2026-06-11, 14:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Kloaken och dassriket Ryssland har enorma problem med luftvärn när ukrainska F-16 kan flyga in och attackera Taganrog. RuZZia Stronk!!!

Ukrainska F-16-jaktplan genomförde ett modigt lågflygningsanfall mot en rysk helikopterbas nära Taganrog i Rostovområdet och förstörde minst 4 helikoptrar, inklusive attackhelikoptrarna Ka-52 och Mi-28. ⬇️

https://x.com/TomasDoupa39474/status/2064368366765097436?s=20
Detta är något nytt. Inget liknande har hänt förut vad jag vet. Jag tror det där är flygflottiljen i centrala Taganrog:
150 km över ryskockuperat område + 50 km över Ryssland, och tillbaka.
Massmedia tar inte upp detta. Kanske är falskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt "Freud Greyskull" på X har Ukrainska styrkor pressat bort ryzzarna från en bosättning han kallar Derilove i Lyman "direction".

Söker man på Derilove får man fram dels Derylove men också Derialove.

Tydligen ligger detta ställe i Donetsk region. Det är bra att Ukraina attackerar och pressar där ryzzarna är svaga.
Derylove, en ensam villagata vid en skogsravin. Det är på Röda arméns arm norr om Lyman. Möjligen är de tunna där nu och pressas både söderifrån och norrifrån Ridkodub.
Citera
2026-06-11, 14:26
Medlem
Special Military Humiliation...

Kan inte sägas nog ofta.
Citera
2026-06-11, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har länge funderat på vad västvänliga källor skulle vinna på att rapportera felaktiga siffror.

Vad tror du själv är vitsen? Vad vinner man på att försöka ljuga om att kriget går bättre än vad det gör?

Snarare så hade väl siffror om att ukrainare dör i mängder gjort att vi i väst istället skulle få upp ögonen för att kriget i Ukraina går fruktansvärt för Ukrainare och där gjort att vår vilja att hjälpa dem mer hade ökat, eller?

Jag ser snarare att rapporterna om att ryssar dör i betydligt större omfattning än ukrainare att det gör att vi i väst släpper den konflikten något. Och hade det inte varit på sättet så hade det ju bara gynnat ryssarna. Så egentligen är de enda som tjänar på att vi i väst rapporterar att ryssar dör i mängder ryssarna själva. Det är väl inte särskilt logiskt eller?

Nej du, en fullt fungerande människa förstår såklart att dessa siffror är betydligt närmare verkligheten än någon form av propaganda. Ryssar dör i större utsträckning än ukrainare på slagfältet och det är fakta.
Man skyltar ju inte gärna med sina egna förluster och framför allt inte om dom är stora för då blir ju rekrytering och propaganda svårare. I Ukraina flyr många män eller jagas på gatan och det är ju en indikation på att dom misstänker att förlusterna är stora eller anser att krig mot Ryssland är fel (det kan ju även vara feghet). I Ryssland ser man inte liknande och där kör man frivillighet efter en mobilisering 2022. Visst lockar Ryssland med pengar och senare förmåner men det finns ju inge större rädsla att ansluta. Det här är ju en orsak till att jag tror ukrainska förluster är mycket större än ryska. Sen hade vi årlig data för ukrainska amputeringar från 2023 (och den kanske finns kvar än idag) och det går också att räkna på även om många idag troligen dör av en drönare i huvudet och inte skadas en mina eller ett skott. Vi har också storskaliga desertioner i Ukraina (> 150 000) och det ser och läser man heller inte om i Ryssland. Vidare har vi ju växande kyrkogårdar i Ukraina och dom är stora. Något liknande har jag inte sett i Ryssland.

Så det finns ingen fakta utan en tro och propaganda att ryssar dör i större utsträckning än ukrainare på slagfältet.

