att vara nunna eller laestadian.
Citera
2026-06-11, 20:45
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Det handlar ju om att de vill signalera vilka värderingar som ska råda i Sverige. För övrigt drogs förslaget om 13-åringar i fängelse tillbaka för att man förstod att det saknades stöd i riksdagen och inte för att ”locka väljare genom vänsterpolitik”. Reducerade priser i lokaltrafiken är ett sätt att tillfälligt hjälpa folk då många har ökade levnadskostnader pga av världsläget i nuläget.
Ett förbud är mer än en ”signal”. Talibanfasoner får konsekvenser.

Klart man kan motivera vänsterpolitik fint, men hur vore det att hjälpa folket permanent isrället för bara runt valet?
Citera
2026-06-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Symbolpolitik från känslostyrda låtsasjämställdister.

SD:s jämställdhetstaleskvinna "vet" att flickor och kvinnor tvingas bära dessa slöjor. Ven tvingar dem och hur vet man detta? Har man frågat varenda en? Det finns ingen tvingande slöjlag och den som tvingas av någon har lagen om olaga tvång på sin sida. Det enda SD vill är att försvaga den lagen och göra staten till en förtryckare av folket, som i vilken diktatur som helst.

Frivillighet är vägen framåt och det fordrar inget mer av politikerna än att de låter bli att lägga sig i hur folk väljer att leva sina liv så länge som den livsföringen inte skadar andra.

Jag kommer aldrig att rösta på SD men jag tycker absolut att slöjan är en symbol för förtryck!
I sommar när det är riktigt varmt och svettigt tycker jag att du ska notera hur de slöjbärande kvinnorna och flickorna "väljer" att fortfarande bära heltäckande kläder från topp till tå. Jag har sett män i shorts som går på stranden bredvid sin fru som fortfarande är heltäckt och som sedan sitter fullt påklädd i sanden och svettas medan han badar. Skulle man se att kvinnorna med slöja får lufta sina kroppar i en sval sommarklänning när de vill så kan man diskutera frivilligheten i att bära slöja men så länge dessa kvinnor inte ens får ha bara armar på sommaren så är de förtryckta - måhända hjärntvättade till att tro på att kvinnor syndar om de klär sig bekvämt medan männen får göra som de vill, men ändå!
Citera
2026-06-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Handen på hjärtat var inget för dig alltså.
Spela inte dum, din mupp. Du läste vad jag skrev men det gick visst rakt igenom ditt ointelligenta huvud. Du är så livrädd för rassestämpeln att du frivilligt marscherar in i ugnen, duktig feministnolla.
Citera
2026-06-11, 20:48
Medlem
Citat:
Handen på hjärtat nu, ni som brinner för ett slöjförbud, hur mycket bryr ni er om muslimska kvinnor, egentligen?
Det handlar inte om att bry sig. Det handlar om det man ser. Slöjor hör inte hemma i Sverige. Som en invasiv art.
Citera
2026-06-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Det handlar inte om att bry sig. Det handlar om det man ser. Slöjor hör inte hemma i Sverige. Som en invasiv art.
Så du vill förbjuda något för att det stör dig personligen?
Citera
2026-06-11, 20:52
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Svenskar har haft slöjor i alla tider, och eftersom vi är ett av världens mest liberala länder kan du inte stå och säga att klädesplagg ”inte hör hemma i Sverige”, som om vi har en lång tradition av auktoritära klädesförbud, lol.

Det är faktiskt sådana som du som vill kontrollera kvinnors klädsel som inte hör hemma här.
Citera
2026-06-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Om de smutsiga sverigedemokraterna varit mån om kvinnor i allmänhet, invandrade kvinnor i synnerhet skulle de knappast vara högerextremister. Något stämmer inte, SD är inte för jämställdhet, de är inte feminister och de absolut inte för minoriteters rättigheter.
Det osar katt.
Du seglar under falsk flagg, ditt fascistyngel. Du använder minoriteter som ursäkt för att skaffa dig personligt tolkningsföreträde men jag tror faktiskt att din tid är över. Du leder inte samtalet längre, samhället har tröttnat på såna som du.

Men du kan ju alltid gå till närmaste moské och söka sympatier? Det funkar säkert jättebra.
Citera
2026-06-11, 20:55
Medlem
Citat:
Så du vill förbjuda något för att det stör dig personligen?
Vadå mig? Det stör tillräckligt många för att det pratas om det ända upp i regeringen. Och ja. Det stör. Vem är du att döma vad som stör och ej?
Citera
2026-06-11, 20:56
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag kommer aldrig att rösta på SD men jag tycker absolut att slöjan är en symbol för förtryck!
I sommar när det är riktigt varmt och svettigt tycker jag att du ska notera hur de slöjbärande kvinnorna och flickorna "väljer" att fortfarande bära heltäckande kläder från topp till tå. Jag har sett män i shorts som går på stranden bredvid sin fru som fortfarande är heltäckt och som sedan sitter fullt påklädd i sanden och svettas medan han badar. Skulle man se att kvinnorna med slöja får lufta sina kroppar i en sval sommarklänning när de vill så kan man diskutera frivilligheten i att bära slöja men så länge dessa kvinnor inte ens får ha bara armar på sommaren så är de förtryckta - måhända hjärntvättade till att tro på att kvinnor syndar om de klär sig bekvämt medan männen får göra som de vill, men ändå!
Förbud av slöja i Sverige handlar alltså för dig om att kvinnor ska bli bötfällda för att de inte har en behaglig och sval tillvaro vid ett besök på en badstrand.

Om det är förtryck du inte gillar, varför förespråkar du förbud av det du tycker är en symbol för förtryck snarare än själva förtrycket?
Citera
2026-06-11, 20:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Slöja är inget vanligt klädesplagg. Det handlar om förtryck & förnedring. Det är män som skapat den för att kontrollera flickor & kvinnor. I Iran är det lag på att bära slöja men ändå vägrar många kvinnor bära den.
Det finns muslimska kvinnor som kompromissar och bär denna mindre huvudbonad. För min del accepterar jag det men det är på gränsen.
https://images.nexusapp.co/assets/8e/8b/a4/190012977.jpg

Säg det till varenda katolsk nunna som inte skulle få för sig att visa sig utan sin...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in