Ni får tycka och tro vad ni vill och för mig spelar det ingen roll utan det blir folk och beslutsfattare i EU, NATO och i Ukraina som kommer att fatta fel beslut på falsk information och då förstör Ukraina även demografiskt. Ni kommer senare att säga att "det hade vi ingen aning om" ... De flesta i Europa bryr sig inte utan Ukraina kan offras för det är ett annat folk. Dom ska enbart kämpa mot ryssarna hur illa det än går, kämpa för oss, och kanske kanske får de ukrainare som överlever medlemskap i de västliga härligheterna.
Citera
2026-06-11, 15:08
Medlem
Du är den enda som tror det. Ingen annan. Förutom ryssar då.

Du är inte frisk. Mortext. Du måste söka hjälp. I ditt paranoida tillstånd får du Alex Jones att verka normal
Citera
2026-06-11, 15:15
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
Du är den enda som tror det. Ingen annan. Förutom ryssar då.

Du är inte frisk. Mortext. Du måste söka hjälp. I ditt paranoida tillstånd får du Alex Jones att verka normal
Han är ett meningslöst retarderat hopplöst hjon.

Här är lite fakta om ryssland, eftersom idioten påstod att ingen deserterat:

---------Mellan 500 000 och 1 miljon ryssar beräknas ha lämnat Ryssland sedan den storskaliga invasionen av Ukraina inleddes 2022, varav en stor del är män i mobiliseringsålder. Siffrorna inkluderar även en betydande andel familjer och yrkesverksamma som flydde i samband med höstens mobiliseringsbesked.--------/
Citera
2026-06-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Han är ett meningslöst retarderat hopplöst hjon.

Här är lite fakta om ryssland, eftersom idioten påstod att ingen deserterat:

---------Mellan 500 000 och 1 miljon ryssar beräknas ha lämnat Ryssland sedan den storskaliga invasionen av Ukraina inleddes 2022, varav en stor del är män i mobiliseringsålder. Siffrorna inkluderar även en betydande andel familjer och yrkesverksamma som flydde i samband med höstens mobiliseringsbesked.--------/
Japp, och det är inte parkbänksalkisarna som stack, det var de som hade råd och som sitter på kompetenser som kan försörja dem.
Citera
2026-06-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det är extremt osannolikt.
De jobbar mycket med image i Ryssland, om folk tror västvärlden med social media är avgörande kring vissa saker, i Ryssland styr de din minsta lilla tanke. Så jag tror man ska strunta i rysk media och tänka själv. Tjänar Ryssland på att försöka så oro etc genom att en nyhet om att de skickar lite folk, när de faktiskt för en gångs skull inte har folk i detta krig, till Finlands gräns. Eller är detta någon slags pseudonyhet från det ryska imperiet som håller på att falla? Jag tänker att svenskar överlag förstår sånt här.

Nej det är inte troligt vare sig att Ryssland skulle försöka ta Hela Västvärlden, när de inte klarar av Ukraina..
Och det är ju inte troligt att Västallierade skulle sätta igång ett eget angreppskrig. De har ju redan fullt upp med att försörja Ukrainas proxy-krig..
Dessa nya anläggningar syns väl på satellitbilder, så då finns de nog i verkligheten.

Kan det vara så att Finland/NATO har byggt något på sin sida gränsen? Och nu måste Ryssland också visa sina muskler och bygga något?

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Detta när de inte rår på Ukraina - inne på femte året och det är oförändrat där. Skulle då Putin börja ett krig till? Låter ju inte särskilt sannolikt.
Men barackerna byggs förstår jag. Så då kan man ju undra vad det är som är på gång?
Sett ur ryskt synvinkel, är ju detta Ukraina-krig något som väst starade. Ur rysk synvinkel kan väst hitta på mer och behöver därför förstärka sin gräns?
Det tycker jag låter mer logiskt. Någon som sett vad rysk media själva säger om detta?
Citera
2026-06-11, 15:32
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Massmedia tar inte upp detta. Kanske är falskt.

Derylove, en ensam villagata vid en skogsravin. Det är på Röda arméns arm norr om Lyman. Möjligen är de tunna där nu och pressas både söderifrån och norrifrån Ridkodub.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Kloaken och dassriket Ryssland har enorma problem med luftvärn när ukrainska F-16 kan flyga in och attackera Taganrog. RuZZia Stronk!!!

Ukrainska F-16-jaktplan genomförde ett modigt lågflygningsanfall mot en rysk helikopterbas nära Taganrog i Rostovområdet och förstörde minst 4 helikoptrar, inklusive attackhelikoptrarna Ka-52 och Mi-28. ⬇️

https://x.com/TomasDoupa39474/status/2064368366765097436?s=20
Detta är något nytt. Inget liknande har hänt förut vad jag vet. Jag tror det där är flygflottiljen i centrala Taganrog:
150 km över ryskockuperat område + 50 km över Ryssland, och

Håller med.
Bytet vs insats är för dåligt.
Man riskerar inte F16 när man når målet med drönare eller missiler.
Videon ser konstig ut. AI?
Citera
2026-06-11, 15:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man skyltar ju inte gärna med sina egna förluster och framför allt inte om dom är stora för då blir ju rekrytering och propaganda svårare. I Ukraina flyr många män eller jagas på gatan och det är ju en indikation på att dom misstänker att förlusterna är stora eller anser att krig mot Ryssland är fel (det kan ju även vara feghet). I Ryssland ser man inte liknande och där kör man frivillighet efter en mobilisering 2022. Visst lockar Ryssland med pengar och senare förmåner men det finns ju inge större rädsla att ansluta. Det här är ju en orsak till att jag tror ukrainska förluster är mycket större än ryska. Sen hade vi årlig data för ukrainska amputeringar från 2023 (och den kanske finns kvar än idag) och det går också att räkna på även om många idag troligen dör av en drönare i huvudet och inte skadas en mina eller ett skott. Vi har också storskaliga desertioner i Ukraina (> 150 000) och det ser och läser man heller inte om i Ryssland. Vidare har vi ju växande kyrkogårdar i Ukraina och dom är stora. Något liknande har jag inte sett i Ryssland.

Så det finns ingen fakta utan en tro och propaganda att ryssar dör i större utsträckning än ukrainare på slagfältet.

Ni får tycka och tro vad ni vill och för mig spelar det ingen roll utan det blir folk och beslutsfattare i EU, NATO och i Ukraina som kommer att fatta fel beslut på falsk information och då förstör Ukraina även demografiskt. Ni kommer senare att säga att "det hade vi ingen aning om" ... De flesta i Europa bryr sig inte utan Ukraina kan offras för det är ett annat folk. Dom ska enbart kämpa mot ryssarna hur illa det än går, kämpa för oss, och kanske kanske får de ukrainare som överlever medlemskap i de västliga härligheterna.
Att du inte sett några enorma kyrkogårdar i Ryssland är ett så fattigt argument att du är patetisk som ens tar upp det. Prigozjin var ju iaf ärlig som lät omvärlden se vilken enorm slakt på ryssar det var när de skulle ta ruinstaden Bakhmut.

Det verkar ligga i ryssens natur att man gödslar med sina invånares liv för poänglösa och minimala kartförändringar. Lidelsefullt och stolt minns ryssen sina enorma mänskliga offer för att besegra nazisterna och verkar tro att samma sak ska upprepas nu när man stångar sig blodig mot Ukrainas drönar och robotarmé. Det är lite samma mentalitet som den japanska armén när de insåg att det inte gick att stoppa amerikanarna och trodde att mer fanatisk kamp och självuppoffrandet var en lösning. Det kommer att bli ett enormt nationellt trauma om de överlever som nation när de inser hur mycket de har offrat för i praktiken ingenting. Jag tror inte du behöver bekymra dig för Ukrainas demografi eller framtid. Uppenbarligen anser de att de hellre fortsätter att kämpa mot den ryska slödderarmén än ger vika för den. Jag förstår att det är jobbigt för dig att Ukraina fortfarande står upp, biter ifrån och tillfogar ryssarna konkret och verklig smärta. Du propagerar mer frenetiskt än någonsin som om du på allvar tror att dina upp- o nervända inlägg förändrar någonting på slagfältet.
Citera
2026-06-11, 15:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Givetvis så överdriver man sina egna förmågor och håller tillbaks sina brister.
Det är av en anledning ingen sida rapporterar egna förluster utan endast uppskattningar av fiendens.

Detta används för att upprätthålla moralen och liknande, och för ukrainas del även att hålla skenet uppe att alla medel används bra.

Likt hur man rapporterar teritoriella förluster/vinster, det är av en anledning ukriana inte rapporterade pokrovsk som förlorat förräns alledeles nyss, vad är meningen med det?

uppenbarligen så finns det en vinst att kontrollera informationen, oavsett om det är sant eller inte.
Jo, den köper jag. Både Ryssland och Ukraina håller ned sina egna siffror och förstärker fienden.

Men jag pratar om västländer, som USA, Frankrike osv. Vad tjänar vi i Europa på att rapportera felaktiga siffror?

För det är ju dessa som diskuteras, siffror från CSIS.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Se ovan.
Citera
2026-06-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, den köper jag. Både Ryssland och Ukraina håller ned sina egna siffror och förstärker fienden.

Men jag pratar om västländer, som USA, Frankrike osv. Vad tjänar vi i Europa på att rapportera felaktiga siffror?

För det är ju dessa som diskuteras, siffror från CSIS.

Se ovan.

Västländerna är ju part i målet, så därför upprepas ukrainas uppskattningar/fantasier som sanningar som sedan publiceras. Ett uppvisat stöd offentligt till ukraina, att rapportera något annat är att skjuta sig själv i foten. Upprätthålla en enad front mot ryssland.

Västländerna vill ju motivera sina gåvor och stöd till ukraina för sin egna befolkning, som man kollektivt fattat ett beslut till, då det inte går så bra så kan man narras med vad man publicerar, ingen kommer ju att motbevisa vad som sägs förens efter det är över, och då kommer ingen att bry sig nämnvärt, bara några intresserade av sanningen och hur det rapporterades.
Citera
2026-06-11, 15:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Västländerna är ju part i målet, så därför upprepas ukrainas uppskattningar/fantasier som sanningar som sedan publiceras. Ett uppvisat stöd offentligt till ukraina, att rapportera något annat är att skjuta sig själv i foten. Upprätthålla en enad front mot ryssland.
Jo, västländerna stödjer Ukraina. Absolut.

Men varken människor i Ukraina, de som slåss eller de i Ryssland kan läsa nyheter i västländer så att det på något sätt skulle hålla uppe moralen håller inte. Det är inte Nato-soldater i Ukraina.

Så vad tjänar CSIS på att rapportera siffror som de själva vet är felaktiga?

Vi i Europa, vi som skänker pengar, hade ju snarare ökat vårt stöd om ukrainarna förlorat mer soldater. Eller hur?

Citat:
Västländerna vill ju motivera sina gåvor och stöd till ukraina för sin egna befolkning, som man kollektivt fattat ett beslut till, då det inte går så bra så kan man narras med vad man publicerar, ingen kommer ju att motbevisa vad som sägs förens efter det är över, och då kommer ingen att bry sig nämnvärt, bara några intresserade av sanningen och hur det rapporterades.
Men nu är det ju så att fronterna knappt rör sig och de senaste två åren är det endast Ryssland som i princip tar mark. Hade Ryssland dödat fler ukrainare än vad de förlorar så hade Ukraina gett upp för länge sen. Men vad vi sett på senare tid är ju snarare att det har stagnerat. Det är inget som pekar på att Ukraina är på väg att ge upp. Snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in